AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Jeg fant nylig ut at jeg er gravid. Det kom som ett sjokk, men vi gleder oss! Problemet er at jeg veier 108 kg og er 170 cm høy, så bmi'en min er veldig høy Hva tenker dere om å prøve å gå ned i vekt sakte i graviditeten? Er så redd for en komplisert fødsel pga stor baby (Kommer til å ta opp dette med legen min om to uker når jeg har første kontroll. Er bare 4-5 uker på vei.. ) Anonymkode: 4e244...75b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Er vel ikke anbefalt å slanke seg i svangerskapet 😕 Men en god målsetning er å ikke gå opp så mye i svangerskapet. Og ellers spise nok og næringsrik mat og holde seg i aktivitet så godt en klarer Anonymkode: 17887...c2c 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 Dette må du som du selv nevner ta opp med lege/jordmor først og fremst De må vurdere deg individuelt og følge deg opp. Tilfeldige folk på nett sier og synser mye rart! Gratulerer ihvertfall, koselig nyhet selv om det kanskje var uventet! 😊 Det kommer sikkert til å gå helt fint og du vil bli fulgt tett opp, så fødselen går nok fint! I mellomtiden anbefaler jeg å forholde deg til offisiell informasjon og forskningsartikler om temaet på sykehusets nettsider, helsenorge, fhi, nhi og andre kilder med gode referanser. Her er noen eksempel på lesestoff om du er interessert. https://www.ahus.no/behandlinger/overvekt-i-svangerskapet https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ https://www.fhi.no/publ/2018/begrenset-vektendring-hos-gravide-med-fedme-en-systematisk-oversikt/ https://nhi.no/familie/graviditet/overvekt-i-svangerskapet/ Anonymkode: 4a44e...b2a 3
jaromei Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Vil bare nevne at det er ikke en selvfølge å få stor baby bare fordi man er overvektig. Jeg er mye mer overvektig enn deg, men fikk en liten gutt på 3100 gram. Det er spesielt hvis du får svangerskapsdiabetes at risikoen øker for stor baby. Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes i svangerskapet med sønnen min, selv om man nesten forventer at overvektige skal få svangerskapsdiabetes. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 Jeg hadde en del lavere bmi enn deg, men gikk opp nesten 30 kg i svangerskapet. Var overbevist om at babyen kom til å være stor, men ut kom en baby litt under gjennomsnittet. Anonymkode: d2c35...2da
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #6 Skrevet 6. juni 2021 Det er ikke anbefalt med aktiv slanking, men sunn mat, mosjon og et fokus på at man ikke skal legge på seg mer enn nødvendig (følg nasjonale anbefalinger for din bmi kategori). Selv var jeg 99 kg på 169 cm når jeg ble gravid denne gangen, og har fått svangerskapsdiabetes, men er allikevel ikke bekymret for et stort barn. De følger godt opp med vekstkontroller, det gjelder både pga for høy startvekt, som også gjelder i ditt tilfelle, og svangerskapsdiabetes. Ikke start med noen ekstreme endringer uten å ha snakket med lege/jordmor, men følg de rådene som er gitt av norske helsemyndigheter så lenge. Anonymkode: 9be5a...e10 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 For bmi over 30 er det anbefalt med en vektoppgang mellom 5 og 9 kg i graviditeten, se lenken til helsenorge en bruker postet over her. Anonymkode: d3def...210
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 Det trenger ikke være slanking med lite kalorier. Det anbefales ikke. Men om du kutter ned på alt unødvendig som godteri, brus etc og beveger deg masse vil du nok få en sunn og god effekt. Jeg ble selv fulgt opp på vekt i svangerskap og er glad for det. Anonymkode: 32a88...0b9
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det trenger ikke være slanking med lite kalorier. Det anbefales ikke. Men om du kutter ned på alt unødvendig som godteri, brus etc Det er jo slanking med å kutte kalorier... Dessutrn forutsetter du at overvektige drikker mye sukkerbrus og spiser mye godteri om det der skal ha noen effekt. Anonymkode: d3def...210
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 Kan du ha fokus på å spise gode råvarer og mye grønnsaker uten å tenke kalorier og slanking? Da gir du barnet og deg selv gode forutsetninger og du har begynt på gode vaner som etter graviditeten er godt utgangspunkt for å gå ned i vekt. Sjekk ut Marit kolby Zinocker på Instagram. Anonymkode: 468c7...43d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo slanking med å kutte kalorier... Dessutrn forutsetter du at overvektige drikker mye sukkerbrus og spiser mye godteri om det der skal ha noen effekt. Anonymkode: d3def...210 Slanking er ikke farlig i svangerskapet om det gjøres riktig. Anonymkode: d19b8...459
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 Om du mener du klarer å Gå ned i vekt, så tar du det etter fødsel og amming. Fokuser på å ikke legge på deg særlig under svangerskapet isteden. Anonymkode: 54d89...05e
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #13 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Slanking er ikke farlig i svangerskapet om det gjøres riktig. Anonymkode: d19b8...459 Nei, det har jeg heller aldri påstått. Anonymkode: d3def...210
Fiffig Skrevet 6. juni 2021 #14 Skrevet 6. juni 2021 Man skal vel helst få råd fra helsevesenet? De kjenner detaljene best. Men å kutte usunn mat, men spise sånn at fosteret får de næringsstoffene det trenger, gjør vel de fleste? Jeg spiser sunnere nå enn før jeg ble gravid, tross at jeg er normalvektig. Det er jo en god motivasjon også.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #15 Skrevet 6. juni 2021 Jeg kan også bare skyte inn at det at man har overvekt trenger ikke å bety stort barn og tøff fødsel, jeg vet om flere eksempler på det Man kan like fint få et lite barn og en enkel fødsel Dessuten blir man fulgt opp ekstra godt og tett når man har overvekt, og det er jo beroligende. Men ja, prat med jordmor/lege Anonymkode: 4a44e...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå