AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #1 Skrevet 6. juni 2021 Jeg er en enslig mann i 30 årene som vurderer sterkt å flytte til Trondheimsområdet. Jeg har derfor noen spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: For min del er det viktig med et godt (nærhet til) Kollektivtilbud da jeg ikke har bil. Jeg er klar over at det er dyrest å bo nærmere sentrum en kommer, derimot er jeg interesserte i å vite "hva som er hva av bydeler og strøk. Ønsker å unngå områder som tilsvarer enkelte steder på Oslo Øst, hvor der nesten utelukkede bor folk av utalandsk opprinnelse. Alna og Holmlia er f.eks slike steder. Andre type steder æ vil unngå, er bydeler med et belastet miljø, (slik som Grønlandområdet i Oslo. Og en tredje ting; Hvilke områder i eller rundt byen er Trondheims svar på Bærum? (Altså hvor er det "rikingene" bor. Kort sagt: Hvilke områder/strøk/tettsteder bør æ unngå, om æ vil bo i et området hvor de fleste er "etnisk norske med gjennomsnittlig lønn" og hvor det er trygt hvor hvem å gå alene om natten i helgene. Anonymkode: 693cc...e44
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #2 Skrevet 6. juni 2021 Trondheim er jo ikke som Oslo. Det er generelt ikke farlig å gå hjem uansett hvor du bor. Da har du isåfall uflaks! Rikingene bor jo veldig spredd også, men på Singsaker er det veldig fine, herskapelige hus ihvertfall, så det bor nok en del av dem der. Du kan vel kanskje unngå lademoen og spesielt svartlamoen hvis du er skeptisk til folk i belastede miljø.. Ellers er det ikke ghetto i Trondheim på samme måte som i Oslo såvidt jeg vet, har ingen steder man kan sammenligne med Oslo øst. Anonymkode: 540bf...7fc 3
Skorp79 Skrevet 6. juni 2021 #3 Skrevet 6. juni 2021 Det er flott det ikke er "ghettoer" gjelder det også på hvilke områder en kan treffe på narkomane. Vet jo blant annet i Bergen er det jo "et eget område" for dem. (Er mer redd for havne i et område hvor det er "vanlig" å finne brukte sprøytespisser, enn å ha utenlandske naboer.)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #4 Skrevet 6. juni 2021 Trondheim og Oslo kan ikke sammenlignes, det er to veldig forskjellige byer. I Trondheim er de fleste bydelene trygge å bo i, men som AB over meg her skriver, så er det Lademoen/Svartlamoen som har et litt mer belastet miljø. Ellers er det jo som i mange byer, dyrest å bo i sentrum. Midtbyen og Bakklandet er dyre områder. Personlig syns jeg Byåsen er fint, nedre byåsen. Anonymkode: 0a8fb...7a1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #5 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trondheim er jo ikke som Oslo. Det er generelt ikke farlig å gå hjem uansett hvor du bor. Da har du isåfall uflaks! Rikingene bor jo veldig spredd også, men på Singsaker er det veldig fine, herskapelige hus ihvertfall, så det bor nok en del av dem der. Du kan vel kanskje unngå lademoen og spesielt svartlamoen hvis du er skeptisk til folk i belastede miljø.. Ellers er det ikke ghetto i Trondheim på samme måte som i Oslo såvidt jeg vet, har ingen steder man kan sammenligne med Oslo øst. Anonymkode: 540bf...7fc Saupstad? Ikke det at jeg har negative erfaringer med stedet, men det er jo bydelen som har flest fremmekulturelle, har også hørt at områder på Ranheim og Tiller har høy %. Vil også legge til Buran som et område med mye kommunale leiligheter og dritt, grenser og til Lademoen områdene. @TS Jeg ville sjekket ut Ilsvika. Gå-avstand til byen, mesteparten av beboerne er på din egen alder, 2 treningssenter. Eneste ulempen er at sola forsvinner tidlig på kvelden. Anonymkode: 44a76...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): om æ vil bo i et området hvor de fleste er "etnisk norske med gjennomsnittlig lønn" og hvor det er trygt hvor hvem å gå alene om natten i helgene. Området med flest personer med utenlandsk bakgrunn er kanskje Saupstad, men jeg tror ikke de er i overtall der og det hadde ikke plaget meg å gå der midt på natta. (Jeg er kvinne og bor i nærheten). Når det gjelder kollektivtrafikk så bør du være klar over at systemet er lagt om slik at ikke alle bydeler har direktebuss til sentrum lenger. Til stor irritasjon for oss som bor der. Midt råd i dette henseendet er å bosette deg i nærheten av metrobussrutene. Når det gjelder det å gå hjem alene om natten i helgene så er vel risikoen størst der det er fulle folk? Nettopp der du har lyst til å gå i helgene hvis du er en ung, enslig mann på byen? Jeg kan ikke helt se at du kan flytte deg bort fra denne risikoen. Anonymkode: 0281f...a52
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 Saupstad og Buran er vel de stedene med flest av utenlandsk opprinnelse. Men i hvert fall Saupstad har litt ufortjent dårlig rykte. Jeg ville nesten heller unngått Tiller, for meg er det et skikkelig "høl". Svartlamon som nevnes, vil jeg ikke si er full av folk i belastet miljø, det bor ordentlige folk der, bl.a. barnefamilier. De vil bare leve på en litt annen måte enn samfunnet ellers. Ilsvika er fint ja, og Berg. Bor selv på Angelltrøa, som har god bussforbindelse ned til byen, men tar en time å gå hvis man ønsker å bo i gåavstand. Men har aldri følt meg utrygg i Trondheim altså, selv om det jo kan skje ting her og. Hold deg unna Nidelva bare, vi har mista litt for mange fine unge menn til den. Anonymkode: 8b246...3c1 2
Variant Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Trondheim har definitivt ikke de samme skillene som Oslo, bodd begge plasser. Trondheim er full av studenter. Så alt kommer an på hvor stort du vil bo og hvor mye du er villig til å gi. Kan få noen gode ~30m² til under 2mill rett ved sentrum om man er heldig. Synes ikke Lademoen/Buran er noe farlig heller, bodde der lenge uten å se eller høre noe bråk. Ila og Leutenhaven er 2 plasser å ta en titt på når det kommer til pris og lokasjon.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Du kan sikkert få litt info ut av denne tråden og Anonymkode: 28ab9...7ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå