AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Vår 3 åring skal starte I bhg og vi er veldig spente men gruer oss litt og siden gullet vårt nå skal starte I bhg etter mange år hjemme, men vi gleder oss og siden h*n får seg nye venner og kan leke med andre barn I samme alder osv. Men det er så mye og tenke på. Hvor mye klær og skift og bleier osv lar dere ligge I bhg? Og kan jeg hente barne mitt og levere barnet mitt I bhg akk når jeg vil så lenge det er lenge før stenging? Anonymkode: 6ee35...b5a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Ingen her inne som har barn I bhg som kan komme med noen råd? Anonymkode: 6ee35...b5a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Barnehagen har gjerne en kjernetid der de helst ser at alle barna er i barnehagen. Så prøv å levere/hente utenfor denne tiden. Ofte er det fra 9-15 eller 9.30-14.30. Men er så klart forskjellig fra bhg til bhg, så hør med deres hva som praktiseres. Vi leverer ca 9 og henter 15--15.45. Jeg har brukt å ha ca 2 klesskift liggende i bhg til enhver tid. Kanskje litt flere bukser, truser og sokker i bleiesluttperioden. Og viktig å huske å legge på plass nytt når noe er brukt. Barnehagene vi har hatt har brukt har hatt bleieavtale, så vi har stort sett benyttet oss av denne, da trenger vi ikke tenke på bleier. Var en kort periode med ene barnet vi ikke hadde avtale, da leverte vi en hel pakke i gangen og så fikk vi beskjed når det nærmet seg tomt. Dere får det meste av info av barnehagen underveis. Og lurer dere, så ha en god dialog med de ansatte. Barnehagestart kan føles overveldende før og i starten, men det går seg fort til. Tør å slippe taket og stol på barnehagen, så går det veldig bra. Anonymkode: 97a0d...ef8 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Bruk god tid på tilvenningen. Besøk gjerne barnehagen litt i forveien om dere kan. Om det så bare er å rusle rundt på uteområdet en søndag vil det gjøre barnet tryggere. Vi pleier å ha en pakke bleier og en pakke våtservietter liggende i bhg. De ansatte gir beskjed når det trengs påfyll. Sinkkrem og en ansiktskrem / solkrem er også greit å ha liggende. Husk å merke med navn. Prøv å innarbeide rutiner slik at barnet blir vant til å stå opp til den tiden det vil bli vekket ved barnehagestart. Velg en matboks og en drikkeflaske de kan klare å håndtere selv. Kjedelig med matboks de ikke klarer å åpne på egen hånd. Sistema sine er bra. Selges bl.annet på Obs. Det blir ofte mye vått og skittent tøy i retur etter barnehagen. Særlig yttertøy kan tørke veldig tregt om det ikke kan tørkes i trommel. Så det kan være lurt å kjøpe dobbelt opp av regntøy, luer,votter, og sko. Kjøp masse navnelapper og merk alt tøy godt. Etter snart 2 år har vi fortsatt ikke mistet noen plagg, merker alt med navn og mobilnr. I bhg har vi et sett med ekstratøy tilpasset været/sesongen liggende til enhver tid. Solhatt og evt solbriller er også greit nå om sommeren. Når det gjelder tidspunkt for henting/levering ville jeg bare spurt de ansatte. I vår bhg er det ingen kjernetid, så i oppstartsfasen leverte jeg etter fellesfrokosten kl.09:30 og hentet rundt kl.13:30. Fortsatte med det de første månedene, da jeg hadde anledning til det. Lykke til med barnehagestart! Anonymkode: c43d7...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Vær klar over at det ikke er sikkert ungen vil bli hentet tidlig😜 Mange som liker seg så godt med vennene sine at de heller vil være ekstra i bhg. Anonymkode: ed601...faa 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Takk for mange gode svar jeg skjønner det at noen bhg har kjernetid osv men siden dette er nytt så ønsker vi at h*n skal tilpasse seg og at vi henter tidlig en periode til h*n venner seg til omstendighetene. Anonymkode: 6ee35...b5a
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for mange gode svar jeg skjønner det at noen bhg har kjernetid osv men siden dette er nytt så ønsker vi at h*n skal tilpasse seg og at vi henter tidlig en periode til h*n venner seg til omstendighetene. Anonymkode: 6ee35...b5a I en tilvenningsperiode gjør man andre avtaler med personalet og ser an barnets reaksjoner slik at det blir en god overgang mellom hjemmelivet og barnehagelivet. Anonymkode: 7362c...9f3 3
GammelKaktus Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for mange gode svar jeg skjønner det at noen bhg har kjernetid osv men siden dette er nytt så ønsker vi at h*n skal tilpasse seg og at vi henter tidlig en periode til h*n venner seg til omstendighetene. Anonymkode: 6ee35...b5a Han tilpasser seg raskere om han faktisk er med de andre barna i kjernetiden, det er jo da de gjør litt andre ting enn å bare labbe rundt i barnehagen. Han er jo så stor at han går rett på stor avdeling og da pleier de jo å gå på lengre turer og slikt. Ville tatt hensyn til barnehagens anbefalinger da de har gjort dette 1000 ganger før. Her gikk han i kjernetiden, jeg leverte før 09 og hentet en gang etter 14. Gav alltid beskjed om jeg hadde behov for å hente tidligere, men det var to ganger det behovet meldte seg. Mistet aldri noen klesplagg sånn bortsett fra votter og slikt for jeg merket alt fra sko til drikkeflaske. Hadde mange klesskift liggende i barnehagen, iallfall 5 men tror på 3 år så ble det skiftet 5 ganger. Gode uteklær er gull. 😄 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Vår 3 åring skal starte I bhg og vi er veldig spente men gruer oss litt og siden gullet vårt nå skal starte I bhg etter mange år hjemme, men vi gleder oss og siden h*n får seg nye venner og kan leke med andre barn I samme alder osv. Men det er så mye og tenke på. Hvor mye klær og skift og bleier osv lar dere ligge I bhg? Og kan jeg hente barne mitt og levere barnet mitt I bhg akk når jeg vil så lenge det er lenge før stenging? Anonymkode: 6ee35...b5a 3 åringer begynner på stor avdeling, så hadde brukt sommeren på øve på selvstendighet. Slutte med bleie, kle på selv, osv osv hvorfor starter hen så urolig sent? Anonymkode: aa924...2db 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Barn som blir 3 år dette året, blir anbefalt å forsøke å slutte med bleie og jobbe med av og påkledning selv. De skal på storavdeling, dvs der er færre ansatte per barn, og mindre tid på å hjelpe hvert barn. Vårt er 3 år i år og vi skal bruke sommerferien på bleieslutt. Vi har begynt å jobbe med det alt, men presser ikke på. Leser bøker, har kjøpt truser og har potten stående framme og leker med bamser og dukker som går på do selv. Er ikke barnet klar, er det ikke klar, men mange på den avdelingen slutter på den alderen. Angående tillvenning ville jeg snakket med barnehagen og hørt på deres anbefalinger. Spør gjerne også hvilke sanger og sangleker de bruker i barnehagen, så kan man øve med barnet så den får en følelse av gjenkjenning av de aktiviteter de driver med, en følelse av å være med og ikke utenforskap. Mange av barna har allerede gått i barnehagen lenge og kjenner til rutiner og leker og sanger så det er bra for følelsen av å være endel av gruppen å kunne litt av det de andre barna kan. Anonymkode: f761a...a9d 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Tror ærlig talt dere skal legge fra dere tanken at han skal være der så lite. Han må lære seg mye på kort tid, som for de andre barna er helt selvsagt og rutine. Også må han bli kjent med barna som har gått sammen i 1-2 år.. Anonymkode: 96fa3...222 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Du bør levere barnet tidlig, slik at h*n kommer inn i leken fra start. Mange barn sliter med å komme inn i leken dersom de blir levert når de andre allerede er godt i gang med å leke, og dersom barnet er nytt i barnehagen kommer nok dette til å merkes ekstra. Anonymkode: 9de91...ceb 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: hvorfor starter hen så urolig sent? Fordi det var det beste for oss og vårt barn🙂 bruker fortsatt bleie og er ikke bare bare og få h*n til og slutte med det. H*n er ikke klar for det enda, og vi skal ikke legge formye press på h*n med bleieslutt.. Anonymkode: 6ee35...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det var det beste for oss og vårt barn🙂 bruker fortsatt bleie og er ikke bare bare og få h*n til og slutte med det. H*n er ikke klar for det enda, og vi skal ikke legge formye press på h*n med bleieslutt.. Anonymkode: 6ee35...b5a Kanskje dere burde utsette barnehage starten enda ett år? Da vil ikke barnet være å langt bak de andre barna, og ditt barn trenger ikke å lide mtp bemanningsproblem. Anonymkode: 1a91f...adc 3
GammelKaktus Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det var det beste for oss og vårt barn🙂 bruker fortsatt bleie og er ikke bare bare og få h*n til og slutte med det. H*n er ikke klar for det enda, og vi skal ikke legge formye press på h*n med bleieslutt.. Anonymkode: 6ee35...b5a Du skal ikke stress med bleia, bare på kg alle slutter før de er 2 liksom. I vår barnehage sluttet de fleste når de var 4 så det er ikke noe stress, noen klarte det ikke før de var 5 heller. Min startet og i barnehagen rett før han var 3, var ikke noe problem det, han var kjempeklar når han begynte. 😄 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 3 åringer begynner på stor avdeling, så hadde brukt sommeren på øve på selvstendighet. Slutte med bleie, kle på selv, osv osv hvorfor starter hen så urolig sent? Anonymkode: aa924...2db Sent? 😂 Eller akkurat som anbefalt? 👌 Anonymkode: 6cea9...f3d 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje dere burde utsette barnehage starten enda ett år? Da vil ikke barnet være å langt bak de andre barna, og ditt barn trenger ikke å lide mtp bemanningsproblem. Anonymkode: 1a91f...adc Nei hvorfor skal vi det? Barnet mitt vil da ikke lide fordi h*n starter I bhg som 3 åring. Anonymkode: 6ee35...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Sent? 😂 Eller akkurat som anbefalt? 👌 Anonymkode: 6cea9...f3d Hvor er det anbefalt at man ikke skal begynne i bhg før de er 3? har selv en 3 åring, og bhg er virkelig gull for barnet. Skjønner de som vil vente til 15-16 mmdr før de begynner. Det gjorde vi også, men 3. da er de overmoden. så hånlatteren din kan du igrunnen spare deg for. Anonymkode: aa924...2db 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for mange gode svar jeg skjønner det at noen bhg har kjernetid osv men siden dette er nytt så ønsker vi at h*n skal tilpasse seg og at vi henter tidlig en periode til h*n venner seg til omstendighetene. Anonymkode: 6ee35...b5a Det er det tilvenningsuken er til for. Å ta barnet ut i kjernetiden er mer negativt enn positivt. Endret 6. juni 2021 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 Barna mine går ikke I bhg paga jeg er hjemmeværende Fordi mannen min tjener godt🥰 Har derfor ikke råd og gi deg men det er sikkert noen andre som har råd til deg. Anonymkode: 16b3e...98d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå