AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg byttet jobb i mai. Fra fast til vikariat (om det har noe å si). Er det slik at jeg får feriepenger fra forrige jobben og ingenting lønn av nye jobben? Jeg skal bli trukket fire uker for ferie i nye jobben.. Jobber jeg gratis i nye jobben denne måneden da? Anonymkode: 844eb...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Har du ikke tenkt å ta ferie seinere i år? Anonymkode: c1a41...272
Guppy88 Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg byttet jobb i mai. Fra fast til vikariat (om det har noe å si). Er det slik at jeg får feriepenger fra forrige jobben og ingenting lønn av nye jobben? Jeg skal bli trukket fire uker for ferie i nye jobben.. Jobber jeg gratis i nye jobben denne måneden da? Anonymkode: 844eb...8fe Du skal ikke ha ferie mellom mai og desember? 4
Hill83 Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Du får lønn av den nye jobben din senere i sommer ( 4 uker ) når du tar ferie . nei du jobber ikke gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 Feriepenger for i år ble opptjent i fjor, i ditt tilfelle hos din tidligere arbeidsgiver. De feriepengene skulle du ha fått utbetalt når du avsluttet arbeidsforholdet. De skal dekke inntektstapet for avvikling av ferie. Du trekkes for fire uker feire av nåværende arbeidsgiver, forutsatt at du faktisk tar fire uker feire jobber du selvsagt ikke gratis. Anonymkode: 2bf44...76a 5
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg byttet jobb i mai. Fra fast til vikariat (om det har noe å si). Er det slik at jeg får feriepenger fra forrige jobben og ingenting lønn av nye jobben? Jeg skal bli trukket fire uker for ferie i nye jobben.. Jobber jeg gratis i nye jobben denne måneden da? Anonymkode: 844eb...8fe Så de er samme bedrift? Anonymkode: 3c576...fef
klondrik Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jobber jeg gratis i nye jobben denne måneden da? Hvis du jobber i samme bedrift så vil du få feriepenger på normalt vis, og dersom du jobbet i en annen bedrift så har du vel allerede fått feriepengene der du avsluttet. Du vil jo ikke få dobbelt opp med feriepenger samme året. Du får uansett lønn for alle dagene du jobber så jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier at du jobber gratis? Endret 6. juni 2021 av klondrik 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg byttet jobb i mai. Fra fast til vikariat (om det har noe å si). Er det slik at jeg får feriepenger fra forrige jobben og ingenting lønn av nye jobben? Jeg skal bli trukket fire uker for ferie i nye jobben.. Jobber jeg gratis i nye jobben denne måneden da? Anonymkode: 844eb...8fe Hvis du har byttet arbeidsgiver skal du ha fått utbetalt feriepenger for fjoråret og opptjente feriepenger for dette året når arbeidsforholdet opphørte. Tar du ferie i den nye jobben får du selvsagt ikke betalt for de ukene du tar ferie. Feriepengene for fjoråret skal dekke frafallet av inntekt i de ukene du tar ferie dette året, uavhengig av arbeidsgiver. Anonymkode: a2467...731 1
Loff77 Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Nei slapp av du jobber ikke gratis, du får betalt for det du jobber og ikke betalt når du har fri for da har du feriepengene å bruke 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Med mindre du ikke tar ferie i år, så jobber du ikke gratis. Tar du ikke ferie skal du derimot ikke trekkes for feriepenger av nåværende arbeidsgiver, da skal du ha utbetalt lønn for det du jobber (der man vanligvis hadde hatt ferie). Anonymkode: f6652...759 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Med mindre du ikke tar ferie i år, så jobber du ikke gratis. Tar du ikke ferie skal du derimot ikke trekkes for feriepenger av nåværende arbeidsgiver, da skal du ha utbetalt lønn for det du jobber (der man vanligvis hadde hatt ferie). Anonymkode: f6652...759 Det er ikke noe alternativ å ikke ta ferie når hun har opptjent feriepenger. Anonymkode: 61fb1...20b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke noe alternativ å ikke ta ferie når hun har opptjent feriepenger. Anonymkode: 61fb1...20b Jeg skal ikke ta fem uker ferie, kun fire. Alle dere som sier at jeg skal ha fått utbetalt feriepenger... Det har jeg ikke fått og jeg jobber heller ikke i samme bedrift lenger. Anonymkode: 844eb...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal ikke ta fem uker ferie, kun fire. Alle dere som sier at jeg skal ha fått utbetalt feriepenger... Det har jeg ikke fått og jeg jobber heller ikke i samme bedrift lenger. Anonymkode: 844eb...8fe Ts forresten.. Anonymkode: 844eb...8fe
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal ikke ta fem uker ferie, kun fire. Alle dere som sier at jeg skal ha fått utbetalt feriepenger... Det har jeg ikke fått og jeg jobber heller ikke i samme bedrift lenger. Anonymkode: 844eb...8fe Du skulle fått utbetalt feriepenger fra forrige arbeidsgiver når du sluttet. Hvis ikke, skal du få dem nå. Men uansett om du har fått feriepenger eller ikke - du jobber ikke gratis siden du skal ha 4 uker ferie. Det er bare at trekket for ferie ikke skjer samme mnd som du tar ferie. Anonymkode: 2cef0...d83 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Sjekk siste lønnsslipp fra forrige arbeidssted, der fremkommer det om du fikk sluttoppgjør med feriepenger eller ikke. Dersom du ikke har fått utbetalt feriepenger ved slutt så skal du ha de. Du blir trukket for ferie hos ny arbeidsgiver, og får følgelig avvikle ferie med full lønn. Du jobber altså ikke gratis, men du trekkes i juni uavhengig av når du avvikler ferie. Anonymkode: de6e1...4eb 2
PetterKanin Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 Du ska få(eller ha fått) feriepenger dra den gamle jobben. Du skal få lønn for de timene du arbeider hos den nye jobben.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skal ikke ta fem uker ferie, kun fire. Alle dere som sier at jeg skal ha fått utbetalt feriepenger... Det har jeg ikke fått og jeg jobber heller ikke i samme bedrift lenger. Anonymkode: 844eb...8fe Nei, du jobber ikke gratis. Siden du byttet jobb i mai får du nok feriepenger fra tidligere arbeidsgiver nå i juni. Anonymkode: 6b8c0...75d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke noe alternativ å ikke ta ferie når hun har opptjent feriepenger. Anonymkode: 61fb1...20b Det kan man fint gjøre, så lenge arbeidsgiver da ikke trekker lønn for dager/uker man faktisk ikke tar ferie. At hun har opptjent feriepenger for i år allerede, har ikke noe med den saken å gjøre siden de uansett er opptjent året før. Feriepengegrunnlaget er konstant, det er også prosenten som avgjør hvor mye feriepenger man får. Siden det er ment å dekke full ferie, så er utgangspunktet til arbeidsgiver at man trekker lønn for full ferie. Da må man inngå avtale om mindre ferie slik at arbeidsgiver ikke trekker lønn for de dagene/ukene man ordinært ville hatt ferie. Anonymkode: f6652...759 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kan man fint gjøre, så lenge arbeidsgiver da ikke trekker lønn for dager/uker man faktisk ikke tar ferie. At hun har opptjent feriepenger for i år allerede, har ikke noe med den saken å gjøre siden de uansett er opptjent året før. Feriepengegrunnlaget er konstant, det er også prosenten som avgjør hvor mye feriepenger man får. Siden det er ment å dekke full ferie, så er utgangspunktet til arbeidsgiver at man trekker lønn for full ferie. Da må man inngå avtale om mindre ferie slik at arbeidsgiver ikke trekker lønn for de dagene/ukene man ordinært ville hatt ferie. Anonymkode: f6652...759 Nei, arbeidsgiver er pliktig å sørge for at ansatte tar ferie hvis de har tjent opp feriepenger, også fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: 61fb1...20b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #20 Skrevet 6. juni 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke noe alternativ å ikke ta ferie når hun har opptjent feriepenger. Anonymkode: 61fb1...20b Jo det er et alternativ. Et alternativ jeg har brukt mange ganger da jeg skiftet arbeidsgivere. Anonymkode: 42798...5ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå