Gå til innhold

Vegetarianere med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære vegetarhatere, vennligst dropp svar - 

Dere som er vegetarianere og har barn, hvordan løser dere dette med barna? Jeg har vært vegetarianer tidligere, og er inne på tanken om å legge om igjen, da samvittigheten gnager. Har en treåring som er litt kresen og i utgangspunktet ikke spiser så mye kjøtt (blir mest pølser og litt pålegg), og går i barnehage hvor det serveres hjemmelaget vegetarmat hver dag. 

Det er jo ikke slik at jeg tenker at barnet skal være vegetarianer. Samtidig vil det jo være unaturlig å tilberede kjøtt dersom jeg ikke spiser det selv, og hun ikke spør etter det (eller egentlig spiser i det hele tatt om det blir servert heller, for tiden)? Noe annet blir kanskje når hun er eldre og spesifikt har lyst på et eller annet, som hun selvsagt hadde fått. Tenker også at hun vel får beholde kjøttpåleggene, samtidig som jeg synes det er synd at de stort sett er av svin, som jeg helst ikke vil støtte..

Mitt barn vil jo ha begrenset med muligheter for kjøtt andre steder også, da hun kun er hos far annenhver helg, og barnehagen serverer vegetar. 

Så hvordan løser dere andre det? Er nok mest redd for at det blir oppfattet som at jeg pålegger mitt kosthold barnet, og redd for eventuell feilernæring (mtp kresenheten, er ikke bare å lure inn ditt eller datt i kostholdet). 

Anonymkode: 02b24...9c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er veganer og ikke vegetarianer, men er vel innafor av meg å svare likevel :)

Gikk over først til vegetarianer for tre år siden, og veganer for to år siden.

Eldstejenta som nå er 10 spiser vegansk hjemme og vegetarisk på skolen etter eget ønske. Når vi er på besøk eller hun er med bf (vi er ikke sammen) føler hun seg "presset" til å spise kjøtt.

Mellomste på fem spiser vegansk hjemme og "normalt" i barnehagen.

minste på to år er derimot veganer og har vært dette fra fødselen av :) Eneste problemet vi har møtt på et at folk har kalt oss for barnemishandlere med mer. Det gjør vondt. Vi legger oss ikke opp i hva andre gir barna sine, men får ofte selv kommentarer. Barnet derimot tar det helt fint da hen aldri har spist noe annet. Vokser helt perfekt og har mye matlyst.

Merker spesielt på mellomste som er kresen at hen spiser mye mer etter vi la om til vegansk. Og ikke minst variert! Hen elsker bønner blant annet :)

Anonymkode: 4e615...21f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er hele familien veganere. Barna er 5,11og 13. Yngstemann vet ikke om noe annet og de 2 eldste la om med resten av oss for 6 år siden. Vi har blitt møt med støtte hele veien og barnehage,skole,venner og familie tilrettelegger uten noen stress. Ungene har ikke følt seg utafor og prater gjerne om hvorfor vi lever som vi lever :)

Anonymkode: 332b6...24a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har selv vært vegetarianer i over 20 år, men barna får kjøtt siden jeg rett og slett ikke er overbevist om at jeg hadde klart å få i de nok proteiner og B12 ellers. Jeg tenker at dette er et personlig valg som barna evt. får gjøre selv når de er store nok. :) 

Det er jo også veldig kjekt at de har mulighet til å bli invitert med på middag hos venner osv. uten at vertskapet må stresse med å tilrettelegge menyen. 

Anonymkode: 5042f...327

• Liker 2
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Barna på 10 & 13 får velge selv, begge spiser kjøtt. Middagen er ofte vegetarisk da det er mest praktisk. De har pålegg som leverpostei og kokt skinke hvis de har lyst på det. Jeg synes det fungerer veldig greit. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjære vegetarhatere, vennligst dropp svar - 

Dere som er vegetarianere og har barn, hvordan løser dere dette med barna? Jeg har vært vegetarianer tidligere, og er inne på tanken om å legge om igjen, da samvittigheten gnager. Har en treåring som er litt kresen og i utgangspunktet ikke spiser så mye kjøtt (blir mest pølser og litt pålegg), og går i barnehage hvor det serveres hjemmelaget vegetarmat hver dag. 

Det er jo ikke slik at jeg tenker at barnet skal være vegetarianer. Samtidig vil det jo være unaturlig å tilberede kjøtt dersom jeg ikke spiser det selv, og hun ikke spør etter det (eller egentlig spiser i det hele tatt om det blir servert heller, for tiden)? Noe annet blir kanskje når hun er eldre og spesifikt har lyst på et eller annet, som hun selvsagt hadde fått. Tenker også at hun vel får beholde kjøttpåleggene, samtidig som jeg synes det er synd at de stort sett er av svin, som jeg helst ikke vil støtte..

Mitt barn vil jo ha begrenset med muligheter for kjøtt andre steder også, da hun kun er hos far annenhver helg, og barnehagen serverer vegetar. 

Så hvordan løser dere andre det? Er nok mest redd for at det blir oppfattet som at jeg pålegger mitt kosthold barnet, og redd for eventuell feilernæring (mtp kresenheten, er ikke bare å lure inn ditt eller datt i kostholdet). 

Tenker at du ikke skal bry deg om hva andre mener.

Er gravid og spiser 100% vegansk. Kommer til å gi barnet mitt det samme. Om barnet mitt får lyst å smake pølse osv så skal hen få lov til det, men da skal hun også få vite at det er en gris så hun vet hva hun spiser. Tar jevnlig blodprøve og har alt jeg trenger. Det er som regel det beste forsvare når noen er skeptisk. 

Når det kommer til kjøttpålegg så er behandlet kjøtt det verste for helsen, øker kreftfaren med 30%. Hadde droppet det.

Synes du prøver med vegetarkost 100%, og ser om barnet ditt spør etter kjøtt. Pass på å få rikelig med frukt, grønnsaker, nøtter,grovt korn og gjerne havremelk som er tilsatt vitaminer. Høres ut som barnet ditt kommer til å like det.

Anonymkode: 8b41b...b06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er gravid og spiser 100% vegansk. Kommer til å gi barnet mitt det samme. Om barnet mitt får lyst å smake pølse osv så skal hen få lov til det, men da skal hun også få vite at det er en gris så hun vet hva hun spiser. Tar jevnlig blodprøve og har alt jeg trenger. Det er som regel det beste forsvare når noen er skeptisk. 

Når det kommer til kjøttpålegg så er behandlet kjøtt det verste for helsen, øker kreftfaren med 30%. Hadde droppet det.

Synes du prøver med vegetarkost 100%, og ser om barnet ditt spør etter kjøtt. Pass på å få rikelig med frukt, grønnsaker, nøtter,grovt korn og gjerne havremelk som er tilsatt vitaminer. Høres ut som barnet ditt kommer til å like det.

Kilde på det?

Anonymkode: 25fe8...d75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har selv vært vegetarianer i over 20 år, men barna får kjøtt siden jeg rett og slett ikke er overbevist om at jeg hadde klart å få i de nok proteiner og B12 ellers. Jeg tenker at dette er et personlig valg som barna evt. får gjøre selv når de er store nok. :) 

Det er jo også veldig kjekt at de har mulighet til å bli invitert med på middag hos venner osv. uten at vertskapet må stresse med å tilrettelegge menyen. 

Denne kjører vi også på. Om de skal kutte noe helt ut, velger de selv når de er store nok til å ta vurderingen. Middagene våre er stort sett vegetariske eller veganske, syns det er enklest, men som pålegg bruker vi mye leverpostei, makrell i tomat og sild. Ingen planer om å kutte ut det, inneholder masse sunt, metter godt og barna spiser det. 

Når de er hos venner spiser de det de får servert. De foreldrene som kjenner oss godt lager somregel vegetarisk, men vi har aldri bedt dem om å tilrettelegge. Fordelen med at vi ikke har kuttet ut noe fra kosten deres, er at de tolererer kjøttprodukter uten å bli dårlige. Det syns jeg er viktig. 

Anonymkode: c48a8...fd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom TS følger dette rådet så bør hun også ta med barna til jevnlige blodprøver for å sjekke at de får i seg alt en voksende kropp behøver i begynnelsen. Det gjorde jeg selv da jeg gikk over til et vegetarisk kosthold. Jeg ville ikke ha gamblet med at små kropper i vekst får i seg det de behøver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom TS følger dette rådet så bør hun også ta med barna til jevnlige blodprøver for å sjekke at de får i seg alt en voksende kropp behøver i begynnelsen. Det gjorde jeg selv da jeg gikk over til et vegetarisk kosthold. Jeg ville ikke ha gamblet med at små kropper i vekst får i seg det de behøver. 

Man gambler ingen ting om man gir barna de tilskudd de trenger :) Vi tar en årlig sjekk og bt har aldri vist mangler

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Imponert over dere som er motivert til å sette dere inn i vegan/ vegetarkost for barn. Må si at det er en av grunnene til at jeg selv avstår fra å ha barn. Jeg føler meg ikke motivert til å gjøre grundig research, samt at jeg ser for meg at jeg ville gått i motbakke overalt, med familie, på skole osv. Ønsker ikke at barn skal vokse opp og må livnære seg på dyrs lidelse som vi for eks ser i bildene fra grisegårder. Men generel liker jeg ikke at man skal spise andre bevisste vesener for å selv overleve. 

All ære til dere som orker stå i det. Skulle ønske det var flere som dere. I en fremtid der halvparten er veganere, så hadde jeg fått barn

1 hour ago, Elder Millennial said:

Barna på 10 & 13 får velge selv, begge spiser kjøtt. Middagen er ofte vegetarisk da det er mest praktisk. De har pålegg som leverpostei og kokt skinke hvis de har lyst på det. Jeg synes det fungerer veldig greit. 

Lurer på hvor mange barn som ville spist skinke om de visste det var griserumpe de spiste 🤔

Anonymkode: ffcd6...fbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er vegetarianere i vår familie og barna har vært det hele livet. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet om hvordan man "løser" det? Mener du hva de spiser? De er sunne og glade barn, som vokser som de skal, og som spiser masse frukt og grønt, bønner, hummus etc. Et helt vanlig vegetarisk kosthold. Jeg har en bok om vegansk ernæring til barn, og tenker egentlig ikke at det er så vanskelig å sette sammen et vegetarisk kosthold. 

Anonymkode: 27d12...bec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi er vegetarianere i vår familie og barna har vært det hele livet. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet om hvordan man "løser" det? Mener du hva de spiser? De er sunne og glade barn, som vokser som de skal, og som spiser masse frukt og grønt, bønner, hummus etc. Et helt vanlig vegetarisk kosthold. Jeg har en bok om vegansk ernæring til barn, og tenker egentlig ikke at det er så vanskelig å sette sammen et vegetarisk kosthold. 

Anonymkode: 27d12...bec

Takker for svar så langt! 

Ja, hvordan man løser det - om barna spiser rent vegetar hjemme (på eget initiativ eller foreldrenes?), om de også gjør det utenfor hjemmet, om man opplever mye motbør (jeg har vært veganer også og fått med meg at veganere med barn ofte opplevde ganske sterke reaksjoner da - dog for rundt 10 år siden, mulig annerledes nå). Er særlig nervøs for å kutte ut noe av det hun faktisk spiser fra kostholdet, når grønt, bønner, hummus etc per dags dato er en utfordring. Er jo selvsagt ikke et ideelt kosthold med det av kjøtt hun spiser heller (eller egg, melk, fisk for den saks skyld), skulle gjerne fått til mer grønt, men føler det er mer skummelt å kutte noe av det hun spiser med et litt kresent barn. 

Vet nok sånn ca hvordan jeg vil løse det etter litt tenking, tipper jeg nok beveger meg mot noe mer vegansk selv, og nærmere pescetariansk (med egg og melk som hun er glad i) på hjemmebane for hennes del (fritt ellers), men interessert i andres erfaringer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takker for svar så langt! 

Ja, hvordan man løser det - om barna spiser rent vegetar hjemme (på eget initiativ eller foreldrenes?), om de også gjør det utenfor hjemmet, om man opplever mye motbør (jeg har vært veganer også og fått med meg at veganere med barn ofte opplevde ganske sterke reaksjoner da - dog for rundt 10 år siden, mulig annerledes nå). Er særlig nervøs for å kutte ut noe av det hun faktisk spiser fra kostholdet, når grønt, bønner, hummus etc per dags dato er en utfordring. Er jo selvsagt ikke et ideelt kosthold med det av kjøtt hun spiser heller (eller egg, melk, fisk for den saks skyld), skulle gjerne fått til mer grønt, men føler det er mer skummelt å kutte noe av det hun spiser med et litt kresent barn. 

Vet nok sånn ca hvordan jeg vil løse det etter litt tenking, tipper jeg nok beveger meg mot noe mer vegansk selv, og nærmere pescetariansk (med egg og melk som hun er glad i) på hjemmebane for hennes del (fritt ellers), men interessert i andres erfaringer. 

Meld det inne i gruppa vegansk barneprat på Facebook. Der finner du masse råd og tips fra andre som er i samme båt. Og ikke minst for du mye støtte. Jeg har blitt med andre familier som bor på samme kant av landet som oss og har møttes fysisk flere ganger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...