Gå til innhold

Venninne som viser barna gammel barne-TV

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som nekter å vise barna sine moderne barne-TV. Hun forteller dem også at de ikke har disney chanel og cartoon network, selv om jeg vet at de har begge de kanalene pluss pluss. Dette fordi hun mener at moderne barne-TV går alt for fort og ikke har noen didaktisk funksjon. I steden viser hun gamle programmer som gikk da hun selv var ung. Disse programmene er vanvittig trege og tørre i forhold til det som sendes i dag. Hun sier at det lærer barna tålmodighet sånn at de skal bli mindre avhengig av å bli konstant visuelt stimulert.

Jeg skjønner hvorfor hun gjør det, men jeg tror at det ikke kommer til å utgjøre så stor forskjell på sikt. Barna kommer antageligvis til å oppdage tiktok og youtube når de blir eldre uansett. Og dessuten får de ikke de samme kulturelle referansene som de andre barna har, det kan gå utover deres sosiale utvikling.

Hva tenker dere om saken? Jeg sier ikke at jeg har rett og min venninne tar feil, jeg er bare nysgjerrig på hva andre tenker om dette 😊

Anonymkode: 0f220...e84

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i argumentasjonen, synes det er kult at hun står i det. Og så tenker jeg at barnet er lite og ikke har begynt på skolen enda? Vi opplever den digitale påvirkningen fra venner som ganske sterk etter at poden begynte på skolen. 

Anonymkode: e54e9...6c2

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Og så? Det får være opp til henne.

Anonymkode: 25924...8f2

• Liker 19
Skrevet

Jeg såg labbetuss som barn, men vil ikke si jeg ble så smart av dette. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner gamle barne-tv. Det var mer gøy. Hater Disney channel, savner Fox Kids

Anonymkode: 15929...d04

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt da? 

Anonymkode: 678bc...a51

Skrevet

Tenker jeg skjønner henne godt, men det er slitsomt å bla frem sånt. Brillebjørn er jo saktetv til tusen, gud så deprimerende, men lettvint på NRK appen. 

Moderne tv er bare tull, særlig når de blir litt eldre. 

Ellers er Daniel tiger ganske koselig da. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At alt var så mye bedre før er bullhit. Jeg tenkte litt som venninnen din, og søkte opp gammel dritt som jeg så på som barn. Forsto fort at det var minst like mye søppel da som nå. Så jeg la vekk den tanken om at alt var bedre før. Så lenge ungene er små tenker jeg det ikke er så nøye, men blir kjipt for barna hvis hun ikke gir seg om noen år, for da henger de liksom ikke helt med. 

Anonymkode: f0537...e54

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har en venninne som nekter å vise barna sine moderne barne-TV. Hun forteller dem også at de ikke har disney chanel og cartoon network, selv om jeg vet at de har begge de kanalene pluss pluss. Dette fordi hun mener at moderne barne-TV går alt for fort og ikke har noen didaktisk funksjon. I steden viser hun gamle programmer som gikk da hun selv var ung. Disse programmene er vanvittig trege og tørre i forhold til det som sendes i dag. Hun sier at det lærer barna tålmodighet sånn at de skal bli mindre avhengig av å bli konstant visuelt stimulert.

Jeg skjønner hvorfor hun gjør det, men jeg tror at det ikke kommer til å utgjøre så stor forskjell på sikt. Barna kommer antageligvis til å oppdage tiktok og youtube når de blir eldre uansett. Og dessuten får de ikke de samme kulturelle referansene som de andre barna har, det kan gå utover deres sosiale utvikling.

Hva tenker dere om saken? Jeg sier ikke at jeg har rett og min venninne tar feil, jeg er bare nysgjerrig på hva andre tenker om dette 😊

Anonymkode: 0f220...e84

Ring barnevernet!

Neida. Ikke bry deg, rett og slett. Dette er en ikke-sak.

Anonymkode: 5733f...080

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har holdt oss til en kombinasjon av gammelt barneTV (Portveien 2, Det var en gang et menneske, Guro-serien, gamle julekalender-serier, Lindgren-filmer og serier osv) og ROLIGE, «nære» nyproduserte barneTV-serier (Hos mormor, Bli med heim, Karsten og Petra, alt som IKKE er masete, repetitivt og action-drevet).

Det betyr aldeles ikke at barna våre har falt ut sosialt fordi de ikke tar referansene. De får lov til å se akkurat nok på populære ting som Paw Patrol osv til at de vet hva andre barn snakker om, men de synes selv at de dypere, mer tenksomme seriene fra tidligere gir mer tid til å fundere, så de maser ikke om action. 

Den eneste effekten vi ser av vårt bevisst fornuftige valg av digitalt innhold, er at ungene våre er langt mer tålmodige og i stand til å skape sin egen underholdning inni eget hode, sammenliknet med flertallet av andre barn de omgås. Faktisk er det slik at de eneste barna vi kjenner som likner våre barn på dette punktet, har vist seg å være unger som selv vokser opp med samme type barneTV-policy hjemme. 

Ungene våre navigerer flertallets referanser uten problemer, men får med seg verdifulle univers og verktøy som de andre barna ikke har. Jeg ser det som udelt positivt - og de eneste som problematiserer det er voksne som opplever våre valg som en slags implisitt kritikk av deres egne. 

Anonymkode: 8da67...71d

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Jeg viser barnet mitt også barneTV fra barndommen.

Flere av mine venner gjør det, men det er nok mest fordi vi selv har sett på de samme programmene som barn. 

Anonymkode: 89f76...bf6

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at det kan være noe bra og noe dårlig med denne tilnærmingen. 

Vi er alle sosiale vesen og først og fremst er vår lykke at vi fungerer godt sammen med andre. I dette ligger det også å de samme kulturelle minnene. Når barna blir litt eldre, og noen snakker om hvor mye de ønsket de var Diana og Roma, Shimmer eller Sky så vil disse barna kanskje falle ut. Da hjelper det ikke å kunne referere til "flukten fra dyreskogen", Kykkelikokkos, eller Mr. Nilson og Pernille. 

Så er det en del ting som går på tvers av generasjoner, jeg vil si pippi og Emil kan være eksempler på dette - dette så mine foreldre når de var liten, jeg så det, og mine barn ser det. Da har vi felles kulturelle referanser på tvers av generasjonene. Det er og viktig. 

Men, som alt annet mener jeg at den beste linjen vil være en balanse. Litt av det nye, for å ikke bli outsidere i vennegjengen og litt av det gamle fordi noen ting bare er verdt å ta med videre til neste generasjon. Det ER kjipt å ikke ha de samme referansene som vennene sine, og din venninne lager utfordringer for sitt barn som hun kanskje burde revurdere verdien av. Ja, kanskje er dagens barne-tv lite didaktisk.. men ærlig talt - er det en viktigere kjepp å ri enn at barna blir en del av fellesskapet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg viser barnet mine ting jeg så på. Mummi, Flukten fra Dyreskogen, og Ducktales er favorittene. Ser ikke noe galt i det hele tatt, synes det er koselig (spesielt å høre dialekten i Flukten fra Dyreskogen tror jeg er bra) . Jeg er så retro at jeg har disse på VHS 😂

Hun får se moderne tv-serier også da, så det blir litt annerledes. "Mine" serier blir en ekstra kos som jeg også nyter. 

Anonymkode: e96e1...b86

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Favorittprogrammet til vårt barn er et tegneprogram i svart/hvitt fra 60-tallet. Orker ikke se på selv, jeg SOVNER. 

Er HELT enig med venninnen din! Albert Åberg er så utrolig mye bedre enn feks andre program. hjernen til barn er jo ikke blitt noe raskere enn på 60/70-tallet, så fint hun skåner barnet så lenge hun kan. 

Anonymkode: 4a58b...362

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn tålte ikke å se nickelodeon og cartoon network.  Det var måten det poppet opp «snart kommer», «neste episode» osv i programmet, de kunne aldri slå av for da gikk de glipp av noe viktig som aldri kom tilbake, helt hekta og avhengige og programmene var bare dritt. Frustrerte og ugreie med en gang de kanalene hadde stått på. Vi fjernet dem, og holdt oss til «super», og der satt fantorangen eller en programleder og sa at «nå begynner det god dag», og en halv time etterpå: «nå er det ferdig for i dag, god natt». Ro og harmoni, for å se mer, bare å vente til neste dag, ingen ting å gå glipp av.

Anonymkode: 3044b...7a1

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Uglems skrev (50 minutter siden):

Tenker jeg skjønner henne godt, men det er slitsomt å bla frem sånt. Brillebjørn er jo saktetv til tusen, gud så deprimerende, men lettvint på NRK appen. 

Moderne tv er bare tull, særlig når de blir litt eldre. 

Ellers er Daniel tiger ganske koselig da. 

Daniel tiger! Herregud som han syter😂 Får lyst til å kaste TV-en ut av huset. Eneste ungene lærer er at det er ok å sutre fordi det regner. 

Anonymkode: 4a58b...362

• Liker 3
Skrevet
MollyJones skrev (35 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være noe bra og noe dårlig med denne tilnærmingen. 

Vi er alle sosiale vesen og først og fremst er vår lykke at vi fungerer godt sammen med andre. I dette ligger det også å de samme kulturelle minnene. Når barna blir litt eldre, og noen snakker om hvor mye de ønsket de var Diana og Roma, Shimmer eller Sky så vil disse barna kanskje falle ut. Da hjelper det ikke å kunne referere til "flukten fra dyreskogen", Kykkelikokkos, eller Mr. Nilson og Pernille. 

Så er det en del ting som går på tvers av generasjoner, jeg vil si pippi og Emil kan være eksempler på dette - dette så mine foreldre når de var liten, jeg så det, og mine barn ser det. Da har vi felles kulturelle referanser på tvers av generasjonene. Det er og viktig. 

Men, som alt annet mener jeg at den beste linjen vil være en balanse. Litt av det nye, for å ikke bli outsidere i vennegjengen og litt av det gamle fordi noen ting bare er verdt å ta med videre til neste generasjon. Det ER kjipt å ikke ha de samme referansene som vennene sine, og din venninne lager utfordringer for sitt barn som hun kanskje burde revurdere verdien av. Ja, kanskje er dagens barne-tv lite didaktisk.. men ærlig talt - er det en viktigere kjepp å ri enn at barna blir en del av fellesskapet?

Tviler på at barn i 4-årsalderen står og small talker om tv-program i røykepausene i barnehagen...

• Liker 6
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Smart av henne som viser kvalitet og ikke det tullet som blir sendt nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...