G.A. Skrevet 8. september 2005 #1 Skrevet 8. september 2005 Noen her som har vært gjennom dette som vil fortelle litt? Hvilke tanker du hadde, hva som skjer ved undersøkelsen. Hvor lang tid det tar. Har hørt det ikke er vondt, men kan være litt ubehagelig.. Ser ikke frem til denne dagen
Gjest trimtram Skrevet 8. september 2005 #2 Skrevet 8. september 2005 Var til en slik undersøkelse for en stund siden. Helt ærlig og ikke for å skremme deg så synes jeg det var forferdelig vondt, men har lest flere plasser der enkelte sier de ikke kjente det noe særlig bare litt ubehagelig (som mensmurring). Var litt redd for at egglederne skulle være tette så jeg grua meg masse, men heldigvis var det bare en liten krøll på den ene lederen. ( den rettet seg ut under undersøkelsen). Det som var det mest positive med denne undersøkelsen var at jeg testet positivt tre/fire uker etter dette Ønsker deg lykke til
bizzy Skrevet 8. september 2005 #3 Skrevet 8. september 2005 HSG undersøkelsen høres ofte skumlere ut enn den er Du må ta et avføringsmiddel kvelden før undersøkelsen slik at du får tømt tarmen innen du kommer om morgenen. Greit å stå opp litt tidlig og ha god tid til å sitte på toalettet om morgenen Når du kommer på sykehuset får du snakke med en sykepleier som forklarer hva som skal skje og du får et klede til å dekke underlivet. Deretter legger du deg på benken og i underlivsundersøkelses stilling. De fører et kateter inn gjennom livmorhalsen som de fester ved å blåse opp en liten ballong, akkurat når dette gjøres kan det kjennes ut som litt mensverk, men det gir seg. De sprøyter så kontrastveske opp i livmoren og du bli bedt om å vri deg litt til siden så det renner ut i egglederene, de tar endel bilder for å se at kontrastvesken flyter fritt og vips så er du ferdig Da jeg hadde skulle gå fra undersøkelsen fikk jeg beskjed av sykepleieren om å stå på den måneden for det var visst ikke uvanlig med klaff rett etter HSG undersøkelsen, da den kan rense litt opp i systemet! Klaffet ikke for oss, men har hørt om andre som har fått klaff etter undersøkelsen!! Lykke til!!!!
G.A. Skrevet 8. september 2005 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2005 Det som var det mest positive med denne undersøkelsen var at jeg testet positivt tre/fire uker etter dette Så flott! Gratulerer! Hjelper masse å få høre hvordan dere hadde det. Gjør egentlig ikke noe om det er vondt, så lenge jeg får sjekket at alt er som det skal være. Og det er jo bare en bonus å få renset opp i systemet da, som kanskje kan gi meg positiv test. Og da det blir i en pergo-måned jeg skal ta HSG-sjekken gir det oss kanskje enda større sjangs for å lykkes..
Snuppelure Skrevet 8. september 2005 #5 Skrevet 8. september 2005 Veldig godt svar du fikk av bizzy så jeg trenger ikke gjenta det hun skriver. Det med avføringsmiddel fikk ikke jeg beskjed om (Riksen). Et tips jeg fikk av min lege var å ta to Ibux før undersøkelsen. Jeg hadde også en del ubehag rundt dette, værst etterpå egentlig, men det ga seg etter et par timer. Ikke noe poeng å male det rosenrødt synes nå jeg. Du får heller ta det som en positv overraskelse om det går smertefritt for seg. Det eneste jeg kan trøste deg med er at om du må videre i behandling (IVF/ICSI) så er HSG røntgen det vondeste, her fra går resten som en lek... mager trøst kanskje. Lykke til for full klaff med HSG og Pergo. Håper det klaffer for deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå