Gå til innhold

Forsørgerplikt 18 år og nå ferdig med videregående

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som straks er ferdig med videregående. Han vil ha et hvileår, og har klart å skaffe seg en liten jobb (ekstrahjelp). Han er interessert i å finne en jobb til. Har fått beskjed om at det ikke er snakk om at han skal råtne inne på rommet sitt dette året.

Mens han gikk på videregående fikk han barnebidrag av far. Dette stopper vel nå. Han betaler for sine egne klær + mobilbruk + moped.

Hva er nå vanlig å gjøre fremover i de fleste hjem? Skal han betale for seg hjemme? Jeg tenkte han kan fortsette bo her, men at han bidrar noe til matbudsjettet? Ifølge ham er jeg urimelig, og at alle vennene hans får bo gratis hjemme så lenge de vil.

Hvordan fungerer dette hos dere?

Anonymkode: f7de7...efb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel ikke krevd betaling, men han måtte holdt seg selv med lommepenger når han jobber. Ville også oppfordret han til å spare en tusenlapp eller to i mnd. 

Anonymkode: 07f3c...eb1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har økonomi til det så vill rjeg krevd husleie av ham men satt det inn på BSU i hemmelighet til ham :) ev.også kanskje litt til en depositumskonto til den dagen har flytter ut.

Ellers er det innafor å kreve litt penger for mat/husleie...selv trengte jeg aldri det men hadde flere venninner der familien hadde litt dårlig råd som måtte betale litt for seg.

Uansett så er det fin lærdom å betale litt , om det bare er symbolsk sum

Anonymkode: a90dd...956

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Det er en stund til mine blir såpass store, men jeg tenker at dersom de er fornuftig med pengene, sparer, og jobber det de kan, vil de være velkommen til å bo hjemme en god stund så lenge alt ligger til rette for det.

Anonymkode: 45650...444

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Jeg synes faktisk er helt sykt om man forventer/spør etter husleie fra barna sine. Spesielt om de er så ung at de nettopp er ferdig med vgs. Min mor har en attpåklatt som er ferdig med vgs i år, han skal selvfølgelig ikke betale for å bo hos vår mor. Han betaler ikke for mat heller. Han har en liten jobb i butikk, så han betaler for det meste «gøy» selv, som russetid og lignende. Jeg ville oppmuntret til å spare, eventuelt «krevd» at det ble spart litt av inntekten. Jeg har et barn på 12 selv, jeg håper hun blir boende hjemme lenge og sparer opp penger til en bedre økonomisk start på voksenlivet enn jeg fikk.

Anonymkode: 5df61...c09

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også aleneforsørger, har aldri fått bidrag. Barna får bo gratis hjemme så lenge de studerer, mot at se fyller opp bsu-kvoten hvis de har nok inntekt til at de betaler skatt.  De får mat og tak over hodet, men alt annet må de betale selv. Jeg  forventer også at hvis jeg ber dem ta med for eksempel et brød når de likevel er i butikken, så er ikke det noe de skal ha igjen for.

Anonymkode: b34c8...3c6

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en sønn som straks er ferdig med videregående. Han vil ha et hvileår, og har klart å skaffe seg en liten jobb (ekstrahjelp). Han er interessert i å finne en jobb til. Har fått beskjed om at det ikke er snakk om at han skal råtne inne på rommet sitt dette året.

Mens han gikk på videregående fikk han barnebidrag av far. Dette stopper vel nå. Han betaler for sine egne klær + mobilbruk + moped.

Hva er nå vanlig å gjøre fremover i de fleste hjem? Skal han betale for seg hjemme? Jeg tenkte han kan fortsette bo her, men at han bidrar noe til matbudsjettet? Ifølge ham er jeg urimelig, og at alle vennene hans får bo gratis hjemme så lenge de vil.

Mine foreldre hadde aldri funnet på å kreve betaling..

Hadde godtatt et år hjemme for å finne ut hva han vil/slappe litt av. Synes det er gjerrig om du krever betaling. Etter 1 år kan du forvent at han flytter på seg eller betaler.

Anonymkode: 3b034...c8f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, jeg forventer at de sparer mer enn bsu hvis de har så høy inntekt at de har mer til overs enn jeg har selv. Jeg skal ikke betale mat for en som har mer lommepenger enn jeg har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mitt barn valgt det samme så hadde tenåringen måttet bidra. Ene og alene pga min økonomi. Jeg klarte å holde oss flytende da barnet ble 18 år og fortsatt gikk på videregående og mistet barnetrygd og bidragsforskudd.

Om jeg hadde hatt økonomi til det så hadde jeg latt barnet bo hjemme inkl. mat uten å tatt betalt. Tillegg: Det avhenger også hvor mye barnet får utbetalt og hva som gjøres med lønna.

Anonymkode: 4cdef...f3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve at han bidrar litt med f.eks klesvask, oppvask men ikke penger. Hadde følt meg passe uønsket om foreldrene mine krevde at jeg skulle betale for å bo hjemme straks de etter loven ikke hadde forsørgeransvar. Litt sånn 'pjuh, da er jeg ferdig med deg ikke mitt ansvar lenger'

Anonymkode: 3b034...c8f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså. Jeg synes faktisk er helt sykt om man forventer/spør etter husleie fra barna sine. Spesielt om de er så ung at de nettopp er ferdig med vgs. Min mor har en attpåklatt som er ferdig med vgs i år, han skal selvfølgelig ikke betale for å bo hos vår mor. Han betaler ikke for mat heller. Han har en liten jobb i butikk, så han betaler for det meste «gøy» selv, som russetid og lignende. Jeg ville oppmuntret til å spare, eventuelt «krevd» at det ble spart litt av inntekten. Jeg har et barn på 12 selv, jeg håper hun blir boende hjemme lenge og sparer opp penger til en bedre økonomisk start på voksenlivet enn jeg fikk.

Altså, jeg kommer ikke til å ha råd til det! Jeg er ufør, det går så vidt rundt i dag. Det er ikke sykt om man spør voksne barn bli med å betale utgiftene i et hjem. Det må selvsagt være helt fantastisk deilig å være så HELDIG at man kan tilby en gratisordning med gode sparemuligheter for barna sine, hvem ønsker ikke det? Alle lever ikke i den verdenen der, dessverre. 

Anonymkode: 89ab6...de3

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Vet noen som tar husleie av voksne barn og setter pengene på en sparekonto uten at ungdommen vet det. Så når de flytter for seg selv får de pengene tilbake. Da har de «spart» uten å vite det selv. 
Vi kommer ikke til å kreve husleie, da måtte det i tilfelle være en slik ordning at de fikk pengene tilbake. 

Anonymkode: 7c718...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke at de fleste seier det er greit at voksene unger som bor hjemme med jobb, ikke trenger å betale for seg! Jeg mener man svikter som forelder, om man ikke lærer barn økonomisk ansvar i en slik situasjon. Det er jobben vår og lære de hvordan ting fungerer, før de flyr ut av «redet».. Oppdragelse er ikke lenger å lære barn hvordan man skal takle livet - nå skal man tilrettelegge for at barn føler de bor på 6 stjernes hotell. Mange som misforstår hva kjærlighet er - tenker jeg!

Anonymkode: f997a...09a

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, jeg kommer ikke til å ha råd til det! Jeg er ufør, det går så vidt rundt i dag. Det er ikke sykt om man spør voksne barn bli med å betale utgiftene i et hjem. Det må selvsagt være helt fantastisk deilig å være så HELDIG at man kan tilby en gratisordning med gode sparemuligheter for barna sine, hvem ønsker ikke det? Alle lever ikke i den verdenen der, dessverre. 

Anonymkode: 89ab6...de3

Det koster vel ingenting å ha barna sine i hus? Du betaler jo ikke mer i lån eller mer i husleie for at han/hun blir boende? Mat koster ja, men ikke selve boligen. Uansett; har man råd til å ha barna sine i hus når de er 17-18, så har man vel fortsatt råd til det selv om de fyller 19? Tjener voksne barn godt, så synes jeg de kan bidra litt med penger til mat, men husleie er å trekke det litt langt synes jeg. Jeg er en aleneforsørger, har ikke verdens beste inntekt, men kunne aldri servert mitt barn en husleieregning for å bo med meg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på! Mange trenger et pause/tenkeår etter vgs, og det er greit nok. Hvis de jobber og sparer, tenker jeg det holder at de bidrar hjemme med husarbeid o.l. Om de bare driver dank/fester det bort, synes jeg jammen det de bør betale leie! De vil bli behandlet som voksne, og da må de ta flere sider enn "får-lov-til-alt-nå"-sida. Om foreldrene velger å spare det i skjul, er det en super overraskelse å få seinere!

Anonymkode: 19a8b...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det koster vel ingenting å ha barna sine i hus? Du betaler jo ikke mer i lån eller mer i husleie for at han/hun blir boende? Mat koster ja, men ikke selve boligen. Uansett; har man råd til å ha barna sine i hus når de er 17-18, så har man vel fortsatt råd til det selv om de fyller 19? Tjener voksne barn godt, så synes jeg de kan bidra litt med penger til mat, men husleie er å trekke det litt langt synes jeg. Jeg er en aleneforsørger, har ikke verdens beste inntekt, men kunne aldri servert mitt barn en husleieregning for å bo med meg. 

3000 kroner mindre i måneden, barnetrygd og redusert skatt, merkes når man har lav lønn.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Ikke krev betaling hvertfall, presset er hardt nok som det er i dag.

Om du starter med press om betaling kan det blir for mye.

Livet er bare en gang, hvor lenge vet man ikke. Tragisk å høre foreldre som avkrever husleie av sine egne avkom, helt tragisk. Snakk om superego, du valgte selv å føde barn. Da må du gjøre så godt du kan for at de får mat og tak over hodet, basic overlevelse. Uansett om de er 18år eller 30år.

Sorry, så enkelt er det.

Anonymkode: 296d3...273

• Liker 6
Gjest Laffatus
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg bodde gratis men betalte klær og mobil selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du vet vel at man mister penger når barn blir 18/ferdig med VGs 🧐

Anonymkode: a90dd...956

• Liker 12
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må si at jeg merket det skikkelig godt på strømregninga da de flyttet ut.  Mat er nå en ting, man handler jo for ekstra personer, men ofte blir det brus og snacks, shampoo, barbersaker og slikt også.

når ungdommene tar lange dusjer i varmt vann, setter varmeovnene på fullt med åpne vinduer og dører, pluss 5 ekstra vaskemaskiner og tørk, så koster det penger, mye for de som har lite. Alle ønsker jo å være snille med barna sine, men tjener de mer enn oss, så er det bare bra om de kan delta litt.  Mine bidro aldri med noe, og jeg fikk meg ikke til å kreve, og det var vel litt derfor jeg la så veldig merke til det da de var flyttet.

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...