Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden dvs. før år 2000, var det svært uvanlig å ha 6’ere på vgs. I dag er det ganske normalt. Har noen elever blitt så og si perfekte, eller er det noe galt med karaktersystemet?

Anonymkode: 1c69a...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Før i tiden dvs. før år 2000, var det svært uvanlig å ha 6’ere på vgs. I dag er det ganske normalt. Har noen elever blitt så og si perfekte, eller er det noe galt med karaktersystemet?

Jeg mener det var et annet system tidligere hvor kun x prosent av elevene i klassen kunne få 6,5,4 osv. Dvs at de beste elevene i en klasse kjempet om de tre 6’erne som læreren kunne gi.

Denne måten å tenke på/gi karakter på er visst ikke like vanlig lenger idag, den er utdatert, så flere kan få gode karakterer i samme klasse.

Dette er bare noe jeg har hørt, aner ikke om det stemmer, så hadde vært interessant om en lærer kunne bekrefte/avkrefte teorien :) 

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det som har endret seg er at tidligere eksamensoppgaver med sensorveiledninger har blitt lettere tilgjengelig. Nå ligger alt åpent på internett. Elevene kan lett skaffe seg tilgang til løsningsforslag, pensumsammendrag, videoer, osv. Alt dette gjør det lettere å gjøre det godt på prøver og eksamener. 

Anonymkode: 27474...def

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på vgs, sa en lærer at hun ga ingen 6ere. Det var altså ekstremt vanskelig. 

Anonymkode: 7a5a8...2aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, vi går mot det amerikanske systemet hvor A betyr det samme som godkjent.

Anonymkode: 7d498...d8e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vurderingssystemet har jo også endret seg, med målark og at elevene vet hva de skal bli spurt ut i. Om det er en positiv ting er jeg usikker på, for noen bare pugger akkurat det som trengs for å få 6 og kan lite utenom det emnet.

Anonymkode: fb760...bd1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lærer her. Kjenner ikke igjen at det nå er gått inflasjon i 6ere... Jobbet siden 2003.

MEN, vurderingen har endret seg etter vurdering for læring. Elevene har nå krav på tydelige vurderingskriterier på forhånd. De skal vite hva de skal vurderes i, hva som vektlegges, og akkurat hva som skal til for å oppnå en 4er, 5er, 6er.  Elevene blir stadig flinkere til å skjønne matrisene, og nyttegjøre seg dem.

Da jeg selv gikk på skolen på 80-tallet, var jeg helt uvitende om hva jeg kom til å få på en tekst f.eks,  føltes som et lykketreff om det ble en god karakter. Nå klarer  elevene i større grad å skjønne dette underveis i arbeidet, og jobbe mot perfeksjon. Det brukes modelltekster og eksempler på alle typer tekster og sjangre -slik at man kan følge en mal - og få god struktur. De som er villig til å jobbe hardt og målrettet klarer å oppnå en god karakter. En 6er skal ikke være uoppnåelig! 

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vurderingssystemet har jo også endret seg, med målark og at elevene vet hva de skal bli spurt ut i. Om det er en positiv ting er jeg usikker på, for noen bare pugger akkurat det som trengs for å få 6 og kan lite utenom det emnet.

Jeg synes det er en rettferdig og god ting! Ang. siste setningen, så skal du for å oppnå høy måloppnåelse (5 og 6) være i stand til å reflektere, se sammenhenger, tolke og vurdere...så om du bare pugger det som trengs, og ikke klarer å se fagstoffet i sammenheng med andre relevante ting, spørs det om du klarer å få en 6er...

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da jeg gikk på vgs, sa en lærer at hun ga ingen 6ere. Det var altså ekstremt vanskelig. 

Anonymkode: 7a5a8...2aa

Disse er de verste lærerne... Gjorde alt jeg kunne i mat og helse, fikk aldri 6, selv med bare 6'ere i alle teoriprøvene og én fem i den siste praktiske prøven. Fikk bare en svada begrunnelse for karakteren, men ikke hva som kunne forbedres.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sånn er det på ungdomsskolen kan jeg bekrefte ja. Men de ter ikke sånn på videregående, eller det kommer an på hva slags fag, lærer, og skole man går på. Og hvor god klassen er. Går man på en dårlig skole med dårlige elever, er det sikkert mulig at lærerne lager slike spørsmål før prøven så man bare kan pugge det. 

Anonymkode: 224cf...2d3

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Det er jo mye mer logisk å ha et karaktersystem der 6 betyr at du kan det meste/alt av det en skal. Istedenfor å gi 6 til en viss prosent.

Endret av Jaconandersen
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjent sak at det har gått inflasjon i karakter 5 og 6. Det har vel blitt hevdet av tidligere lærere at dagens 6er tilsvarer omtrent nivået som krevdes for karakter 4 for 30-40 år siden. Jeg har selv bladd i flere av lærebøkene foreldrene mine hadde på vgs, og sammenliknet dette med pensum på vgs og universitetet. Pensum på vgs har helt klart blitt lettere, særlig innen realfag. Som det påpekes av en bruker i denne tråden, så bidrar nok økt tilgjengelighet av eksamensoppgaver til at folk "pugger" seg til toppkarakter. 

Anonymkode: 80bf9...e73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (15 timer siden):

Lærer her. Kjenner ikke igjen at det nå er gått inflasjon i 6ere... Jobbet siden 2003.

MEN, vurderingen har endret seg etter vurdering for læring. Elevene har nå krav på tydelige vurderingskriterier på forhånd. De skal vite hva de skal vurderes i, hva som vektlegges, og akkurat hva som skal til for å oppnå en 4er, 5er, 6er.  Elevene blir stadig flinkere til å skjønne matrisene, og nyttegjøre seg dem.

