Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som ammer som har tatt vaksinen? Er sånn i tvil om jeg skal ta den nå eller vente...

Anonymkode: 9d316...d07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er du redd for?

Anonymkode: ba6af...2ea

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den med en gang jeg får tilbud. Det er ikke forsket på dette, så jeg tør ikke ta sjansen. Det er lite smitte her og vi er veldig forsiktige. En vaksinert person kan forøvrig være bærer av viruset og kan dermed smitte babyen uansett. Jeg er ikke motstander av vaksinen på et generelt grunnlag, så jeg kommer til å ta den etter at jeg er ferdig med å amme.

Anonymkode: 844c7...772

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort det 

Anonymkode: 4bc52...de8

Skrevet

Jeg er helsepersonell og mer utsatt for smitte, og hadde derfor tatt den. Den er regnet som helt trygg for ammende mødre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sportiva skrev (28 minutter siden):

Jeg er helsepersonell og mer utsatt for smitte, og hadde derfor tatt den. Den er regnet som helt trygg for ammende mødre. 

Hvor har du det fra? Jeg fikk til og med beskjed om at det ikke var sikkert jeg fikk tilbud om vaksine da jeg krysset av for at jeg ammer når jeg skulle registrere meg i vaksinekøen. Fra FHI: "Vaksinens effekt hos ammende er ikke undersøkt. Det er usikkert om vaksinen utskilles i brystmelk. Produsenten anbefaler at bruk av vaksinen under amming bør diskuteres med behandlende lege".

Anonymkode: 844c7...772

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som ammer som har tatt vaksinen? Er sånn i tvil om jeg skal ta den nå eller vente...

Anonymkode: 9d316...d07

www.fhi.no

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sportiva skrev (32 minutter siden):

Regnet som trygg, som i det er hypotesen for forsøket og så er det ikke gjort noen undersøkelser enda for å avdekke om hypotesen stemmer?

Fint for deg at du setter jobb foran barn, det hadde ikke jeg gjort

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Trodde ikke folk hadde lov å gi helseråd og skrive som fagpersoner her? 

Jeg tok den ikke som prøver, kommer ikke til å ta den nå som gravid, og så lenge svangerskapet går bra, kommer jeg heller ikke til å ta den mens jeg ammer heller.

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

det går fint. I starten sa de at ammende ikke skulle ta den fordi de visste for lite om den men så fant de ut at det går fint. 

Hvordan har de rukket å finne ut det på noen måneder?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å ta covid-19 vaksinen så fort jeg får tilbud og ungen er ute. Har termin rett rundt hjørnet, så da tror jeg timingen blir veldig bra :)

Den type vaksine som koronavaksinen er (ikke-levende) er generelt veldig trygg. Og selv levende vaksiner som ikke skal gis til gravide  er jo vanlig å gi mens man ammer, så er ikke redd for det. :)

Anonymkode: 8baac...944

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er noen kilder :)

Dette er hva FHI skriver om amming i sin veiledning for helsepersonell: 

Det er ikke kjent risiko for overgang i morsmelk for ikke-levende vaksiner som mRNA-vaksiner og virusvektorvaksiner, selv om vaksinene ikke er testet på ammende kvinner. For de fleste vaksiner foreligger det lite dokumentasjon om overgang til morsmelk. Det er imidlertid svært lite sannsynlig at små mengder vaksine i morsmelken skulle kunne skade barnet på noen måte.

Ammende kvinner kan vaksineres.

(Oppdatert 5. juni 2021) 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/koronavaksine/

På siden til FHI med informasjon til befolkningen  rundt amming og gravide og covid-19 står det: 

Det er ikke kjent risiko for overgang i morsmelk for ikke-levende vaksiner som mRNA-vaksiner og virusvektorvaksiner. Ammende kan vaksineres.

(Oppdatert 21. mai 2021)

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-for-gravide-og-ammende/

Dette står på helsenorge sin koronainformasjon til gravide og ammende:

Vaksinering og ammande

Ammande kvinner kan ta vaksinen, på lik linje med andre.

Det er ikkje kjend risiko for overgang i morsmjølk for ikkje-levande vaksinar, som mRNA-vaksinar og virusvektorvaksinar.

Det blir ikkje anbefalt å avbryte ammingen etter vaksinering. Foreløpig er det berre kvinner som tilhøyrer prioriterte grupper som vil få tilbod om vaksine.

(Oppdatert 30. april 2021)

https://www.helsenorge.no/koronavirus/gravide-og-ammende/

En artikkel på Norsk helseinformatikk forteller at studier viser at ved å ta covid-19 vaksine mens man ammer er man med på å beskytte barnet: 

Kelly sier i nyhetsmeldingen at det er mye feilinformasjon og villedende innlegg på sosiale medier om vaksiner. Mye kan virke skremmende på mødre. Hun sier det er behov for å se hva vitenskapen sier om vaksiner til mødre.

- Det å vaksinere seg mens du ammer, beskytter ikke bare moren, men kan også beskytte babyen og i flere måneder, sier hun.

(Oppdatert 19. april 2021) 

https://nhi.no/familie/barn/nyfodt-barn/koronavaksine-til-ammende-modre-kan-ogsa-beskytte-babyen/

Anonymkode: 8baac...944

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Regnet som trygg, som i det er hypotesen for forsøket og så er det ikke gjort noen undersøkelser enda for å avdekke om hypotesen stemmer?

Fint for deg at du setter jobb foran barn, det hadde ikke jeg gjort

Slutt å komme med hersketeknikker. Skjerp deg!

Jeg jobber både pasientnært og med forskning, og leser derfor primærforskning hele tiden. Jeg er svært godt rustet til å vurdere både forskningen publisert om emnet og risikoen i mitt eget liv. 

Jeg skal provosere deg ytterligere; jeg er gravid og skal ta første dose neste uke. Etter første trimester, med smittetrykket her jeg bor, kombinert med hensyn til egen helse og risiko for ev. komplikasjoner, ville jeg vært en idiot om jeg ikke lot meg vaksinere.

Eller mener du at jeg skal si opp jobben, selge huset, ta barnet mitt ut av barnehagen, flytte fra mannen og isolere meg frem til fødsel?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammer og har tatt vaksine. Satte meg på liste så fort det ble avklart at det var trygt for ammende. 

Anonymkode: e5a73...c63

• Liker 2
Skrevet

Det ER forsket på det. Det skal forskes mer, men de foreløpige funnene er gode. Jeg tror de som lever i smittefrie områder godt kan la være, likevel. Personlig skal jeg ta den så snart jeg er i andre trimester, etter anbefaling fra legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sportiva skrev (19 timer siden):

Jeg jobber både pasientnært og med forskning, og leser derfor primærforskning hele tiden. Jeg er svært godt rustet til å vurdere både forskningen publisert om emnet og risikoen i mitt eget liv. 

Jeg skal provosere deg ytterligere; jeg er gravid og skal ta første dose neste uke. Etter første trimester, med smittetrykket her jeg bor, kombinert med hensyn til egen helse og risiko for ev. komplikasjoner, ville jeg vært en idiot om jeg ikke lot meg vaksinere.

Eller mener du at jeg skal si opp jobben, selge huset, ta barnet mitt ut av barnehagen, flytte fra mannen og isolere meg frem til fødsel?

Jeg synes ikke du skal la deg vaksinere pga press ifht jobb, nei. Vil du vaksinere deg pga egne vurderinger: værsegod.

Respekterer at folk tar et annet vakg enn meg, innimellom er det litt vanskelig å ikke la seg provosere av den manglende respekten for selvbestemmelsesrett som kommer fra dem som vil ta vaksinen. Jeg mener alle skal få bestemme selv,men liker ikke press.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal la deg vaksinere pga press ifht jobb, nei. Vil du vaksinere deg pga egne vurderinger: værsegod.

Respekterer at folk tar et annet vakg enn meg, innimellom er det litt vanskelig å ikke la seg provosere av den manglende respekten for selvbestemmelsesrett som kommer fra dem som vil ta vaksinen. Jeg mener alle skal få bestemme selv,men liker ikke press.

Dette minner om et barns argumentasjon. «Jeg synes alle skal få bestemme selv om de vil rydde rommet sitt eller ikke, jeg liker ikke press»

Helt greit det, du kan velge å ikke rydde rommet ditt. Men alt du oppnår er et rotete rom og ingen lommepenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sportiva skrev (19 timer siden):

Det var da veldig voldsomt . Må du flytte fra manne  din og si opp jobben om du ikke vaksineres?🤔

Anonymkode: 9ee66...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...