Gå til innhold

Hvor mye smør/olje bruker du når du skal steke sopp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer siden jeg ikke har lagt det selv og er heller ikke oppvokst med det.😅 Men fikk litt sjokk i går når kjæresten skulle steke sopp med løk. Først tok han en gigantisk klatt i stekepannen og etter noen sekunder med steking la han flere store smørklatter oppå til de smeltet. Soppen trekker jo til seg alt!😳 4-5 ganger måtte han tilsette mer smør, og han helte også noen ss olje oppi innimellom.

Smaken var jo veldig god, og det er nok pga han at jeg har lært å like sopp, men visste ikke at det skulle bli så kaloririkt. Vi holder på å slanker oss (vi har begge bmi over 30). Men sopp er da ikke så sunt når det krever så mye fett for å steke de.😞 Går det an å steke de i litt vann eller blir det ikke godt da?

Anonymkode: 1aaa9...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker masse. Fordi det er godt. Men hvis det er sånn at dere vil ha litt mer kalorifattig mat, går det an å dele soppen i to og pensle den med olje før dere har den i panna.

Og det går ikke an å steke med vann. Det kalles koking/damping. Og det er ikke en god ide med sopp, for da vil den bli vassen og smakløs

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og bruker masse. Jo mer, jo bedre

Anonymkode: cfc80...6f0

• Liker 1
Skrevet

Sopp suger til seg væske til den store gullmedalje under steking, så det må masse smør/olje til hos oss.

Men jeg liker å slenge oppi løken litt før, slik at noe av væsken fra løken brukes. Da blir det litt mindre behov for smør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Masse, stekt sopp med smør, NAM!

Anonymkode: bf1e2...989

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Guppy88 said:

Sopp suger til seg væske til den store gullmedalje under steking, så det må masse smør/olje til hos oss.

Men jeg liker å slenge oppi løken litt før, slik at noe av væsken fra løken brukes. Da blir det litt mindre behov for smør.

Dette! Jeg bruker kun en spiseskje med smør for en halv pakke sopp. 

Anonymkode: 85ac6...9f1

Skrevet

Jeg steker soppen på forholdsvis høy varme i tørr panne, salter og peprer og tilsetter en liten klatt smør mot slutten av steketiden for smakens skyld. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mye smør ja, kanskje 3-4 ss om det er en del sopp!

Anonymkode: 64067...191

AnonymBruker
Skrevet
Brunhilde skrev (5 minutter siden):

Jeg steker soppen på forholdsvis høy varme i tørr panne, salter og peprer og tilsetter en liten klatt smør mot slutten av steketiden for smakens skyld. 

Skriver under på denne! Freser den skikkelig godt i tørr panne, da blir det bare litt smør til slutt 👍

Anonymkode: 4c15f...a38

• Liker 4
Skrevet

Bruker kun litt smør i starten. 

Hvis du vil ha mer kalorifattig så liker jeg godt å tørke kantarell for å så bruke i sauser. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags sopp det er. Kantareller skal ikke tilsettes smør før vannet fra de er fordampet f.eks. 

Anonymkode: 3f808...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare lurer siden jeg ikke har lagt det selv og er heller ikke oppvokst med det.😅 Men fikk litt sjokk i går når kjæresten skulle steke sopp med løk. Først tok han en gigantisk klatt i stekepannen og etter noen sekunder med steking la han flere store smørklatter oppå til de smeltet. Soppen trekker jo til seg alt!😳 4-5 ganger måtte han tilsette mer smør, og han helte også noen ss olje oppi innimellom.

Smaken var jo veldig god, og det er nok pga han at jeg har lært å like sopp, men visste ikke at det skulle bli så kaloririkt. Vi holder på å slanker oss (vi har begge bmi over 30). Men sopp er da ikke så sunt når det krever så mye fett for å steke de.😞 Går det an å steke de i litt vann eller blir det ikke godt da?

Anonymkode: 1aaa9...1f7

At fett = smak og magert = smakløst er en myte. Du kan fint steke sopp med 2-3 fedd hvitløk, salt, pepper og urter i litt olivenolje. Og med «litt» mener jeg at du starter med en ss på en stekepanne med haugen på og så tilsetter en til om du må.

Dersom dere begge har høy bmi så har dere nok lært å koke ulikt slanke folk. Det må dere avlære. En fin regel da er at smør er helt unødvendig i hverdagen. Smør tilhører de ytterst sjeldne helgemiddagene som kommer en gang i måneden eller så. I uka bruker man en dæsj olje og masse urter. 

Anonymkode: 81d8c...5f5

Skrevet

Jeg bruker en dugelig klatt uten å overdrive. Omtrent samme mengde som når jeg steker hva som helst annet. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker MYE smør når jeg steker sjampinjong.

Anonymkode: e11c6...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Du kan steke på lav/middles varme i tørr panne, da vil soppen gi fra seg væska si. Så har du i smør/olje 😁 Lærte det av en kokk! 

Anonymkode: 68542...d8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan steke på lav/middles varme i tørr panne, da vil soppen gi fra seg væska si. Så har du i smør/olje 😁 Lærte det av en kokk! 

smør/olje og så steker på høy varme til soppen går farge*

Hvis det er mye væske i panna kan du ta fjerne litt også for ellers kan det være vanskelig å få det brunt 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

At fett = smak og magert = smakløst er en myte.

Nei, det er det er overhodet ikke bare en myte. Om man fjerner fett fra ost eller kjøtt, for eksempel, smaker det mye mindre. Sammenlign for eksempel en kyllingfilet med skinnet på og med fettlaget under intakt, med en skinnfri kyllingfilet. Eller en indrefilet av storfe, med en godt marmorert entrecote.

Pluss at det ikke bare er sånn at det sitter mye smak i fett, men fett får også løst ut flere smaksstoffer i de øvrige ingrediensene, sånn at maten totalt sett blir mer smaksrik.

Men selvfølgelig går det an å lage smakfull mat uten særlig mye fett også, det er ikke det jeg sier. Men mange ganger ER det faktisk en sammenheng mellom fettinnhold og smak.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dersom dere begge har høy bmi så har dere nok lært å koke ulikt slanke folk. Det må dere avlære. En fin regel da er at smør er helt unødvendig i hverdagen. Smør tilhører de ytterst sjeldne helgemiddagene som kommer en gang i måneden eller så. I uka bruker man en dæsj olje og masse urter. 

For en bastant uttalelse.

Jeg er godt over 40, og har aldri vært i nærheten av å være overvektig. Og jeg bruker smør omtrent daglig. Og jeg sparer heller ikke på mengdene, men bruker nok til at smaken blir maksimalt god.

Når folk blir overvektige, tror jeg ofte det handler om helt andre ting enn smør i hverdagsmiddagen. Det kan være overspising, manglende kontakt med sult-/metthetsfølelse, trøstespising, småspising gjennom dagen, høyt sukkerinntak, høyt inntak av junk eller ferdigmat av dårlig kvalitet, potetgull, og en rekke andre ting.

Min påstand er at det å bruke en del smør i tilberedningen av middager laget av gode råvarer, f.eks., ikke er en spesielt vanlig grunn til overvekt.

(Og jeg snakker utelukkende om meierismør her, for margarin rører jeg ikke.)

Endret av Lafamiglia
  • Liker 3
Skrevet
Brunhilde skrev (På 6.6.2021 den 15.06):

Det gjør jeg også. Soppen slipper vann, steker soppen til vannet fordamper og så oppi med litt smør. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke soppen veldig vassen og dvask med så mye stekefett? Jeg steker soppen i tørr panne til væsken har fordampet og har i litt smør helt til slutt.

Anonymkode: cee96...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt smør i i begynnelsen, steker soppen litt før jeg heller på litt vann. Slanker meg jeg og.

Anonymkode: 54804...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...