Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min ungdom var jeg engasjert i kirka, og bodde hos en prestefamilie et år også.. jeg har gått over til en mer spirituell praksis og betegner meg ikke som kristen lenger. Opp igjennom har jeg spurt noen kristne følgende spørsmål ingen har klart å gi et godt svar på.. eller fått noen grusomme svar. av nysgjerrighet, hva svarer du, evt, hva har du å si til dette? blir det ikke bare for dumt ? 

1. Hvorfor er det greit at vi behandler dyr så dårlig, og påfører dem lidelse? Svaret jeg har fått: Fordi gud har gjort oss til herre over andre vesener, vi kan gjøre som vi vil. 

2. Hvorfor tror du på gud? Svar: nei, det har jo med hvordan jeg vokste opp..

3. hvor gammel er jorden ? Svar: 4000 år gammel. Oppfølgingsspørsmål: så kontinentene har sklidd fra hverandre i løpet av 2000 år? svar: ja, det var syndefloden som gjorde det. 

5. hvis vi er de eneste i guds fokus, hvorfor har han/det skapt millioner av galakser vi ikke engang kan se? Svar: fordi vi skal føle ærefrykt for han og bli amazed by his creation. 

4. En påstand fra en kristen: Jorden er perfekt plassert av gud ift solen osv. for at det skal være liv her. Mitt svar til dette:  Se på det omvendt,jorden er slik den er fordi den er der den er. Akuratt som mars er en perfekt mars, og jupiter er en perfekt jupiter.. At jorden er bra, at liv er bra, er bare vårt subjektive perspektiv. Alt bare er slik det er. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lurt på det første spørsmålet, forstår ikke hvordan det går an å være kristen og støtte en industri som utnytter dyr.

Anonymkode: 70e2d...2f6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har også lurt på det første spørsmålet, forstår ikke hvordan det går an å være kristen og støtte en industri som utnytter dyr.

Det er jo ingen motsetning. I Bibelen står det at mennesker er herrer over andre dyr, og dermed implisitt kan behandle dem som vi vil.

Å være kristen eller ikke har ingenting med om man er en god person, har medfølelse for andre levende vesener eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Nicathv skrev (21 minutter siden):

Det er jo ingen motsetning. I Bibelen står det at mennesker er herrer over andre dyr, og dermed implisitt kan behandle dem som vi vil.

Å være kristen eller ikke har ingenting med om man er en god person, har medfølelse for andre levende vesener eller ikke.

En kristen skal vel ha respekt for skaperverket og Gud vilje?

I første mosebok kap 1 vers  26 stå det at menneskene rår over dyrene ja og i vers 29 står det at Gud gir menneskene urter og trær med frukt til føde. Virker ikke akkurat som om hensikten til Gud var at menneskene skulle spise dyrene, ser heller for meg at menneskene skulle se til dyrene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste med et moralsk kompass og som i tillegg har lest bibelen vil antakelig oppfatte at det grunnleggende er empati for både mennesker og dyr.

Anonymkode: 24ecf...5bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kristen og vegetarianer. Klarer selvsagt å tenke selv og dyrevelferd er viktig for meg.

Anonymkode: c1699...189

Gjest Maxwell
Skrevet (endret)

Utrolig at det fortsatt finnes så mange kristne folk. At kristendommen en gang ble oppfunnet er ikke rart, de så opp mot himmelen og skjønte at det er noe større enn oss der ute. I mange år nå har folk visst at det er universet som er så stort at det virker uendelig. Himmelen virket nesten uoppnåelig, i dag kan man reise til himmelen, med fly. Og alle burde vite at "helvete" er basert på den verden vi lever i. Det finnes ingen Gud eller Satan. 

Endret av Maxwell
Folk kan selvfølgelig være bra mennesker selv om de velger å tro på religion.
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk vokst opp med prest som mor i en kristen, men fornuftig familie. Jeg har beholdt troen på at det må være en gudekraft bak alt, og føler at det jeg tror på er nærmest til kristendommen fortsatt. 

marsvin skrev (21 timer siden):

1. Hvorfor er det greit at vi behandler dyr så dårlig, og påfører dem lidelse? Svaret jeg har fått: Fordi gud har gjort oss til herre over andre vesener, vi kan gjøre som vi vil. 

3. hvor gammel er jorden ? Svar: 4000 år gammel. Oppfølgingsspørsmål: så kontinentene har sklidd fra hverandre i løpet av 2000 år? svar: ja, det var syndefloden som gjorde det. 

5. hvis vi er de eneste i guds fokus, hvorfor har han/det skapt millioner av galakser vi ikke engang kan se? Svar: fordi vi skal føle ærefrykt for han og bli amazed by his creation. 

4. En påstand fra en kristen: Jorden er perfekt plassert av gud ift solen osv. for at det skal være liv her. Mitt svar til dette:  Se på det omvendt,jorden er slik den er fordi den er der den er. Akuratt som mars er en perfekt mars, og jupiter er en perfekt jupiter.. At jorden er bra, at liv er bra, er bare vårt subjektive perspektiv. Alt bare er slik det er. 

Jeg har aldri møtt en kristen som behandler dyr dårlig, og har blitt oppdratt til at alle dyr kan føle lidelse og har et bredt følelsesregister. At noen mener de er "herre over alle vesner" betyr i så fall at de skal VERNE over alle vesner, ikke mishandle dem.

Jeg tror på Gud, fordi jeg syns menneskehodet, selvet, følelsene våres, tankene, filosoferingen og alt er så ekstremt avansert og stort. I tillegg syns jeg det er for utrolig at absolutt alt er 100% tilfeldighet, hvordan vi kom til det stadiet vi er i dag. I tillegg til mye annet som blir for mye å skrive her. Jeg ville nok vært religiøs selv om jeg ikke vokste opp i en kristen familie. Jeg ble lært opp til å forandre tro og mening etter hva jeg fant mest logisk selv.

Aldri møtt en kristen som faktisk tror jorden er 4000 år, det er latterlig. Det er mennesker som tolker historier skrevet av mennesker 100% bokstavelig. Bibelen er skrevet av mennesker, samlet av mennesker og kan være spennende å lese ut i fra det perspektivet. Det mest spennende er å se hvilke historier flere kan vitne om og da helst de om Jesus, som er de nærmeste man kommer Guds ord (selv om de er skrevet av menn og oversatt av mennesker og skrevet på et så gammelt språk at vi fortsatt finner nye måter å oversette det på). Jorda er vel 4,6 milliarder år?

(hvorfor står det 5 her og ikke 4?) Ingen anelse. Kanskje det finnes liv på andre planeter. Ingen ting som indikerer at vi er de eneste i fokus.

Enig. 

Anonymkode: 43a4e...a14

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gud skapte faktisk dyrene før menneskene, og han velsignet dem. Dyr betyr mye for Gud og han vil at vi skal behandle dem godt og med respekt, vi skal ikke være slemme og onde mot dem eller mot andre mennesker.

Anonymkode: ea147...4bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...