Gå til innhold

Si opp jobben sin selv - hva er rimelig grunn for dagpenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

nomore82 skrev (4 minutter siden):

Men igjen så skyter du ned forslagene som kommer for å hjelpe deg.

Det jeg skrev stemmer jo. Leser noe sånt i mange tråder. Samtidig har jeg ALDRI lest om at man melder anonymt og de hjelper, aldri. 

Anonymkode: 6f62a...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det jeg skrev stemmer jo. Leser noe sånt i mange tråder. Samtidig har jeg ALDRI lest om at man melder anonymt og de hjelper, aldri. 

Jeg har fått mye god hjelp fra arbeidstilsynet opp igjennom mitt lange yrkesliv.

Sånn. Der. Nå har du noen som har skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått mye god hjelp fra arbeidstilsynet opp igjennom mitt lange yrkesliv.

Sånn. Der. Nå har du noen som har skrevet det.

Hvordan? Fortell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan? Fortell. 

Nei. Det er rimelig bra utenfor temaet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er rimelig bra utenfor temaet i denne tråden.

Veldig hjelpsomt...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig hjelpsomt...

Som andre og meg har sagt flere ganger nå, kontakt arbeidstilsynet. Når du får kontakt med de så presenterer du deg, oppgir kort hva det er du har av utfordringer, og ber om å få snakke med noen som kan hjelpe deg eller svare på spørsmålene du har.

Du vil da få snakke med noen andre (eller den samme som svarer) og kan gå mer i detalj på problemene du har på jobben og få mer konkret hjelp og råd til hva du kan gjøre med situasjonen. Da har du og et navn å forholde deg til, og du kan spørre om du kan få kontakte vedkommende igjen dersom det skjer en utvikling i saken.

Sånn. Var det hjelpsomt?

For påstanden din var at det er ingen her som skriver at de har fått hjelp noen gang av arbeidstilsynet. Vel, godt mulig ingen skriver det, men det er folk som får hjelp der. Trikset er at man må gjøre noe og ta kontakt. Først når du har prøvd kan du si at det ikke hjalp. Men uten å ha prøvd - så blir det bare sutring. Det virker egentlig ikke som om du vil ha noen endring.

At jeg skal liste opp spørsmålene jeg opp igjennom årene har hatt med de ser jeg ikke at skal ha noen gevinst hverken for deg eller TS. Men jeg fulgte oppskriften over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nomore82 skrev (Akkurat nå):

Som andre og meg har sagt flere ganger nå, kontakt arbeidstilsynet. Når du får kontakt med de så presenterer du deg, oppgir kort hva det er du har av utfordringer, og ber om å få snakke med noen som kan hjelpe deg eller svare på spørsmålene du har.

Du vil da få snakke med noen andre (eller den samme som svarer) og kan gå mer i detalj på problemene du har på jobben og få mer konkret hjelp og råd til hva du kan gjøre med situasjonen. Da har du og et navn å forholde deg til, og du kan spørre om du kan få kontakte vedkommende igjen dersom det skjer en utvikling i saken.

Sånn. Var det hjelpsomt?

For påstanden din var at det er ingen her som skriver at de har fått hjelp noen gang av arbeidstilsynet. Vel, godt mulig ingen skriver det, men det er folk som får hjelp der. Trikset er at man må gjøre noe og ta kontakt. Først når du har prøvd kan du si at det ikke hjalp. Men uten å ha prøvd - så blir det bare sutring. Det virker egentlig ikke som om du vil ha noen endring.

At jeg skal liste opp spørsmålene jeg opp igjennom årene har hatt med de ser jeg ikke at skal ha noen gevinst hverken for deg eller TS. Men jeg fulgte oppskriften over.

«Uten å ha prøvd»? Du tror at det er bare bare å ta kontakt med Arbeidstilsynet, tydeligvis. Sjefen kan få vite hvem det er som har klaget, sjefen kan skjønne det selv, og hva skjer da? Lett å dømme andre, ja, men vår sjef er psycho og det er vel en god grunn til at INGEN har turt å snakke med Arbeidstilsynet selv om de virkelig ønsket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Uten å ha prøvd»? Du tror at det er bare bare å ta kontakt med Arbeidstilsynet, tydeligvis. Sjefen kan få vite hvem det er som har klaget, sjefen kan skjønne det selv, og hva skjer da? Lett å dømme andre, ja, men vår sjef er psycho og det er vel en god grunn til at INGEN har turt å snakke med Arbeidstilsynet selv om de virkelig ønsket. 

Vel. Du virker som du trives godt sånn det er i dag så du har noe å klage over :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ved eventuelle spørsmål kan du bare si du hadde behov for en time-out, akkurat som Inga Marte Torkildsen.

Anonymkode: b59b7...de0

😂.       :klappe:

Anonymkode: 13266...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd, og vil gjerne dele hvordan jeg gjorde det.

Jeg ble mobbet av sjefen av en liten arbeidsplass, og forstod under prøvetiden at her var det bare å komme seg vekk. Ingen fagforening var tilstede, og jeg vet at jeg var svakeste part som nyansatt, mot en sjef som hadde sittet der i mer enn 10 år. Det blir ord mot ord, og en kamp jeg hadde blitt syk av.

Snakket med legen min, som sa at det man gjør når sånne ting skjer på en arbeidsplass, det er å bli sykmeldt og vurdere hvorvidt man kan gå tilbake til jobben. Han sa rett ut at det ikke var sannsynlig for meg å gå tilbake, så jeg ville da få en forlenget sykmelding. Når man er sykmeldt får man full lønn. 

I mitt tilfelle ble jeg da sykmeldt, og søkte andre jobber. Jeg sa også opp før jeg fikk ny jobb, da jeg hadde kortere oppsigelsestid i prøvetiden. Var fremdeles sykmeldt og kunne motta full lønn. Så fikk jeg heldigvis en ny jobb etter 2 måneder. Oppstart var 2 måneder senere. Jeg hadde da fått det mye bedre og syns ikke det var moralsk riktig å være sykmeldt og motta full lønn. Da ble det 2 måneders ferie, og jeg var uthvilt og klar som et egg for ny jobb. 

Anonymkode: 06ef8...ff5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dette har jeg opplevd, og vil gjerne dele hvordan jeg gjorde det.

Jeg ble mobbet av sjefen av en liten arbeidsplass, og forstod under prøvetiden at her var det bare å komme seg vekk. Ingen fagforening var tilstede, og jeg vet at jeg var svakeste part som nyansatt, mot en sjef som hadde sittet der i mer enn 10 år. Det blir ord mot ord, og en kamp jeg hadde blitt syk av.

Snakket med legen min, som sa at det man gjør når sånne ting skjer på en arbeidsplass, det er å bli sykmeldt og vurdere hvorvidt man kan gå tilbake til jobben. Han sa rett ut at det ikke var sannsynlig for meg å gå tilbake, så jeg ville da få en forlenget sykmelding. Når man er sykmeldt får man full lønn. 

I mitt tilfelle ble jeg da sykmeldt, og søkte andre jobber. Jeg sa også opp før jeg fikk ny jobb, da jeg hadde kortere oppsigelsestid i prøvetiden. Var fremdeles sykmeldt og kunne motta full lønn. Så fikk jeg heldigvis en ny jobb etter 2 måneder. Oppstart var 2 måneder senere. Jeg hadde da fått det mye bedre og syns ikke det var moralsk riktig å være sykmeldt og motta full lønn. Da ble det 2 måneders ferie, og jeg var uthvilt og klar som et egg for ny jobb. 

Anonymkode: 06ef8...ff5

Hvordan ordnet du referanse? de vil jo helst ha referanse fra siste arbeidssted.

Det ble et stort problem for meg, samme type sjef som deg og måtte bruke han som referanse, fikk ikke jobbtilbud han fortsatte og ødelegge for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan ordnet du referanse? de vil jo helst ha referanse fra siste arbeidssted.

Det ble et stort problem for meg, samme type sjef som deg og måtte bruke han som referanse, fikk ikke jobbtilbud han fortsatte og ødelegge for meg.

Er det ingen andre du kan spørre? Noen av kollegaene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre du kan spørre? Noen av kollegaene? 

Jeg er vikar og uansett hvor flink jeg er så er det om å gjøre å bryte meg ned, de sier de gledelig stiller opp som referanser samtidig som jeg ikke får noe av jobbene jeg har vært på intervju til ( alltid fått tilbud tidligere ) i tillegg så jobber jeg for bemanninsgbyrå som tjener gode penger på meg, de sier de kan være referanser og har satt de opp-men hører aldri noe etter intervjuet, begynner å lure og er fortvilet. Har annen høyere utdannelse og vil ha en fast relatert stilling, vurderer å be om skriftlige referanser ( sier jeg skal legge det ved søknaden ) er det en løsning?

håper noen vil svare, er fortvilet over hele situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er vikar og uansett hvor flink jeg er så er det om å gjøre å bryte meg ned, de sier de gledelig stiller opp som referanser samtidig som jeg ikke får noe av jobbene jeg har vært på intervju til ( alltid fått tilbud tidligere ) i tillegg så jobber jeg for bemanninsgbyrå som tjener gode penger på meg, de sier de kan være referanser og har satt de opp-men hører aldri noe etter intervjuet, begynner å lure og er fortvilet. Har annen høyere utdannelse og vil ha en fast relatert stilling, vurderer å be om skriftlige referanser ( sier jeg skal legge det ved søknaden ) er det en løsning?

Det er en god løsning, da vet du at referansene er gode og slipper å lure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du opp selv så har du noen måneders karenstid,uten trygd. Du må bli sagt opp. Bare å kalle sjefen for en forbanna idiot,så er det gjort,evt møte opp full på jobb.

Anonymkode: 362b7...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har det utholdelig på arbeidsplassen må du gå til fastlegen og sykemelde deg. fastlegen bør hule av at sykemeldingen skyldes arbeid. 

du må aldri finne på å si opp på egenhånd. hvis arbeidsgiver ønsker å si opp må du forhandle en god sluttpakke slik at du har penger til ny jobb. 

Anonymkode: 9adaa...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk rett på dagpenger pga helse. Endte opp på sykepenger et par måneder etter da. 
Konflikt på arbeidsplassen er vel ikke rimelig grunn.

Anonymkode: 29535...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis du har det utholdelig på arbeidsplassen må du gå til fastlegen og sykemelde deg. fastlegen bør hule av at sykemeldingen skyldes arbeid. 

du må aldri finne på å si opp på egenhånd. hvis arbeidsgiver ønsker å si opp må du forhandle en god sluttpakke slik at du har penger til ny jobb. 

Man har ikke rett på sykepenger hvis grunnen er konflikt på arbeidsplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

da må du fortelle dette på intervju. fortell om din versjon og si at det er grunnen til at du ikke ønsker de som referanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man har ikke rett på sykepenger hvis grunnen er konflikt på arbeidsplassen. 

What? Konflikt fører til angst, depresjon, frykt og lignende. Ødelagt psykisk helse. Er ikke det en god grunn til sykemelding? 
Noen sjefer mobber og latterliggjør sine ansatte daglig, år etter år. Hvordan tror du det påvirker dem psykisk? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...