Da jeg selv gikk på skolen på 80-tallet, var jeg helt uvitende om hva jeg kom til å få på en tekst f.eks,  føltes som et lykketreff om det ble en god karakter. Nå klarer  elevene i større grad å skjønne dette underveis i arbeidet, og jobbe mot perfeksjon. Det brukes modelltekster og eksempler på alle typer tekster og sjangre -slik at man kan følge en mal - og få god struktur. De som er villig til å jobbe hardt og målrettet klarer å oppnå en god karakter. En 6er skal ikke være uoppnåelig! 

Liker det nye systemet jeg også. Positivt at elvene vet hva de må lære for å få en gitt karakter.  Det er lettere å forstå hvorfor man fikk karakteren man fikk når man ser vurderingskriteriene. I tillegg kan det virke motiverende å se hva man må jobbe med for å forbedre karakterene. 

Synes ikke det er noe problematisk om det har blitt enklere å få gode karakterer. 

Anonymkode: 27474...def

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er en kjent sak at det har gått inflasjon i karakter 5 og 6. Det har vel blitt hevdet av tidligere lærere at dagens 6er tilsvarer omtrent nivået som krevdes for karakter 4 for 30-40 år siden. Jeg har selv bladd i flere av lærebøkene foreldrene mine hadde på vgs, og sammenliknet dette med pensum på vgs og universitetet. Pensum på vgs har helt klart blitt lettere, særlig innen realfag. Som det påpekes av en bruker i denne tråden, så bidrar nok økt tilgjengelighet av eksamensoppgaver til at folk "pugger" seg til toppkarakter. 

Anonymkode: 80bf9...e73

Er helt uenig! Om du ser på f.eks eksamensoppgaver i norsk og engelsk, så er fagstoff før forbeholdt studspes nå dyttet stadig lengre ned i grunnskolen, f.eks analyse, retorikk osv. Oppgavene er nå langt mer komplekse enn tidligere. I matematikk er geogebra, exel, programmering og perspektiv kommet inn, i tillegg til at det ikke holder å bare kunne mekanisk regning, pugging...tallforståelse og sammensatte oppgaver med mange elementer er nå hverdagskost helt ned på 8.trinn...

Felles er det gått i retning av å forstå fagstoffet i dybden, og kombinere kunnskaper og ferdigheter i langt større grad enn tidligere.

Endret av Snabeltann
  • Liker 1
Skrevet

Oi, ser nå du mener vgs og universitet... da har jeg ikke kjennskap! 😅 beklager at jeg var så bastant. Men kan dette skyldes at elevene har lært dette på ungdomsskolen? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt barn i amerikansk skole og synes noen det er inflasjon i gode karakterer her hjemme er det ingenting mot der.  Forskjellen mellom der barna gikk var mest at der fikk man karakter på hver minste lille lette oppgave og hadde minimalt med store prøver og hadde mange færre fag hvert år å fokusere på, mens her er det mer hvor god du er til å ta prøver. Siden alle karakterene ble oppdatert online hele tiden der og man fikk prosentscore og karakter var det lett å vite hvordan man lå an til enhver tid.  
Barna mine var lett straight A studenter der, mye vanskeligere når de er tilbake, kun en og annen 6er.  

Anonymkode: 220d9...15d

AnonymBruker
Skrevet
Snabeltann skrev (6 minutter siden):

Er helt uenig! Om du ser på f.eks eksamensoppgaver i norsk og engelsk, så er fagstoff før forbeholdt studspes nå dyttet stadig lengre ned i grunnskolen, f.eks analyse, retorikk osv. Oppgavene er nå langt mer komplekse enn tidligere. I matematikk er geogebra, exel, programmering og perspektiv kommet inn, i tillegg til at det ikke holder å bare kunne mekanisk regning, pugging...tallforståelse og sammensatte oppgaver med mange elementer er nå hverdagskost helt ned på 8.trinn...

Felles er det gått i retning av å forstå fagstoffet i dybden, og kombinere kunnskaper og ferdigheter i langt større grad enn tidligere.

Til dels enig i det jeg markerer med [b], men er uenig i digitale hjelpemidler i matematikk. Disse gjør fagstoffet mye enklere enn det var da en måtte gjøre tilsvarende oppgaver på papiret. Kanskje spesielt disponering, og valg, i skaping av figurtekster, samt at en "tegner" i GeoGebra i motsetning til at de konstruerte på papiret. Dette gjelder også å plotte inn funksjoner, hvor det å kunne sette inn i "fra-til" funksjonen i Geogebra nesten er nok til å få full skår.  Jeg sier ikke at det å gjøre ting på papiret har verdi, men at det er mye enklere å gjøre det digitalt.

Det sagt har jeg sansen for den nye læreplanen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til dels enig i det jeg markerer med [b], men er uenig i digitale hjelpemidler i matematikk. Disse gjør fagstoffet mye enklere enn det var da en måtte gjøre tilsvarende oppgaver på papiret. Kanskje spesielt disponering, og valg, i skaping av figurtekster, samt at en "tegner" i GeoGebra i motsetning til at de konstruerte på papiret. Dette gjelder også å plotte inn funksjoner, hvor det å kunne sette inn i "fra-til" funksjonen i Geogebra nesten er nok til å få full skår.  Jeg sier ikke at det å gjøre ting på papiret har verdi, men at det er mye enklere å gjøre det digitalt.

Det sagt har jeg sansen for den nye læreplanen.

Jeg er ferdig med vgs nå i år. Her synes flertallet at det er enklere med matte på papir fremfor digitalt. Oppgavene blir med avanserte når andre ting blir enklere. 

Anonymkode: d8d23...707

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...