AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Ble du mer/mindre motivert til slanking når partneren din sa du burde slanke deg? Hadde du forståelse når det ble sagt? Anonymkode: d9011...270
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Min eks sa det til meg da vi datet. Det var ikke engang formulert som et spørsmål. Det ødela meg, og var starten på tre år med helvete, som nesten tok livet av meg før jeg utrolig nok kom meg ut. Så, nei, jeg blir ikke «motivert». Jeg mister selvfølelsen. Psykisk helse er like viktig som fysisk helse. Anonymkode: 0431c...1a6 31
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ble du mer/mindre motivert til slanking når partneren din sa du burde slanke deg? Hadde du forståelse når det ble sagt? Anonymkode: d9011...270 Ikke parner her. Men når noen sier jeg må slanke meg, så blir jeg mer motivert til å gi faen. Fordi de har ingenting med å blande seg inn i vekta mi å gjøre. Anonymkode: dbef7...594 30
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Nå har aldri overvekt vært problemet. Men jeg og mannen er åpne med hverandre om det er noe med den andres atferd/valg som vi ikke synes er heldig. Så om vekten hadde gått oppover samtidig som jeg hadde en passiv livsstil ville jeg bare satt pris på at han satt seg ned og tok en prat om det, da vi ønsker det beste for den andre med tanke på helse og livskvalitet. Men da vet jeg jo at det kommer av omsorg. Anonymkode: 72c99...43b 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Hvis partneren kommenterer kroppen min negativt tror jeg det blir begynnelsen på slutten for oss. Anonymkode: 5682b...3e6 16
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Har sagt det rett ut ja. "Nå må du skjerpe deg, du har lagt på deg". Har fått det samme tilbake. Litt sånn..."burde du spise det der" Forventer at folk tåler dette. Og er enig om ting sklir ut, da må man skjerpe seg. Anonymkode: 34f3c...4d9 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 Det gir meg ingen motivasjon at fakta blir sagt, jeg vet jo det selv. Men kan alltids ha forståelsen for at det blir sagt. Anonymkode: d9b82...b75 3
GhostHug Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Tenker først og fremst at det er personlig og at man ikke har NOEN rett til å fortelle andre hva de skal gjøre med sin kropp. 12
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har sagt det rett ut ja. "Nå må du skjerpe deg, du har lagt på deg". Har fått det samme tilbake. Litt sånn..."burde du spise det der" Forventer at folk tåler dette. Og er enig om ting sklir ut, da må man skjerpe seg. Anonymkode: 34f3c...4d9 Uff, glad jeg ikke har deg som venn. Slike «velmenende» venner som bare må si fra, uff hadde aldri orket å ha slike venner. Anonymkode: dbef7...594 26
Gjest Robin666 Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ikke parner her. Men når noen sier jeg må slanke meg, så blir jeg mer motivert til å gi faen. Fordi de har ingenting med å blande seg inn i vekta mi å gjøre. Anonymkode: dbef7...594 Så du blir enda tjukkere på trass?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Robin666 skrev (3 minutter siden): Så du blir enda tjukkere på trass? Ja, eller legge iværtfall ikke om kostholdet. Anonymkode: dbef7...594 5
skreppamedleppa Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Jeg synes at i et seriøst parforhold kan en snakke om det meste også vekt. Så lenge det blir gjort på en grei måte. Det skal ikke være et tabuområde som bare 'er' der som elefanten i rommet. Og er en trygg på hverandre går det gått an å ta dette opp. En lever med noen, med et annet menneske som er glad i deg, ønsker å beholde deg lenge, ønsker at du skal være med på ting og ha overskudd til dette og kanskje er der for barna dine. Synes f.eks "et fett liv" med Ronny er et godt eksempel. Folk må slutte å være så hårsår på dette, og faktisk inse at i et parforhold er en to og disse to ønsker gjerne det beste for hverandre. Sikker på at hadde partneren gått mye ned i vekt og blitt undervektig hadde svaret til disse som skriker "neeeeeei faen ikke fortell meg hvordan jeg skal spise, eller kommenter vekten min" noe annet.😅 15
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har sagt det rett ut ja. "Nå må du skjerpe deg, du har lagt på deg". Har fått det samme tilbake. Litt sånn..."burde du spise det der" Forventer at folk tåler dette. Og er enig om ting sklir ut, da må man skjerpe seg. Anonymkode: 34f3c...4d9 "Burde du spise det der"? Det er nedverdigende å høre! Man er et voksent menneske som klarer av de fleste ting i livet, og så skal man få høre slike "oppdragende" ord fra sin kjæreste/mann/kone! Det er rett og slett noe som skaper avstand, og særlig hvis man ikke har snakket om det på forhånd, og plutselig får høre det. Jeg har selv aldri hørt det fra min mann gjennom 20 år, men det er kanskje fordi han er såpass interessert i at jeg skal ha det bra at han ikke sier sånt. Vi har begge ca 15 kilo overvekt. Så vi er vel begge like ille der. Det sier også noe om oss. Vi er ganske like, så det er ikke store forskjeller, og vi har da heller ikke noen grunn til at den ene skal kritisere den andre. Vi kan snakke om slike ting, og si at begge må skjerpe seg, men ingen av oss sier slike ting blandt andre folk eller når vi er midt i en god middag. Vi har ikke mye godteri eller annet snacks i huset, så vår overvekt skyldes stort sett middager, tror jeg. Jeg lever helt fint med min overvekt på 15 kilo, så jeg har ikke behov for å slanke meg. Jeg vil være der jeg er nå i vekt, og jeg har erfart at jeg står stille på den vekta i flere år. Så jeg har det bra, mannen min har det bra med sine 15 kilo over, Og da har vi det til sammen veldig bra! Vi er begge innenfor det som regnes som ok overvekt uten at det går utover helsa. Og der holder vi oss. Anonymkode: 008a0...25e 8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Jeg veit at jeg er feit, men at andre poengterer det kunne ikke brydd meg mindre. Jeg slanker meg ikke fordi noen "liksom" bryr seg ved å kommentere noe negativt med meg. Jeg trener, er aktiv med barna, går fjellturer ukentlig og er frisk. Så da får det være mitt problem 🙂 Anonymkode: f1507...9e6 7
Meadow Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Alle som er overvektige vet det godt selv, de trenger ikke å bli fortalt det. Nå har du lagt på deg! Så tynn du er blitt, er snart ingenting igjen av deg! Så sliten du ser ut! Så hjelpsomt, alt blir så mye bedre av å få det påpekt? Nei. Hold kjeft hvis ikke du har noe hyggelig å si. 20
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 De fleste som føler trang til å si til andre at "de burde slanke seg" bryr seg døyten om helsa til den overvektige. De liker bare å være bedreviter og føle seg bedre enn andre. De innbiller seg at de overvektige ikke er klar over at de er tjukke, og trenger "wake up call" fra andre, slanke mennesker. Overvektige og folk i fedmekategorien bør kanskje slanke seg av helsemessige årsaker, men ingen har noe med andres kropp og vekt å gjøre. Synes du noen er tjukke og mener de bør slanke seg? Hold kjeft, det er ikke din sak. Er du bekymret for noens helse? Det er fremdeles deres kropp, og deres business. Her kommer noe tydeligvis mange ikke klarer å fatte: tykke mennesker vet de er tykke, og at de kan få skumle livsstilsykdommer. De blir ikke verken mer klar over det, mer motiverte eller friskere av at andre forståsegpåere puster dem i nakken og blander seg opp i livet deres. Det som motiverer er at andre bryr seg om en som person, og ser hele mennesket istedet for bare overvekten. Kanskje er personen "bare" overvektig og frisk, og ikke ønsker å gjøre endringer. Da er det faktisk et valg man tar som andre ikke har noe med. Kanskje er de overvektige fordi de sliter med fysisk eller psykisk sykdom/problemer eller traumer, og da er faktisk ikke løsningen å bli stadig påminnet fra andre om at man ikke oppfyller kriteriene for å være god nok. Enten får man bry seg nok til å støtte dem gjennom behandling av underliggende grunner først, eller så kan man drite i å være "hjelpsom". Det finnes sykelig overvektige som klarer å gå ned 50 kg og fremdeles er godt oppi overvektskategorien, kanskje fremdeles i fedmekategorien, og siden de fremdeles bærer en stor kropp får de gjerne samme blikkene og møter samme holdningene fra andre, som dem som ikke har prøvd å gå ned enda (eller ikke har klart det). Så hvis du har lyst til å fortelle noen at de burde slanke seg, bør du heller finne noe annet fornuftig å gjøre. Passe på deg selv og dine vaner/uvaner, f.eks. Skal noen ned i vekt, må de bestemme det helt selv og starte når de er motivert for det. Og viktigst av alt: fokus på å endre livsstil, ikke slanking! Anonymkode: b1b1e...43b 19
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har sagt det rett ut ja. "Nå må du skjerpe deg, du har lagt på deg". Har fått det samme tilbake. Litt sånn..."burde du spise det der" Forventer at folk tåler dette. Og er enig om ting sklir ut, da må man skjerpe seg. Anonymkode: 34f3c...4d9 Hvorfor må man skjerpe seg? Hvis folk har lyst til å fortsette med sin livsstil og lever godt med overvekten sin, må de faktisk ikke noe som helst. Hva er det med folk som absolutt skal være politi og bestemme over andre voksne mennesker? De burde heller fokusere på sin egen sykelige trang til å styre andre menneskers liv, for det er ikke helt normalt det heller. Anonymkode: b1b1e...43b 5
skreppamedleppa Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor må man skjerpe seg? Hvis folk har lyst til å fortsette med sin livsstil og lever godt med overvekten sin, må de faktisk ikke noe som helst. Hva er det med folk som absolutt skal være politi og bestemme over andre voksne mennesker? De burde heller fokusere på sin egen sykelige trang til å styre andre menneskers liv, for det er ikke helt normalt det heller. Anonymkode: b1b1e...43b Du har selvsagt helt rett. Men én kan faktisk gi folk et ultimatum, altså si at jeg finner deg ikke attraktiv eller jeg ønsker ikke leve med noen som er overvektig/undervektig så enten må du gjøre noe med livsstilen din ellers går jeg fra deg.. Når en er 2 mennesker som lever sammen kan en ikke alltid gjøre hva som helst lengre, som å feste hvortid som helst, ligge med andre osv, valg en tar påvirker den andre og det er helt greit å påpeke. Endret 6. juni 2021 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du mer/mindre motivert til slanking når partneren din sa du burde slanke deg? Hadde du forståelse når det ble sagt? Anonymkode: d9011...270 Som regel motsetter man seg og får lite lyst til å gjøre noe annet enn å spise mer. Dersom det blir sagt på en hjelpsom måte, med respekt og gjennom en god samtale, så kan det få et annet utfall. Men da har heller ikke partneren sagt: "du burde slanke deg"........ Anonymkode: e4c84...93d 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har sagt det rett ut ja. "Nå må du skjerpe deg, du har lagt på deg". Har fått det samme tilbake. Litt sånn..."burde du spise det der" Forventer at folk tåler dette. Og er enig om ting sklir ut, da må man skjerpe seg. Anonymkode: 34f3c...4d9 Mat, mat, mat, nam, nam, nam ❤️ Det er alt jeg tenker på nå og spiser som faen. NAM! 😁 Anonymkode: c20d1...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå