Gå til innhold

Netthets og draptrusler blant unge

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I sosiale medier, også på tiktok, florerer det av unge, til og med barn, som skriver det styggeste av det styggeste til andre. Det er ikke snakk om konstruktiv kritikk eller saklig diskusjon, men regelrett...

"Gå og heng deg"

"Du fortjener å dø"

"Ditt hjernedøde svin"

"Dra til helvete jævla mongo"

Og listen fortsetter i det uendelige. Barn inntar sosiale medier tidligere og tidligere.

Før var det stygt å kalle folk "hore". Nå er det nye "gå og heng deg". Spinnvilt. Slik språkbruk eksisterte mer eller mindre ikke før, men nå florerer det av slikt språk blant de aller yngste. Også på sosiale medier.

Hva skjer med verden og hvor i alle dager er foreldrene? Hvem faen har oppdratt sånne drittunger som skriver og sier slike ting til andre? Jeg skjemmes.

Grusomt trist utvikling, i alle fall. Jeg synes synd på de unge som vokser opp nå og må leve med daglig sjikane og hets, med et så grovt ordbruk at man ikke har hørt makan.

Hva har skjedd med barn og unge det siste tiåret? 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare se her på KG, så ser man jo hvordan folk oppfører seg hekt grenseløst på nettet...

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

jeg er enig, veldig mye stygt å se på tiktok.

Anonymkode: 25d60...69c

• Liker 6
Gjest Maxwell
Skrevet

Mobbing har blitt værre enn noengang. Før ble man mobbet på skolen. Sier ikke at det var bra, men hadde man det trygt hjemme, så kunne man være trygg hjemme. I dag fortsetter det på sosiale medier. Mobbeoffre i dag får aldri fred. Selvmordstatistikken blant svært unge har vokst noe voldsomt de siste årene. Tragisk 😢

Skrevet (endret)

Jepp, kan man si at barn tar etter foreldrene? 

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 21.22):

jeg er enig, veldig mye stygt å se på tiktok.

Anonymkode: 25d60...69c

Helt forjævlig, og ikke bare på tiktok. Jeg fatter ikke hvor de tar det fra, og ikke minst hva som har skjedd med verden det siste tiåret. Skremmende.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel tilgangen til nett og skjerm som gjør at de både blir eksponert for det, og får tilgangen til det. 

Det er faktisk ikke alltid foreldrenes feil. Det er jo ofte slik at man hører/leser og ser utrykk i sosiale medier, og for å gjøre som alle andre eller faktisk oppnå noe, så skriver man ting som vi voksne ikke der på som greit. 

Og det er faktisk ikke alltid vi voksne får vite om dette. 

Så vi må ta det før. Som moren min pleide å si da jeg var lita "dom som sier dom er dum, dom er dumme dom!". 

Når Internett kom, tok vi litt prat her og der. Det tenker jeg vi må gjøre når barna skal laste ned det ene og det andre. Sette opp noen regler. 

Og det er jo ikke like enkelt idag å skjerme dem for alt utenifra lenger. 

Anonymkode: d8221...80f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel tilgangen til nett og skjerm som gjør at de både blir eksponert for det, og får tilgangen til det. 

Det er faktisk ikke alltid foreldrenes feil. Det er jo ofte slik at man hører/leser og ser utrykk i sosiale medier, og for å gjøre som alle andre eller faktisk oppnå noe, så skriver man ting som vi voksne ikke der på som greit. 

Og det er faktisk ikke alltid vi voksne får vite om dette. 

Så vi må ta det før. Som moren min pleide å si da jeg var lita "dom som sier dom er dum, dom er dumme dom!". 

Når Internett kom, tok vi litt prat her og der. Det tenker jeg vi må gjøre når barna skal laste ned det ene og det andre. Sette opp noen regler. 

Og det er jo ikke like enkelt idag å skjerme dem for alt utenifra lenger. 

Anonymkode: d8221...80f

Jeg er enig med deg at det ikke alltid er de voksne sin feil. Men samtidig tror jeg veldig mange trenger å bli bevisst på hvordan de snakker om andre foran barna. Barn klarer ikke alltid å nyansere utsagnene når foreldrene baksnakker naboen som var frekk 1 time tidligere f.eks. 

Anonymkode: 18469...c70

• Liker 4
Gjest Maxwell
Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Enig.

Jeg opplevde mobbing i mange år på barneskolen (ikke ungdomsskolen), men da jeg dro hjem så fikk jeg fri, og ikke minst - da jeg ble flyttet over til privatskole på ungdomsskolen så hørte jeg ikke et kvekk fra mobberen på 3 år. 

Jeg kan garantere at det ikke hadde vært slik nå. 

Nettopp. Slik er det ikke i dag. Mobbeoffre får ikke fred i det hele tatt. Det er forjævlig. Grusomt! 

Skrevet
Gjenferdet skrev (7 minutter siden):

Jepp, kan man si at barn tar etter foreldrene? 

Nei, jeg tror Internett drar fram det verste i folk, rett og slett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er barna til enkelte her inne. 

Anonymkode: 33d5b...2e0

• Liker 5
Skrevet

Jeg var i ungdomsskolealder før internet og da fikk man slikt direkte servert.  Jeg hørte omtrent daglig at folk ble kalt « Hore» « Jævla mongo» og en hel rekke andre ting. 

Det var ikke noe galt med de fleste foreldrene, bare ukultur og ungdommer som forsøkte å hevde seg. 

«:Gå og heng deg» eller « Stikk og heng deg» var da ikke noe som nødvendigvis var ment veldig stygt, men noe en kunne si med et smil til venner som hadde spilt deg et puss, eller ertet deg litt sånn godmodig. 

Jeg synes at ungdommen generelt sett snakker penere til hverandre, enn før, men at det dessverre er lett å gjemme seg bak internett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være vanskelig for voksne å fange opp. Sønnen har en kompis som er den greieste, høfligste og mest hjelpsomme gutten du kan tenke deg med voksne i nærheten. Online derimot vrenger han av seg de verste glosene  det er vanskelig å stå imot. Hadde jeg ikke sett det selv hadde jeg aldri trodd sønnen når han viste det. Hadde det ikke kunnet slå verre tilbake på sønnen hadde jeg konfrontert mamman.

Anonymkode: 430c3...401

• Liker 3
Gjest Maxwell
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være vanskelig for voksne å fange opp. Sønnen har en kompis som er den greieste, høfligste og mest hjelpsomme gutten du kan tenke deg med voksne i nærheten. Online derimot vrenger han av seg de verste glosene  det er vanskelig å stå imot. Hadde jeg ikke sett det selv hadde jeg aldri trodd sønnen når han viste det. Hadde det ikke kunnet slå verre tilbake på sønnen hadde jeg konfrontert mamman.

Anonymkode: 430c3...401

Dette er problemet med barn og ungdom som mobber. Foreldrene tror de er englebarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er barn som ikke vet bedre, men se bare her på KG hvor folk angriper TS og spyr ut edel og galle, voksne som rett og slett mobber andre på nett.. og du lurer på hvor barna tar det fra?

en kaller heller ikke barn for drittunger!! 

Anonymkode: 5bb93...53f

• Liker 4
Skrevet

Det er skremmende. Jeg vet ikke om de påvirkes av hverandre. En slags flokkmentalitet. Mobbing og drittunger har alltid eksistert, men tiden før sosiale medier har det ikke vært like tydelig. Istedenfor å gå løs på noen stakkarer i skolegården - går de løs på alle de kommer over. Det er troll rett og slett. Hvorfor de er drittunger? Jeg tror flesteparten kommer fra særdeles dysfunksjonelle familier. De blir nok mobbet/mishandlet av foreldrene - og projiserer dette over på andre. Noen blir kanskje oversett/ignorert og søker oppmerksomhet (god eller dårlig spiller ingen rolle så lenge dem blir sett/hørt), andre blir kanskje lært opp til at sånt er greit - også finnes det drittunger som har Dyssosial personlighetsforstyrrelse (ikke så mange av dem i verden). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, CorvusCorax said:

Det er skremmende. Jeg vet ikke om de påvirkes av hverandre. En slags flokkmentalitet. Mobbing og drittunger har alltid eksistert, men tiden før sosiale medier har det ikke vært like tydelig. Istedenfor å gå løs på noen stakkarer i skolegården - går de løs på alle de kommer over. Det er troll rett og slett. Hvorfor de er drittunger? Jeg tror flesteparten kommer fra særdeles dysfunksjonelle familier. De blir nok mobbet/mishandlet av foreldrene - og projiserer dette over på andre. Noen blir kanskje oversett/ignorert og søker oppmerksomhet (god eller dårlig spiller ingen rolle så lenge dem blir sett/hørt), andre blir kanskje lært opp til at sånt er greit - også finnes det drittunger som har Dyssosial personlighetsforstyrrelse (ikke så mange av dem i verden). 

Det finnes temmelig mange, men ikke så mange at det kan forklare all mobbing. Et par prosent eller så vil falle innunder diagnosen, og det tilsvarer brått 150 millioner mennesker i verden om man tar med voksne også. Det er mange gærninger som aldri burde blitt født.

Anonymkode: b9b69...030

AnonymBruker
Skrevet
Maxwell skrev (6 timer siden):

Mobbing har blitt værre enn noengang. Før ble man mobbet på skolen. Sier ikke at det var bra, men hadde man det trygt hjemme, så kunne man være trygg hjemme. I dag fortsetter det på sosiale medier. Mobbeoffre i dag får aldri fred. Selvmordstatistikken blant svært unge har vokst noe voldsomt de siste årene. Tragisk 😢

DIN opplevelse det, du var heldig da...

Anonymkode: b62cf...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er barn som ikke vet bedre, men se bare her på KG hvor folk angriper TS og spyr ut edel og galle, voksne som rett og slett mobber andre på nett.. og du lurer på hvor barna tar det fra?

Jo, om noen driver ondskapsfull mobbing, hetsing og sjikane av andre...så er de drittunger. Enten det er voksne eller barn.

Anonymkode: 19f90...d9a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det finnes temmelig mange, men ikke så mange at det kan forklare all mobbing. Et par prosent eller så vil falle innunder diagnosen, og det tilsvarer brått 150 millioner mennesker i verden om man tar med voksne også. Det er mange gærninger som aldri burde blitt født.

Anonymkode: b9b69...030

Det stemmer, men du må huske på at iallfall halvparten, om ikke mer er tilnærmet lik "normale" mennesker. Det kan godt hende du kjenner til en person med den personlighetsforstyrrelsen uten at du engang tenker over det. De som er farlig - er dem som har hatt en vanskelig start på livet - de som har hatt et oppvekstmiljø fylt av psykisk/fysisk mishandling. 

Det finnes "psykopater" som har lært seg etikk og moral. Folkeskikk. Men dem har vært omringet av en kjærlig familie med fokus på god oppdragelse. De kan ikke føle empati/sympati - men dem kan forstå følelsen, slik at de kan velge å unngå situasjoner hvor de ville ha såret andre mennesker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sånne drittunger eksisterer dessverre i alle aldersgrupper... 

Anonymkode: 91a3e...f94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...