AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Sitter å ser på fagplanen for en bachelor jeg har søkt på, og ser til min forskrekkelse at det er ca TUSEN sider obligatorisk pensum pr 15 studiepoeng (et emne er 15 studiepoeng) … Hvert studieår skal jeg ta 60 poeng, som vil si at det blir TUSEN sider pr emne, og TO TUSEN sider pensum pr semester… vurderer å droppe studiet før jeg har begynt, hvordan i all verden skal man klare tusen sider på 2 mnd?? Og klare eksamen i emnet OG faktisk HUSKE pensum underveis??? Anonymkode: 1f5f2...650
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Jeg tar master og det har flere fag med 3000 sider pensum per fag som er 15 studiepoeng. Anonymkode: 2e2d2...95c 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Det er innafor normalen det. Det viktige er at du jobber jevnt og trutt gjennom hele året. Bli kjent med bøkene FØR skolestart, skum gjerne gjennom sidene før forelesning. Og gjør etterarbeid, gå gjennom det som ble forelest og gjør oppgaver. Anonymkode: dfd8f...852 12
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 1000 sider er 2-3 bøker. Hvis du skal studere må klare å lese 2-3 bøker. En gjennomsnittstudent leser 2-3 bøker på et par uker. Å studere er en fulltidsjobb. Klarer du ikke det bør du tenke på å kanskje søke uføretrygd. Anonymkode: 22831...173 7
ashera Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Tusen sider er under normalen på 15 studiepoeng. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Jeg sitter aldri å leser alle bøkene fra perm til perm, man må lære seg å finne frem til den informasjonen man trenger uten å slite seg helt ut. Anonymkode: 5581d...1ca 7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 Det er dette jeg prøver å formidle til ungdomsskoleelevene mine, som ikke greier å røyne seg såpass til å lese en tekst på 3- 4 sider uten å klage.... mobilen frister etter en halv side! Går nedenom og hjem med lesefersdighetene nå, bare skjermlesing utenom skolen. Ting som ikke kan læres uten å se en YouTubevideo er uinteressante. Starter på en ny master til høsten, der er pensumet langt større enn ditt, TS. Anonymkode: a7522...742 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Du trenger jo ikke lese alt. Jeg har tatt 7 deltidsstudier ved siden av jobb de siste tre åra, ikke lest ei eneste side. Sett litt forelesninger og bladd gjennom noen powerpoints. Har gått bra det 😁 Folk har forskjellig studieteknikk og hukommelse da. Anonymkode: 00465...514 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Helt innafor, jeg hadde langt mer på mastergraden min og kom meg greit gjennom så lenge jeg brukte tiden. Det å studere er en fulltidsjobb. Du vil få inn noen metoder etterhvert. Alt er ikke like viktig, og en del er støttelitteratur 😊 Anonymkode: 5287f...bbd
solmåneogstjerner Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Det hørtes lite ut for 15 studiepoeng. Men det er jo enorm forskjell på type emne, noen ganger er det kanskje mye å lese men har du lest gjennom så har du liksom gjort det. Så har du andre, gjerne typisk mattefag, hvor du må jobbe igjennom oppgave for oppgave. Antall sider er ikke så relevant for om det er krevende. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Man trenger ikke nødvendigvis å lese så mange bøker. Jeg går spesped, og har kun hørt på forelesninger og noen ganger slått opp i boka hvis nødvendig. Har nå 3 A og en B Anonymkode: 209c9...615
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Ikke så veldig mye synes nå jeg. La oss anta 1 side per minutt, da leser du boken på ca 17 timer. Ikke så dårlig når et helt semester varer i flere måneder Anonymkode: 5421e...7ed
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 Leser og skriver notater av ett kapittel hver dag. Jobber 100% i tillegg til fulltidsstudium. Med det tempoet er jeg ferdig med kjernepensum i ett semester etter 1-2 måneder. Skummer fagartikler som er utenfor kjernepensum. Anonymkode: cf69a...396
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Det høres veldig overkommelig ut! Tar master ved siden av 100% jobb, og der ligger antall sider på ca. 2000 for 15 stp. Men igjen så handler det ikke så mye om antall sider, mer om innholdet på sidene, studieteknikk, eksamenstype og antall innleveringer underveis. Lykke til! Anonymkode: e2b1a...938
Ullvott Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 1000-1200 sider kjernepensum og gjerne noen hundre sider med sidelitteratur er ikke uvanlig på 15-poengs fag. Bøker er mer unntaket enn regelen på mange studier, der det er vitenskapelige artikler som utgjør hoveddelen av litteraturen. Det er viktig at man forstår at ikke alt er like viktig. Man skal ikke nødvendigvis kunne alt pensumet på rams, men man må lese det, forstå det, og sette det i sammenheng. 1
Knirke Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 Det kommer jo helt an på hva du studerer... Alle de 1000 sidene er garantert ikke tungt fagstoff. Det viktigste er jo at du forstår innholdet. Finn ut hvor mange timer en student innenfor det faget i snitt bruker på studiene i uka, så har du en pekepinn om hvor mye arbeid du bør legge inn: https://www.nokut.no/globalassets/studiebarometeret/2019/tidsbruk-studiebarometeret-2018.pdf
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Sitter å ser på fagplanen for en bachelor jeg har søkt på, og ser til min forskrekkelse at det er ca TUSEN sider obligatorisk pensum pr 15 studiepoeng (et emne er 15 studiepoeng) … Hvert studieår skal jeg ta 60 poeng, som vil si at det blir TUSEN sider pr emne, og TO TUSEN sider pensum pr semester… vurderer å droppe studiet før jeg har begynt, hvordan i all verden skal man klare tusen sider på 2 mnd?? Og klare eksamen i emnet OG faktisk HUSKE pensum underveis??? Anonymkode: 1f5f2...650 Det er helt normalt. På 7,5stp-studier er det ca. 500-600 sider. På 15stp-studier ligger det på det dobbelte, altså 1000-1200 sider. På 30stp-studier ligger man på 2500 sider ca. Det er faktisk ikke mye. Les SMART, ikke ALT. Anonymkode: d9705...34b 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Sitter å ser på fagplanen for en bachelor jeg har søkt på, og ser til min forskrekkelse at det er ca TUSEN sider obligatorisk pensum pr 15 studiepoeng (et emne er 15 studiepoeng) … Hvert studieår skal jeg ta 60 poeng, som vil si at det blir TUSEN sider pr emne, og TO TUSEN sider pensum pr semester… vurderer å droppe studiet før jeg har begynt, hvordan i all verden skal man klare tusen sider på 2 mnd?? Og klare eksamen i emnet OG faktisk HUSKE pensum underveis??? Anonymkode: 1f5f2...650 Jeg så overskriften og lurte på om du synes dette er for lite? To tusen sider på et helt semester er da ikke mye? Selv kioskromaner ala Outlander er jo på nesten det du skal lese i semesteret. Leser du aldri bøker som typisk er på noen hundre sider hver til vanlig? Det er ikke sånn at du trenger huske alle pensumbøkene ord for ord, du må tilegne deg god faktakunnskap og forståelse for stoffet du leser. Faktisk er det en ulempe å være god på å lære ting helt utenat, for da kan du ende opp med å bli tatt for plagiat om du ikke klarer presentere innholdet med dine egne ord. Anonymkode: f930a...33b
mandel92 Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 Du trenger ikke lese alt. Jeg har tatt bachelor og er i gang med mastergrad, jeg har aldri lest alt pensum. Førsteåret på studiene kjøpte jeg alle bøkene, men oppdaget raskt at det var ikke noe poeng. Mye av pensumet sier det samme, og på forelesningene går man uansett gjennom det viktigste. Jeg har pleid å kjøpe ca. 1 bok per fag, og holdt meg til den boka, og jeg har ikke pleid å lese hele boka heller. Alltid gjort det bra på eksamen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 ...og jeg som trodde du reagerte på at det var lite. 1000 sider på et fag som skal tilsvare en halv ukes arbeidsbelastning, det er virkelig ikke mye! På hvor mange uker, 12-15? Anonymkode: cb43b...3ca 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå