Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca en halv million stående på DNB sparekonto, uten mål og mening. Hva ville dere anbefalt meg å gjort for å forvalte pengene mine smartere?

Anonymkode: f60e5...472

Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet

Fond hvis du vil spare sikkert og ikke trenger de NÅ eller veldig snart. Kjøp noe sikkert med lav risiko hvis du ikke vil ta sjanser. Fordel pengene, ikke legg alle eggene i samme kurv, men del det heller ikke opp for mye. 10% avkastning i året ville jeg belaget meg på og funnet passende fond for. Grønn energi.

Aksjer hvis du vet hva du driver med og er forberedt på svingninger. Gjør research før du forhaster deg. 

La de stå hvis du er dum. 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Pengene får mugg av å være i banken. Finn 5 fond og sett 100tusen på hver.

Anonymkode: 5a8d5...97d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vippse de til meg 😄

Evt kjøper du aksjer og/eller aksjefond. En AKS-konto er greit. Da kan du kjøpe og selge uten at det i seg selv utløser skatteplikt. Det er først når pengene tas ut av aks-kontoen at den plikten kommer.

Anonymkode: bcff8...155

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Globalt indeksfond.

Anonymkode: eec69...deb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ca en halv million stående på DNB sparekonto, uten mål og mening. Hva ville dere anbefalt meg å gjort for å forvalte pengene mine smartere?

Anonymkode: f60e5...472

Global index, eller mulig grønt.

mitt grønne fond går tålig bra så langt. 

BDE59864-22A6-4244-B148-DB5D9F0F9D7A.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (2 timer siden):

Fond hvis du vil spare sikkert og ikke trenger de NÅ eller veldig snart. Kjøp noe sikkert med lav risiko hvis du ikke vil ta sjanser. Fordel pengene, ikke legg alle eggene i samme kurv, men del det heller ikke opp for mye. 10% avkastning i året ville jeg belaget meg på og funnet passende fond for. Grønn energi.

Aksjer hvis du vet hva du driver med og er forberedt på svingninger. Gjør research før du forhaster deg. 

La de stå hvis du er dum. 🤣

Å legge 100k i fem fond ér å legge egg i fem ulike kurver i omtrent samme kvalitet. Ja, du sprer risikoen mer enn å legge alt i samme fond, men det er å investere i samme marked. 

Hvis man virkelig vil diversifisere må man investere litt i bolig, litt i fond, litt i råvarer, litt i osv osv...

Anonymkode: 8afd2...b0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke er klar for å kjøpe bolig og ikke har tenkt deg ut å reise i morgen, så sett dem i fond. 

Personlig ville jeg kjøpt en billig gammel bolig og pusset den opp for å få igjen flere ganger verdien, hadde jeg vært klar for det hadd jeg brukt hundre tusen på å reise et år med sekken på ryggen. Det eneste jeg ikke ville gjort var å la de stå i banken, da er det fortsatt bare fem hundre tusen og fem år da, setter du dem i fond og i tillegg småpusler med småpenger i aksjer eller krypto, så kan du flerdoble de pengene på bare noen år. 

Anonymkode: a0dc6...444

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (2 minutter siden):

Global index, eller mulig grønt.

mitt grønne fond går tålig bra så langt. 

BDE59864-22A6-4244-B148-DB5D9F0F9D7A.jpeg

Jeg har hatt KLP sine globale endel år, disse har jo gått strålende. Lave omkostninger også.

Utrolig at ikke fler bruker dette, KLP Aksjeverden index: ca 83% på 5år.

Anonymkode: eec69...deb

AnonymBruker
Skrevet

Mest mulig spredte indeksfond, eller evt. eiendom. Ville dog vært forsiktig med å satse på grønn energi, som andre har nevnt. Det er et marked som i stor grad baserer seg på offentlig subsidiering, så for langsiktig sparing ville jeg unngått å spesifikt rette meg inn mot det.

Anonymkode: 39bfd...32c

• Liker 3
Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å legge 100k i fem fond ér å legge egg i fem ulike kurver i omtrent samme kvalitet. Ja, du sprer risikoen mer enn å legge alt i samme fond, men det er å investere i samme marked. 

Hvis man virkelig vil diversifisere må man investere litt i bolig, litt i fond, litt i råvarer, litt i osv osv...

Hvor fikk du 5 fond fra? Var ikke jeg som skrev det.

AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Hvor fikk du 5 fond fra? Var ikke jeg som skrev det.

Beklager - siteringen av innlegget om fem fond kom ikke med - svaret mitt var til TS, og var som et svar på "fem ulike fond" og informasjonen din om å fordele risiko! Skjønner det ikke ga mening når siteringen av det ene innlegget ikke kom med! 

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Beklager - siteringen av innlegget om fem fond kom ikke med - svaret mitt var til TS, og var som et svar på "fem ulike fond" og informasjonen din om å fordele risiko! Skjønner det ikke ga mening når siteringen av det ene innlegget ikke kom med! 

Null stress. :)

Jeg hadde aldri satt alt på ett fond, minst to. Men du har et poeng.

Skrevet

Ville kjøpt 3 forskjellige fond innenfor tre forskjellige sektorer.  Kron er veldig enkelt. Enkelt å komme i gang og du blir veiledet til hvilke fond du ønsker basert på etikk, risikovillighet osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...