AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #41 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): kle på seg selv når h*n selv er klar for det! Altså seriøst? Forventer du at 10 femåringer skal få lov til å rulle seg rundt på gulvet og nekte å kle på seg selv før man skal ut eller på tur? Her lever du i fantasiland. Dette godtas ikke. Anonymkode: 86b8d...24f 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #42 Skrevet 7. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Altså seriøst? Forventer du at 10 femåringer skal få lov til å rulle seg rundt på gulvet og nekte å kle på seg selv før man skal ut eller på tur? Her lever du i fantasiland. Dette godtas ikke. Anonymkode: 86b8d...24f Hvor er det jeg har skrivd det? Leser du I det heletatt før du kommenterer? Ett barn skal aldri bli presset eller tvingt til og gjøre noe h*n ikke vil? Og gjøre det kan gjøre ting mye verre. Anonymkode: 275d9...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #43 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når vi sender barna fra småbarnsavdelinger til stor, så anbefaler vi alltid foreldrene at de den sommeren før de skal over på stor, øver på slutte med bleie for det er utrolig tungt for de på stor avdeling å å måtte tenke på bleieskift når de f.eks er på tur hele dagen. Anonymkode: 86b8d...24f Huff, håper det du nevner her hører sjeldenhetene til. At vi hjelper barna til å bli selvstendige og oppfordrer foreldrene til det samme er viktig og en positiv prosess, men det skal alltid begrunnes med målsettinger som dreier seg om barnet, aldri av praktiske årsaker for de ansatte. Jeg har heldigvis aldri opplevd dette selv, kun jobbet med medarbeidere som møter barn og foreldre med de forutsetninger de har, og gjør det vi kan for å støtte i utvikling og råde foreldre der vi ser at de kan trenge det. Å øve over en sommer er lurt og bør være positivt, men det bør begrunnes med at barnet vil oppleve mestring i å gå over til do/potte og at det vil være felles fokus (ala «do-trening-klubb) for 3-åringene fra høsten av og at det da vil være fint for dette barnet å være en del av. Anonymkode: 7362c...9f3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #44 Skrevet 7. juni 2021 On 6/6/2021 at 6:09 PM, AnonymBruker said: Takk for mange gode svar jeg skjønner det at noen bhg har kjernetid osv men siden dette er nytt så ønsker vi at h*n skal tilpasse seg og at vi henter tidlig en periode til h*n venner seg til omstendighetene. Anonymkode: 6ee35...b5a Veldig mange barn, spesielt de eldre trives mer om de får komme før alle andre og blir hentet ca likt med de andre. Med korte dager er de andre allerde i lek og h*n kommer ikke inn i leken ved levering og bli kanskje hentet midt i en aktivitet. Anonymkode: 7eac4...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #45 Skrevet 7. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Veldig mange barn, spesielt de eldre trives mer om de får komme før alle andre og blir hentet ca likt med de andre. Med korte dager er de andre allerde i lek og h*n kommer ikke inn i leken ved levering og bli kanskje hentet midt i en aktivitet. Anonymkode: 7eac4...7fd Jeg tror nok at ts kjenner sitt barn best og vet best ang det. Alle barn er forskjellige. Anonymkode: 275d9...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #46 Skrevet 7. juni 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Sånt blir jeg bare irritert av og lese. En femåring du må skifte bæsjepleie på?? Nesten så lærerne på skolen ikke får elever som har slutta med bleier. Stakkars ansatte i barnehagen som må skifte bleier på så store barn som fint kunne gått på do selv, men som ikke har foreldre som tar ansvar og lærer dem dem dette. Å gå på do selv er en helt grunnleggende ferdighet som må læres, akkurat som å spise selv, vaske hender osv. Og dette er foreldrenes ansvar, det er så slapt og ha den "ikke stress" holdninga. Foreldre som lar en femåring bestemme at heller vil gå med bleie istede for på do er bare helt... Tragisk. For barnet sin del. (barn med spesielle behov blir noe annet såklart) Du merker veldig fort på barn hvem som har foreldre som tar oppdragelse seriøst, og hvem som har en "ikke stress holdning". Førstnevnte klarer seg mye bedre i barnehagen også. Anonymkode: 0c694...217 Det er ikke bare nesten. Moren min jobber på sfo, hun er ikke veldig glad for å bytte bleier. Anonymkode: 7eac4...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #47 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Enig ang. bleie 😅 husker jeg skulle skifte bæsjebleie på min venninnes 4-åring. Brakk meg flere ganger. Er jo akkurat som å skifte på en voksen. Etter den gang bestemte jeg meg for at mine skulle slutte med bleie da de var 2 år. Det er ikke barnet som bestemmer. Minsten er 5 år og jeg tror han selv hadde synes det var ubehagelig og ekkelt om noen skulle bytte bleie på han. Lurt å starte med avvenning nå i sommer når det er varmt ute og dere har tid ☺ Ellers: det er ulik praksis fra barnehage til barnehage ang klesskift. Dette får du nok beskjed om når mini starter. Du kan stort sett hente og levere som du vil, men det er greit å la barnet være der i kjernetiden. Da blir ikke barnet avbrutt i samling, gruppelek, turer osv. Masse lykke til ☺ Anonymkode: 96cf3...68b Nei det er stor forskjell på 4 åring og voksen, ærlig talt Anonymkode: c680f...319
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #48 Skrevet 7. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Huff, håper det du nevner her hører sjeldenhetene til. Ja får håpe det😳🙄 Anonymkode: 275d9...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #49 Skrevet 7. juni 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Litt morsomt at du tror det er forskjell på bæsjen til en 2-åring og en 4-åring 😄 Anonymkode: 95c06...dca Jeg har en av hver og kan bekrefte at det er det samme ja 😅 Anonymkode: 7eac4...7fd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #50 Skrevet 7. juni 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det er det. Større barn bæsjer jo jo rene kuber i doen, det gjør ikke smårollinger i bleien. Anonymkode: 86b8d...24f Det er samme bæsj. Jeg ser ikke forskjell på hvem av mine som har bæsjet på do. Og hadde sikkert ikke sett forskjell på bleiene. Anonymkode: 7eac4...7fd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #51 Skrevet 7. juni 2021 Herregud alle barn er forskjellige og trenger forskjellige ting og har forskjellig bæsj ikke alle barn er like😂😅 Anonymkode: 275d9...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #52 Skrevet 7. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror nok at ts kjenner sitt barn best og vet best ang det. Alle barn er forskjellige. Anonymkode: 275d9...1a7 Det vet hun ikke før hun har prøvd vel? Og hun vet vel ikke om de andre barna slepper gullet hennes inn i leken eller ei? Mange foreldre som bommer og tror at kort utelukkende er bra. Anonymkode: 7eac4...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #53 Skrevet 7. juni 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Herregud alle barn er forskjellige og trenger forskjellige ting og har forskjellig bæsj ikke alle barn er like😂😅 Anonymkode: 275d9...1a7 Barn er ulike ja, men da er det barna som avgjør ulikheten, ikke aldren... Anonymkode: 7eac4...7fd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #54 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke greit legge press på barn om bleieslutt og presse barnet til og kle på seg selv osv det kan faktisk bidra til traumatisering på barnet. Barne skal slutte med bleie og kle på seg selv når h*n selv er klar for det! Anonymkode: 275d9...1a7 Hvorfor siterer du meg på dette? Jeg skrev jo nettopp det, at jeg legger ikke press på barnet. Derimot så opplever barn økt selvtillit når de klarer ting, som å ta av sko selv eller kle av seg jakke selv. Og du, venter du til barnet kommer til deg og sier at den vil lære å kle av seg selv eller vil slutte med bleie? Mestringsfølelsen er veldig viktig for barn, noe man jobber med når det kommer til både lek og sang og spise selv og kle på/av seg og å slutte med bleie. Akkurat som vi blir glade og stolte når vi lærer nye ting og mester det, blir barn det også. De er ikke små dukker du leker med, men levende små barn som utvikler seg hele tiden og som trenger å oppleve mestring og nye opplevelser. Man lærer ikke nye ting uten at man introduseres for det eller læres det, og det er slik man utvikler seg som menneske. Anonymkode: f761a...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #55 Skrevet 7. juni 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: men levende små barn som utvikler seg hele tiden og som trenger å oppleve mestring og nye opplevelser. Man lærer ikke nye ting uten at man introduseres for det eller læres det, og det er slik man utvikler seg som menneske. Takk jeg vet det og jeg vet at en alltid skal la barne sitt prøve først men om det ikke fungerer og barne ikke er klar for det så skal det ikke legges press og store forventninger det er viktig og ha tålmodighet. Spesiellt når de er I den alderen 2 eller 4 år som er en typisk (trass alder) Anonymkode: 275d9...1a7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #56 Skrevet 7. juni 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det vet hun ikke før hun har prøvd vel? Og hun vet vel ikke om de andre barna slepper gullet hennes inn i leken eller ei? Mange foreldre som bommer og tror at kort utelukkende er bra. Anonymkode: 7eac4...7fd Det er ingen her I hi som vet hva ts har prøvd og ikke prøvd, det kan godt hende hun har prøvd men at det ikke funker for barnet hennes. Det kan også hende hun har prøvd det og at det funker, men ingen barn er like alle er forskjellige og trenger forskjellig oppfølging osv. Anonymkode: 275d9...1a7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #57 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 7.6.2021 den 20.24): Når vi sender barna fra småbarnsavdelinger til stor, så anbefaler vi alltid foreldrene at de den sommeren før de skal over på stor, øver på slutte med bleie for det er utrolig tungt for de på stor avdeling å å måtte tenke på bleieskift når de f.eks er på tur hele dagen. Anonymkode: 86b8d...24f Jeg synes at bleie er mye enklere enn å tenke på at man må ha et toalett tilgjengelig! Mulig at dere går tur på steder med kort avstand til offentlig toalett, men her er det jammen langt mellom hver mulighet barna har til å gå på do. Misunner ikke de som må gå på utedoen på friluftsområdet her. Det er ikke toalett på noen av lekeplassene. På tur i skogen er det jo greit 🙂 Anonymkode: 95c06...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå