Gå til innhold

Dere som går på AAP og er studenter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjæresten min mener det er slik at studiebelastningen er det samme som arbeidstimer ut i fra hvor mye du får i AAP hver måned.

Altså, f.eks at hvis du er 50% student, vil du få 50% utbetalt av grunnlaget ditt i stedet for 100%.

Jeg synes dette høres helt på jordet ut, kan noen bekrefte eller avkrefte?

Anonymkode: 3fab5...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjæresten min mener det er slik at studiebelastningen er det samme som arbeidstimer ut i fra hvor mye du får i AAP hver måned.

Altså, f.eks at hvis du er 50% student, vil du få 50% utbetalt av grunnlaget ditt i stedet for 100%.

Jeg synes dette høres helt på jordet ut, kan noen bekrefte eller avkrefte?

Så vidt jeg vet kan man ikke få AAP mens mas studerer?

Anonymkode: 03848...1e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke AAP når man er student. Man får kun AAP hvis NAV skal vudere din arbeidsevene.  Du kan derimot få dagpenger hvis man studerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt AAP og vært student. Det kommer an på vurderingen av hvorfor du skal få AAP og hvordan studier er lagt inn i din plan. Ved vurdering av arbeidsevne (f.eks på tiltak) vurderer man 100% studier som 100% arbeidsevne. 

Anonymkode: 785b2...1e1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er student 50% og søker om AAP så vil man regne det som jobb ja. Da kan du få mindre utbetalt, kommer an på hva NAV lokalt mener, om de setter det som uutnyttet arbeidsevne. 

Men du kan få studere på AAP, om veilederen din vurderer det til nyttig for deg. Da vil du ikke få mindre AAP.

Anonymkode: a6bc6...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk AAP under vgs-utdanning. Det var da et tiltak og hadde ingenting med timer og betaling per time. Hadde også medisinsk tiltak samtidig. Ei i klassen fikk også AAP, hun hadde bare skole som tiltak. 

Anonymkode: c193f...1ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er student 50% og søker om AAP så vil man regne det som jobb ja. Da kan du få mindre utbetalt, kommer an på hva NAV lokalt mener, om de setter det som uutnyttet arbeidsevne. 

Men du kan få studere på AAP, om veilederen din vurderer det til nyttig for deg. Da vil du ikke få mindre AAP.

Anonymkode: a6bc6...dbb

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt AAP og vært student. Det kommer an på vurderingen av hvorfor du skal få AAP og hvordan studier er lagt inn i din plan. Ved vurdering av arbeidsevne (f.eks på tiltak) vurderer man 100% studier som 100% arbeidsevne. 

Da har sikkert nav veilederen vurdert at det er større mulighet for en person å komme ut i jobb hvis man har fått AAP og studert. Man får ikke AAP så lenge din arbeidsevne ikke er redusert med 50 prosent. Jeg tviler veeeldig på at du som student kan søke på AAP hvis du i NAV sine øyne har 100 prosent arbeidsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er student kan du ikke få AAP uten å avbryte studiene. Dersom du har AAP fra før, og NAV vurderer det som hensiktsmessig at du studerer kan du studere og beholde AAP. 

Anonymkode: dd5ef...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt AAP både på voksenopplæring og nå som student. Har vedtak ut juni neste år. 
jeg får 100% støtte, studiene regnes som aktivitet og ikke jobb. 

Anonymkode: 44569...995

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet kan man ikke få AAP mens mas studerer?

Anonymkode: 03848...1e9

Da vet du feil 

Anonymkode: 44569...995

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan få aap mens man studerer, men det er uvanlig. Jeg hadde et års permisjon fra studiene mine pga sykdom, og da fikk jeg aap, og mistet rettighetene til aap da jeg begynte på studiene igjen. Men jeg hadde selvsagt rettigheter hos lånekassen da jeg gikk tilbake til studiene. 
Husker dog at ei jeg studerte med hadde aap alle tre årene hun studerte. 

Anonymkode: c764b...7bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplen skrev (2 timer siden):

Man får ikke AAP når man er student. Man får kun AAP hvis NAV skal vudere din arbeidsevene.  Du kan derimot få dagpenger hvis man studerer. 

Man kan fint få aap mens man studerer hvis dette øker sjansene dine for å komme ut i jobb. 

Jeg har nettopp gjort det. 

Anonymkode: 3c573...5ea

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan få aap mens man studerer, men det er uvanlig. Jeg hadde et års permisjon fra studiene mine pga sykdom, og da fikk jeg aap, og mistet rettighetene til aap da jeg begynte på studiene igjen. Men jeg hadde selvsagt rettigheter hos lånekassen da jeg gikk tilbake til studiene. 
Husker dog at ei jeg studerte med hadde aap alle tre årene hun studerte. 

Anonymkode: c764b...7bd

Da har du ikke fått innvilget studiet som et tiltak av nav. Jeg kjenner flere som har fått skade i nakke/rygg som har fått studere på aap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eplen skrev (2 timer siden):

Helt feil.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan fint få aap mens man studerer hvis dette øker sjansene dine for å komme ut i jobb. 

Jeg har nettopp gjort det. 

Ser du ikke hva jeg skriver i det andre innlegget mitt eller velger du å ignorere det? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplen skrev (9 timer siden):

Da har sikkert nav veilederen vurdert at det er større mulighet for en person å komme ut i jobb hvis man har fått AAP og studert. Man får ikke AAP så lenge din arbeidsevne ikke er redusert med 50 prosent. Jeg tviler veeeldig på at du som student kan søke på AAP hvis du i NAV sine øyne har 100 prosent arbeidsevne. 

Hvis det er min personlige situasjon du tenker på, så hadde jeg ikke 100% arbeids/studieevne. For i det hele tatt å få AAP må man jo ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%. 

Men når man skal beregne arbeidsevne i tiltak så regnes 100% studier som 100% arbeidsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er min personlige situasjon du tenker på, så hadde jeg ikke 100% arbeids/studieevne. For i det hele tatt å få AAP må man jo ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%. 

Men når man skal beregne arbeidsevne i tiltak så regnes 100% studier som 100% arbeidsevne. 

Men er det ikke det jeg skriver? 😅

Å jobbe 100 prosent er ikke det samme som å studere 100 prosent. Når man er student så legger man opp studiehverdagen sin som man selv ønsker. Å studere 100 prosent er ikke det samme som å jobbe 100 prosent. 

Jeg tviler sterkt på at en NAV veileder godkjenner AAP til en student som har 100 prosent arbeidsevne og som ikke sliter med skade eller noe. Du får jo også kun 66 prosent av lønnen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplen skrev (1 time siden):

Å jobbe 100 prosent er ikke det samme som å studere 100 prosent. Når man er student så legger man opp studiehverdagen sin som man selv ønsker. Å studere 100 prosent er ikke det samme som å jobbe 100 prosent. 

Jeg tviler sterkt på at en NAV veileder godkjenner AAP til en student som har 100 prosent arbeidsevne og som ikke sliter med skade eller noe. Du får jo også kun 66 prosent av lønnen din. 

Signerer denne! på universitetet hadde vi 2 timer forelesing 4 dager i uken, en dag i uken hadde vi 4 t. Det var et helt annet liv.Kan ikke sammenlignes med de jobbene jeg har stått i, som har gitt med store helsemessige problemer.

Anonymkode: eab5d...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplen skrev (9 timer siden):

Ser du ikke hva jeg skriver i det andre innlegget mitt eller velger du å ignorere det? 😂

Sorry. Du er utdebattert.

Anonymkode: 773c8...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplen skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke det du skriver, slik jeg oppfatter det. Nav regner 100% studiebelastning som 100% arbeidskapasitet. Med andre ord, er du i stand til å studere fullt, kan du også klare å jobbe 100%. Jeg er enig med deg i at man kan legge opp studier selv, og klare i praksis 50% av normal 100% ytelse, men likevel bestå i alle fag. Fordi normalen kan være gode karakterer og full oversikt over faget, men 50% tilsvarer at man har lest akkurat nok til å bestå. Nav ser ikke på reduserte kognitive evner som arbeidsuførhet. De ser på hvor mange timer du er tilstede. Dessverre, da redusert kognitiv kapasitet er en stor del av sykdomsbildet for mange. Det er ikke nødvendigvis et stort problem å sitte i en forelesningssal. Men det kan være svært utmattende å få noe ut av det (og være helsereduserende...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...