AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Hallo, jeg bare lurer på om det er jeg som er teit, men lurer på dette med å forklare barn hvorfor de ikke skal gjøre ting de ikke får lov til, og mener jeg har sett et ekstremtilfelle. Jeg får så lyst å si noe neste gsng det skjer, men om det er normalt, kan jeg jo la være å blande meg. Barnet er fire år og får ikke lov til noenting. Han får ikke lov å gå barbeint i hagen, får ikke lov å ta på sand, jord, blomster, sitte på bakken.. Alt som medfører at han blir skitten, sier de "nei, det er farlig!". Ting som faktisk er farlige gjør han like ofte, og det får han heller ikke lov til selvsagt, men de forklarer aldri hvorfor det er farlig å feks løpe med skrutrekker. Jeg skal ikke legge meg opp i hva han ikke får lov til, men da den ene voksne sa til barnet mitt som skulle blåse på vissen løvetann, at det var farlig, så kastet hun den fra seg. Jeg forklarte dem (den voksne og datteren min), at hun kan fint blåse på den. Vi tilbringer ganske mye tid sammen, så de ser jo sikkert på meg som ekstremt omsorgssvikt siden jeg lar ungen min løpe rundt på gresset uten sko, og lar henne holde på. Det er forøvrig kun på kjent område hun får lov å gå uten sko.. Men bør jeg be dem forklare ungen sin hvorfor de mener alt er så farlig, eller spørre dem rett ut hvorfor de sier slik? Er dette egentlig vanlig? Er det en unnskyldning noen foreldre bruker fordi de ikke gidder å vaske barna sine? Hva er det jeg ikke forstår her? Anonymkode: 9644d...37b 1
Emas Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Hjelpe meg, det høres slitsomt ut både for mor og ungen! Ein viktig del av oppdragelsen er jo nettopp det å prøve ut ting og lære og feile! (Under trygge rammer sjølvsagt) Hadde vore nyskjerrig på å høyre kva slags tanker desse foreldra har rundt utvikling av sjølvstendighet og modning 🤔 11
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 hva skal foreldrene egentlig finne på når denne ungen endelig blir voksen da? skal ungen bare sitte hjemme på deres eget rom, uten noen mulighet til å skaffe seg fast arbeid eller finne på noe som helst, fordi det muligens kan være "farlig" å gjøre ett eller annet. Anonymkode: c49c8...322 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Den ungen kommer til, om ikke skjedd enda, å bli full i angst! Anonymkode: c1635...fd8 19
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 Stakkars… tilkall barnevernet Anonymkode: 895b2...89c 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Altså, jeg tror ikke de genuint mener at det er farlig, men det er jo det ungen tror nå. Litt kjipt for andre barn når dette barnet peker og roper æsj hvis man har sølt jord eller sand på seg. Eller da datteren min hadde plukket blomster til ham og han sa æsj og kasta det på bakken... Som mor synes jeg det var ekstra trist, men veldig synd for dette barnet og.. Men jeg bør altså si noe eller? Anonymkode: 9644d...37b 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 Nei, det er ikke normalt. Anonymkode: 05aa8...eed 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Nei, dette er ikke normalt og fremmer heller ikke en normal utvikling for barnet. Barnet kan utvikle angst av overengstelige foreldre. Anonymkode: e1e1d...703 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, dette er ikke normalt og fremmer heller ikke en normal utvikling for barnet. Barnet kan utvikle angst av overengstelige foreldre. Anonymkode: e1e1d...703 Selvsagt. Utrolig slitsomt når datteren min utforsker marihøner og tar opp meitemark for å holde den, og den andre står og skriker æsj og løper vekk, og de voksne sier "æsj, slipp, farlig". De ser så rart på meg som alltid sier at de skal la henne holde på. Anonymkode: 9644d...37b 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 Er dette foreldre som er litt opp i årene? Anonymkode: 3f581...d04 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er dette foreldre som er litt opp i årene? Anonymkode: 3f581...d04 Veit Ikke hva det vil si, men de er rundt 35-40 Anonymkode: 9644d...37b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 Er foreldrene norske? I barnehagen jeg jobber i blir det skikkelig baluba hvis et av de utenlandske barna (arabiske) har fått et skrubbsår eller et blåmerke i løpet av dagen. Alt er farlig. Anonymkode: b8968...6e7 6
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #13 Skrevet 5. juni 2021 Høres litt spesielt ut. Syns det er greit at barnet er barbent i egen hage og andre steder jeg er veldig sikker på at det ikke ligger noe farlig, i parken osv ville jeg nok ikke latt barnet være barbeint da det kan ligge litt av hvert i gresset. Men er jo ikke bra for barnet å lære at alt er farlig. Anonymkode: af741...f39 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #14 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er foreldrene norske? I barnehagen jeg jobber i blir det skikkelig baluba hvis et av de utenlandske barna (arabiske) har fått et skrubbsår eller et blåmerke i løpet av dagen. Alt er farlig. Anonymkode: b8968...6e7 Ja, men de er ikke arabere. Kanskje d bare er kultur. Da kan jeg jo spørre. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres litt spesielt ut. Syns det er greit at barnet er barbent i egen hage og andre steder jeg er veldig sikker på at det ikke ligger noe farlig, i parken osv ville jeg nok ikke latt barnet være barbeint da det kan ligge litt av hvert i gresset. Men er jo ikke bra for barnet å lære at alt er farlig. Anonymkode: af741...f39 Enig, der er det større sjanse for glasskår og narkosprøyter. Anonymkode: 9644d...37b
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. juni 2021 #15 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Når jeg leser slikt (ikke første gangen) så tenker jeg alltid: Takk og lov for at jeg var barn på 80-tallet. Men dette var jo ekstremt da. Endret 5. juni 2021 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #16 Skrevet 5. juni 2021 Athena79 skrev (4 minutter siden): Når jeg leser slikt (ikke første gangen) så tenker jeg alltid: Takk og lov for at jeg var barn på 80-tallet. Men dette var jo ekstremt da. Føler det er ekstremt selv. Og jeg er faktisk seriøs når jeg skriver at ungen ikke får sitte i gresset eller plukke blomster. Anonymkode: 9644d...37b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #17 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Stakkars… tilkall barnevernet Anonymkode: 895b2...89c Slutt å tull med dette! Idioter tar slike kommentarer på blodig alvor! Anonymkode: 2814f...136 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #18 Skrevet 5. juni 2021 Haaha.... minner meg om min barndom med min mor. Jeg fikk heller ikke lov til noe, for jeg kunne bli syk. Greit, jeg var mer syk enn unger flest med infeksjoner osv. frem til 10års alderen når de tok mandlene på meg, men ble jo helt ekskludert for jeg fikk ikke lov til noe som helst. Og når jeg da tok en sånn prikktest(?) så tok det helt av, for jeg fikk utslag på ALT. Alt av dyr, insekter, sjømat, nøtter, bringebær, you fucking name it(aldri opplevd at jeg har reagert på en damn shit av dette i ettertid, sitter å knasker nøtter i skrivende stund!). Så min mor knadde meg inn med HVITLØK for å holde insekter unna. Og joda, holdt insekter unna det, men holdte faen meg unna alt annet også, både barn og voksne, for jeg ble hun som stinket! Fikk ikke gå på tur med pappa noe sted, dra å fiske, sove i telt, med å mekke bil osv. Husker spesielt et bursdagsselskap jeg fikk mast meg til å dra i, med detaljerte instrukser til foreldrene til bursdagsbarnet over alle regler(og som ikke var helt stødig i norsk dengang). Rett over veien var barneskolen vi gikk på, men jeg måtte bli igjen for jeg fikk ikke lov til å dra noe sted. Så jeg satt alene igjen på huska mens alle de andre barna var over veien på lekeaparatene på skola. Jeg har aldri vært på tivoli, i sandkasser, på lekeplasser, på lekeland, aldri barfotet, aldri bade, fikk ikke låse døra på badet for jeg kunne besvime i dusjen og drukne, osv. Ble jeg syk med hva som helst ble hun rasende for at det ble så mye styr med lege osv., hun skulle kontrollere kroppen min for alt mulig, skulle ha meg til å gå naken over gulvet mens hun så etter om jeg haltet, gikk rart osv. Dette er samme person som jaget meg gjennom huset med saks forøvrig 😊 Går jeg i terapi og tar medisiner for angst og depresjon? Hell yeah baby! Ikke bare pga. dette men likevel. Vær så snill å gjør noe for dette barnet! Tenk på alt som muligens foregår når ingen ser? Jeg hadde ønsket at noen tok grep for meg, men jeg er såpass voksen at man ikke stakk nesen sin i slike private saker dengang. Fyfy det. Anonymkode: ca965...edc 7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #19 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Haaha.... minner meg om min barndom med min mor. Jeg fikk heller ikke lov til noe, for jeg kunne bli syk. Greit, jeg var mer syk enn unger flest med infeksjoner osv. frem til 10års alderen når de tok mandlene på meg, men ble jo helt ekskludert for jeg fikk ikke lov til noe som helst. Og når jeg da tok en sånn prikktest(?) så tok det helt av, for jeg fikk utslag på ALT. Alt av dyr, insekter, sjømat, nøtter, bringebær, you fucking name it(aldri opplevd at jeg har reagert på en damn shit av dette i ettertid, sitter å knasker nøtter i skrivende stund!). Så min mor knadde meg inn med HVITLØK for å holde insekter unna. Og joda, holdt insekter unna det, men holdte faen meg unna alt annet også, både barn og voksne, for jeg ble hun som stinket! Fikk ikke gå på tur med pappa noe sted, dra å fiske, sove i telt, med å mekke bil osv. Husker spesielt et bursdagsselskap jeg fikk mast meg til å dra i, med detaljerte instrukser til foreldrene til bursdagsbarnet over alle regler(og som ikke var helt stødig i norsk dengang). Rett over veien var barneskolen vi gikk på, men jeg måtte bli igjen for jeg fikk ikke lov til å dra noe sted. Så jeg satt alene igjen på huska mens alle de andre barna var over veien på lekeaparatene på skola. Jeg har aldri vært på tivoli, i sandkasser, på lekeplasser, på lekeland, aldri barfotet, aldri bade, fikk ikke låse døra på badet for jeg kunne besvime i dusjen og drukne, osv. Ble jeg syk med hva som helst ble hun rasende for at det ble så mye styr med lege osv., hun skulle kontrollere kroppen min for alt mulig, skulle ha meg til å gå naken over gulvet mens hun så etter om jeg haltet, gikk rart osv. Dette er samme person som jaget meg gjennom huset med saks forøvrig 😊 Går jeg i terapi og tar medisiner for angst og depresjon? Hell yeah baby! Ikke bare pga. dette men likevel. Vær så snill å gjør noe for dette barnet! Tenk på alt som muligens foregår når ingen ser? Jeg hadde ønsket at noen tok grep for meg, men jeg er såpass voksen at man ikke stakk nesen sin i slike private saker dengang. Fyfy det. Anonymkode: ca965...edc Omg det høres helt ekstremt ut😱 Stakkars deg! Det er nok ikke såpass ekstremt her, det er mye de er uforsiktige på, som jeg synes er helt hårreisende, men vi er nu forskjellige 😊 Anonymkode: 9644d...37b
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #20 Skrevet 5. juni 2021 Jeg vokste opp på 80 tallet og min jevnaldrende nabo hadde en mor som var helt hysterisk på akkurat samme måten, der var det far i huset som fikk oppgaven med å fotfølge og passe på absolutt alt hele tiden. Absolutt alt var under oppsyn, far stod klar med pledd hvis vi barna lekte på den nyklipte plenen og førstehjelpsskrinet hadde han alltid med. Om vinteren så holdt han akebrettet tilbake med tau så det ikke skulle gå så fort på nesten flat mark, husker at det var et fryktelig drama når vi var i den alderen at vi skulle lære å sykle. Alle barna i byggefeltet kunne sykle før vi begynte på barneskolen bortsett fra vedkommende, han fikk aldri sykle alene uten at far løp etter for å holde i sykkelen. Det ble heller ikke bedre etter at vi begynte på barneskolen, mor var tilstede i klasserommet langt ut i første klasse. Vedkommende ble naturligvis overnervøs for alt og ute av stand til å prøve noe nytt, foreldrene i dette tilfellet påførte barnet diagnoser, nervøsitet og vrangforestillinger. Denne gutten fikk knapt gå til ungdomskolen alene det året vi andre kjørte moped eller traktor til skolen. Dessverre så ser denne overbeskyttelsen ut til å bli mer og mer vanlig, dagens unger blir emosjonelle skjøre flak som ikke tåler noe som helst før de bryter sammen. Anonymkode: 7d8c3...36c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå