AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #81 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): da må du fortelle dette på intervju. fortell om din versjon og si at det er grunnen til at du ikke ønsker de som referanse Anonymkode: 9adaa...195 Enig. Anonymkode: 6f62a...e35
Knoot Skrevet 24. oktober 2021 #82 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): What? Konflikt fører til angst, depresjon, frykt og lignende. Ødelagt psykisk helse. Er ikke det en god grunn til sykemelding? Noen sjefer mobber og latterliggjør sine ansatte daglig, år etter år. Hvordan tror du det påvirker dem psykisk? Anonymkode: 6f62a...e35 Tenk hvor mye staten hadde spart på at de hadde sparket elendige ledere i det offentlige, og beholdt ansatte som utsettes for mobbing, og dårlig arbeidsmiljø som ellers opplever at NAV er eneste utvei for å beholde helsa si. Men som man har opplevd er det ALLTID ansatte eller den enkelte som skal oppleve skyldfølelse for å ikke klare å stå i jobben og må leve på dagpenger/uføretrygd. Jeg tenker på hvor mange varslere som har meldt om graverende forhold på arbeidsplassen som har måttet bli uføre på grunn av mobbing og utfrysning på arbeidsplassen enten av ledelse eller kollegaer.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #83 Skrevet 24. oktober 2021 Knoot skrev (33 minutter siden): Tenk hvor mye staten hadde spart på at de hadde sparket elendige ledere i det offentlige, og beholdt ansatte som utsettes for mobbing, og dårlig arbeidsmiljø som ellers opplever at NAV er eneste utvei for å beholde helsa si. Men som man har opplevd er det ALLTID ansatte eller den enkelte som skal oppleve skyldfølelse for å ikke klare å stå i jobben og må leve på dagpenger/uføretrygd. Jeg tenker på hvor mange varslere som har meldt om graverende forhold på arbeidsplassen som har måttet bli uføre på grunn av mobbing og utfrysning på arbeidsplassen enten av ledelse eller kollegaer. Eller gjort det enklere (mulig!) å bli kvitt ansatte som mobber og trakasserer andre, og som fullstendig ødelegger arbeidsmiljøet og fører til en serie av sykmeldinger, og en enorm ressursbruk for å prøve å ordne opp. Jeg står midt oppe i en slik sak nå. Det er nok at den ansatte klarer å få seg en sykmelding, og så er arbeidsgiver sjakk matt med krav om tilrettelegging. Og med arbeidsgiver satt ute av spill blir også vi kolleger skjøvet ut på sidelinjen siden alt handler om å tilrettelegge for mobberen, mens kolleger blir sykmeldte på grunn av denne ene personen som skaper konflikt. Jeg opplevde en gang å bli utsatt for voldtektstrusler av en kollega. Jeg ble trodd av arbeidsgiver, og kollegaen innrømme det. Likevel ble han ikke oppsagt! Det er viktig med stillingsvern, men dessverre fører det noen ganger til at feil person blir vernet. Anonymkode: 0731f...4af
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #84 Skrevet 24. oktober 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan ordnet du referanse? de vil jo helst ha referanse fra siste arbeidssted. Det ble et stort problem for meg, samme type sjef som deg og måtte bruke han som referanse, fikk ikke jobbtilbud han fortsatte og ødelegge for meg. Anonymkode: 13266...878 Det aller første jeg gjorde var å være ganske åpen på intervju. Jeg sa at jeg ikke hadde blitt behandlet bra der, og det var viktig for meg å være i en jobb hvor jeg var trygg. Sa ikke så mye mer. Men jeg brukte kollega fra det stedet som referanse, og hun sa vel også noe om at jeg hadde forlatt et utrygt og dårlig arbeidsmiljø, men det hadde ingenting med meg som ansatt å gjøre og hun anbefalte meg på det sterkeste. I tillegg brukte jeg en sjef fra en tidligere jobb. Hvis sjefen din ikke kan brukes som referanse så ville jeg ikke gjort det, da må du finne noen som kan si positive ting. Anonymkode: 06ef8...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #85 Skrevet 24. oktober 2021 43 minutter siden, Knoot said: Tenk hvor mye staten hadde spart på at de hadde sparket elendige ledere i det offentlige, og beholdt ansatte som utsettes for mobbing, og dårlig arbeidsmiljø som ellers opplever at NAV er eneste utvei for å beholde helsa si. Men som man har opplevd er det ALLTID ansatte eller den enkelte som skal oppleve skyldfølelse for å ikke klare å stå i jobben og må leve på dagpenger/uføretrygd. Jeg tenker på hvor mange varslere som har meldt om graverende forhold på arbeidsplassen som har måttet bli uføre på grunn av mobbing og utfrysning på arbeidsplassen enten av ledelse eller kollegaer. Jeg er så enig. Jeg har rukket å ha en del jobber på mine 10 år i arbeidslivet, og jeg har faktisk vært misfornøyd med et flertall av lederne mine. Har alltid tenkt at jeg skal forsøke å ta opp ting på en konstruktiv måte, men det har aldri hjulpet. Hver gang en leder jeg har hatt får noe kritikk er det forsvar/piggene ut eller unnvikende reaksjon. Aldri har jeg opplevd å høre "det er bra du sier dette, og jeg skal ta det med meg." Det har ofte gått på helt andre ting enn selve lederen også, men misnøye med f. eks dårlig ansvarsfordeling, som i høyeste grad er et lederansvar. I det offentlige kan ledere kanskje flyttes rundt på, men de mister jo ikke jobben med mindre de fysisk går til angrep på noen eller gjør et grovt økonomisk underslag. Så det å varsle må jeg dessverre si jeg ikke tror noen vanlige ansatte kan tjene på. Da må man ha med seg flere og kunne dokumentere det man varsler om (som ofte er umulig hvis det dreier seg om mobbing/hersketeknikker) Anonymkode: 06ef8...ff5 2
nomore82 Skrevet 24. oktober 2021 #86 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): da må du fortelle dette på intervju. fortell om din versjon og si at det er grunnen til at du ikke ønsker de som referanse Anonymkode: 9adaa...195 Vær veldig forsiktig med hvordan en omtaler nåværende/tidligere arbeidsgiver. Det kan fort bli oppfattet som negativt og du vet aldri hva som sprer seg. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #87 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man har ikke rett på sykepenger hvis grunnen er konflikt på arbeidsplassen. Anonymkode: 29535...a84 for noen år siden jobbet jeg med ei som ble trakassert av annen kollega. hun fikk sykepenger. når at hun meldte jobb som grunn (og med sine symptomer på nedbrutt psykisk helse) gjorde det at arbeidsgiver fikk gyldig nok grunn for å kunne si opp den andre arbeidstakeren. Anonymkode: 9adaa...195 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #88 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): for noen år siden jobbet jeg med ei som ble trakassert av annen kollega. hun fikk sykepenger. når at hun meldte jobb som grunn (og med sine symptomer på nedbrutt psykisk helse) gjorde det at arbeidsgiver fikk gyldig nok grunn for å kunne si opp den andre arbeidstakeren. Anonymkode: 9adaa...195 må legge med at alle vi Anne hadde meldt om bekymringsfulle forhold, men ingenting av dette var gyldig nok alene. alt kan jo argumenteres mot. når det tilslutt ble så ille mot noen at de ikke klarte å være på jobb og ble psykisk nedbrutt da fikk de nok argumenter. det å melde det på sykemeldingen kan derfor være det som får et ganske fullt beger til å tippe over (og nok "bevis"). Anonymkode: 9adaa...195
Gjest ElMona Skrevet 24. oktober 2021 #89 Skrevet 24. oktober 2021 (endret) On 6/6/2021 at 5:22 PM, AnonymBruker said: Jeg står i en situasjon der jeg muligens, sammen med andre, blir nødt og si opp jobben min. Ser på NAV sine sider at for å kunne motta dagpenger må det ligge en rimelig grunn. Hva regnes som rimelig grunn? Hva er makssatsen for dagpenger? Hvor lenge kan man motta dagpenger? Jeg kan ikke gå inn på detaljer, men det innebærer at flere ansatte blir presset til noe som strider imot lovverket. Jeg regner med at jeg finner meg en jobb rimelig kjapt igjen. Men jeg kan ikke risikere å stå uten inntekt eller svært mye lavere inntekt enn jeg har. Anonymkode: 8e6aa...509 Om det strider imot lovverket så kan du vel bare nekte å gjøre det, og så kan de sparke deg om de vil, og så får du dagpenger. Eller du kan ta saken videre på grunn av usaklig oppsigelse. Ingen arbeidsgiver har rett til å kreve at du bryter loven Endret 24. oktober 2021 av ElMona
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #90 Skrevet 24. oktober 2021 nomore82 skrev (1 time siden): Vær veldig forsiktig med hvordan en omtaler nåværende/tidligere arbeidsgiver. Det kan fort bli oppfattet som negativt og du vet aldri hva som sprer seg. Enig med deg, men det vil si at de folkene på bemanningsbyråene kan ødelegge hele yrkeskarieren min, jeg VET de har spilt et taktisk spill ovenfor meg ( klart de vil beholde meg, er høyere utdannet og har jobbet i en ledende stilling i mange år ) nå som assistentvikar, jeg blir RASENDE. MEN, jeg viser det kke til noen, jeg er fattet og prøver å finne LØSNINGER. Tips tas i mot med takk. Anonymkode: 13266...878
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #91 Skrevet 24. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sier du opp selv så har du noen måneders karenstid,uten trygd. Du må bli sagt opp. Bare å kalle sjefen for en forbanna idiot,så er det gjort,evt møte opp full på jobb. Anonymkode: 362b7...053 Karenstiden gjelder også om man selv er ansvarlig for oppsigelsen. Sitat Hvis du sier opp selv uten rimelig grunn eller er selv ansvarlig for at du mistet jobben, vil du ikke få utbetalt dagpenger de første 18 ukene i dagpengeperioden. https://www.nav.no/arbeid/arbeidsledig Anonymkode: b59b7...de0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2021 #92 Skrevet 24. oktober 2021 Hva med at de som mobber heller må si opp stillingen sin? det skal ikke være slik at de som mobber andre skal sitte igjen som uskylden selv, det ER DE som bør ha karantene fra dagpenger- ikke vedkommende som får helsen ødelagt av mobbing. Virker som et STORT samfunnsproblem. Anonymkode: 13266...878
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #93 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva med at de som mobber heller må si opp stillingen sin? det skal ikke være slik at de som mobber andre skal sitte igjen som uskylden selv, det ER DE som bør ha karantene fra dagpenger- ikke vedkommende som får helsen ødelagt av mobbing. Virker som et STORT samfunnsproblem. Anonymkode: 13266...878 Enig 😞 Anonymkode: 6f62a...e35
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #94 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Karenstiden gjelder også om man selv er ansvarlig for oppsigelsen. https://www.nav.no/arbeid/arbeidsledig Anonymkode: b59b7...de0 Er ikke mobbing en "rimelig grunn"? Anonymkode: 6f62a...e35
Alvea Skrevet 25. oktober 2021 #95 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 12.37): Etikk og moral? Ok. Må man ikke dokumentere det? Etikk og moral kan jo bety mange ting og det er hans subjektive mening. Anonymkode: 6f62a...e35 Var vel ikke ordrett det han skrev kanskje, men det var i de baner. Han slapp å dokumentere dette. De ser vel an sak for sak og tar en skjønnsmessig vurdering
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #96 Skrevet 25. oktober 2021 Alvea skrev (1 minutt siden): Var vel ikke ordrett det han skrev kanskje, men det var i de baner. Han slapp å dokumentere dette. De ser vel an sak for sak og tar en skjønnsmessig vurdering Min lege ble for allerede to år siden informert om fryktkultur på min arbeidsplass. Han sa rett ut: «Drit i hva sjefen din sier! Er du syk, så er du syk. Har han problemer med det, får han ringe meg». Anonymkode: 6f62a...e35
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #97 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 19.54): Hvor står det at jobben går utover ts sin psykiske helse? Det kan være mange grunner til at ts ikke orker å jobbe der mer. Heldigvis er ikke dårlig økonomi sykemeldingsgrunn. Vil tro at ts har en livsstil med høyt forbruk siden hen spør om hva som er max sats på dagpenger. Anonymkode: 97763...109 Har TS definert seg som "hen"? Anonymkode: 3e550...5ee
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #98 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er ikke mobbing en "rimelig grunn"? Anonymkode: 6f62a...e35 Svaret mitt var til en som mente at man kunne sørge for å bli oppsagt ved å eksempelvis møte opp full på arbeid. Jeg har ikke tatt stilling til hva jeg tror er rimelig grunn eller ikke, i NAV sine øyne. Anonymkode: b59b7...de0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #99 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Svaret mitt var til en som mente at man kunne sørge for å bli oppsagt ved å eksempelvis møte opp full på arbeid. Jeg har ikke tatt stilling til hva jeg tror er rimelig grunn eller ikke, i NAV sine øyne. Anonymkode: b59b7...de0 Å ja, det er jeg enig i Anonymkode: 6f62a...e35
Vetikkebedre Skrevet 28. oktober 2021 #100 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 17.11): Sier du opp selv så har du noen måneders karenstid,uten trygd. Du må bli sagt opp. Bare å kalle sjefen for en forbanna idiot,så er det gjort,evt møte opp full på jobb. Anonymkode: 362b7...053 Nei, det er det ikke. Blir man sagt opp pga egne forhold som arbeidstaker er karenstiden den samme som ved å si opp selv. Det er bare der oppsigelsen skyldes virksomhetens/arbeidsgivers forhold at man slipper karenstid fordi oppsigelsen er uforskyldt. Ved inngåelse av sluttavtale legger Nav realiteten til grunn når karenstiden for dagpenger skal vurderes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå