Gå til innhold

Tips til enkle middager man kan ha på lur når man plutselig blir veldig mange rundt bordet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn er heldige og har mange venner, og det har alltid vært "åpent hus" hos oss, med det resultat at vi veldig ofte blir flere enn bare kjernefamilien til middag. Jeg synes dette er helt greit og veldig koselig. Vi tar oftest dagens middagsmeny mer eller mindre på sparket, men selv om jeg gjør ting enkelt er det ofte litt vanskelig å komme opp med noe i en fei når man plutselig blir opptil flere ekstra til middag. 

Tips til hva vi kan ha på lager, i fryseren osv. for å forenkle denne "problemstillingen"?

Anonymkode: 7f524...138

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ett par kjøttdeiger og noen poser gryterett (f.eks bolognese gryte, den liker de fleste barn) 

Tomatsuppe med egg og rundstykker/bagetter til. 

Pølse i brød 

Dere kan jo eventuelt servere noe enkelt å heller lage den middagen dere hadde tenkt senere når gjestene er gått hjem. 

Anonymkode: 7da71...284

AnonymBruker
Skrevet

Pastasalat, alltid ekstra pasta i skapet og en skinkeboks stående. Samt en lys pastasaus som kan brukes i nøden.

Pommes frites i frysen. Hamburgere og pølser i fryse,. Alltidd noen poser med tomatsuppe og ekstra tacolefser i skapet. Blander kjøttet ut med bønner hvis vi blir mange. Pannekaker er alltid en hit. Lager mer mettende salat og ekstra hvitløksbrød.

Pizzaboller og vårruller i frysen.

Anonymkode: 489c0...b7f

• Liker 1
Skrevet

Pannekaker og tomatsuppe (i kjøkkenskap)

Rundstykker (i fryseren) og supper fra grønnsaker i skuffen (gulrot etc)

Lapskausposer og ferdigterna kjøttpølser (i fryseren)

Langpanneomelett med rester fra kjøleskapet og rundstykker (vi har alltid masse egg) og rundstykker til. 

Pizzadeig kan man har noen dager i kjøleskapet. Har man tomatsaus og skinke i fryseren og rasper ost, kan man trylle frem pizza til mangehttps://www.godt.no/oppskrift/9076/eltefri-pizzadeig-la-mat-paa-bordet

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips, flere? Det kan også godt være enkle gryter som kan lages i store kvanta og fryses og tines i mikroen.

Skrevet

Pølsesuppe/lapskaus. Ha kjøttpølse og lapskausblanding i fryseren. Da er det bare å ta opp riktig mengde fra fryseren og lage enten lapskaus eller suppe. Og det går jo også an å lage lapskaus uten kjøtt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare spørre. Er det helt slutt på at barn skal hjem og spise middag nå? Når mine var i den alderen ble venner sendt hjem i middagstiden for å spise hos sin egen familie og så møttes de igjen etterpå. På den måten slapp en familie å fore hele nabolaget, og alle de andre familiene å lage for mye mat. 

Var besøket avtalt fikk de selvfølgelig middag, men da visst vi også om at vi ble flere til middag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
smilo skrev (1 minutt siden):

Jeg må bare spørre. Er det helt slutt på at barn skal hjem og spise middag nå? Når mine var i den alderen ble venner sendt hjem i middagstiden for å spise hos sin egen familie og så møttes de igjen etterpå. På den måten slapp en familie å fore hele nabolaget, og alle de andre familiene å lage for mye mat. 

Dette er snakk om barn i alderen 10-14 år. Jeg sjekker alltid med barnet og/eller foreldrene om det er greit at de spiser hos oss, i de aller fleste tilfellene er det greit. Og så lenge jeg lever under middagsmottoet "the more the merrier", ser jeg ingen grunn til å slutte med dette. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kyllingbiter med skinn: smør med sennep og honning, tilsett vann og 35-40 min i ovnen. Alle tidens favoritt. Ris som tilbehør.

Anonymkode: 47b03...694

AnonymBruker
Skrevet

vi har samme filosofi rundt barn og venner og dette er vår meny når man plutselig er mange flere barn

Lag lasagne i store langpanne og frys i i store alu former

chili con carne- fryses og tas opp ved behov

kjøttboller og spaghetti

pølsegrateng

Fiskeburgere ( fiskekaker i hamburgerbrød og pommes frites)

pizza i langpanne

Og selvfølgelig tomstsuppe, pannekaker o.l som nevnes ovenfor

Anonymkode: 9558d...304

AnonymBruker
Skrevet

Bali kyllinggryte med ris

Anonymkode: 9558d...304

Skrevet
4 hours ago, smilo said:

Var besøket avtalt fikk de selvfølgelig middag, men da visst vi også om at vi ble flere til middag. 

Det kommer vel an på om barna bor i nabolaget eller langt unna. Hvis det er noen som bor så langt unna at de må kjøres/hentes i bil, er det sånn at de blir tilbudt middag. Hvis de bare kan løpe hjem i nabolaget, får de spise hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Våre barn er heldige og har mange venner, og det har alltid vært "åpent hus" hos oss, med det resultat at vi veldig ofte blir flere enn bare kjernefamilien til middag. Jeg synes dette er helt greit og veldig koselig. Vi tar oftest dagens middagsmeny mer eller mindre på sparket, men selv om jeg gjør ting enkelt er det ofte litt vanskelig å komme opp med noe i en fei når man plutselig blir opptil flere ekstra til middag. 

Tips til hva vi kan ha på lager, i fryseren osv. for å forenkle denne "problemstillingen"?

Det enkleste er jo lære deg å spe ut «dagens valgte middag». La oss ta noen eksempler:

1. suppe - putt noe i suppen som drøyer den. Klassikere er brødterninger, pasta, poteter, ris, bønner. Du lager da normal porsjon til familien og stapper bare oppi ekstra næring. Til suppen kan du ditto gjerne ha brød, ris, salat etc.

2. gryterett. Egentlig samme sak som suppen. Du kan enkelt tilsette 50/50 bønner i kjøttdeig for å få dobbelt så mye mat (og, nei, selv det mest kresne barn er ikke i stand til å identifisere bønner som er most godt og stekt med kjøttdeig), hive oppi dobbelt så mange poteter eller ha oppi noen never ris. Til gryteretten funker det supert med brød, ris, poteter, salat..

3. ting stekt på panne - alt fra koteletter, stekt fisk, pølser, fiskepinner etc. Brød, ris, salat, bønner, poteter er fint tilbehør og kan lett dobles uten at du behøver kjøpe inn mer kjøtt/fisk. Har du lite kjøtt/fisk per person bør du kutte de i småbiter og lage pytt i panne. 

Altså er svaret på å drøye mat; poteter (holder seg 1-2 måneder i boda), brød (noe de fleste har), hermetiske bønner, pasta, ris eller andre typer gryn (holder seg tilnærmet evig).

Husk å øke mengden urter og krydder når du tilsetter brød/ris/bønner/poteter som er smakløse i seg selv.

Anonymkode: b4f3f...cd2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...