AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #21 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ikke det du skriver, slik jeg oppfatter det. Nav regner 100% studiebelastning som 100% arbeidskapasitet. Med andre ord, er du i stand til å studere fullt, kan du også klare å jobbe 100%. Jeg er enig med deg i at man kan legge opp studier selv, og klare i praksis 50% av normal 100% ytelse, men likevel bestå i alle fag. Fordi normalen kan være gode karakterer og full oversikt over faget, men 50% tilsvarer at man har lest akkurat nok til å bestå. Nav ser ikke på reduserte kognitive evner som arbeidsuførhet. De ser på hvor mange timer du er tilstede. Dessverre, da redusert kognitiv kapasitet er en stor del av sykdomsbildet for mange. Det er ikke nødvendigvis et stort problem å sitte i en forelesningssal. Men det kan være svært utmattende å få noe ut av det (og være helsereduserende...). Anonymkode: 785b2...1e1 Det der kan du ser jeg 😂😂 Anonymkode: 44569...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #22 Del Skrevet 7. juni 2021 Mye tull folk skriver her. Jo, man kan få AAP og studere. Nav kan vurdere det som et tiltak for å komme tilbake i jobb. Jeg var for eksempel sykemeldt først og så fikk jeg AAP hvor vi prøvde ut hva slags type jobb jeg kunne trives med. Da ble tiltaket at jeg skulle utdanne meg. Jeg gikk i behandling ved siden av, men studerte 100%. Jeg skulle ønske at folk sluttet å være så påståelige rundt dette. Nav kan anbefale at man tar utdanning som en del av det å komme tilbake i jobb om det man tidligere jobbet med er for belastende i forhold til de helseplagene man har. AAP blir beregnet som 66% av tidligere lønn og det har ikke noe å si hvor mye man studerer. Det som har noe å si er at det er godkjent av Nav som en del av et tiltak for å komme tilbake til jobb. Anonymkode: 6b262...fa8 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #23 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mye tull folk skriver her. Jo, man kan få AAP og studere. Nav kan vurdere det som et tiltak for å komme tilbake i jobb. Jeg var for eksempel sykemeldt først og så fikk jeg AAP hvor vi prøvde ut hva slags type jobb jeg kunne trives med. Da ble tiltaket at jeg skulle utdanne meg. Jeg gikk i behandling ved siden av, men studerte 100%. Jeg skulle ønske at folk sluttet å være så påståelige rundt dette. Nav kan anbefale at man tar utdanning som en del av det å komme tilbake i jobb om det man tidligere jobbet med er for belastende i forhold til de helseplagene man har. AAP blir beregnet som 66% av tidligere lønn og det har ikke noe å si hvor mye man studerer. Det som har noe å si er at det er godkjent av Nav som en del av et tiltak for å komme tilbake til jobb. Anonymkode: 6b262...fa8 Det som skrives her er helt korrekt. Det var veldig mye "rør" og påstander i denne tråden som ikke stemmer. Anonymkode: 49738...eac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #24 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mye tull folk skriver her. Jo, man kan få AAP og studere. Nav kan vurdere det som et tiltak for å komme tilbake i jobb. Jeg var for eksempel sykemeldt først og så fikk jeg AAP hvor vi prøvde ut hva slags type jobb jeg kunne trives med. Da ble tiltaket at jeg skulle utdanne meg. Jeg gikk i behandling ved siden av, men studerte 100%. Jeg skulle ønske at folk sluttet å være så påståelige rundt dette. Nav kan anbefale at man tar utdanning som en del av det å komme tilbake i jobb om det man tidligere jobbet med er for belastende i forhold til de helseplagene man har. AAP blir beregnet som 66% av tidligere lønn og det har ikke noe å si hvor mye man studerer. Det som har noe å si er at det er godkjent av Nav som en del av et tiltak for å komme tilbake til jobb. Anonymkode: 6b262...fa8 This 👆🏼 Anonymkode: 44569...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplen Skrevet 7. juni 2021 #25 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sorry. Du er utdebattert. Anonymkode: 773c8...dc8 Barnsling svar 😅🙊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surrebukken Skrevet 7. juni 2021 #26 Del Skrevet 7. juni 2021 20 hours ago, Eplen said: Man får ikke AAP når man er student. Man får kun AAP hvis NAV skal vudere din arbeidsevene. Du kan derimot få dagpenger hvis man studerer. Da har de gjort om noe siste to årene, jeg gikk ut i 2019 etter å ha studert en bachelorgrad med AAP. Utdanningen var godkjent som tiltak av NAV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplen Skrevet 7. juni 2021 #27 Del Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, det er ikke det du skriver, slik jeg oppfatter det. Nav regner 100% studiebelastning som 100% arbeidskapasitet. Med andre ord, er du i stand til å studere fullt, kan du også klare å jobbe 100%. Jeg er enig med deg i at man kan legge opp studier selv, og klare i praksis 50% av normal 100% ytelse, men likevel bestå i alle fag. Fordi normalen kan være gode karakterer og full oversikt over faget, men 50% tilsvarer at man har lest akkurat nok til å bestå. Nav ser ikke på reduserte kognitive evner som arbeidsuførhet. De ser på hvor mange timer du er tilstede. Dessverre, da redusert kognitiv kapasitet er en stor del av sykdomsbildet for mange. Det er ikke nødvendigvis et stort problem å sitte i en forelesningssal. Men det kan være svært utmattende å få noe ut av det (og være helsereduserende...). Anonymkode: 785b2...1e1 Spørsmål: Jeg er student, og har avbrutt studiet mitt på grunn av sykdom. Hvilke rettigheter kan jeg ha på arbeidsavklaringspenger? Svar: Du kan ha rett på arbeidsavklaringspenger dersom du er student eller elev i videregående opplæring og trenger behandling for å komme tilbake til studiene. Disse kravene må være oppfylt: Studiet eller den videregående opplæringen må være godkjent av Lånekassen. Du må ha nedsatt arbeidsevne med minst halvparten på grunn av sykdom eller skade. Du må ha avbrutt studiet helt. Dette innebærer at du må være ute av stand til å følge undervisningen, studere hjemme, levere oppgaver eller delta på eksamen i den tiden du er syk. Det må foreligge en behandlingsplan fra lege/behandler over hvilken behandling du skal gjennomføre, hvor og i hvilket tidsrom. Du må ha mål om å vende tilbake til studiet Arbeidsavklaringspenger kan først gis når muligheten for sykestipend i Lånekassen er uttømt. Dette er fra NAV sine sider.. Du kan ikke vært aktiv student men du har studiet som tiltak og at planen er at du har som mål å komme tilbake til studiet. Det står heller ikke at du får men at du kan få AAP når du er student. Jeg vet om ei som greide å fullføre bachelorgrad men det å jobbe greier hun ikke fordi under studiet så la hun opp hverdagen sin selv og hadde ikke obligatorisk oppmøte på forelesninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplen Skrevet 7. juni 2021 #28 Del Skrevet 7. juni 2021 Surrebukken skrev (5 minutter siden): Da har de gjort om noe siste to årene, jeg gikk ut i 2019 etter å ha studert en bachelorgrad med AAP. Utdanningen var godkjent som tiltak av NAV. Men det er jo det jeg skriver senere. At studiet må være et tiltak... Herregud, er det ingen som leser gjennom tråden?😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surrebukken Skrevet 7. juni 2021 #29 Del Skrevet 7. juni 2021 1 minutt siden, Eplen said: Men det er jo det jeg skriver senere. At studiet må være et tiltak... Herregud, er det ingen som leser gjennom tråden?😅 Nei, det var en så bastant og klar uttalelse at jeg ikke gadd å lese resten av tråden før jeg påpekte at dette ikke stemte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplen Skrevet 7. juni 2021 #30 Del Skrevet 7. juni 2021 Surrebukken skrev (27 minutter siden): Nei, det var en så bastant og klar uttalelse at jeg ikke gadd å lese resten av tråden før jeg påpekte at dette ikke stemte. Viktig å lese alt 🙈 Og det er helt sikkert ikke normalt å få AAP som student hvis NAV mener at du ikke har mistet 100 prosent arbeidsevne og du ikke har en form for sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #31 Del Skrevet 11. januar 2022 Jeg går på AAP og studerer. Målet med AAP er både å få inntekt og hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet. En måte å komme tilbake i arbeidslivet er å studere. Anonymkode: 43502...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #32 Del Skrevet 11. januar 2022 jeg studerer 100% og har aap. Har måttet ta pauser fra studiet innimellom, men da bare endres tiltak fra utdanning til medisinsk behandling i de periodene. Har ikke vært endring i utbetaling etter hvorvidt jeg har studert fullt eller ikke. Anonymkode: 4f6d2...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #33 Del Skrevet 12. januar 2022 , Anonymkode: 43502...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #34 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går på AAP og studerer. Målet med AAP er både å få inntekt og hjelp til å komme tilbake i arbeidslivet. En måte å komme tilbake i arbeidslivet er å studere. Anonymkode: 43502...862 For meg hjalp også studeringen på psyken. Man fikk noe å gjøre mens man ikke var i jobb(søkte jobber mens jeg studerte) og man fikk troen på at man kunne komme tilbake i arbeidslivet. Anonymkode: 43502...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #35 Del Skrevet 12. januar 2022 Eplen skrev (På 7.6.2021 den 7.14): Men er det ikke det jeg skriver? 😅 Å jobbe 100 prosent er ikke det samme som å studere 100 prosent. Når man er student så legger man opp studiehverdagen sin som man selv ønsker. Å studere 100 prosent er ikke det samme som å jobbe 100 prosent. Jeg tviler sterkt på at en NAV veileder godkjenner AAP til en student som har 100 prosent arbeidsevne og som ikke sliter med skade eller noe. Du får jo også kun 66 prosent av lønnen din. Det er dette som er problematisk med å studere på AAP. Da blir ikke arbeidsevnen avklart. Det var det som skjedde med Ingrid i den nye NAV podkasten, det ble derfor karantene og ny runde AAP. Anonymkode: 667f0...047 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #36 Del Skrevet 12. januar 2022 Jeg er 90% ufør og har lyst til å ta nettstudie for å gjøre noe interessant. Men redd for å få problem med nav🥲 Er bare 10 sp hvert semester semester jeg tenker. Og ja som noen nevner; det er stor forskjell på det man kan styre selv og gjøre hjemme, enn å måtte fysisk møte opp et sted. Fikk aldri inntjening på 10% arbeidsevne; ingen arbeidsgivere vil ha meg. Anonymkode: eab5d...3a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #37 Del Skrevet 12. januar 2022 Dere som får Aas som student, hvor mye får dere, evt tar dere opp lån fra Lånekassen i tillegg? Anonymkode: fc5ca...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #38 Del Skrevet 12. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Dere som får Aas som student, hvor mye får dere, evt tar dere opp lån fra Lånekassen i tillegg? Anonymkode: fc5ca...b0e AAP regnes av tidligere inntekt så hvor mye man får avhenger av hva man har tjent tidligere år. Man kan få støtte fra Lånekassen samtidig som man får AAP. Anonymkode: dcab9...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #39 Del Skrevet 12. januar 2022 Hvis nav godkjenner studier som en del av aktivitetsplanen så mottar man aap mens man studerer. Samboeren min har gjort det i snart 3 år. Man kan også motta støtte fra lånekassa samtidig om man har behov for det, men da er maksbeløpet man kan tjene ved siden av før man mister stipend en god del lavere enn for de som ikke mottar aap. Anonymkode: d9b69...98e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2022 #40 Del Skrevet 12. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 6/7/2021 den 8.37): Signerer denne! på universitetet hadde vi 2 timer forelesing 4 dager i uken, en dag i uken hadde vi 4 t. Det var et helt annet liv.Kan ikke sammenlignes med de jobbene jeg har stått i, som har gitt med store helsemessige problemer. Anonymkode: eab5d...3a9 Vi hadde på fulltid to dager i uka med to timers forelesning og en dag med 3-4 timer forelesning eller praktisk feks musikk, idrett og friluftsliv etc. Lesing hjemme. Mye enklere enn å jobbe 100% for meg med min helse. Jeg hadde aap under studiene. AnonymBruker skrev (1 time siden): AAP regnes av tidligere inntekt så hvor mye man får avhenger av hva man har tjent tidligere år. Man kan få støtte fra Lånekassen samtidig som man får AAP. Anonymkode: dcab9...494 På laveste sats aap kunne jeg få fullt lån men stipenddelen ble da også omgjort til lån. Anonymkode: 36c30...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå