Gå til innhold

Heltidsstudie og alenemor - noen som kan hjelpe meg å sortere tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg har søkt heltidsstudie fra høsten av, og om jeg kommer inn har jeg jo veldig gjerne lyst å starte da jeg nå endelig har den motivasjonen jeg trenger for å ta skole. Men det kommer såklart en del bekymringer, da jeg har 2 barn i tillegg og hvordan det å få alt til å gå rundt er det som sliter mest på.

Jeg har til nå ca 50% stilling i en bedrift og jobber ekstra andre steder, så tidvis har jeg hatt 100% (om ikke mer), og da har jeg hatt en grei inntekt. Kommer til å ta på meg jobb når jeg kan, men jeg må mest sannsynlig si i fra meg den faste stillingen. og søke om lån og stipend hos Lånekassen.
Noen som har vært i samme situasjon som kan si litt om hvordan det hele er? Hvor mye fikk dere utbetalt av Lånekassen, og hvordan gikk det ellers å studere med barn? Jeg er innstilt på at det hele kan bli tøft, og at vi mest sannsynlig de neste 3 årene kommer til å leve med et stramt budsjett.

Det optimale hadde vært å studert deltid, og det er egentlig det jeg ønsker, men på grunn av studiested og praksis er ikke det noe alternativ akkurat nå. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk Lånekassen sine sider for hva som gjelder mtp begrensninger på inntekt, stønad når du har barn, vanlig studielån etc. Så sjekker du med studentsamskipnaden hva som er alternativer for billig familiebolig, pris osv. Og samtidig barnehage (om det er aktuelt) og ordninger der for studenter. Søk tidlig! 

Sett opp budsjett for hva du har av forbruk og hva du trenger av inntekt for å få det til å gå rundt. Legg av penger i sommer. Hvordan bidrar far? 

Du har ikke sagt hva du skal studere og hvordan studiet er lagt opp. Noen studier har veldig mye oppmøte, andre ikke. Hvordan blir det med praksis? Sjekk opplegget nøye med studieveileder der du skal gå. 

Generelt:oppsøk all informasjon du kan komme over som kan være nyttig. Slik kan du planlegge godt og være forberedt. Gjør gjerne avtaler med jobb tidlig, om det er mulig mtp ekstravakter. Finn løsninger tidlig, ikke vent til alt detter i fanget på deg og du må ty til nødløsninger. Avtal barnepass i perioder du har praksis om det trengs (kveldsarbeid f.eks).

Lag en plan! 

Anonymkode: af2df...e01

AnonymBruker
Skrevet
Bolla* skrev (44 minutter siden):

Det har seg sånn at jeg har søkt heltidsstudie fra høsten av, og om jeg kommer inn har jeg jo veldig gjerne lyst å starte da jeg nå endelig har den motivasjonen jeg trenger for å ta skole. Men det kommer såklart en del bekymringer, da jeg har 2 barn i tillegg og hvordan det å få alt til å gå rundt er det som sliter mest på.

Jeg har til nå ca 50% stilling i en bedrift og jobber ekstra andre steder, så tidvis har jeg hatt 100% (om ikke mer), og da har jeg hatt en grei inntekt. Kommer til å ta på meg jobb når jeg kan, men jeg må mest sannsynlig si i fra meg den faste stillingen. og søke om lån og stipend hos Lånekassen.
Noen som har vært i samme situasjon som kan si litt om hvordan det hele er? Hvor mye fikk dere utbetalt av Lånekassen, og hvordan gikk det ellers å studere med barn? Jeg er innstilt på at det hele kan bli tøft, og at vi mest sannsynlig de neste 3 årene kommer til å leve med et stramt budsjett.

Det optimale hadde vært å studert deltid, og det er egentlig det jeg ønsker, men på grunn av studiested og praksis er ikke det noe alternativ akkurat nå. 

Søk på tilleggslån: https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/tilleggslan/

Anonymkode: c05e9...2e2

AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av studie og obligatorisk oppmøte. Jeg studerer fulltid, har fulltidsjobb og to barn. Det er knalltøft, men det går. Ville ikke sagt fra meg den faste stillingen. Hør om eventuelle tilpasninger (arb.tid, jobbe «inn» til krevende perioder etc.). Hos lånekassen kan du få ekstralån, men for min del var det ikke tilstrekkelig for å få hverdagen (men lån m.m) til å gå rundt. 

Anonymkode: 5d29d...828

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 9.36):

Sjekk Lånekassen sine sider for hva som gjelder mtp begrensninger på inntekt, stønad når du har barn, vanlig studielån etc. Så sjekker du med studentsamskipnaden hva som er alternativer for billig familiebolig, pris osv. Og samtidig barnehage (om det er aktuelt) og ordninger der for studenter. Søk tidlig! 

Sett opp budsjett for hva du har av forbruk og hva du trenger av inntekt for å få det til å gå rundt. Legg av penger i sommer. Hvordan bidrar far? 

Du har ikke sagt hva du skal studere og hvordan studiet er lagt opp. Noen studier har veldig mye oppmøte, andre ikke. Hvordan blir det med praksis? Sjekk opplegget nøye med studieveileder der du skal gå. 

Generelt:oppsøk all informasjon du kan komme over som kan være nyttig. Slik kan du planlegge godt og være forberedt. Gjør gjerne avtaler med jobb tidlig, om det er mulig mtp ekstravakter. Finn løsninger tidlig, ikke vent til alt detter i fanget på deg og du må ty til nødløsninger. Avtal barnepass i perioder du har praksis om det trengs (kveldsarbeid f.eks).

Lag en plan! 

Anonymkode: af2df...e01

Takk for svar! 

Lest inne på Lånekassen sine sider, og der er det tilleggslån man kan få, om man har barn og om man er over 30 år (noe jeg er), men de lånene kan ikke kombineres så da var det tilleggslånet for de over 30 jeg må søke på. 
Jeg er vel ikke alenemor i den forstand, for barna har jo en far og vi har en 60/40 ordning på dem - så  det å flytte nærmere studiested blir ikke aktuelt for oss, dessverre. 

Jeg har en grei oversikt over budsjettet mitt, og om jeg har regnet riktig på hvor mye jeg kan få i støtte ser det ut til at vi skal klare dette her også - tror det bare er angsten for det lånet jeg kom til å sitte igjen med etter endt studie som stresser mest. Far betaler noe i bidrag, men ikke maks da vi har en privat avtale om det. 

Jeg skal studere sykepleien, så praksisen sier seg selv at kan bli varierende. Men jeg vet de tidligere har tilrettelagt praksis og turnus i forhold til de som har barn, så håper det blir samme opplegget nå også, om ikke så ordner det seg alltids med barnepass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2021 den 10.40):

Det avhenger av studie og obligatorisk oppmøte. Jeg studerer fulltid, har fulltidsjobb og to barn. Det er knalltøft, men det går. Ville ikke sagt fra meg den faste stillingen. Hør om eventuelle tilpasninger (arb.tid, jobbe «inn» til krevende perioder etc.). Hos lånekassen kan du få ekstralån, men for min del var det ikke tilstrekkelig for å få hverdagen (men lån m.m) til å gå rundt. 

Anonymkode: 5d29d...828

Kan jeg spørre hva du studerer? Og hvordan du gjør det sammen med jobb? Er du bare på skolen når det er obligatorisk oppmøte, og jobber når det ikke er og leser deg opp selv? 
Jeg skal studere sykepleien, og jeg vet det er noen obligatoriske oppmøter, men ellers går det nok an å studere mye på egenhånd. 
Jeg skal snakke med sjefen om det i dag, så håper det ordner seg mtp jobb fremover osv. 
Jeg leier bare her vi bor nå, så noe mer lån utover det har jeg ikke pr nå - det som kommer til å sluke pengene mest er nok pendlingen frem og tilbake, drivstoff og bompenger, samt barnehage og SFO. 

Vet jo heller ikke hvordan det blir fremover mtp Covid heller, hvor mye skole det blir og ikke - har ikke hørt hvordan det er med de forskjellige skolene rundt om mtp oppmøte osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...