AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg er utdannet sosionom og lurer på hvis jeg begynner på vernepleie eller sykepleie og fullfører til og med medikamentregningen, vil jeg da ha mulighet til å kunne legge opp medisiner? Eller må jeg fullføre HELE utdannelsen for å få lov til det? Jeg vurderer å starte på en av disse utdannelsene da jeg ser flere arbeidsgivere ønsker at man har muligheten til å legge opp medisin. Vurderer kanskje helst vernepleien. Eventuelt lurer jeg på om det er arbeidsgiver som må tilby medisinkurs for at man skal få kunne dele ut ferdig opplagte medisiner, eller kan man ta det på eget initiativ? Anonymkode: 03043...650
Wilma89 Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 (endret) For å legge medisiner må du være sykepleie, men for å dele ut medisiner trenger du kun et medisinkurs. De medisinene er da lagt og kontrollert av to sykepleiere før du deler dem ut. På jobben min får sosionomer tilbud om kurs. Snakk med arbeidsgiveren din Endret 6. juni 2021 av Wilma89 2
DobbelX Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er utdannet sosionom og lurer på hvis jeg begynner på vernepleie eller sykepleie og fullfører til og med medikamentregningen, vil jeg da ha mulighet til å kunne legge opp medisiner? Eller må jeg fullføre HELE utdannelsen for å få lov til det? Jeg vurderer å starte på en av disse utdannelsene da jeg ser flere arbeidsgivere ønsker at man har muligheten til å legge opp medisin. Vurderer kanskje helst vernepleien. Eventuelt lurer jeg på om det er arbeidsgiver som må tilby medisinkurs for at man skal få kunne dele ut ferdig opplagte medisiner, eller kan man ta det på eget initiativ? Anonymkode: 03043...650 Det er arbeidsgiver som bestemmer om du kan håndtere legemidler eller ikke. Hvis de er interesserte i at du skal kunne gjøre det, vil de sannsynligvis tilby deg intern opplæring eller kurs ja.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Du må ha autorisasjon som sykepleier eller vernepleier for å legge opp medisiner. Så da må du bestå hele utdanningen. Men å dele ut medisiner kan du, med et kurs. Hør med arbeidsgiver. Anonymkode: 245b7...5d0 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Takk for svar Så eneste mulighet for å få lov til å legge opp medisiner er å være autorisert vernepleier eller sykepleier? Jeg angrer litt på at jeg ikke ble vernepleier siden det virker som at vernepleier kan ta alle jobber som en sosionom kan, men ikke motsatt. Jeg har jobbet en del som miljøterapeut, og i psykiatrien (som jeg ønsker å jobbe) ønsker de primært vernepleiere eller psykiatriske sykepleiere. Anonymkode: 03043...650
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Wilma89 skrev (24 minutter siden): For å legge medisiner må du være sykepleie, men for å dele ut medisiner trenger du kun et medisinkurs. De medisinene er da lagt og kontrollert av to sykepleiere før du deler dem ut. På jobben min får sosionomer tilbud om kurs. Snakk med arbeidsgiveren din Eller vernepleier Anonymkode: c002f...e7c 4
Wilma89 Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Eller vernepleier Anonymkode: c002f...e7c Ja Selvfølgeig😊 Poenget var bare at man ikke kan ta en halv bachelor i sykepleie og tenke at man kan legge medisiner 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Du må ha autorisasjon som sykepleier eller vernepleier for å legge medisiner, dvs du må fullføre og bestå alle delemner i bachelorutdanning. Ellers kan du ta medisinkurs og dele ut ferdiglagte medisiner som flere har påpekt Anonymkode: 3c05b...3d7 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Dropp vpl/spl utdanningen, bygg heller på med master i ledelse el tilsvarende. Kan du i det minste få lederlønn og unngå turnus. Er vpl selv. Anonymkode: 1bb09...905
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Wilma89 skrev (5 timer siden): For å legge medisiner må du være sykepleie, men for å dele ut medisiner trenger du kun et medisinkurs. De medisinene er da lagt og kontrollert av to sykepleiere før du deler dem ut. På jobben min får sosionomer tilbud om kurs. Snakk med arbeidsgiveren din Eller vernepleier. Anonymkode: 479b8...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 I helseforetak får du gjerne ikke gi ut medisiner med kurs heller, du må være ferdig spl/vpl først. Når jeg var student og jobbet i kommunen fikk jeg begynne å gi medisiner etter legemiddelhåndtering/regning, men i spesialisthelsetjenesten måtte jeg vente til jeg var helt ferdigutdannet. Anonymkode: b63b4...297
sicario Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Wilma89 skrev (7 timer siden): For å legge medisiner må du være sykepleie, men for å dele ut medisiner trenger du kun et medisinkurs. De medisinene er da lagt og kontrollert av to sykepleiere før du deler dem ut. Eller Vernepleier😊 1
sicario Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er utdannet sosionom og lurer på hvis jeg begynner på vernepleie eller sykepleie og fullfører til og med medikamentregningen, vil jeg da ha mulighet til å kunne legge opp medisiner? Eller må jeg fullføre HELE utdannelsen for å få lov til det? Jeg vurderer å starte på en av disse utdannelsene da jeg ser flere arbeidsgivere ønsker at man har muligheten til å legge opp medisin. Vurderer kanskje helst vernepleien. Eventuelt lurer jeg på om det er arbeidsgiver som må tilby medisinkurs for at man skal få kunne dele ut ferdig opplagte medisiner, eller kan man ta det på eget initiativ? Anonymkode: 03043...650 Mener jeg hadde farmakologi og legemiddelregning på 2 året på vernepleieren. Mange praktiserer at man kan håndtere legemidler når man får skriftlig bekreftelse fra høyskolen på bestått legemiddelmodul. Man trenger altså ikke vente til man er ferdig utdannet. Ingen forskjell på Sykepleiere og vernepleiere når det gjelder håndtering av legemidler.
sicario Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du må ha autorisasjon som sykepleier eller vernepleier for å legge opp medisiner. Så da må du bestå hele utdanningen. Men å dele ut medisiner kan du, med et kurs. Hør med arbeidsgiver. Anonymkode: 245b7...5d0 Ikke nødvendig vis. OsloMet feks skriver ut attest når du har bestått farmakologi og legemiddelregning. Flere arbeidsplasser du da kan håndtere legemidler på lik linje som når du blir autorisert.
sicario Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar Så eneste mulighet for å få lov til å legge opp medisiner er å være autorisert vernepleier eller sykepleier? Anonymkode: 03043...650 Nei. Les mine tidligere svar 😊
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 sicario skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendig vis. OsloMet feks skriver ut attest når du har bestått farmakologi og legemiddelregning. Flere arbeidsplasser du da kan håndtere legemidler på lik linje som når du blir autorisert. Jeg har jobbet i flere helseforetak og i ingen av dem har student fått legge medisiner uten kontroll av autorisert sykepleier. Dvs studentens underskrift var ikke godt nok ved f.eks dobbeltkontroll. Dette gjelder både A-preparater og iv-medisiner, har heller aldri sett en student håndtere SVK, veneport e.l. I enkelte kommuner kan man få dele ut medisiner, men jeg har ikke vært borti at student=autorisert spl/vernepleier ift medisinhåndtering. Anonymkode: 3c05b...3d7 2
sicario Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har jobbet i flere helseforetak og i ingen av dem har student fått legge medisiner uten kontroll av autorisert sykepleier. Dvs studentens underskrift var ikke godt nok ved f.eks dobbeltkontroll. Dette gjelder både A-preparater og iv-medisiner, har heller aldri sett en student håndtere SVK, veneport e.l. I enkelte kommuner kan man få dele ut medisiner, men jeg har ikke vært borti at student=autorisert spl/vernepleier ift medisinhåndtering. Anonymkode: 3c05b...3d7 Det er riktig. Ikke uten kontroll av autorisert syk/vern 👍🏻. I helseforetak jeg har jobbet kan heller ikke autoriserte syk/vern legge uten samme kontroll. Har sett flere tilfeller der studenter håndterer Cvk/vap, men ikke feks cytostatika da dette krever egen sertifisering/kursing osv. er jo mulig det er forskjeller foretakene i mellom også i spesialisthelsetjenesten. I primærhelsetjenesten praktiseres det i flere kommuner at studenter med attest for bestått farmakologi og legemiddelhåndtering legger dosett, kontrollerer multidose, deler ut etc. Kjapt gjort å gi disp i tråd med kvalitetshåndbok for legemiddelhåndtering i kommunen til studenter (som er ansatte). Samme som at disp i vedtak Kap-9 i Khol kjapt kan gis selvom utdannelses/kompetansekravet ikke er oppfylt. Statsforvalteren er sjeldent vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 sicario skrev (1 time siden): Mener jeg hadde farmakologi og legemiddelregning på 2 året på vernepleieren. Mange praktiserer at man kan håndtere legemidler når man får skriftlig bekreftelse fra høyskolen på bestått legemiddelmodul. Man trenger altså ikke vente til man er ferdig utdannet. Ingen forskjell på Sykepleiere og vernepleiere når det gjelder håndtering av legemidler. Å administrere medisiner er å kunne dele ut medisiner, ikke å legge opp og klargjøre. Anonymkode: 2d1e2...584 2
sicario Skrevet 7. juni 2021 #19 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å administrere medisiner er å kunne dele ut medisiner, ikke å legge opp og klargjøre. Anonymkode: 2d1e2...584 Ok. Jeg mente også å dele ut.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Jeg er nyutdannet vernepleier, og vi hadde farmakologi og medikamentregning 2. semester. Altså våren før vi ble ferdig med første året. Anonymkode: e1ad8...706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå