Gå til innhold

Slette Instagram for å føle seg bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere slettet Instagram og fått det bedre? Eller hadde det ingen betydning? 

Jeg vurderer å å gjøre det, for å se om jeg får det bedre med meg selv. Jeg sammenligner meg mye med andre og deres liv, og føler meg stygg, asosial, kjedelig osv. Kan godt hende at jeg fortsatt vil føle det slik uten instagram. 

Anonymkode: 408ff...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Anbefales. 

Anonymkode: 0431b...64b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Har i vært fall tatt mange pauser fra sosiale medier og Internett generelt, også Kvinneguiden en periode. Er du lett påvirket kan det være en god ide, og du burde også vurdere psykolog hvis ingenting hjelper. Der kan du få hjelp til å bygge opp selvtilliten. 

Anonymkode: a1a23...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, hjalp meg veldig. Slettet kontoen og alt. Noen år etterpå opprettet jeg en ny konto som jeg ikke følger venner og bekjente på, men heller hobbyene jeg har slik at feeden ikke er full av kropp og fasade osv.

Om du ikke ønsker å slette kontoen kan du uansett bare slette appen en stund og så installere den igjen. Eventuelt ta av notifikasjoner slik at du ikke havner innpå appen i tide og utide. Jeg har slettet facebook-appen, bruker bare facebook på pc nå. 

Anonymkode: e84af...0de

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg elsker instagram, men jeg bruker det nok helt og holdent veldig forskjellig fra deg ts. Jeg har fått mye inspirasjon til intregiør, turer å gå, klær, og kan le så jeg griner av både memes og dyrevideoer. Og mye mørk humor... Jeg har og venner med mye av de samme interesser som meg som tur, natur, dyr osv.. Jeg har aldri fulgt med på instagram for å følge med andres kropper eller følt meg som noe dårligere person om jeg har en kjip periode i livet hvor andre har det bra. Men jeg råder deg til dette om du er svært usikker og du ikke klarer å logge av periodevis men at det er sånn "alt eller ingenting". Da kan det nok være godt og sjerme seg selv, men en bør også bygge opp forsvaret sitt slik at en kan se at andre er sosiale og har det gøy uten at det går ut over selvverdet..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, hjalp meg veldig. Slettet kontoen og alt. Noen år etterpå opprettet jeg en ny konto som jeg ikke følger venner og bekjente på, men heller hobbyene jeg har slik at feeden ikke er full av kropp og fasade osv.

Anonymkode: e84af...0de

Da jeg opprettet en instagramkonto i 2013 så fulgte jeg kun interesser og ikke kjente. Da var instagram noe fantastisk i livet mitt. Nå blir jeg sliten av det. Jeg har begynt å "gjemme" profilene til venner og kjente, så de ikke kommer opp i feeden min.

Skrevet

Tatt bort insta og snap. Det får holde med face

AnonymBruker
Skrevet

Enten slette kontoen eller skreddersy hvem du følger. Jeg avfølger alle som får meg til å føle meg dritt. Derfor er feeden min stort sett hunder og strikking😊

Anonymkode: 12b9b...ceb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har noen av dere slettet Instagram og fått det bedre? Eller hadde det ingen betydning? 

Jeg vurderer å å gjøre det, for å se om jeg får det bedre med meg selv. Jeg sammenligner meg mye med andre og deres liv, og føler meg stygg, asosial, kjedelig osv. Kan godt hende at jeg fortsatt vil føle det slik uten instagram. 

Tenk på all tiden du bruker på feks instagram og andre sosiale medier. Hva tilfører det i livet ditt? Det du forteller er ganske vanlig å føle. Å kutte ut det cirkuset der er et godt steg i å ha det bedre med deg selv. 

Anonymkode: 0e76e...9bc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du bør heller jobbe med hodet ditt. Du føler deg dårlig når du ser vellykkede mennesker som har det bra? Men du føler deg bedre når du henger på KG og leser all elendigheten og diagnose pratet? 
da blir du tung til sinns og får det verre. 
se heller på ting som kan gjøre deg glad 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn: ingen har behov for å ha Instagram i livet sitt (eller andre sosiale medier). Så ønsker du ikke å ha det går det helt fint. Jeg hadde ikke insta før i fjor. Jeg manglet ingen ting. Nå har jeg det pga en hobby, og jeg har stort sett familien som følgere. Har sperret konto og legger aldri noe ut selv. Følger kun det som har med hobbyen å gjøre. Dette kan jeg lett slette om jeg vil det. 

Jeg vurderer for øvrig å avslutte Facebook fordi det stjeler mye tid. Mye scrolling for lite. Og kanskje 5% av det jeg får opp er familie og venners oppdateringer. 

