AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Mitt eldste barn skal starte på skolen i høst. Jeg prøver å tenke gjennom alt som er greit å ha. Skolesekk Penalhus Drikkeflaske og matboks noe mer? 😃 tar gjerne i mot generelle tips til skolestart også! Anonymkode: 48d44...d70
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt eldste barn skal starte på skolen i høst. Jeg prøver å tenke gjennom alt som er greit å ha. Skolesekk Penalhus Drikkeflaske og matboks noe mer? 😃 tar gjerne i mot generelle tips til skolestart også! Anonymkode: 48d44...d70 Ett ekstra sett med skrive og tegnesaker hjemme Regner med at dere har det fra før, men kjøp ekstra barn mister det lett. + innesko Anonymkode: 3ac19...26f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 Trenger egentlig ikke mer. Klare å gå på do og tørke seg selv er et must. Kle på seg og ta på sko. Kjenne igjen navnet sitt osv er også fint. Tåle å tape i spill osv. Anonymkode: 3f25a...9ff 1
Vera Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Være mest mulig selvhjulpen - klare seg selv på do, klare å kle av og på seg yttertøy (her må dere legge tilrette for at klær og sko er enkle å ta av og på). Fordel å kjenne igjen sitt eget navn, enda større fordel å kunne skrive sitt eget navn (men det er ingen must, de lærer det på skolen dersom barnet ikke allerede kan det). Enkel mat i matboksen, som man ikke bruker for lang tid å spise. Rent skift som ligger i barnets hylle (også greit med et skift yttertøy). En postmappe barnet kan legge beskjeder osv fra skolen i (hos oss spanderte skolen postmappe). Dette er en skummel og spennende tid for barnet! Like naturlig å glede seg som å grue seg. Snakk masse med barnet om hvilke forventninger det er av barnet i klasserommet - sitte rolig på plassen sin, rekke opp hånden når barnet ønsker å si noe, høre etter på læreren, lære barnet å si i fra hvis noe kjennes ugreit ut. Snakke mye med barnet etter skoledagen (gjør det til en vane! Her får du mye informasjon om hva som foregår i barnets hode, og i klasserommet). Og, sist men ikke minst - aldri vær redd for å ta kontakt med skolen om du lurer på noe eller er bekymret. Oppegående lærere setter pris på tilbakemelding fra foreldre. Husk, du er barnets stemme Lykke til med skolestart!
Olsen Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 Jeg vil foreslå å kjøpe sko til bruk i hall for barn som er skolebarn. Å løpe rundt på sokkelesten er ikke ok når barna er så store. Mulig de ikke trenger det før utpå høsten, da gym ofte er utendørs i begynnelsen av skoleåret. En ok ryggsekk til dagene med uteskole vil jeg også foreslå. Sitteunderlag. Drikkeflaske og matboks som de klarer å åpne selv. Passe på at ytterjakken og regnjakken har glidelås som barnet enkelt kan dra opp og ned selv. Samme med andre klær med glidelås/knapper/borrelås. Gjelder også sko. Og etter hvert votter og vintersko. Hjelp til av/påkledning er noe helt annet enn i barnehagen. Følg med på klærne, eks om strikken under regnbuksa ryker osv. Merk alt med en merkelapp barnet kjenner igjen. Askeladden har gode merkelapper.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 Matboks som barnet selv klarer å åpne, sko som barnet selv klarer å ha på seg, lære seg å gå på do selv, øve på å ha igjen sin egen sekk. slike ting gjør at hverdagen blir så mye mer overkommelig for barnet, og gir mye mestring- og selvstendighetsfølelse ❤️ Anonymkode: 22425...7d9
solmåneogstjerner Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Har du fått info fra skolen enda? Da min yngste begynte i fjor så fikk de utdelt sekk, matboks og drikkeflaske. Pluss at de har ikke med pennal, alle barna får en boks som ligger på skolen med farger, blyanter, saks, viskelær osv. De får faktisk ikke lov til å ha med dette selv. Det eneste vi måtte stille med selv var klær (samme som i bhg: innesko, skift, regntøy/dress, sko/støvler) Så sjekk med skolen først, vet det varierer. Der de to eldste begynte fikk vi ingenting av dette. De fikk forresten også sitteunderlag og postmappe. Pluss egen ipad som er med hjem hele tiden og kan brukes også privat. (Og ikke så relevant enda, men de eldre elevene får linjal, passer og kalkulator). De eldre barna mine har tidligere gått på andre skoler, der fikk de knapt nok utdelt en blyant. Så det er enorme forskjeller. Og unødvendig å kjøpe inn om det ikke trengs Endret 5. juni 2021 av solmåneogstjerner 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 Sjekk med skolen om de deler ut sekk til førsteklassingene. Vi kjøpte sekk, men har ikke brukt den i første klasse fordi alle "skal" ha disse like sekkene. Ellers trenger dere ikke mer enn et penal, matboks og drikkeflaske. Gjerne ha noen i reserve, for det glemmes ofte igjen og ikke like lett å holde oversikt for foreldrene som det er i barnehagen.. Innesko trenger dere også. Anonymkode: 7dfc0...548
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå