Gå til innhold

Pappa og psykoser

Dødspingvinen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett plass å legge dette, men regner med at moderator flytter på det om det er nødvendig.

Faren min har store psykoser. Han har alltid hatt det. Det gikk på en måte greit nok (han greide å skjule en del) når jeg var liten. Da var det bare mamma som så alt. Men etterhvert som jeg ble større ble det selvsagt mye mer tydelig. Etter at mamma flyttet for fem år siden, har problemene bare vokst og vokst..

Det verste er egentlig vrangforestillingene hans. Han får veldig kraftige paranoide tendenser, som går fullstendig over stokk og stein. Han truer fok med alt mulig rart. Alle er i mot han, så han skal ødelegge dem. Jeg skal ikke gå direkte inn på hva han sier her, for det er utrolig ubehagelig.

Bare så det er sagt, jeg vet at å påstå at noen har psykoser/er psykotisk er en stor anklage, men i dette tilfelle er faktisk diagnosene der. Nå nekter han naturligvis all behandlig, og så lenge han ikke skader selg selv/andre fysisk, er det lite jeg kan gjøre med det.

Jeg bor på en annen kant av landet nå, og greier nesten ikke å ha kontakt med han, men føler at jeg må.. sånn innimellom. Blir alltid like deprimert av hva han sier når jeg ringer. Da er det ikke meg han går til angrep på, men alle andre. Han hater nesten hele familien nå. Nektet å fortelle oss om det når broren hans fikk barn, for broren hans er en av de som er ute etter han..

Jeg klarer ikke lenger å forholde meg til det.. Jeg trenger å bare slå en strek over det hele, men det er så å si umulig, for jeg får alltid så dårlig samvittighet av å ikke ta kontakt med han. Han er ganske syk fysisk så vel som psykisk, og jeg er redd for at han skal dø alene og uelsket fordi jeg ikke klarer..

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen mener jeg må få han umyndigjort, slik at jeg kan tvinge han til å få behandling, men det virker så utrolig faretruende stort å gå til ett slikt steg.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. kanskje få råd om hvordan jeg kan forholde meg til han..kanskje bare skrive det av meg.. Situasjonen er så utrolig vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inlägget flyttat /Furstina moderator

Jeg vil gjerne oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse http://www.mentalhelse.no , der treffer du mennesker som kan hjelpe deg på en annen måte enn det vi her inne kan.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. dette høres ut som en utrolig vanskelig situasjon. Virkelig!

Det finnes aldri lette løsninger på slike problemstillinger. Men en ting er viktig, og det er at du ikke kutter kontakten med ham fullstendig - samtidig som du heller ikke tar på deg et for stort ansvar i forhold til dette.

Mange som sliter med halvpsykoser eller er psykotiske i perioder, sier de selv kan huske en del av det de har gjort og sagt, at de angrer, men at de ikke klarer å styre de tingene som skjer.

Personer mer psykoser er som oftest livredde. Hele tiden. Men redslene kan komme ut på andre måter, som aggresjon, desperasjon osv. Selv om han er sint på alt og alle, betyr ikke det at han alltid er det. Det er bare så vondt for de rundt å høre på slike ting...

Du sier din far nekter behandling, og så lenge han ikke er en fare for seg selv eller andre, så kan han ikke tvinges til behandling. Det har du rett i.

Men hva med deg da? FInnes det ingen fagpersoner du kan snakke med? Noen som har behandlet ham kanskje, som du kan konferere med og få råd hos?

Pårørende blir jo nærmest psykisk syke de også, fordi de må stå i noe som er vanskelig, skremmende og ukjent.

Jeg ville anbefalt deg å ta kontakt med Landsforeningen for pårørende innen psykiatri Kanskje de kan gi deg noen råd, eller i hvert fall noen å snakke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...