Gå til innhold

Rasisme i oppdragelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 13 bor hos sin far og hans kone. Det har hun gjort siden hun var 4. Faren hennes har alltid vært en god far, selv om jeg mange ganger er veldig uenig i hvordan han oppdrar henne.

Nå skal det sies at vi har en veldig forskjellig livsstil og har ikke mye felles når det gjelder smak, politikk o.l.

Normalt sett er ikke dette noe problem, datteren min har taklet dette veldig greit og skiller greit mellom hva som gjelder hos oss og hva som gjelder hos pappa. Jeg har også alltid vært veldig bevisst på å ikke rakke ned på pappan sine synspunkt eller meninger.

Men nå syns jeg det gikk for langt....

I helgen da datteren var hos oss ble vi sittende rundt kjøkkenbordet og snakke om tilstanden i USA med tanke på orkanofrene og forskjellen på hjelpen de hvite og de svarte får. Da kommer det fra datteren min at "pappa og stemor har sagt at dersom jeg kommer hjem med en svarting så blir jeg kstet ut hjemmefra". Hun hadde forstått det slik at dette gjaldt både som venn og evnt. kjæreste etterhvert.

Jeg (og mannen min) ble mildt sagt sjokkert og dette sa jeg klart ifra om til jenta.

Hun ble litt paff, men sa at hun egentlig hadde stusset litt på det faren hadde sagt.

Vi snakket en god del om dette i helgen og jenta ga klart uttrykk for at hun var enige med oss når det gjaldt rasisme. Hun er veldig oppegående og lett å prate med, så jeg er sikker på at hun skjønte alvoret i dette.

Hva syns dere jeg skal gjøre med dette?

Det må sies at jeg og faren aldri har vært noe særlig på talefot, så jeg kvier meg for å måtte ta dette opp med han. Jeg vet han kommer til å bli sint, noe som igjen forvansker samarbeidet i forb. med samvær o.l.

Men jeg skremmes jo av at datteren min blir foret med slike holdninger hjemme!

Er det noen andre som har vært i lignende situasjoner, og som kan gi meg noe råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Det eneste du kan gjøre er å prate med han om dette. Og det bør du gjøre på tomannshånd, uten datter til stede. Foreldre må kunne samarbeide om og prate om oppdragelse også.

Skrevet

Synes absolutt du skal ta det opp med faren til barnet. Tross alt ditt barn også, og slike holdninger hører ikke hjemme noen steder... :riste:

Han må få ha sine holdninger og meniger, men være forsiktig med å overføre de slik han tydligvis prøver på... :roll:

Skrevet

Du kan snakke med eksen din og be han om å slutte å si slike ting. Men det er vanskelig, ja kanskje til og med umulig, å snakke noen fra å være rasist. Er det forresten mulig at en slik samtale får motsatt virkning, og at han vil "straffe" deg med å si mer rasistiske ting til datteren deres? Å snakke fornuft til en som ikke vil høre fornuft er ikke lett...

Men, du kan i hvert fall snakke mer om slikt med datteren din. Uten å sverte faren hennes... Forhåpentligvis vil hun ser hvor forferdelig det er å ha slike meninger.

Skrevet
Er det noen andre som har vært i lignende situasjoner, og som kan gi meg noe råd?

Jeg er sikker på at faren hennes setter svært liten pris på at du og mannen din prøver å indoktrinere hans datter i den institusjonelle ”anti-rasismen”.

Skrevet
Foreldre må kunne samarbeide om og prate om oppdragelse også.

Jeg er helt enig. Dessverre er ikke virkeligheten alltid sånn. Og sannsynligvis er farens sannhet like sann for han som morens er for henne. Så hvorfor skulle han endre sin oppfatning fordi moren sier det?

For øvrig syns jeg rasisme av enhver art er forkastelig, og bestreber meg på å lære barna mine den samme holdningen.

Skrevet (endret)

Jeg kommer til å klikke hvis min datter en dag kommer hjem med en muslimsk kjæreste :hår:

Beklager, når det gjelder muslimske menn så har jeg de helt oppi halsen. Jeg har muslimske venner som jeg er nært knyttet til og som er til å stole på- men å involvere meg med noen av dem er utenkelig.

Endret av Yvette
Skrevet

Beklager, men jeg ville også gjerne sett at min evt. datter ikke hadde blitt sammen med en muslim.

Skrevet

en tulling er en tulling, uansett hvor h*n kommer fra og hvilken religion man tilhører.

Hvem barna mine evt er sammen med er deres avgjørelse på godt og vondt.

Som forelder kan man bare prøve å vidreformindle de verdier en selv mener er riktige og la barna selv ta de store avgjørelsene.

Jeg kjenner mennesker som ahr flotte forhold på tvers av religion og hudfarge.

Og jeg kjenner mennesker som har vært i dårlige forhold med nordmenn av egen religion.

Det er ikke religionen som gjør noen til et bra eller dårlig menneske. Det er moral og respekt.

Skrevet

Det er ikke religionen som gjør noen til et bra eller dårlig menneske. Det er moral og respekt.

Veeeeel........

Jeg vil påstå at den oppdragelsen du har fått hjemme er med på å påvirke deg.

Og når du er oppdratt til å tro at menn er bedre enn kvinner.............

Gjest Isidora mascara
Skrevet
Veeeeel........

Jeg vil påstå at den oppdragelsen du har fått hjemme er med på å påvirke deg.

Og når du er oppdratt til å tro at menn er bedre enn kvinner.............

Du mener at alle muslimer er oppdratt til å tro at menn er bedre enn kvinner? Hva baserer du egentlig denne overgeneraliseringen på?

Skrevet
Har du noensinne lest Koranen?

Det står faktsik klart at kvinnen er mannens overhode.

Er det rasistisk å forholde seg til det som står der?

Jeg vil fortsette å be Gud om at min datter ikke forelsker seg i en muslim, fordi jeg syns det ville være en tragedie for enhver norsk kvinne å havne i klørne på en muslim, all den dag hun selv ikke er oppdratt til å leve som troende muslim.

Ikke at kvinnen er mannens overhode - det er vel omvendt

Skrevet
Ikke at kvinnen er mannens overhode - det er vel omvendt

Ja det skulle stå kvinnen er mannens underordnede. Sorry.

Skrevet
Var ikke dette en diskusjon om oppdragelse og ikke rasisme?

Forfatter mener at oppdragelsesmetoden til datterens far er rasistisk. Ergo er rasisme og kulturell kompatibilitet høyst relevant for debatten.

Problemet synes å være at noen mener at de alle er rasister, de som har en kritisk holdning til visse kulturutslag blant innvandrerne og de samfunnsmessige effektene av innvandringen.

Gjest Isidora mascara
Skrevet

Marianne moderator, går det ann å få vite hvorfor tråden er ryddet? Hvilke av KGs regler var det som ble brutt her? Og hvorfor er Bibelsitater som ble brukt til å bevise at det ikke bare er i Koranen det står at mannen er kvinnens overhode fjernet? Er Bibel sitater for sterk kost for KG? Dette var EKSTREM sensurering!

Skrevet

I mitt tilfelle er det helt uaktuelt å ha en datter som stifter familie eller på annen måte knytter seg følelsesmessig til et svarting.

Da blir hun ikke bare kastet ut, men også gjort arveløs. Makan til respektløs holdning fra en datter da!!!!!

Jeg hadde grini i 100 år............

Livet er hardt, men litt enklere når vi kjenner til spillereglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...