Gå til innhold

Mange er så innesluttet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det syns de fleste, derfor kostet det meg noe å ta dette initiativet. 

TS 

Anonymkode: 80028...8a6

Hva kostet det deg, slik egentlig?

Anonymkode: 3e355...a05

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg leste litt fort, jeg trodde det var snakk om helt fremmede mennesker. I en bursdagsetting med barnet ditt og foreldre til andre barn er jeg enig at det var rar oppførsel.

Anonymkode: 2c848...cbb

Forventet absolutt ikke sammenhengende prat i 2 timer, men litt småprat hadde som sagt vært hyggelig. 

TS 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Norge er et land av idioter som kun klarer å snakke med familie og de man har oppvokst med. Mye hyggeligere i USA der du faktisk kan slå av en prat med fremmede uten å bli beglodd. 

Anonymkode: 352b7...562

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Var sikkert veldig viktig, slik at de måtte snakke om det i 2 timer uten å si et ord til den som kom.

Hvorfor skal de si noe som helst til henne? De kjenner henne ikke!

Anonymkode: 8332f...fcc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg syns også den type oppførsel er avvisende og uhøflig. Men det er mange nordmenn som er sånn, og den kalde kulturen blir også forsvart her inne for folk er stolte av å være noen inneslutta skeptikere mot at som lukter fremmed.

Men alle er ikke sånn, da. Neste gang sier du hei til noen som har en åpnere energi. 

Anonymkode: 82e0a...be3

Innser at jeg hadde nok litt uflaks. Klar over at ikke alle er sånn. Ble litt deppa, etterpå. Setter meg iallfall ikke med dem igjen, sikkert best både for meg og dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innser at jeg hadde nok litt uflaks. Klar over at ikke alle er sånn. Ble litt deppa, etterpå. