AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Hi!👋 Har tenkt å starte med nettbutikk, har funnet noen bedrifter i Østen som har varer og kvalitet jeg ønsker å selge. Har selv jobbet i butikk i en del år, men ikke gjort noe regnskap selv, så vet ikke 100% på hvordan dette regner ut. Så håper noen her kan guide meg litt frem med regnskap. Har selv Googlet, men ble ikke kjempeklok i dette...😬 Jeg har tatt inn noe allerede, kun få produkter og har egentlig bare plusset med moms og la ut noe av det på Finn, Tise og Facebook Marketplace, for å se responser på produktene, selger dette som privat person, selvsagt. Antall var kun 10 stk. totalt og alt ble solgt nå noen måneder etter jeg tok dem inn. Går ikke fort, men det gjør ikke noe. Så spørsmål er: Hvis produkter inkl. frakt koster mellom 400kr. og 600kr. pr, stk. Hva ville det ideell pris blir da? Tar jeg avanse/kalkyle på 3, 4 eller 5 før 25% moms eller etter moms? Jeg har ikke tenkt å drive dette på fulltid, så kanskje avanse på 5 blir litt høyt eller er det det jeg trenger for at det skal i det hele går rundt? La oss si at det er produkt som luksus og flott kåpe, jakke, veske eller møbler, er det god innkjøpspris, eller er det helt på jord?🙈 Tusen takk for all veiledning og hjelp! 🥰🙇♀️ Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Ta et kurs i regnskap? Anonymkode: b496c...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Det var ikke jeg spurte om. Jeg bare lurte på utsalgspris jeg kunne legge ut som er fornuftig i forhold til innkjøpsprisen jeg viser. Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har ikke noe innspill til hvor stor avanse du bør ta, men har et par andre innspill. Du må først være registrert i merverdiavgiftsregisteret for å kunne kreve inn mva. Du skal ikke beregne mva på det du selger før du er registrert. Mva legges på til slutt: innkjøpspris + avanse/påslag = netto salgspris + mva = brutto salgspris. Anonymkode: 005d4...eae 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke noe innspill til hvor stor avanse du bør ta, men har et par andre innspill. Du må først være registrert i merverdiavgiftsregisteret for å kunne kreve inn mva. Du skal ikke beregne mva på det du selger før du er registrert. Mva legges på til slutt: innkjøpspris + avanse/påslag = netto salgspris + mva = brutto salgspris. Anonymkode: 005d4...eae Takk for svar!😃 Jeg fant ut at det var det du skrevet her på en annen nettside. Jeg har allerede et enkeltpersonforetak 🙂 Men takk for at du skrevet her, kanskje noen andre finne dette hjelpsomt også. Så prisen blir da (hvis jeg ta avanse på 5), 400kr*5=2000+25%= 2500kr da. Da vet jeg det! Litt mer enn jeg tenkte å legge dem ut for, men avanse på 4 er sikkert ikke så gal heller. Setter pris på svar!🤗 Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar!😃 Jeg fant ut at det var det du skrevet her på en annen nettside. Jeg har allerede et enkeltpersonforetak 🙂 Men takk for at du skrevet her, kanskje noen andre finne dette hjelpsomt også. Så prisen blir da (hvis jeg ta avanse på 5), 400kr*5=2000+25%= 2500kr da. Da vet jeg det! Litt mer enn jeg tenkte å legge dem ut for, men avanse på 4 er sikkert ikke så gal heller. Setter pris på svar!🤗 Anonymkode: 08739...b79 Det holder ikke å ha et enkeltpersonsforetak. For å kunne kreve inn moms må du være momsregistrert. Anonymkode: 503f7...745 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det holder ikke å ha et enkeltpersonsforetak. For å kunne kreve inn moms må du være momsregistrert. Anonymkode: 503f7...745 Det visste jeg ikke! 😆Det skal jeg gjøre! Ha en fortsatt deilig søndag i sola!🌝 Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det holder ikke å ha et enkeltpersonsforetak. For å kunne kreve inn moms må du være momsregistrert. Anonymkode: 503f7...745 Det stemmer. Du har ikke lov til å legge på moms før du er registrert i merverdiavgiftsregisteret. https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/vare-skjema/registrering-i-merverdiavgiftsregisteret/ Anonymkode: 94d93...30b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Tror du det blir mange som kjøper dem for 2500 fra deg i stedet for å bestille dem selv fra utlandet for noen hundrelapper? Anonymkode: 3fca3...f60 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du det blir mange som kjøper dem for 2500 fra deg i stedet for å bestille dem selv fra utlandet for noen hundrelapper? Anonymkode: 3fca3...f60 ♥️ Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 I butikken jeg jobbet i tok vi alltid innkjøpspris og ganget med 3. Det ble da den prisen kunden betalte, prisen var inkludert moms. Anonymkode: 981fa...34f
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det visste jeg ikke! 😆Det skal jeg gjøre! Ha en fortsatt deilig søndag i sola!🌝 Anonymkode: 08739...b79 Du kan ikke momsregistrere deg før du har omsatt for 50.000 kroner. Du helt seriøst, du burde ta et gratiskurs hos skatteetaten eller noe før du roter deg mer inn i dette. Det kan få store konsekvenser for deg dersom du bryter loven. Du kan ikke si "det visste jeg ikke", som firma er du pliktet å sette deg inn i disse reglene. Har du tenkt over hvordan du skal betale forskuddsskatt? Anonymkode: 503f7...745 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I butikken jeg jobbet i tok vi alltid innkjøpspris og ganget med 3. Det ble da den prisen kunden betalte, prisen var inkludert moms. Anonymkode: 981fa...34f TS. Takk for innspill! 😀 Det gjorde gamle jobben min også. Men det gjelder ikke alle varer og leverandører. Som oftest, starte de med 3,5. Dette var dog klær som selger mellom 400kr. og opp til 1200kr. utsalgspris stort sett (unntatt noen varer selvfølgelig). Det kan godt være avanse på 3 holder, men jeg har kikket litt rundt på nettet om dette temaet, så varierer det veldig fra butikk/nettbutikk til butikk/nettbutikk. Det har mye å si hva slags vare man selger, virker det som. Eksempler på det jeg har sett er møbler, den personen skrevet at det er avanse på 5, mens mat i matbutikk, er det under 2. Så jeg tror det varierer veldig på produkt, kvalitet og hvor fort man kan selge (billigere varer selger fortere enn dyre varer, f.eks), og sannsynligvis hva man ønsker å tjene pr. stk. Avanse på 5 er høy! Jeg har tenkt å drive dette som deltid og nesten ingen lagerbehold å starte med, så innkjøpsprisen min er foreløpig ganske høy i forhold til hva jeg burde har fått, hvis jeg kjøper inn 100 stk. i stedet for 5. Som er realiteten akkurat nå. Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Håper ikke planen din er å videreselge ting fra aliexpress eller alibaba. Det er isåfall et prosjekt du kommer til å tape på. Anonymkode: 66718...707 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke momsregistrere deg før du har omsatt for 50.000 kroner. Du helt seriøst, du burde ta et gratiskurs hos skatteetaten eller noe før du roter deg mer inn i dette. Det kan få store konsekvenser for deg dersom du bryter loven. Du kan ikke si "det visste jeg ikke", som firma er du pliktet å sette deg inn i disse reglene. Har du tenkt over hvordan du skal betale forskuddsskatt? Anonymkode: 503f7...745 TS. Takk for omtanken?🤔 Jeg har ikke starte noe i det hele tatt. Jeg har ikke nettbutikk, ingenting er bestilt eller noe som helst. Så jeg "roter" ikke i noe akkurat nå, og hvis jeg faller eller gjør det, så er det 100% min egen feil, ingen tvil om det. Det er også derfor jeg spørre folk her, for å lære. Det vil helt sikkert være mange som finner disse informasjonene nyttige. Jeg har sjekket ut skatteetaten sin YT kanal, der lærte jeg en del, selv om det er fortsatt litt forvirrende, men masse gode og nyttige informasjoner for gründer. Når det kommer ti forskuddsskatt så har jeg god startkapital, så det har jeg full kontroll over. Anonymkode: 08739...b79
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper ikke planen din er å videreselge ting fra aliexpress eller alibaba. Det er isåfall et prosjekt du kommer til å tape på. Anonymkode: 66718...707 TS her ❤️ Anonymkode: 08739...b79
A-hunter Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke starte noe i det hele tatt. Det har du, i følge trådstarten har du også krevd kundene dine for merverdiavgift uten å være registrert i merverdiavgiftsmanntallet. Dette er straffbart. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 A-hunter skrev (7 minutter siden): Det har du, i følge trådstarten har du også krevd kundene dine for merverdiavgift uten å være registrert i merverdiavgiftsmanntallet. Dette er straffbart. TS. Jeg kjøpt inn produkter fra utlandet og jeg fikk moms og fortolling som vanlig forbruker med mitt eget navn og ikke firma jeg har registrert i. Jeg har betalt den regningen for å kunne hente pakken. Jeg har ikke på lagt noe mer når jeg solgte dem videre. Det blir som å kjøpe varer i butikken for meg med moms i prisen. La oss si, hvis jeg kjøper 10 stoler til 10.000 fra en butikk og jeg ikke ønsker å ha dem allikevel, så solgt jeg på Finn til 1.000 kr. stk. så har jeg ikke gjort noe galt. Så jeg forstår ikke hva du prøver å si?😶 Anonymkode: 08739...b79
A-hunter Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke på lagt noe mer når jeg solgte dem videre AnonymBruker skrev (1 time siden): og har egentlig bare plusset med moms Begge innleggene er dine. Enten er du veldig dårlig på å forklare eller så aner du ikke hva du snakker om. Moms og merverdiavgift er akkurat det samme. Det siste begrepet er det riktige og det forkortes MVA/mva.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 TS. OK - orker ikke mer.🤚 Og ja, jeg vet MVA, moms for merverdiavgift er akkurat det samme. Jeg kjøpte inn varer som jeg solgte til akkurat samme pris jeg betalte for. Punktum. Gi litt kjærlighet til deg, det trenger du❤️ Anonymkode: 08739...b79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå