AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har begynt i ny jobb, og har allerede et ønske om å slutte. Jeg liker meg i jobben, men ikke byen jeg flyttet til. Jeg vil flytte tilbake der jeg bodde før. Hvor lenge må man ha jobbet et sted før man slutter? Både ift nåværende arbeidsgiver og en potensiell ny arbeidsgiver? Det ser vel ikke bra ut å kun ha jobbet i noen måneder. Men jeg har det virkelig ikke bra her. Anonymkode: 86bb9...7f9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Det er vanskelig å si hvor lenge du må jobbe i denne jobben i forhold til den nye, sikkert like lenge. Det er vel rimelig vanlig å ha relativt like vilkår i en og samme bransje, om du ikke bytter helt. Det er uansett noe kontraktene dine vil vise deg, så sjekk forholdet mellom gammel og ny der. Prøveperiode eksisterer av en grunn, jeg tror ikke det vil se så alt for ille ut. Spørs litt på hvor ettertraktet dine kvalifikasjoner er. Anonymkode: d53e1...dd1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanskelig å si hvor lenge du må jobbe i denne jobben i forhold til den nye, sikkert like lenge. Det er vel rimelig vanlig å ha relativt like vilkår i en og samme bransje, om du ikke bytter helt. Det er uansett noe kontraktene dine vil vise deg, så sjekk forholdet mellom gammel og ny der. Prøveperiode eksisterer av en grunn, jeg tror ikke det vil se så alt for ille ut. Spørs litt på hvor ettertraktet dine kvalifikasjoner er. Anonymkode: d53e1...dd1 Jeg har ingen bindingstid i kontrakten, kun vanlig oppsigelsestid på 3 måneder. Har også prøveperiode på 6 mnd. Tenkte mer på hva som er både «etisk» riktig ift nåværende arbeidsgiver, det er jo dyrt med ansettelsesprosess og opplæring. Samt om jeg er attraktiv for en ny arbeidsgiver når jeg kun har jobbet noen måneder i denne jobben. Føler meg fanget i situasjonen. Anonymkode: 86bb9...7f9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har begynt i ny jobb, og har allerede et ønske om å slutte. Jeg liker meg i jobben, men ikke byen jeg flyttet til. Jeg vil flytte tilbake der jeg bodde før. Hvor lenge må man ha jobbet et sted før man slutter? Både ift nåværende arbeidsgiver og en potensiell ny arbeidsgiver? Det ser vel ikke bra ut å kun ha jobbet i noen måneder. Men jeg har det virkelig ikke bra her. Anonymkode: 86bb9...7f9 Slutt så fort du kan, er ingen vits å fortsette om du ikke vil. Du får jo dagpenger, sikkert en ny jobb etterhvert også. Det som er så fint i norge, man kan gå på dagpenger inntil 2år. Så jobbe igjen, opptjene seg nye rettigheter. Så kan du slutte igjen. Anonymkode: 12805...86c 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen bindingstid i kontrakten, kun vanlig oppsigelsestid på 3 måneder. Har også prøveperiode på 6 mnd. Tenkte mer på hva som er både «etisk» riktig ift nåværende arbeidsgiver, det er jo dyrt med ansettelsesprosess og opplæring. Samt om jeg er attraktiv for en ny arbeidsgiver når jeg kun har jobbet noen måneder i denne jobben. Føler meg fanget i situasjonen. Anonymkode: 86bb9...7f9 Nei, er du selv som velger å være fanget i stituasjonen. Derfor man har prøveperiode, 3mndr oppsigelse pleier å gjelde etter prøveperioden. Ofte 1mnd før dette. Anonymkode: 12805...86c 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Slutt så fort du kan, er ingen vits å fortsette om du ikke vil. Du får jo dagpenger, sikkert en ny jobb etterhvert også. Det som er så fint i norge, man kan gå på dagpenger inntil 2år. Så jobbe igjen, opptjene seg nye rettigheter. Så kan du slutte igjen. Anonymkode: 12805...86c Utbetaler Nav dagpenger når du slutter på egenhånd? Et av vilkårene med dagpenger er jo at man må være villig til å ta på seg arbeid man ikke nødvendigvis ønsker, i tillegg til å kanskje flytte. Betaler de i så fall ut like mye som du ville tjent i forrige jobb eller en viss mengde i måneden? Anonymkode: f43aa...98b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Utbetaler Nav dagpenger når du slutter på egenhånd? Et av vilkårene med dagpenger er jo at man må være villig til å ta på seg arbeid man ikke nødvendigvis ønsker, i tillegg til å kanskje flytte. Betaler de i så fall ut like mye som du ville tjent i forrige jobb eller en viss mengde i måneden? Anonymkode: f43aa...98b Slutter du selv får du karantene før du mottak dagpenger, nå er vel denne på 18uker. Før var den 12uker. Jeg leser du har lite efaring om NAV, gå inn på nav.no du. Der finner du ut av alt Anonymkode: 12805...86c 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har begynt i ny jobb, og har allerede et ønske om å slutte. Jeg liker meg i jobben, men ikke byen jeg flyttet til. Jeg vil flytte tilbake der jeg bodde før. Hvor lenge må man ha jobbet et sted før man slutter? Både ift nåværende arbeidsgiver og en potensiell ny arbeidsgiver? Det ser vel ikke bra ut å kun ha jobbet i noen måneder. Men jeg har det virkelig ikke bra her. Anonymkode: 86bb9...7f9 Hva er det du ikke liker med byen du har flyttet til? Hva har du gjort for å trives der? Hvis du liker jobben kan det være en idé å endre det utenom som ikke er bra. Hvis ikke er det ingen "bør" i hvor lenge du trenger å være der. Si opp og jobb oppsigelsestiden din, så er du good to go. Selvfølgelig kjipt for arbeidsgiver. Og vil du være fair kan du jo ta en prat med lederen din og fortelle hvorfor du sier opp. Kanskje har han/hun tips til å finne fine ting i byen som gjør at du trives. Det er jo litt trist (for begge parter) at du sier opp en jobb du trives i (og går ut i arbeidsløshet..?) etter få måneder, særlig hvis du ikke har gjort "alt du kan" for å trives på stedet. Følg magefølelsen. Den er som regel riktig. Anonymkode: 1c34d...33a 3
Tvist Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Ville søkt på ny jobb, og ikke sagt opå/flyttet før det er på plass. Men det er greit å starte den prosessen ned en gang 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt så fort du kan, er ingen vits å fortsette om du ikke vil. Du får jo dagpenger, sikkert en ny jobb etterhvert også. Det som er så fint i norge, man kan gå på dagpenger inntil 2år. Så jobbe igjen, opptjene seg nye rettigheter. Så kan du slutte igjen. Anonymkode: 12805...86c Jeg har ikke råd til å gå 18 uker uten inntekt før jeg får dagpenger dessverre. Anonymkode: 86bb9...7f9
Zooey Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Jeg har flyttet en del og jeg gir meg selv alltid 6 måneder for å "finne roen" på et sted og gjøre en reell avgjørelse på hvorvidt jeg liker stedet eller ikke. Min erfaring er at de første månedene kan være veldig turbulente og at jeg savner mennesker fra andre steder jeg har bodd. Så jeg vil anbefale å kanskje gi det noen måneder til? Kjenner du folk der du bor nå? Har du gjort en innsats for å få nye venner eller brukt tid på å utforske byen og nærområdet? I tillegg så er det nok lurt, som noen over nevner, å heller starte å søke andre jobber før du sier opp den du har nå. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Zooey skrev (38 minutter siden): Jeg har flyttet en del og jeg gir meg selv alltid 6 måneder for å "finne roen" på et sted og gjøre en reell avgjørelse på hvorvidt jeg liker stedet eller ikke. Min erfaring er at de første månedene kan være veldig turbulente og at jeg savner mennesker fra andre steder jeg har bodd. Så jeg vil anbefale å kanskje gi det noen måneder til? Kjenner du folk der du bor nå? Har du gjort en innsats for å få nye venner eller brukt tid på å utforske byen og nærområdet? I tillegg så er det nok lurt, som noen over nevner, å heller starte å søke andre jobber før du sier opp den du har nå. Jeg skjønner tankegangen, men jeg har flyttet til Finnmark, og jeg er fra Asker. Kontrasten er enorm, og jeg kommer aldri til å trives her. Håpet i det minste at jeg kunne tolerere å bo her et par år, men det gjør jeg ikke. Jeg kjenner ingen her heller. Jeg vil bare bort herifra. Anonymkode: 86bb9...7f9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 Du slutter når du selv føler for det. Du er ikke skyldig arbeidsgiverne noe. Anonymkode: cd6b0...20e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Søk jobb så aktivt du kan. Så kan du si opp når du får deg ny jobb. Dersom det ikke er noen fremtid for deg hos nåværende arbeidsgiver er det ikke vits i å bli der et ekstra år fordi det ser finere ut på CVen Anonymkode: dff8b...ce6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Det er bare til å begynne å søke nye jobber, så slutter du når du har fått ny jobb. Dette kan uansett ta tid. Om det er "grusomt" å jobbe der så kan du slutte med en gang uten ny jobb, men da for du klare deg uten penger en stund siden NAV har karantene tid på 18 uker. Anonymkode: 36ab8...c26
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #16 Skrevet 6. juni 2021 Jeg søkte jobb 3 mnd inn i et engasjement. Kunne ikke bry meg med hva arbeidsgiver mener. Jeg ble kjempedeprimert i den andre jobben. Anonymkode: e4fe1...e60
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #17 Skrevet 6. juni 2021 Hvis det er så ille at du blir deprimert, så ville jeg tatt sykemelding en liten stund. Regner med du får dette av legen hvis det er så ille. Jeg selv hadde det så slitsomt på jobb at jeg prøvde å skade meg selv for å komme meg vekk derfra. Går det så langt så påvirker det jo mer enn bare jobb. Anonymkode: f43aa...98b
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #18 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er så ille at du blir deprimert, så ville jeg tatt sykemelding en liten stund. Regner med du får dette av legen hvis det er så ille. Jeg selv hadde det så slitsomt på jobb at jeg prøvde å skade meg selv for å komme meg vekk derfra. Går det så langt så påvirker det jo mer enn bare jobb. Anonymkode: f43aa...98b Jeg fikk heldigvis en ny jobb. Anonymkode: e4fe1...e60
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #19 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk heldigvis en ny jobb. Anonymkode: e4fe1...e60 Det er bra 😊 Anonymkode: f43aa...98b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #20 Skrevet 7. juni 2021 Får man virkelig dagpenger av NAV når man slutter frivillig i en jobb i vente i en ny, fordi man ikke liker den gamle/byen man bor i? Det er jo helt idiotisk at man kan få dagpenger for alt. Anonymkode: fab53...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå