prt90 Skrevet 7. juni 2021 #41 Skrevet 7. juni 2021 Honey Dew skrev (På 6.6.2021 den 8.23): Det er vel kun Oslo som har det. Nei, det er veldig mange byer som har t-bane
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #42 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 19.17): Fordelen med bygda er slarvingen på butikken. Får ferske rykter om hvem som harva hvem forrige helg. Savner dette i storbyen (lillestrøm) Anonymkode: 1cc04...ef0 Akkuart slik er det på enkelte av butikkene på Sunnmøre. Tragisk. SÅ lei av å bo i bygd. Gleder meg til august, og flytting til by Anonymkode: c23f9...20b
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #43 Skrevet 7. juni 2021 On 6/6/2021 at 8:19 AM, AnonymBruker said: Det er jo overalt. Jantelov, misunnelse, sladder. Anonymkode: 55497...43e Signerer denne. Har bodd på mange forskjellige steder gjennom åra, og har aldri møtt så tung jantelov som i Oslo. Byen har utallige miljøer og klikker der det er lite rom for de som ikke er akkurat som dem. Det er som mange forskjellige sære bygder stappet sammen i en by. 13 hours ago, AnonymBruker said: Pga familieforhold og overgrep/omsorgsvikt. Jeg savner selve stedet og nærheten til havet, men kommer aldri til å flytte tilbake. Anonymkode: 88e12...9d6 Det er akkurat sånn for meg også. Selv om klimaet er hardt og krevende, savner jeg den vakre kysten, den rene lufta og naturen, og at det ikke er folk og kø overalt. Jeg liker lynnet på menneskene og føler at det er her jeg egentlig hører til, men jeg må holde meg lengst mulig unna familien av samme grunner som deg. Vi er nok en del som har vært uheldige sånn, er glad i stedet men ble født i feil familie. Dét, pluss at man må ha bil for å kunne bo der jeg vokste opp, og jeg har hverken bil eller lappen. Anonymkode: 88cb5...8e4 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #44 Skrevet 7. juni 2021 Jeg bor i en bygd med 5000 innbyggere, med kun et par matbutikker, frisør og Nille. Her får man ikke føle bygdedyret så mye og man kjenner ikke så mange fordi 80% pendler til større steder. Det går an å pendle til Oslo. Jeg har også bodd i et mindre sted, med mye mer butikker med lite pendling, mentaliteten var en helt annen, der fikk du kjenne at du var innflytter og at det var forskjell på lokale og meg. Har også bodd på et lite sted med rundt 5000 som blir overbefolket av turister på sommeren, der fikk man virkelig høre av de som kom at man ikke er bra nok, ikke riktig klær, sko osv, for bred dialekt osv. Har også bodd i større byer i leilighet, og ja det var deilig å kunne gå/sykle til alt og ikke være avhengig av bil, men det var også slitsomt å ha folk så nærme. Ideelt hadde jeg bodd i enebolig i en passe stor by, men det har vi ikke råd til, for det har vært trist det siste året at ungdommene har så få tilbud. Heldigvis nå som sommeren er her kan de dra på stranda. Det er egentlig lit for lite forhold her. Bygda vokser, og det kommer flere pendlere til, så det er få i klassene til ungene med familie som har bodd her i generasjoner og det er positivt og gjør at vi kan bli boende. Føler det er lite sladder/baksnakking. Det er mange med høy utdannelse her og det gjør mye. Fra bygda jeg vokste opp er det kun de som aldri gjorde mer enn vgs som ble boende. Her kan man pendle og studere ved 3-4 ulike universitet. Anonymkode: 57e1e...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #45 Skrevet 7. juni 2021 Litt trist å lese de fleste svarene her. Fraflyttingen fra distriktene er et stort problem og dersom svarene her er representative for befolkningen ellers så står utkantsnorge overfor store utfordringer. Da vil ikke-sentrale strøk ende opp med en eldre og eldre befolkning og til slutt vil småsamfunnene dø helt ut. Selv om det blir feil så skylde på noen så er det jo utflytterne som har ansvaret for det. Det blir likevel ikke helt riktig å anklage noen for begrunnelsene for flytting er mange. Utdanning er en stor ting. Da kommer man seg ut i verden og ser alt man går glipp av hjemme. Dessuten vil jenter helst ha en gutt med like mye eller mer utdanning. Derfor er det stort sett helt uaktuelt for i hvert fall single jenter å flytte hjem til bygda etter utdannelse. Der er det bare gutter uten utdannelse og "storbyerfaring" og som dermed er uattraktive i en ung kvinnes øyne. Og akkurat det er det vanskelig å kritisere. Anonymkode: 645ae...e40 2
