Gå til innhold

Si opp jobben sin selv - hva er rimelig grunn for dagpenger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pass på at du har en inntekt innenfor retten på dagpenger om du sier opp. Det beste er som oftest ikke å si seg opp men heller bli sagt opp med tanke på at da får man raskere dagpenger. Tror man kan risikere å måtte vente i lang tid på dagpenger om man sier seg selv opp (3 måneder eller noe slikt). 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er å bevise mobbing. NAV kommer ikke til å ta folks ord for det.

Men hvis man kan bevise mobbing så har man en god sak. Dessuten har man en god sak for å få legeerklæring på at det ikke er tilrådelig å fortsette på arbeidsplassen av helsemessige grunner hvis man mobbes. Har man legeerklæring så skal det vel mye til at NAV ilegger forlenget ventetid.

Anonymkode: 8bdd9...571

Vel, jeg har en del dritmeldinger fra han og meldinger fra kollegaer som klager på hans oppførsel. I tillegg vet fastlegen min om at jeg mistrives på jobb. 

Anonymkode: 6f62a...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg har en del dritmeldinger fra han og meldinger fra kollegaer som klager på hans oppførsel. I tillegg vet fastlegen min om at jeg mistrives på jobb. 

Det høres tynt ut.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uenig 

Fastlegen vet kun at du mistrives på jobben. Det er ikke bevis på at du mobbes.

At du har meldinger fra kollegaer som klager på oppførselen til sjefen er kun det, ingen bevis på at du mobbes.

At du har drittmeldinger er heller ikke nødvendigvis bevis. Bare bevis på dårlig oppførsel. Og dårlig oppførsel er ikke det samme som mobbing.

Skal du bevise mobbing bør du begynne å dokumentere mobbingen i vesentlig større grad, samt få en tredjepart til å bekrefte og dokumentere dette. For eks å involvere tillitsvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (11 minutter siden):

Fastlegen vet kun at du mistrives på jobben. Det er ikke bevis på at du mobbes.

At du har meldinger fra kollegaer som klager på oppførselen til sjefen er kun det, ingen bevis på at du mobbes.

At du har drittmeldinger er heller ikke nødvendigvis bevis. Bare bevis på dårlig oppførsel. Og dårlig oppførsel er ikke det samme som mobbing.

Skal du bevise mobbing bør du begynne å dokumentere mobbingen i vesentlig større grad, samt få en tredjepart til å bekrefte og dokumentere dette. For eks å involvere tillitsvalgt.

Meldingene ER et bevis på at han mobber flere, ikke bare meg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Meldingene ER et bevis på at han mobber flere, ikke bare meg 

Ok. Jeg kom bare med min vurdering. Jeg synes det høres tynt ut.

Men om du vil risikere å bli ilagt karantene på dagpengene så er det opp til deg.

Mitt tips er å involvere tillitsvalgt eller fagforening.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 17.22):

Jeg står i en situasjon der jeg muligens, sammen med andre, blir nødt og si opp jobben min. Ser på NAV sine sider at for å kunne motta dagpenger må det ligge en rimelig grunn. 

Hva regnes som rimelig grunn? 

Hva er makssatsen for dagpenger? 

Hvor lenge kan man motta dagpenger? 

Jeg kan ikke gå inn på detaljer, men det innebærer at flere ansatte blir presset til noe som strider imot lovverket. Jeg regner med at jeg finner meg en jobb rimelig kjapt igjen. Men jeg kan ikke risikere å stå uten inntekt eller svært mye lavere inntekt enn jeg har. 

Anonymkode: 8e6aa...509

Sier du opp selv må du 12 uker i «karantene», før du kan få dagpenger. Ingen untak. Sånn sett er det bedre å få sparken. 

Anonymkode: 69c32...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (51 minutter siden):

Ok. Jeg kom bare med min vurdering. Jeg synes det høres tynt ut.

Men om du vil risikere å bli ilagt karantene på dagpengene så er det opp til deg.

Mitt tips er å involvere tillitsvalgt eller fagforening.

Om vi bare hadde det...

Jeg er ikke ts og sier ikke opp jobben (foreløpig). Jeg synes bare at det er dumt at sjefen har så mye makt og kan mobbe folk fordi han vet vi ikke har så mye valg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Om vi bare hadde det...

Jeg er ikke ts og sier ikke opp jobben (foreløpig). Jeg synes bare at det er dumt at sjefen har så mye makt og kan mobbe folk fordi han vet vi ikke har så mye valg 

Er du/dere fagforent? Det kunne vært en vei å ta det, eller kontakte arbeidstilsynet. Mulig fastlegen kan gi deg noen råd også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville kontaktet fylkesmannen 

Anonymkode: c0ca8...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få skriftlige bevis, dersom dere blir utpresset. La ALL kommunikasjon gå skriftlig. Sier sjefen etc noe muntlig, så si ting som gjør at vedkommende MÅ sende det skriftlig også. Du må nok ha bevis. Og pass på at kommunikasjonen fra din side blir så ryddig og høflig som mulig. Så kan de ikke ta deg på noe.

Anonymkode: 7af16...3fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan du si litt mer om hva jeg kan si til dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Sørg for å få skriftlige bevis, dersom dere blir utpresset. La ALL kommunikasjon gå skriftlig. Sier sjefen etc noe muntlig, så si ting som gjør at vedkommende MÅ sende det skriftlig også. Du må nok ha bevis. Og pass på at kommunikasjonen fra din side blir så ryddig og høflig som mulig. Så kan de ikke ta deg på noe.

Anonymkode: 7af16...3fe

Sjefer er ikke dumme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fylkesmannen eksisterer ikke mer.

Anonymkode: c21b3...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Arbeidstilsynet er rett instans når det er ulovlige forhold på jobben. Hvis ditt høyeste ønske er å bli sagt opp har du jo virkelig ingenting å tape, TS.

Det andre alternativet er å spare som en gal tulling slik at du har råd til de 18 ukene uten inntekt. Det tredje alternativet er å finne seg ny jobb før du sier opp i den nåværende. Det siste her er faktisk det BESTE alternativet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fylkesmannen eksisterer ikke mer.

Anonymkode: c21b3...395

Du, så hjelpsomt. Du vet godt at det nye navnet er statsforvalteren, men kunne ikke finne viljen eller styrken til å opplyse om det eller på annet vis bidra til tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva eksakt tenker du at statsforvalteren skal kunne bidra med her?

Anonymkode: b59b7...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (26 minutter siden):

Arbeidstilsynet er rett instans når det er ulovlige forhold på jobben. Hvis ditt høyeste ønske er å bli sagt opp har du jo virkelig ingenting å tape, TS.

Det andre alternativet er å spare som en gal tulling slik at du har råd til de 18 ukene uten inntekt. Det tredje alternativet er å finne seg ny jobb før du sier opp i den nåværende. Det siste her er faktisk det BESTE alternativet!

Arbeidstilsynet hjelper jo ganske sjelden, har folk skrevet i mange tråder her 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...