AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Kan noen fortelle om typiske norske bryllupstradisjoner (seremoni, mat, sang og underholdning for eksempel) og hvorfor dere evt valgte å inkludere de i deres bryllup? Anonymkode: 9a151...12b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Mener vi gjorde det slik at vi begge holdt på kakespaden til bryllupskaken vår samtidig, og skar opp det første stykket (som var til oss begge samtidig, til felles tallerken for det formålet). Videre ga han meg en skje med bryllupskaka som jeg spiste, og motsatt. Det er en koselig tradisjon. Noen nordmenn tar vare på et stykke eller to fra bryllupskaka som de fryser ned og sparer til den første bryllupsdagen sin, men det gjorde ikke vi (vi kom ikke på det da vi ikke var vant med det). Anonymkode: 9410d...0c1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Mener vi gjorde det slik at vi begge holdt på kakespaden til bryllupskaken vår samtidig, og skar opp det første stykket (som var til oss begge samtidig, til felles tallerken for det formålet). Videre ga han meg en skje med bryllupskaka som jeg spiste, og motsatt. Det er en koselig tradisjon. Noen nordmenn tar vare på et stykke eller to fra bryllupskaka som de fryser ned og sparer til den første bryllupsdagen sin, men det gjorde ikke vi (vi kom ikke på det da vi ikke var vant med det). Anonymkode: 9410d...0c1 Det vanlige er å spare toppen om man har kake i flere etasjer. Anonymkode: fe3bc...076 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Jeg føler det mest norske i bryllup er at alle tar med kake 😄 Anonymkode: f7ab0...efb 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 At alle blir skikkelig fulle Anonymkode: d8ba9...200 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Tradisjonelt har brudeparet gått sammen opp kirkegulvet til presten. Dette skal vel representere likeverdighet i forholdet og ekteskapet. Liker godt symbolikken. Å følges opp av far og "overleveres" som brud virker helt merkelig, synes jeg. Men vet at mange gjør det slik nå. Anonymkode: 32c05...fef 6
Perelandra Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tradisjonelt har brudeparet gått sammen opp kirkegulvet til presten. Dette skal vel representere likeverdighet i forholdet og ekteskapet. Liker godt symbolikken. Mine foreldre gifta seg tidlig på 60-tallet og gikk sammen opp til alteret i kirka. Da min søster skulle gifte seg på 90-tallet, og hun ville at vår pappa skulle følge henne opp kirkegulvet, syntes han det var rart. Endret 6. juni 2021 av Perelandra 2
Hunter7 Skrevet 13. juni 2021 #8 Skrevet 13. juni 2021 En eldgammel tradisjon - som dessverre har forsvunnet - er at mennene tar seg av barna (enkelte steder også maten) dagen etter brylluppet. Tankegangen var at kvinnene hadde hatt nok å holde på med i forkant av brylluppet, så nå skulle de endelig få sove og hvile seg. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #9 Skrevet 13. juni 2021 Vi giftet oss i bunadene våre, og det føltes ganske norsk Vi giftet oss på rådhus, og gikk inn sammen arm i arm. Ønsket ikke å bli "gitt bort" av min far, det syns vi begge hadde vært kleint og unødvendig. Anonymkode: d0d29...a17
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #10 Skrevet 13. juni 2021 Lange og idiotiske taler, dustete innleid band, hjemmelaga sanger, bunad og andre harry og pinlige innslag. Ikke til å holde ut. Anonymkode: 0e8db...96a
Hunter7 Skrevet 13. juni 2021 #11 Skrevet 13. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Lange og idiotiske taler, dustete innleid band, hjemmelaga sanger, bunad og andre harry og pinlige innslag. Ikke til å holde ut. Anonymkode: 0e8db...96a Foruten bunad i norsk forstand, så er ingenting av det du ramser opp særnorske bryllupstradisjoner. Hvis vi definerer bunad som folkedrakt, så finner du det du nevner en masse rundt om i verden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå