Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at en baby ikke skal være i direkte sol i det hele tatt, så prøver alt jeg kan for å unngå det. Men når hun ligger i vogna i bare body i varmen så skinner plutselig sola på føttene hennes innimellom. Kler dere babyen deres i heldekkende tøy i varmen for å unngå sol? Eller hvordan gjør dere det?

Har også latt henne ligge naken i skyggen og sprelle litt, men det er vel litt sol som treffer i skyggen også? Burde kanskje ikke la henne ligge med bar hud i skyggen heller? 

Føler bekymringen begrenser oss litt i sommer. Kan jo ikke dra på stranden feks. Har UV telt hun kan ligge i, men hun vil jo ikke ligge for seg selv så lenge. Kan jo ikke ta henne ut og holde henne pga sola. Og må jeg legge meg inn i teltet for å amme da? Hehe, jeg er førstegangs ja, for de som ikke skjønte det 😂

Anonymkode: 2c0db...ccb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er like stressa over den sola som deg, den er min hysteriske side. 😅

Jeg smører baby med solfaktor 50, og har hun alltid i skyggen. Har både ekstra lang kalesje, eller hva jeg skal kalle det(https://www.jollyroom.no/barnevogner/barnevognstilbehor/parasoll-soltrekk/tinkafu-solskjerm-universal?gclid=Cj0KCQjw5PGFBhC2ARIsAIFIMNe8AcRqL_kjl9zO_O1uFF0o2ggEAismJLBi0ub_nIf_YPzMVSS50mwaAiu0EALw_wcB) og parasoll, og om det er helt, helt krise så snur jeg vogna, så baby ikke får noe som helst sol på seg. 

Jeg har også kjøpt uv-drakt, sol hatt og solbriller tilfelle vi skulle dra på stranda. Da smører jeg eventuelt bare de delene som er i fare for å bli truffet av solen. 

Om hun ligger i vogna så står vogna i skyggen uansett, for å forhindre at det blir for varmt for baby, så problemet mitt er kun når vi går tur. 

Som sagt - dette er min hysteriske side. 🤣

Anonymkode: caf23...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint være i skyggen med baby (https://www.nrk.no/livsstil/ikke-gjor-dette-1.8226568 ). For å beskytte føttene til baby kan du feks bruke en tynn klut eller et svøpeteppe i bomullsmuselin. Og om dere triller i skyggen, og det kommer littegran sol på føttene til baby i noen sekunder, så gjør ikke det noen skade. Man må jo feks på butikken og helsestasjonen selvom de er små, og ørsmå glimt med sol er ikke farlig. Men ikke la baby ligge i sola i mange minutter liksom.

Anonymkode: fa97b...103

AnonymBruker
Skrevet

Solhatt å tynne håndklær eller tepper er greie når man må gjennom litt sol

Anonymkode: 8e36d...ec3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker stor skjerm/parasoll på vogn i trilletur  :) Sitter gjerne ute,men i skyggen eller under parasoll. Solhatt ved bæring. Bruker bare et lett helseteppe/stor gulpeklut for å dekke bar hud ved behov :)

Det er jo viktig at ikke babyer blir overopphetet, så ville ikke kledd på for mye. 

Anonymkode: c050a...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør helt riktig i å tenke på dette. Babyer skal ikke eksponeres for sol de første 6 måneder av livet.

Anonymkode: c36e0...217

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt mye på dette selv, fikk baby i februar! Han får også sol på beina sine i vogna selv om vi har festet på en ekstra solskjerm, og jeg kan jo ikke ha på ham langbukser i varmen, liksom... Vi holder oss i skyggen og har på hatt, men er usikker på dager som i dag, når det er lettskyet. Kan jeg ta ham opp litt og ha ham på skulderen, for det er jo UV-stråling når det er litt overskyet også?

Anonymkode: 67bdd...1f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står her at baby ikke skal ha solkrem.

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-gjor-dette-1.8226568

Anonymkode: 55214...935

Det er veldig diskutert, ja, om man skal bruke solkrem eller ikke. Men for hudkreftens del, så sier de at man kan smøre baby. 

Jeg har valgt å smøre mitt barn etter å ha diskutert det med helsesøster, men hva andre gjør er opp til den. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min er bare 7 uker enda så han er kun i skyggen. Med det mener jeg at han ligger i vogna og settes slik at han ikke får sol, har på et lett teppe og har en ekstra solskjerm som kan stilles etter hvor sola treffer. Vi har også parasoll vi sitter under hvis han vil opp. Smører ikke babyen min, dekker han til med lette klær og kjenner etter om han er for varm, er han våken går vi ofte inn da det også er plagsomt lyst for han, er vi ute utenfor hjemme og han må ha mat så finner vi en plass med skygge, bleie blir byttet i vogna. 

Han får nødvendigvis noe sol inn og ut av bilen, og sånne plasser, såpass korte perioder at det tror jeg går helt fint. 

Anonymkode: f808f...d20

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 10 uker og tenker som så at det er bare i år jeg kan droppe soling og "å nyte" varmen med god samvittighet 😅 

Anonymkode: dcb25...378

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er veldig diskutert, ja, om man skal bruke solkrem eller ikke. Men for hudkreftens del, så sier de at man kan smøre baby. 

Jeg har valgt å smøre mitt barn etter å ha diskutert det med helsesøster, men hva andre gjør er opp til den. 

Hvilken solkrem bruker du og hvor gammel er babyen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to høstbarn, så gledet meg veldig til en sommerbaby, men det er mye å tenke på og passe på syntes jeg 😅 Minste her er 8 uker, og på de varmeste dagene så har vi egentlig holdt oss inne .. Han blir sutrete i vogna når vi triller pga varmen, men har lagt et tynt teppe over tottelottene. Han ligger i bare kortermet body i vogna, eller som de siste dagene - bare i bleia .. Og da bare i skyggen. Stranda har jeg innfunnet meg med at jeg bare kan drite i. 
Det blir endel kveldsturer da 😃 

Anonymkode: 0dded...e9b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har hørt at en baby ikke skal være i direkte sol i det hele tatt, så prøver alt jeg kan for å unngå det. Men når hun ligger i vogna i bare body i varmen så skinner plutselig sola på føttene hennes innimellom. Kler dere babyen deres i heldekkende tøy i varmen for å unngå sol? Eller hvordan gjør dere det?

Har også latt henne ligge naken i skyggen og sprelle litt, men det er vel litt sol som treffer i skyggen også? Burde kanskje ikke la henne ligge med bar hud i skyggen heller? 

Føler bekymringen begrenser oss litt i sommer. Kan jo ikke dra på stranden feks. Har UV telt hun kan ligge i, men hun vil jo ikke ligge for seg selv så lenge. Kan jo ikke ta henne ut og holde henne pga sola. Og må jeg legge meg inn i teltet for å amme da? Hehe, jeg er førstegangs ja, for de som ikke skjønte det 😂

Anonymkode: 2c0db...ccb

kjøp ekstra sånn skjerm til vogna fra tinkafu. Selges på babyshop. vi gjorde det da bagdelen hadde for kort skjerm. med denne dekket det hele babyen for sola

Endret av Maleficenta
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har to høstbarn, så gledet meg veldig til en sommerbaby, men det er mye å tenke på og passe på syntes jeg 😅 Minste her er 8 uker, og på de varmeste dagene så har vi egentlig holdt oss inne .. Han blir sutrete i vogna når vi triller pga varmen, men har lagt et tynt teppe over tottelottene. Han ligger i bare kortermet body i vogna, eller som de siste dagene - bare i bleia .. Og da bare i skyggen. Stranda har jeg innfunnet meg med at jeg bare kan drite i. 
Det blir endel kveldsturer da 😃 

Anonymkode: 0dded...e9b

stranda går fint. Kjøp uv telt

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler tur i skogen, der skygger trærene for sola. :) Langs kysten er også fint, da får du som regel litt deilig bris. 

Anonymkode: c050a...3ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilken solkrem bruker du og hvor gammel er babyen?

Baby er 4,5mnd og bruker en fra A-derma som er til barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Baby er 4,5mnd og bruker en fra A-derma som er til barn. 

Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kler med solhatt, korterma body og tynn bukse, evt bare body. Smører med solkrem hvis jeg synes det er nødvendig, men vi er mest mulig i skyggen, i vogna eller innendørs. Har en 2-åring, så det er ikke aktuelt å bare holde oss innendørs i sommer heller :) 

Heller solkrem på babyen enn solbrent baby, er min tanke :) 

Anonymkode: 11532...7da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...