Sosiale medier er mye reklame og ræl man ikke trenger. Og slett ikke sosialt i det hele tatt. 

Anonymkode: 7e84e...a0b

AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres lurt ut. Slutte å henge oss opp i hva andre gjør hele tiden, ikke sundt. Lev ditt liv uten å dokumentere alt og følge alt og alle. Bruk tiden på noe annet enn dette, bruk den på DITT liv, ved aktivitet og kreativitet. Jeg gjør mye uten å måtte dokumentere det til alle og enhver, synes det er nokså både slitsomt og skrytete, egentlig 😊 Det viktigste er hva du SELV får ut av opplevelsen. Befriende.

Anonymkode: 48f49...a02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kan høres lurt ut. Slutte å henge oss opp i hva andre gjør hele tiden, ikke sundt. Lev ditt liv uten å dokumentere alt og følge alt og alle. Bruk tiden på noe annet enn dette, bruk den på DITT liv, ved aktivitet og kreativitet. Jeg gjør mye uten å måtte dokumentere det til alle og enhver, synes det er nokså både slitsomt og skrytete, egentlig 😊 Det viktigste er hva du SELV får ut av opplevelsen. Befriende.

Anonymkode: 48f49...a02

Dette tror jeg er viktig. Gjør noe for din egen del, ikke for å ha noe å vise frem. Jeg har en venninne som legger ut enormt mye jeg vet bare er fasade. Hun har det egentlig veldig vondt nå, men prøver alt hun kan å dekke over. Jeg ser alle fake-smilene, men hun tror vi tror hun har det bra. 

AnonymBruker
Skrevet

I mitt liv er det viktig med den avkoblingen som instagram er. Det hjelper hvis vi er innlagt på sykehus og en trenger noe som får tankene vekk.

Nå følger jeg for det meste interiørkontoer og flere venner/ familie.

Anonymkode: b30f9...7b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For å si det sånn: ingen har behov for å ha Instagram i livet sitt (eller andre sosiale medier). Så ønsker du ikke å ha det går det helt fint. Jeg hadde ikke insta før i fjor. Jeg manglet ingen ting. Nå har jeg det pga en hobby, og jeg har stort sett familien som følgere. Har sperret konto og legger aldri noe ut selv. Følger kun det som har med hobbyen å gjøre. Dette kan jeg lett slette om jeg vil det. 

Jeg vurderer for øvrig å avslutte Facebook fordi det stjeler mye tid. Mye scrolling for lite. Og kanskje 5% av det jeg får opp er familie og venners oppdateringer. 

Sosiale medier er mye reklame og ræl man ikke trenger. Og slett ikke sosialt i det hele tatt. 

Men har du barn/ungdom må en nesten være på facebook for det er gjerne der info om fritidsaktivitetene hennes legges ut.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men har du barn/ungdom må en nesten være på facebook for det er gjerne der info om fritidsaktivitetene hennes legges ut.

Jeg har ikke barn, så for meg er ikke dette et problem. Men hvorfor sender ikke skolen ut informasjon via egne kanaler? Etter min mening bør det som hører til skolen være avgrenset. Det er synd at man skal måtte forholde seg reklame og annet unødvendig ("perfekte liv" etc) for å få informasjon som gjelde barnas hverdagsliv. Skole tilsvarer jo jobb for oss voksne. Og alle skal ha informasjon som gjør at de kan utføre jobben sin. 

Mulig jeg er gammeldags. 

Problemet bør kunne tas opp i et foreldremøte f.eks? 

AnonymBruker
Skrevet

Kuttet IG for to år siden. I begynnelsen syns jeg at det var litt kjipt, men nå husker jeg ikke hva jeg brukte det til. 
For min del var det fint å slette, da en kjenning som jeg «måtte» følge hele tiden la ut om hvor bra hun hadde det. Ikke hennes feil at jeg følte det slik, så klart, men det var et godt valg å kutte hele IG. Neste blir Snapchat for min del, tror jeg😀

Anonymkode: 91a9d...5ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke følg folk. Følg katter, hunder, trær og fjell. 😎

Anonymkode: d2a85...0f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har fortsatt profilen, og aldri tenkt at Instagram skulle få meg til å føle meg bedre, men etter at de introduserte den der 'suggested posts'-greia, gidder jeg rett og slett ikke mer. Jeg bruker Instragram til å følge venner, kunstnere og fotografer, ikke tull jeg ikke engang abonnerer på.

Anonymkode: 8376b...c7d

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det blir jo en stor del av hverdagen. Man må også ta mange bilder for å finne et bra. Jeg tar 30-40 bilder per dag, men legger bare ut fire. Instagram har fått meg til å besøke mange flere steder for å ha forskjellig bakgrunn.

Typen liker det ikke og vil jeg skal slutte....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...