AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Har en tenåring som er plaget med ett knæ når han løper. Var hos legen. Hun sa at han har jumping knee. Men har hørt at slatters er vanlig hos barn og ungdom. Leste at jumping knee ikke er vanlig i hans alder. Noen som vet noe om dette? Har kontaktet fysioterapi, men er veldig lang venteliste Anonymkode: e6f7d...dc7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Kjenner ikke til Slatters, men har en ungdom som er aktiv i fotball som fikk Jumpers Knee. Fadtlegen vår er også idrettslege og kunne påvise det ganske enkelt. Hørte ingenting om at dette ikke var vanlig blant ungdommer, fikk heller inntrykk av at det var vanlig blant ungdom som drev mye med sport. Klarte å ordne problemet med øvelser over 6-8 uker som legen forklarte oss. Problemet har ikke kommet tilbake de siste to-tre årene siden dette skjedde. Vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt, men det er min erfarinh med Jumpers Knee hvertfall. Anonymkode: 4119f...440
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Ville bedt om en henvisning til ortoped. Kan hende belastning på kne kommersv at han trenger støttesåle. Anonymkode: f8496...1e8
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjenner ikke til Slatters, men har en ungdom som er aktiv i fotball som fikk Jumpers Knee. Fadtlegen vår er også idrettslege og kunne påvise det ganske enkelt. Hørte ingenting om at dette ikke var vanlig blant ungdommer, fikk heller inntrykk av at det var vanlig blant ungdom som drev mye med sport. Klarte å ordne problemet med øvelser over 6-8 uker som legen forklarte oss. Problemet har ikke kommet tilbake de siste to-tre årene siden dette skjedde. Vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt, men det er min erfarinh med Jumpers Knee hvertfall. Anonymkode: 4119f...440 Kan jeg spørre om hvilke øvelser? Er litt redd for at han gir opp fotball hvis dette fortsetter. Han elsker fotball, så er veldig synd at han nesten ikke klarer å spille kamp. Trening er han heller ikke mye på. Anonymkode: e6f7d...dc7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjenner ikke til Slatters, men har en ungdom som er aktiv i fotball som fikk Jumpers Knee. Fadtlegen vår er også idrettslege og kunne påvise det ganske enkelt. Hørte ingenting om at dette ikke var vanlig blant ungdommer, fikk heller inntrykk av at det var vanlig blant ungdom som drev mye med sport. Klarte å ordne problemet med øvelser over 6-8 uker som legen forklarte oss. Problemet har ikke kommet tilbake de siste to-tre årene siden dette skjedde. Vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt, men det er min erfarinh med Jumpers Knee hvertfall. Anonymkode: 4119f...440 Trente han som vanlig i de ukene han gjorde øvelsene? Anonymkode: e6f7d...dc7
SPOCA Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Regner med at du mener schlatters? https://nhi.no/sykdommer/barn/bein-og-ledd/schlatters-sykdom/ Uansett, jeg hadde dette som ung og ja, det er vondt. Det er veldig karakteristisk med en kul rett under kneskålen (google det, så ser du). Jeg ville bedt om henvisning til spesialist uansett. Jeg måtte operere ut kulen.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Trente han som vanlig i de ukene han gjorde øvelsene? Anonymkode: e6f7d...dc7 Heldigvis for oss så skjedde dette like før sommerferien. Så all fotballtrening var avlyst. Men han fikk forbud mot å være på trampoline eller gjøre andre ting som ga slag mot undersåle. Slik som jogging. Han trente derimot på en ellipse maskin 3-4 ganger i uka, 45 min hver gang i 6 uker. Pluss at han ikke fikk gå i 'vanlige' sommersko, men vi kjøpte inn sko med god støtte som vi hadde støttesåle i. Etter 6-8 uker var kneproblemene borte, men det var en tung sommer for ungdommen. Han er vant til å trene på andre måter enn ellipsemaskin. Anonymkode: 4119f...440
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis for oss så skjedde dette like før sommerferien. Så all fotballtrening var avlyst. Men han fikk forbud mot å være på trampoline eller gjøre andre ting som ga slag mot undersåle. Slik som jogging. Han trente derimot på en ellipse maskin 3-4 ganger i uka, 45 min hver gang i 6 uker. Pluss at han ikke fikk gå i 'vanlige' sommersko, men vi kjøpte inn sko med god støtte som vi hadde støttesåle i. Etter 6-8 uker var kneproblemene borte, men det var en tung sommer for ungdommen. Han er vant til å trene på andre måter enn ellipsemaskin. Anonymkode: 4119f...440 Ok. Vi har ikke eplisemaskin og her er treningssenter stengt. Kanskje sykling er like bra? Har funnet noen øvelser på nettet. Skal prøve de Anonymkode: e6f7d...dc7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok. Vi har ikke eplisemaskin og her er treningssenter stengt. Kanskje sykling er like bra? Har funnet noen øvelser på nettet. Skal prøve de Anonymkode: e6f7d...dc7 Ja sykling vil nok bevege bena på samme måte som ellipse vil jeg tro. Uten slag mot foten. Kanskje svømming? Anonymkode: 4119f...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå