Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har jo alltid vært mobbing, men det jeg ser på nettet og leser om i avisene av oppførsel fra dagens barn og unge er helt sjokkerende. Det går både på ordbruk, latterliggjøring på nett og vold.

Lærere på KG: har mobbing blitt verre enn før, eller er det bare noe jeg innbiller meg?

Anonymkode: c8cab...92a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det vil jeg tro.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på vgs og der skjer det lite mobbing. Tror de fleste har vokst seg ut av det på det tidspunktet, så jeg er kanskje ikke riktig lærer til å svare.

Men det jeg reagerer på når jeg er på nett er faktisk hvordan voksne mennesker oppfører seg i kommentarfelt. Plutselig ble det VELDIG tydelig hvor barn får det fra. Jeg synes det er sjokkerende hvor langt voksne mennesker kan gå og tenker det også påvirker barn/ungdom som leser kommentarene eller bare er rundt voksne mennesker som normaliserer slik atferd.

Anonymkode: 91a32...788

• Liker 4
Skrevet

Tror det er bedre nå. Mer årvåkne voksne, færre bøller. Var mye værre da jeg gikk på skolen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med dere to lærere her, jeg tror definitivt det var verre før. Nå er det ikke lenger akseptert og lærerne må være årvåkne. Elevene har større rettigheter, på godt og vondt. 
Jeg føler faktisk at fokus på psykisk helse, metoo og blm, transe og homofil/lesbisk-bevegelsen osv har dratt mye positivt med seg, det er ikke kult å mobbe eller trykke andre ned lenger og alle kan være seg selv.

Anonymkode: 41cae...d97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror svært mye er bedre nå enn før. 

Men, nå når mobbingen også foregår digitalt, så blir mobbeofferet nådd også når det er hjemme alene i sitt eget hjem. Det er nytt. 

Jeg tror også at man har lavere tersk for å mobbe digitalt, fordi man ikke ser konsekvensene av sine handlinger. 

Anonymkode: fcc33...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, nå når mobbingen også foregår digitalt, så blir mobbeofferet nådd også når det er hjemme alene i sitt eget hjem. Det er nytt. 

Jeg tror også at man har lavere tersk for å mobbe digitalt, fordi man ikke ser konsekvensene av sine handlinger. 

Anonymkode: fcc33...3fa

Ja, det er skremmende. Jeg tør ikke tenke tanken på om tenåringene i min tid hadde eksempelvis mobilkamera i dusjen. Selve ondskapen blir verken større eller mindre, men nå til dags kan den nå verden rundt på sekunder.

Anonymkode: d0c72...359

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...