Gjest TheCatLady Skrevet 7. juni 2021 #46 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Jeg har vokst opp på bygda og har vært tilflytter til bygd i voksen alder. Så det er ikke sånn at jeg mangler erfaring med å bo der som voksen Først og fremst er det dørgende kjedelig der. Skjer ingenting av interesse. Jeg liker å være litt anonym og ikke at alle vet hvem jeg er hvor enn jeg går. Mange er dessverre litt for opptatt av å skape rykter og intriger rundt en eller familien man tilhører. Jeg er ei rolig dame som ikke gjør noe spesielt spennende som folk har lyst til å snakke om, men da er det visst bedre å lage rykter og finne på ting. Det er få eller ingen relevante jobber der. Som tilflytter til en bygd opplevde jeg at jeg ikke ble inkludert. Folk spurte om jeg skulle flytte tilbake til mitt eget hjemsted og generelt holdt meg på avstand. I tillegg til snevre og gammeldagse holdninger. Kanskje jeg var uheldig med bostedet, men frister ikke å flytte til et lite sted igjen. Jeg skjønner egentlig godt at det er mye fraflytting fra distriktene. Hadde man vært litt mer inkluderende og åpen så hadde kanskje flere ønsket å bli værende eller flytte til bygdene, men dessverre må man til byen eller større steder for å oppleve det. I tillegg til at det er få arbeidsmuligheter. Endret 7. juni 2021 av TheCatLady
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #47 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Joda, i nord er det sånn. Anonymkode: 4fdc3...178 Det er forskjell på stedene der også. Anonymkode: 77e7d...d13 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #48 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 18.58): Alt under 5000 innbyggere. Er det ikke der grensa er? Anonymkode: 8a898...622 Da burde jeg kanskje ikke svart i denne tråden. Jeg bodde i by med ca 20 000 innbyggere, men mentaliteten og området skriker bygd mye mer enn by. Anonymkode: cacac...fab 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #49 Skrevet 7. juni 2021 Jeg har bodd: -på en øy uti havgapet på vestlandet med ca 3k innbyggere ( hvor jeg ble født), -nærmeste byen til denne øya, ( ca 20k innbyggere), -en ok stor by i Gudbrandsdalen -en av de største byene i Norge, -en stor by på østlandet ( 60k innbyggere) - en litt mindre by enda mer øst ( ca 40 K innbyggere) Og nå bor jeg i en liten by på Sørlandet. Så har litt erfaring med litt av hvert! Jeg kunne gjerne flyttet tilbake om det var jobber der, men jeg fant iallefall en super by på en størrelse jeg liker. Her bor det vel ca 7k innbyggere, men kun 1000 i kjernen. Sør og østlandet hadde helt klart best vær, vestlandet hadde mest fjell, mangler bare Nord-Norge. Der er det for kaldt. Bygdene er såklart hva man gjør det til. Noen steder har jeg opplevd mye snakk, det gjelder spesielt i Gudbrandsdalen. Der var det også mye klikker. Ellers har jeg faktisk ikke opplevd mye sånn sladder og rykter. Men kanskje enten blind eller bare ikke fått det med meg? 🤷 Elsker generelt HELE Norge jeg da.. men trives best med å bo på Sørlandet, og reise på sommerferie til Nord-Norge, og andre ferier til Europa ( når det går) Bygdene i Norge må man jo også ta vare på! 😅 Anonymkode: 4e43d...129 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #50 Skrevet 7. juni 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er forskjell på stedene der også. Anonymkode: 77e7d...d13 Det er det nok, ønsket bare ikke å spesifisere stedene jeg selv har erfaring med. Anonymkode: 4fdc3...178 1
Gjest Pleneier Skrevet 7. juni 2021 #51 Skrevet 7. juni 2021 (endret) Jeg flyttet fra bygda fordi alle mine jevnaldrende var bare interessert i å mekke på bil, gå med store gullkjeder og tribal-tattisser som var ut for 10 år siden, og høre på danseband-musikk som vassendgutane. Interessen eller forståelsen for hva som skjedde utenfor bygda var lik null. Høy utdanning betydde truckførerbevis. Folk kjørte fra dør til dør, og selv tenåringer var i ræva form. Jentene var ikke noe bedre. Å pynte seg betydde å ta på seg nyvaska joggebukse og hettegenser. Heldigvis hadde jeg foreldre som var lærere, og viste meg en verden av kunnskap som lå utenfor bygda. Vi har alle flyttet, og vi har aldri sett oss tilbake. Endret 7. juni 2021 av Pleneier
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #52 Skrevet 7. juni 2021 Er fra byen, og bare lurer: Hvor jobber de som bor på bygda? Pendler de til nærmeste by, eller er de faktisk bønder? Eller har de jobb i bygda, og i så fall hva? Det er jo knapt butikker eller kontorer noen steds. Anonymkode: 70ebb...548
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2021 #53 Skrevet 7. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er fra byen, og bare lurer: Hvor jobber de som bor på bygda? Pendler de til nærmeste by, eller er de faktisk bønder? Eller har de jobb i bygda, og i så fall hva? Det er jo knapt butikker eller kontorer noen steds. Anonymkode: 70ebb...548 De jobber normalt sett i offentlige jobber i kommunen, er håndtverkere/gravemaskinaførere, eller er bønder. Anonymkode: ae308...262 3
PetterKanin Skrevet 8. juni 2021 #54 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er fra byen, og bare lurer: Hvor jobber de som bor på bygda? Pendler de til nærmeste by, eller er de faktisk bønder? Eller har de jobb i bygda, og i så fall hva? Det er jo knapt butikker eller kontorer noen steds. Anonymkode: 70ebb...548 Mye det samme som i byer. 3
Gjest Pleneier Skrevet 8. juni 2021 #55 Skrevet 8. juni 2021 PetterKanin skrev (4 timer siden): Mye det samme som i byer. Problemet er jo gjerne at det er lite jobber for folk med bachelor/master-grader i bygdene, hvis man ønsker noe annet enn de tradisjonelle kommunale yrkene som lærer, etc.
PetterKanin Skrevet 8. juni 2021 #56 Skrevet 8. juni 2021 Pleneier skrev (1 time siden): Problemet er jo gjerne at det er lite jobber for folk med bachelor/master-grader i bygdene, hvis man ønsker noe annet enn de tradisjonelle kommunale yrkene som lærer, etc. Både og. Det er samtidig færre til å fylle opp de behovene som er. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #57 Skrevet 8. juni 2021 prt90 skrev (På 7.6.2021 den 12.30): Nei, det er veldig mange byer som har t-bane Hvilken andre byer, i Norge, har T-bane? Anonymkode: 7c551...c5e
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #58 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken andre byer, i Norge, har T-bane? Anonymkode: 7c551...c5e Litt snevert å bare se på Norge da. Det er mye mer aktuelt å flytte til utlandet enn til bygda i Norge. Anonymkode: 33a2b...77a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #59 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt snevert å bare se på Norge da. Det er mye mer aktuelt å flytte til utlandet enn til bygda i Norge. Anonymkode: 33a2b...77a Nå er vi på et norsk forum så logisk nok er de norske forholdene i fokus noe du kan se debatten(e) bærer preg av Anonymkode: 7c551...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2021 #60 Skrevet 8. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er fra byen, og bare lurer: Hvor jobber de som bor på bygda? Pendler de til nærmeste by, eller er de faktisk bønder? Eller har de jobb i bygda, og i så fall hva? Det er jo knapt butikker eller kontorer noen steds. Anonymkode: 70ebb...548 Alle slags jobber. Hotell og restaurant, transport, byggbransjen, frisør , skole , barnehage, helse..Akkurat som i byen Her i bygda er det masse butikker, industri os Anonymkode: d76b5...a13 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå