Gjest Gjest_katten_* Skrevet 7. september 2005 #1 Skrevet 7. september 2005 Det løper lauskatter og små kattunger og mjauer og sulter overalt,de blir påkjørt og plaget av unger og stygge ungdommer. Så mye uskyldige dyr må igjennom fordi eierne ikke tar ansvar. Er det så forbasket vanskelig og putte den p-pilla i matskåla. For å få bukt med vannskjøtselen og misshandlingen av dyr så burde staten bevilge penger sånn at eierne kan få avlivet kattene på en human måte eller få de kastrert. Noe må gjøres. Inne på finn.no er det katter som gis bort i 100 tall ,men hvem kommer til å ta imot disse?? Nye annonser hver dag,klarer de å bli kvitt dyrene til dyrevenner?? Niks , de går vel lei kattene når de ikke er små og søte lenger,eller gjør som mange tusen andre i sommerferiene,stenger døra og reiser fra husdyret sitt. Stakkars katter. De siste årene har jeg tat til meg katter,matet og stelt,men det må da finnes grenser også. Det går litt for langt når man blir kalt for kari Mills nr 2. Synes det offentlige burde ta litt mer ansvar. Dyrebeskyttelsen verner ikke katter. Halloooooooooo???"¤#%&()?)(/&%¤¤##%/)????????????? GRRRRRRRRRRRR
Dødspingvinen Skrevet 8. september 2005 #2 Skrevet 8. september 2005 Om en ikke skal bruke kattene til planlagt avl (altså at man har kjøper klar etc), så burde man både for ens egen og katten skyld sterilisere/kastrere de. Da slipper kattene stresser, og man slipper alle de hjemløse kattene. Syns det er et stort problem at katter ikke koster nor, for når de ikke har økonomisk verdi er det så mye lettere å drite i dem
Ciara Skrevet 8. september 2005 #3 Skrevet 8. september 2005 Helt enig, Vigfa. Alle katter burde koste noe, så skjønner kanskje folk at de har verdi, de også. Jeg blir stadig så sint fordi folk ikke tar ansvar og steriliserer dyrene sine. Det er fort gjort, og du slipper å bruke penger på p-piller senere, du slipper å tenke på å gi dem pillen også. Jeg har mange ganger lurt på hvorfor noe så enkelt er så vanskelig for folk å få ordnet. Er de ikke glade nok i kattene sine? Er de rett og slett uopplyste?
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2005 #4 Skrevet 8. september 2005 Dyrebeskyttelsen burde begynne å ha årlige arrangement med gratis sterilisering/kastrering. Tror egentlig ikke det er pengene som stopper folk i å kastrere kattene deres, men ubetenksomhet. Hører dessuten ofte at folk vil ha hannkatter for å slippe å bekymre seg om kattunger..akk.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2005 #5 Skrevet 8. september 2005 Dyrebeskyttelsen burde begynne å ha årlige arrangement med gratis sterilisering/kastrering. Tror egentlig ikke det er pengene som stopper folk i å kastrere kattene deres, men ubetenksomhet. Hører dessuten ofte at folk vil ha hannkatter for å slippe å bekymre seg om kattunger..akk. ← ¨ Enig i dette. Folk må ha ganske lite bevisste hodlninger til det de gjør. Vi har selv nokså trang økonomi, men da vi anskaffet oss katt visste vi jo at vi påtok oss visse utgifter; mat, kastrering og andre dyrlegeregninger o.l. En annen ting; vi kastrerte katten da han var ca sju måneder og hadde rukket å bli kjønnsmoden (ingen hunkatter i området vi bor i) - og herlighet så plagsom han var på den tida. Markerte overalt med illeluktende piss, maste om å komme ut hele tiden og sov lite. Han er en mye mer harmonisk og koselig katt, mye mer et kjæledyr, som kastrat. Kan godt skjønne at folk "går lei" ukastrerte katter, men da har de jo en mulighet til å løse problemet!
Gjest Hallo Skrevet 10. september 2005 #6 Skrevet 10. september 2005 Må si jeg lurer litt når man mener at dyrebeskyttelsen skulle betale for steriliseringer og kastreringer... Dyrebeskyttelsen bobler ikke over av penger. Jeg mener at alle burde ta ansvaret det er når man skaffer seg en katt. Det burde være en selvfølge at man da beregnet at katten skal steriliseres/kastreres. Alle burde i det hele tatt tatt mer ansvar for seg og sitt, og ikke skyve ansvaret over på andre!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #7 Skrevet 10. september 2005 Må si jeg lurer litt når man mener at dyrebeskyttelsen skulle betale for steriliseringer og kastreringer... Dyrebeskyttelsen bobler ikke over av penger. Jeg mener at alle burde ta ansvaret det er når man skaffer seg en katt. Det burde være en selvfølge at man da beregnet at katten skal steriliseres/kastreres. Alle burde i det hele tatt tatt mer ansvar for seg og sitt, og ikke skyve ansvaret over på andre! ← Sant nok sant nok. Tror kanskje det har noe med, som noen over her sier, at katter ikke koster noe å skaffe seg og dermed kanskje ikke er så veldig nøye med? Katter får man jo gratis, så hvorfor skal vi bruke penger på dem? Man ser jo altfor mange som skaffer seg kattunger fordi de er så søte for så å oppdage at de faktisk vokser til og krever en god del av deg og da er det bare å sparke dem på dør. Kanskje folk hadde tenkt litt ekstra over det å skaffe seg katt dersom de måtte betale en sum for dem.
Gjest Hallo Skrevet 10. september 2005 #8 Skrevet 10. september 2005 Jeg er enig i at katter burde ha kostet noe, men selv om man kan få tak i katter uten å betale for dem, betyr ikke det at katten skal kunne behandles som en gjenstand uten følelser og behov. Er man ikke interessert i å bruke penger på et dyr, mener jeg det er en selvfølge å ikke skaffe seg dyr. Man må også tenke på alle praktiske sider ved det å ha dyr. Ferie, røyting, kvessing av klør osv... Hørte i går om et tilfelle der en familie hadde reist på ferie i 14 dager. De hadde satt en hamster i hagen med vannskål og mat. Vannskålen hadde hamsteren klart å velve, så når eierene kom hjem, var hamsteren nesten død pga uttørring (og bare det å tenke at det samme vannet skulle holde i 14 dager...). Katten dems hadde måttet finne seg mat selv. Og tenk om katten var blitt påkjørt eller skadet på annet vis...
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #9 Skrevet 11. september 2005 Sterilisering av alle blandingskatter (samt renrasa ikke-avlskatter) burde vært påbudt i et land med så mange dårlige, late og dumme katteeiere. Synd ingen tenker lengre enn til "kattemot blir sikkert lykkelig over å få et kull med søte små babypuser"....
Gjest gjest1 Skrevet 11. september 2005 #10 Skrevet 11. september 2005 Jeg er enig i at katter burde ha kostet noe, men selv om man kan få tak i katter uten å betale for dem, betyr ikke det at katten skal kunne behandles som en gjenstand uten følelser og behov. Er man ikke interessert i å bruke penger på et dyr, mener jeg det er en selvfølge å ikke skaffe seg dyr. ← I en ideell verden hadde alle som anskaffet seg et dyr tatt ansvaret for det, sørget for både vaksiner og sterilisering. Men slik er det tydeligvis ikke. Det kryr av kattunger. Hvis dyrebeskyttelsen hadde betalt sterilisering så hadde hatt en fin forebyggende effekt. Hvorfor ikke forhindre problemet i stedet for å prøve å fikse problemet.. Hadde det vært færre uønskete katter, så kunne de brukt penger på andre ting.
Gjest Varg-Menja Skrevet 12. september 2005 #11 Skrevet 12. september 2005 Hvis dyrebeskyttelsen hadde betalt sterilisering så hadde hatt en fin forebyggende effekt. Hvorfor ikke forhindre problemet i stedet for å prøve å fikse problemet.. Hadde det vært færre uønskete katter, så kunne de brukt penger på andre ting. ← Du er klar over at Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon? Og at å forvente at de skal betale blir som om jeg skulle forvente at du som privatperson burde betalt sterilisering for kattene inabolaget ditt? Jeg synes staten burde sponse hver eneste sterilisering slik at det ikke kostet mer enn rundt 500,- for enn hunnkatt og halvparten for enn hannkatt.
Gjest gjest1 Skrevet 13. september 2005 #12 Skrevet 13. september 2005 Du er klar over at Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon? Og at å forvente at de skal betale blir som om jeg skulle forvente at du som privatperson burde betalt sterilisering for kattene inabolaget ditt? Jeg synes staten burde sponse hver eneste sterilisering slik at det ikke kostet mer enn rundt 500,- for enn hunnkatt og halvparten for enn hannkatt. ← Den samme logikken gjelder for frivillige organisasjoner som for statlige.. Jeg forventer ingenting, men dyrebeskyttelsen hadde spart seg for mye arbeid om de konsentrerte seg om å forhindre uønskede kattunger, i det stedet for å redde stumpene når de samme kattene blir forlatt overalt. Angående staten, så synes jeg kattehold er og bør forbli en privatsak. Dessuten ville det vært umulig å få medhold for slik støtte, all den tid majoriteten av den norske befolkningen ikke har katter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. september 2005 #13 Skrevet 13. september 2005 Angående staten, så synes jeg kattehold er og bør forbli en privatsak. Dessuten ville det vært umulig å få medhold for slik støtte, all den tid majoriteten av den norske befolkningen ikke har katter. ← Kattehold er kanskje en privat sak, men dyrevernmessige problemer er en offentlig sak. Og staten har engasjert seg i dette problemet tidligere også, så det er ikke akkurat utenkelig at det vil skje igjen. (Bla har det blitt foreslått å forby all avl på katter, til problemet er løst.) Og at majoriteten ikke har katt er ikke noe argument, vi har nokså mange lover og tiltak i samfunnet vårt som bare gjelder en liten del av befolkningen.
Trebarnsmor Skrevet 13. september 2005 #14 Skrevet 13. september 2005 Å gi p-pille hjelper ikke alltid.Vår katt (da jeg var liten) fikk 2 kull fordi hun spydde eller spyttet ut p-pillen. Vi har en katt som vi gjerne vil sterilisere.Hun går på pillen til vi har råd til sterilisering.Jeg vet det ikke er så voldsomt dyrt, men vi har utrolig mye utlegg nå at vi prioriterer andre ting først. Når vi gir pillen så åpner vi munnen hennes og slenger den ned i halsen for å så gi litt vann som gjør at hun MÅ svelge.Så holder vi henne inne noen timer før vi lar henne gå ut.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #15 Skrevet 13. september 2005 Den samme logikken gjelder for frivillige organisasjoner som for statlige.. Jeg forventer ingenting, men dyrebeskyttelsen hadde spart seg for mye arbeid om de konsentrerte seg om å forhindre uønskede kattunger, i det stedet for å redde stumpene når de samme kattene blir forlatt overalt. Angående staten, så synes jeg kattehold er og bør forbli en privatsak. Dessuten ville det vært umulig å få medhold for slik støtte, all den tid majoriteten av den norske befolkningen ikke har katter. ← Dyrebeskyttelsen kastrerer de kattene de får inn, etter hva jeg vet. Hvor mye penger de skulle lagt ut dersom kastrering av huskatter hadde vært gratis for katteeier vet jeg ikke, men det hadde jo vært et interessant regnestykke. Vi må da altså regne på antall huskatter og antall innfangede løskatter, i tillegg til at vi må vurdere hva vi skal gjøre med alle fullstendig herreløse og uønskede kattestammer - og hvem som skal gjøre noe. Jeg tror faktisk det hadde blitt ganske dyrt. Personlig synes jeg staten kunne betalt det av samme grunner som Varg-Menja nevner - i hvert fall som en kampanje over et år eller to, og særlig i belastede strøk (eks enkelte bygder på Vestlandet), kombinert med opprensking av løskattstammene - innfanging og avliving av garantert eierløse katter. Dette ville trolig bidratt til holdningsendringer, fått folk til å skjønne at det er lurt å kastrere. Dessuten hadde man fått mindre grunn til å irritere seg over alt sånt som horder av ukastrerte og frittgående kattekrek fører med seg av hyling, katter inn gjennom vinduet, hylekonserter osv. (og ja, jeg har katt selv)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå