AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Hallo alle sammen Babyen vår på 3 mnd sover kun korte dupper på dagen, noen er litt lengre enn andre, og den eneste rutinen han har, er at han sover når det er natta. Natten har begynt alt mellom 19 og 23, også er det opp klokka 0730. I det siste har han valgt å starte natten klokka 18. (trodde det var dupp, så tokk ikke på pyjamas) Vi har bare latt ham sove og han våkner en gang i 00 tiden for mat. Han starter dagen som vanlig. Men så ser jeg at søvnen på dagtid er dårlig, med mindre han ligger i sengen vår. Vogn, biltur, sentertur, sofa, det blir ikke helt det samme. Kun senga fungerer best, og han trenger stillhet. Pga det kan vi ikke være timesvis ute fordi han blir veldig trett av det. Spørsmålene mine er Er det egentlig vanlig å starte leggingen SÅ tidlig som kl 18? Når får babyene litt lengre og færre dupper på dagen? Når må man begynne å holde dem litt våkne på kvelden så de får sove til natten (typ er dette dupp eller natta nå?). Vet at alle babyer er jo forskjellige. Han er bare så forskjellig fra søsteren sin 😅 Anonymkode: 44b6e...6b1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Vi la og legger gjerne fra 18 og utover. Sjelden vi holder ham våken lenger enn ca 18 med vilje, han er 1 år nå. Er han trøtt så er han trøtt. Lengre og færre dupper kom rundt 8 mnd her, før den tid var det gjerne 30 minutter 3 ganger for dag. Anonymkode: c293b...d20
spegel Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 En på 3 mnd er gjerne våken 1-1,5t mellom hver dupp. Noen greier seg med 3 dupper, mange må ha 4. Alt etter hvor lange duppene er. Hvis du vil legge han for natta kl 18, så bør han være ferdig med siste dupp et par timer før det. Etter hvert vil våkentiden mellom dupper forlenges, og da reduseres antall hviler. Rundt 6 mnd er det vanlig med våkentid på 2-2,5t for mange. 8-9 mnd alder er det vanlig å kutte til to dupper. Helt normalt for en baby å legge seg kl 18, dersom han blir trøtt da. 😊 Prøv å finn en rutine som passer babyen din, se etter trøtthetstegn, og legg når det passer for baby, så går det seg til.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Vår på 3 mnd har ingen særlig rutine enda. Legger seg mellom 19-23.30, litt ettersom hvordan forrige natt var. Noen dager bare småsoving ved måltider, andre ganger 3-4 timer i vogna etter tur. Mye våken. Anonymkode: 8c063...d8a
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 spegel skrev (28 minutter siden): En på 3 mnd er gjerne våken 1-1,5t mellom hver dupp. Noen greier seg med 3 dupper, mange må ha 4. Alt etter hvor lange duppene er. Hvis du vil legge han for natta kl 18, så bør han være ferdig med siste dupp et par timer før det. Etter hvert vil våkentiden mellom dupper forlenges, og da reduseres antall hviler. Rundt 6 mnd er det vanlig med våkentid på 2-2,5t for mange. 8-9 mnd alder er det vanlig å kutte til to dupper. Helt normalt for en baby å legge seg kl 18, dersom han blir trøtt da. 😊 Prøv å finn en rutine som passer babyen din, se etter trøtthetstegn, og legg når det passer for baby, så går det seg til. Vil egentlig legge ham litt senere, men er han trøtt så er han trøtt. Vi har ikke hatt noe rutine enda på det til at jeg skal tenke over det, og latt ham bare sove som han vil, og tatt det roligere på kvelden. Når han har lagt seg kl 18 nå, så har ikke han sovet siden 1530. Det høres veldig fint ut det du skriver, og jeg ble litt klokere nå 😊 har et barn fra før og jeg husker seriøst ingenting fra når hun begynte med et fastere søvnmønster 😅 Eneste jeg merker nå, er at jeg er mer avslappet. Orker ikke stresse med søvn, så får jeg heller bare legge ham når han er trøtt foreløpig, og når jeg ser at kveldene blir for sene, så kan man justere. Jeg stusset bare litt, for vår første har aldri lagt seg kl 18. Her har vi startet natten kl 20 liksom 😅 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vår på 3 mnd har ingen særlig rutine enda. Legger seg mellom 19-23.30, litt ettersom hvordan forrige natt var. Noen dager bare småsoving ved måltider, andre ganger 3-4 timer i vogna etter tur. Mye våken. Anonymkode: 8c063...d8a Her er det også mye småsoving enda 😊 eneste jeg vet, er at han ikke trives så godt i vogna. Når han sover i sengen, sover han veldig godt og er veldig blid etterpå 😊 Anonymkode: 44b6e...6b1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Vi legger vår 3,5-åring rundt 18. hun er en morgenfugl, så vi har ikke noe valg 🤷🏻♀️ Helt umulig å forskyve. ikke sikkert det funker for dere Å forskyve heller. Anonymkode: b1545...a65
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi legger vår 3,5-åring rundt 18. hun er en morgenfugl, så vi har ikke noe valg 🤷🏻♀️ Helt umulig å forskyve. ikke sikkert det funker for dere Å forskyve heller. Anonymkode: b1545...a65 Datteren vår på fire legger seg rundt 2030 og er uthvilt 0800. Vi har prøvd å legge tidligere så hun skal stå opp tidligere, siden åtte på morgenen blir i seneste laget å våkne i ukedagene. Veldig vanskelig å endre på 😱 Anonymkode: 44b6e...6b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå