AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Jeg har en gutt på 14 år. Skal snart begynne med utredning for Aspergers. Som mor så ser jeg noen tegn, jeg kan nevne de jeg kommer på: * usosial. Oppfatter de sosiale kodene, men er ikke interessert i å ha venner. *En litt annerledes empati. Dvs at hun har ikke empati om hun ikke forstår problemet selv. *Bruker de samme klærne hele tiden. Får helt angst av feks en ny genser. *IQ langt over snittet (behandler mener dette er et barn med IQ rundt 120-140, men dette er ikke direkte knyttet til Aspergers, men ja) *Veldig vanemenneske. Om noen rutiner blir brutt er hele dagen ødelagt. *ekstremt sta. Gir seg aldri. Endrer aldri mening. ja, slik fortsetter det. Svært velfungerende og «snill». Skolen mener at det ikke er noen problemer, men jeg er sterkt uenig. Høytfungerende Aspergers, er det noe som heter det? Anonymkode: bad2f...a3e
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Kan ikke svare deg, vil bare si at vi er i samme båt, med jente 11 år. Kjenner igjen symptomene du beskriver, pluss et voldsomt sinne. Det har blitt et stort problem for oss, hver dag omtrent er det hyling og roping, kasting av ting i veggen. Sinnet blir utløst av at jeg sier at nå er det på tide å dusje, f.eks. Noe som hun HATER. Hun blir også voldsomt sint av andres spiselyder, så hun kan ikke spise med oss lenger, hun plukker sånn på lillebror at han begynner å gråte, og hun blir sint på oss fordi vi ikke kjefter mer på ham, når han en gang glemmer seg og tygger med åpen munn. hun har ingen venner, og sitter alene inne i det fine været, det er så vanskelig for meg å se på. Men når jeg prøver å foreslå at vi skal kontakte noen andre jenter i klassen, eller gå en tur i områder der de andre jentene pleier å henge, blir hun kjempesint, det skal hun IKKE! Og låser seg inne på rommet. Har så vidt fått utredningsballen til å rulle, hører at det er vanlig med depresjoner blant Asperger-jenter, og vil gjøre det vi kan for å komme det i forkjøpet. Anonymkode: 5acb9...d61
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 Kjenner igjen det du skriver om skolen også. Jenta vår er også svært skoleflink, og sparer utageringa til hun er hjemme. Læreren hennes hadde ikke tenkt på denne diagnosen, bortsett fra at hun ikke får til å samarbeide med andre i klassen. Helsesøster, derimot, mener det er grunn til å utrede for AS. Anonymkode: 5acb9...d61
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjenner igjen det du skriver om skolen også. Jenta vår er også svært skoleflink, og sparer utageringa til hun er hjemme. Læreren hennes hadde ikke tenkt på denne diagnosen, bortsett fra at hun ikke får til å samarbeide med andre i klassen. Helsesøster, derimot, mener det er grunn til å utrede for AS. Anonymkode: 5acb9...d61 «Godt» å høre at det er flere i samme båt. Jeg synes at det er vondt å se på når barnet mangler venner. Her er det to andre søsken som er sosiale og «normale». Da er det vondt å se på den ene som «ikke får det til». Men ved lett press om å være sosial, så stenger hun seg bare enda mer inne, så det nytter ikke på noen måte. Jeg håper at både du og jeg får svar snart. Da får vi kanskje verktøyene vi trenger for å hjelpe dem fremover ❤️ Anonymkode: bad2f...a3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå