Gå til innhold

Hvordan bade...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, vet det høres ut som et teit spørsmål, men det er vel derfor vi har KG, er det ikke? Og for oss som har vokst opp med en eller annen form for omsorgssvikt, så er ofte dette en av konsekvensene, vi aner ikke hvordan helt basic hverdagslige ting foregår.

Jeg kan ikke svømme, kan sikkert telle på under to hender hvor mange ganger jeg har vært i utendørs vann, men har lyst til å begynne å ta stegene mot å kanskje lære å svømme, om ikke annet være i vannet (utendørs, ikke interessert i basseng/svømmehaller) for helseeffektene sin del.

Så da må jeg jo finne ut av hvordan man gjør det praktiske med skifting og slik? Annet jeg må huske på/ tenke på? Er det sånn at det å bade kan gi uvi om man ikke finner toalett kjapt nok etterpå, eller har det ingenting å si så lenge man får skiftet til tørre klær kjapt? Sommer vs vinter, annet jeg må vite?

På forhånd takk, dette er typisk sånn ting som jeg bruker enorme mengder tankekraft på å finne ut av uten å komme meg videre på egenhånd.

Anonymkode: af895...f7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nå lært meg å svømme til tross for alvorlig omsorgssvikt. Fikk opplæring i skolen, syklet til badedtranda etc. Men om du har lyst til å lære å svømme kan du kanskje google litt, finnes sikkert noe nyttig info rundt dette. Uvi skal du ikke bekymre deg for. 

Anonymkode: 7ba0f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om at det er noen fare for uvi ved bading før.

Mtp skifting så pleier jeg å ha på badetøy under når jeg kommer til stranda. Før jeg drar skifter jeg ut av badetøyet mens jeg har en stor håndduk rundt meg.

Pga badetemperatur så vil jeg tro det er enklere å lære seg å svømme i et svømmebasseng enn utendørs.

Anonymkode: aeb9a...022

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, TS. Jeg har såpass sosial angst at jeg aldri ser for meg å kunne bade i offentligheten igjen. Badet mye i sjøen da jeg var liten, men har ikke gjort det i voksen alder. Kjøpte en badedrakt for 4 år siden som enda har merkelappen på. 

Angående skifting, så kommer det jo litt an på situasjonen din; om du kjører til plassen med egen bil, kan du sikkert skifte i skjul av bilen, hvis det ikke er langt å gå fra der du bor, trenger du ikke skifte på plassen. Må du skifte på plassen, så kan du gjøre det mens du holder håndkle rundt deg, eller finne en isolert plass i nærheten. Mange badeplasser har jo toalett i nærheten, så det går an å skifte inne. 

Synes det er kjempebra at du tar det steget og jobber med deg selv! Du finner nok ut av det. 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett når ting som folk ser på spm "hverdagslig" er så ukjent og forståelig at det tar mye tankekraft.  

Det er mange måter å gjøre det på med skifting. Jeg har ofte badetøy under klærne og tar av meg det jeg har over under et håndkle. Du kan også skifte under et stort håndkle, mange gjør det, eller om du finner et toalett eller skjermet sted. 

Du trenger ikke skifte med en gang etterpå, med mindre du har veldig lett for å få uvi? 

Du kan legge deg på et håndkle i solen og tørke.  Ofte soler jeg meg, bader, er på land en stund, bader igjen, spiser litt, bader.  Men viss du kun skal ta et kjapt bad for å kjøle deg ned kan du skifte under håndkle, eller om du er i gå/sykle avstand hjem og det er varmt bare dra hjem i badekler og skifte hjemme.

Du trenger heller ikke kunne svømme for å bade utendørs så sant det ikke blir brå-dypt. Godt å bare plaske litt rundt og avkjøle seg. 

Med tanke på din situasjon er du kanskje veldig selvbevisst, men ingen ser på deg eller tenker over hva du driver med, folk er mest opptatt av seg selv.

Håper du kommer deg på stranden/ut å bade og finner glede i det og koser deg  :)

Anonymkode: 1136c...675

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig lett UVI, men har aldri fått av bading :)

Om du er interessert i vintersvømming, kan det hende du kan finne en lokal facebook gruppe for det. Der er det alltid innafor å spørre om hvordan folk gjør det med bekledning, skifting osv, siden det er ofte litt annerledes på høst/vinter (jeg kan dessverre ikke hjelpe deg siden jeg bor 30 meter unna elva og bare løper hjem og rett i dusjen 😅). Da svømmer man ofte ikke så mye som at man går uti og dukker kroppen ned så man er under vann i noen minutter, mens man fortsatt kan stå. Men om du har dårlige svømmeferdigheter er det helt klart smart å vinterbade med andre, i tilfelle noe skjer. Jeg har opplevd at det er en litt dårlig dag og at kroppen "stivner" så jeg trenger hjelp til å komme meg ut av vannet igjen.

Heier på deg!

Anonymkode: 12805...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri svømme alene 🙂Ta med en venn som kan lære deg litt? I tillegg til tips du har fått over.

Kan også tipse om svømmevenn-serien på nrk, mange fine tips der :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med et litt stort håndkle og surr det rundt deg og fest det så det henger på av seg selv. Så kan du ta en kroppsdel av gangen. Dra av bikinitrusa/badedrakta under håndkle, klapp deg tørr med håndkle du har rundt deg, og dra på truse og bukse/skjørt under håndkle. Så kan du konsentrere deg om overkroppen etterpå. Litt mikk, men funker som bare det :)  

du trenger ikke stresse med å komme deg på do fort, du får ikke uvi av å bade. Uvi kommer av tarmbakterier, og det er ikke noen større sjanse for å pådra seg tarmbakterier i vann enn ellers. Men hvis du bader når det er kaldt ute bør man jo få varmen i seg igjen ganske fort, ettersom immunforsvaret blir litt redusert når man er veldig kald. 

Anonymkode: ee736...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tøff du er som jobber med deg selv! Håper du lykkes :) hvordan tenker du at du skal lære å svømme? På egenhånd eller med en venn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent sikkerhetsmessig, så ville jeg nok vurdert å lære meg å svømme i basseng før jeg hadde badet i sjøen, men det har du sikkert tenkt på😉

En ting du bør være obs på er å ikke gå for lenge med vått badetøy (ref. noen over som pleier å la badetøyet tørke på kroppen). Våte bikinitruser og badedrakter er en soppinfeksjon waiting to happen😓... Jeg bruker alltid badeshorts for menn når jeg bader ute, for den tørker fort og blir ikke klam. 

Har fått noen kommentarer på at det ser lite kvinnelig ut, men akkurat det driter jeg i. Soppinfeksjon er ikke gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (3 minutter siden):

Sånn rent sikkerhetsmessig, så ville jeg nok vurdert å lære meg å svømme i basseng før jeg hadde badet i sjøen, men det har du sikkert tenkt på😉

En ting du bør være obs på er å ikke gå for lenge med vått badetøy (ref. noen over som pleier å la badetøyet tørke på kroppen). Våte bikinitruser og badedrakter er en soppinfeksjon waiting to happen😓... Jeg bruker alltid badeshorts for menn når jeg bader ute, for den tørker fort og blir ikke klam. 

Har fått noen kommentarer på at det ser lite kvinnelig ut, men akkurat det driter jeg i. Soppinfeksjon er ikke gøy!

Det var akkurat det jeg også skulle skrive. Ikke lurt å starte treningen i sjøen. 

Personlig har jeg aldri fått UVI, soppinfeksjon eller andre problemer nedentil av en våt badetruse, men her er folk så forskjellige. Her må du nesten bare føle deg litt frem. Hvis du får problemer nedentil fort, så ville jeg ha byttet raskt, men ellers ville jeg ha tatt det som det kommer. Jeg liker ikke å sole meg, så jeg venter aldri til badetøyet tørker før jeg skifter. Jeg har ofte med meg to bikinisett, eventuelt badedrakt, hvis jeg planlegger å bade mer eller bare være der (ikke basseng). 

Jeg synes du bør ta en time eller to med svømmetrening. Da får du god teknikk fra starten av, så det blir mindre slitsomt for deg å kave rundt unødvendig. 

I basseng har de som regel alltid et område med kaldt vann der man kan svømme lengder helt fritt. 

Anonymkode: 036d3...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan ta deg en dag på stranden bare for å se hvordan alle andre gjør det? Ellers er det ikke nødvendigvis farlig å øve på svømming selv, men vent til det blir varmere i vannet (vet riktignok ikke hvordan det er sør i landet nå), og beveg deg ikke lengre ut en at du står med god margin. Ikke svøm utover, men langs land. Gå gjerne først i vannet for å sjekke at det ikke blir brådypt. Er du ikke helt sikker på hvor det blir brådypt, så bør du absolutt ha med deg noen andre som er svømmekyndig. Jeg kan svømme, men kan likevel bli stresset og urolig om jeg plutselig ikke når bunnen. Da blir det vanskelig å svømme, etter min opplevelse. 

Anonymkode: 63ede...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte under håndkle er litt kronglete for nybegynnere, men funker. Tren gjerne hjemme først, så du mestrer det nogenlunde før du står der på stranda. :) 

Ellers er jeg litt klønete selv, og har alltid syntes at det aller enkleste er å skifte under er et vidt skjørt med strikk i livet. Da er det enkelt å skifte til bikinitruse/badedrakt nedentil først, før jeg trekker skjørtet opp til halsen og skifter overdelen. Et skjørt gir full bevegelsesfrihet uten å måtte tenke på innsynsvinkler og å holde på plass et håndkle. :) Når jeg skal ha av den våte badedrakta etterpå tørker jeg meg selv og badedrakta med håndkledet før jeg skifter, så ikke skjørtet blir klissvått. 

Anonymkode: b95ab...cd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er lettest å skifte med skjørt . Kan dra av en truse under skjørtet, og på med den nye. Overdel tar jeg liksom utenpå den andre, før jeg smetter en og en pupp fra den ene cupen til den andre. 
Blir bare dill å stå med håndkle 😉

Har du kanskje en venninne du kan dra med, som forstår utfordringen din og kan vise og veilede litt? Begynn med å dra i et basseng, evt ta en øvetur til stranda hvor du i første omgang bare vasser, men ser litt hvordan andre oppfører seg? 

Anonymkode: ebf25...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det finnes svømmekurs for voksne, og det vil jeg absolutt anbefale. Det føles mye bedre å være trygg i vannet. 

Du kan også gjøre som en annen her skriver, gå på stranda og se hva andre gjør. Men skjørt eller badehåndduk er et greit utgangspunkt å ta med.

Anonymkode: 312b8...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 18.59):

Ja, vet det høres ut som et teit spørsmål, men det er vel derfor vi har KG, er det ikke? Og for oss som har vokst opp med en eller annen form for omsorgssvikt, så er ofte dette en av konsekvensene, vi aner ikke hvordan helt basic hverdagslige ting foregår.

Jeg kan ikke svømme, kan sikkert telle på under to hender hvor mange ganger jeg har vært i utendørs vann, men har lyst til å begynne å ta stegene mot å kanskje lære å svømme, om ikke annet være i vannet (utendørs, ikke interessert i basseng/svømmehaller) for helseeffektene sin del.

Så da må jeg jo finne ut av hvordan man gjør det praktiske med skifting og slik? Annet jeg må huske på/ tenke på? Er det sånn at det å bade kan gi uvi om man ikke finner toalett kjapt nok etterpå, eller har det ingenting å si så lenge man får skiftet til tørre klær kjapt? Sommer vs vinter, annet jeg må vite?

På forhånd takk, dette er typisk sånn ting som jeg bruker enorme mengder tankekraft på å finne ut av uten å komme meg videre på egenhånd.

Anonymkode: af895...f7d

Lære å svømme kommer ved å være mye i vann, bli trygg, prøve og feile. Skifte er bare å ha et håndkle rundt seg og skifte. 

Med mindre det er veldig varmt skifter jeg fra vått badetøy til tørt straks jeg er oppe av vannet. 

Anonymkode: 3971f...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så tøft at du vil prøve å bade! 
Jeg anbefaler også skjørt når du skal skifte, det er mye styr å passe på at håndkle ikke detter ned. Jeg synes ikke det er så farlig om noen ser trusa mi eller en pupp på vei inn i bh’en - jeg snur meg bare bort fra de som er nærmest. (Ellers må jeg jo nevne at hvis du går på en naturiststrand så slipper du alt det styret med skifting, du bare kler av deg, og på igjen når du skal hjem. Men det er ikke sikkert det er så aktuelt for deg). 
Det er lurt å ha med seg en pose til det våte badetøyet, jeg bruker de grønne posene til matavfall for de er veldig tette og gode. Gjerne en pose til håndkleet også hvis det blir veldig vått. Solkrem hvis du har tenkt å bli på stranda! 
Jeg vil anbefale å teste vannet ved å gå ut i det, kanskje teste hvordan det føles å flyte ved å løfte beina litt. Jeg synes ikke du skal prøve å lære deg å svømme på egenhånd. Det høres risikabelt ut. Lykke til!

Endret av Bitten68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt overrasket over å lese hvor mange som skriver at de driver med kronglete løsninger med å dekke seg til med håndklær og skjørt. I levende live har jeg kun sett en håndfull personer som har bedrevet slik akrobatikk. Det vanligste er å bare ta av trusa, og så ta på badedrakt/bikini raskt. Ser også at en del står litt bøyd, i hockey, så er underlivet skjult. Hvis det er en overfylt strand bør man kanskje trekke seg ut til skogkanten sånn at man ikke står rett oppi nesa på noen. Men på en vanlig strand der det ikke er så mange andre er det bare å skifte raskt. Hvis du er usikker overfor andre strandgjester er det kanskje best å finne et sted der ingen andre bader, da kan du til og med bade naken om du vil så slipper du å skifte så mye.

Du må ikke gå på toalettet etter at du har badet. Hvis du bader et sted hvor det ikke er andre kan du tisse i sjøen, ellers bør du gå på land og bak en busk.

Har du svømmebelte eller noe annet flyteutstyr? Flytestav er kanskje best av de vanlige badelekene. Det er noe mange bruker, så ingen kommer til å tenke noe spesielt hvis du har med en sånn. De koster en hundrings. Man hviler overkroppen på den og kan "svømme" bortover mens man padler med beina. Kan eventuelt brukes sammen med et svømmebelte. 

En annen ting du bør tenke på når du skal bade utendørs er maneter. Hold deg i god avstand til brennmaneter, de har lange tråder under vann som brenner deg om du kommer borti. Hvis du er uheldig og blir brent bør du forsiktig skrape bort eventuelle synlige brenntråder og så skylle huden i sjøen (ikke ferskvann), og ikke trykke/presse/gnikke huden.

Tenk også på at du kan skrape deg opp på rur. Rur er skjell-aktige krepsedyr som sitter på steiner i vannskorpen, de ser ut som små hvite vulkaner. De er veldig skarpe så man begynner lett å blø hvis foten kommer borti, men det er ikke farlig eller smertefullt. Såret renses av at du bader i saltvann så du behøver ikke tenke mer på det, men det er greit å være klar over at man bør helst unngå å tråkke på/ta på rur så slipper man småsår. 

Ellers kan du støte på tang, det er ikke farlig og de kan ikke skade deg. Men det kan være en litt ekkel, klam følelse om man får dem mot huden, så det kan være greit å være klar over så du ikke skvetter. Hvis det ligger en klase med tang midt i der du vil bade kan du plukke den opp og kaste den vekk. 

Anonymkode: 796e4...460

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...