Gå til innhold

Matpakke for 1 klassing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Mitt barn starter I 1 klasse til høsten og vi er veldig spente og både gleder oss og gruer oss og håper så veldig at vårt barn vil trives så er det veldig mye og tenke på.. alt fra hvilken skolesekk h*n skal bruke til hvilken matpakke vi skal sende med. Hva pleier du og sende med I matpakken? 

Anonymkode: e7d89...cfe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Matpakken lages enkel, brødskiver og frukt eller grønt, noen ganger yoghurt. Trenger absolutt ikke være avansert.

Skolesekker her får førsteklassingene av skolen, men gjør han ikke det, ville jeg tatt me barnet ut for å velge både sekk og penalhus. Velg noe enkelt, at barna har mange ting lager gjerne styr.

Ellers får man jo informasjon om hva som skjer, har foreldremøte og utviklingssamtale ganske tidlig. Sannsynligvis går det bra sosialt, men vær gjerne med på å tilrettelegge ved å invitere venner hjem. Vær forberedt på å måtte bruke litt tid på å innarbeide gode lekserutiner. Blir det utfordringer, er nært samarbeid med skolen gull verdt.

Anonymkode: d5da4...75f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her får 1. klassingen skiver eller polarbrød med typ leverpostie, kyllingpostei eller kaviar. Og frukt. Velger gjerne 2 typer og veksler mellom forskjellig. 
en gang i uken sender jeg med skyr. Gjer ne på turdagen. 

Anonymkode: 716dc...f8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver og frukt. Gjør det så enkelt som mulig så de får i seg maten. De har bare 30 minutter å spise på og da burde det ikke være mye dill dall.

Anonymkode: a32e0...b4e

• Liker 5
Skrevet

Stort sett alltid brødskive med enkelt pålegg, pluss litt frukt/grønnsaker (agurk, tomat, paprika, gulrøtter, sukkererter, melon, blåbær, jordbær, eple f eks. Men bare en eller to av dem om gangen). 

Har hatt noen perioder hvor det var populært med polarbrød eller knekkebrød i stedet. En gang i blant en liten yoghurt. Rundstykke eller baguette hvis vi tilfeldigvis har det. 

Ingen av mine har likt noe annet de første årene på skolen. Litt senere har det av og til blitt  enkelte middagsrester eller pastasalat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om restemat fks hjemmelagde pizzasnurrer? Og frukt

AnonymBruker
Skrevet

Vår siste førsteklassing har laget nisten selv fra dag 1 (det gjor ikke eldste).)

Alle ungene har kjedelige brødskiver med leverpostei eller skinkeost. Ikke noe dill dall. De spiser stortsett opp og er med på å bestemme selv hvor mange skive rde skal ha. 2 klassinge har med seg 4 skiver, 2 til skolen og 2 til sfo.

Husk enkelte skoler får de ikke bruke penal de første årene, men uansett stas å kunne bruke det hjemme!

Skolestart går nok fint, lykke til!

Anonymkode: a28ff...7bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Restemat og frukt er topp! Husk bare at de har kort tid til å spise så viktig at de velger det som metter!

Anonymkode: a28ff...7bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har et litt kresent barn som ikke vil ha pålegg på matpakka fordi det blir vassent og ekkelt ifølge han... Har derfor med knekkebrød, små påleggspakker (eller i egen liten boks) som han smører på selv og frukt 🙂 Noen ganger havregryn (har skolemelk)

Anonymkode: df502...89f

AnonymBruker
Skrevet

Har barnet gått i barnehage? 

Hold på rutinene. Det har vært utrolig viktig for oss, da eldste begynte på skolen. Alt annet er jo helt nytt for barnet - hvorfor må matpakken også være ny? Jeg regner med barnet kan velge litt hva som skal være i den, så da tenker jeg at den automatisk blir relativt lik, om ikke helt lik. 

Rutinene i skolen var litt ulik, bl.a. at de hadde fruktmåltid før lunsj, og så var det ellers matservering på SFO (ikke nå pga covid, nå må vi ta med to nister de dagene barnet er på SFO). I barnehagen spiste de frukt med det ene måltidet, og andre måltid ble samme sted, med samme barn. Men selve nistepakka fortsatte vi med som før, og gjorde ingen endringer.

Har en førsteklassing til høsten, jeg også, så gjør det samme med henne. Følger de gamle rutinene så langt det lar seg gjøre. Eldste vokste ganske mye på seg selv ila andreklasse, og er mye mer mottakelig for endringer nå. Ting er ikke så overveldende og nytt lenger for henne 🙂

Skolesekken får barna velge selv, det gjelder også penal. De får velge ny drikkeflaske og matboks også. 

Anonymkode: 10ce4...8c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet som assistent i førsteklasse. Det er de tradisjonelle nistepakke som er mest vellykket. Brød med pålegg, kanskje litt frukt eller yoghurt. Restemst en gang i blandt gjør ikke noe, men husk det sjelden er tilgang på å få varmet opp så det bør da være mat som er god kald også 😊

Generelt med 1klassingene er ofte det enkleste det beste, det trenger ikke være så fancy, men la gjerne baret vøre med å velge ut sekk, matboks, penal osv selv.

De trenger ikke mye dilldall. Hos oss har de bruk for sekk, penal, gym/svømmebag, drikkeflaske og matboks. De aller fleste har ny sekk og penal og bruker det de har fra før til resten 😊

Anonymkode: 25725...f9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bra matpakke (så sant barnet liker restematen). Vår 1. klassing veksler mellom brødskiver med pålegg som kaviar/leverpostei/fårepølse og  hjemmebakte grove pizzahorn, wraps med ost, skinke og agurk, grove rundstykker med kjøttpålegg og en og annen gang hjemmebakte boller med pålegg. Restemat en sjelden gang. Frukt eller smoothie hver dag. 

Anonymkode: a4dfd...7b3

AnonymBruker
Skrevet

NB! Husk å kjøpe innesko som kan brukes på klasserom og i gymsal. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

NB! Husk å kjøpe innesko som kan brukes på klasserom og i gymsal. 

Har du noen innesko og anbefale?🙂

AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis sender jeg bare brødskiver og frukt/grønnsaker. De har ikke kjøleskap på skolen, og det er faktisk litt trist... Ungen min synes at noen matvarer blir "ekkelt" etter 4-5 timer i romtemperatur, så utvalget er begrenset.

Jeg pleier også å bake pizzasnurer, grove horn med ost/skinke, og fryse de. Funker perfekt i matpakken :) Av og til går det fint med restemat. Hos oss er det en enkel pastasalat, eggerøre med skinke, kjøttboller (det er maten barnet mitt like å spise kald). Grove vafler og pannekaker. Tortilla (fullkorn) med fyll.

Noen sender havregryn/frokostblanding, som kan spises med skolemelken.  

Anonymkode: 6126c...5f5

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i mange 1.klasser og det er så stor variasjon i hva de får med seg, noen får de samme tørre brødskivene dag inn og dag ut, noen varierer mye og lager fancye matpakker, noen holder det enkelt med litt brød, litt grønnsaker/frukt og yoghurt mens noen gir både frokostmuffins, varm mat (får ikke varmet det i mikro) og diverse. Så det er med andre ord helt opp til deg. 

Varierer litt også hvor mye lærerene legger seg opp i matpakkene, noen er veldig opptatt av slikt men de fleste kunne ikke brydd seg mindre, de kan heller ikke nekte dere noe. Men nugatti/kaker ol pleier det å være en generell regel om at er «forbudt» 

Det jeg kan si er at de barna som har veldig fancye matpakker med mye i - feks nøttebar, rosiner, druer, skiver, knekkebrød, yoghurt og snack a jacks - er de som spiser aller minst. Jeg personlig tror at om du har for mye forskjellig i matpakken så blir det for mye «valg»  og dilldall for barna og dermed så spiser de mindre. Så jeg personlig ville nok ha en ganske enkel matpakke. De holder med 2-3 forskjellige matvarer. 

Anonymkode: 59de8...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har sånne «gymsko» til bruk innendørs. Har alltid funket bra, både i gymsal og på klasserom. Kjøpt på sportsbutikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruk vanlige joggesko som er enkle å få av og på for barnet.

Anonymkode: 168f1...ed3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brødskiver og frukt. Gjør det så enkelt som mulig så de får i seg maten. De har bare 30 minutter å spise på og da burde det ikke være mye dill dall.

Anonymkode: a32e0...b4e

Ikke alle skoler har mattid så lenge. På min skole har elevene 15 minutt å spise på

Anonymkode: fa65b...5a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...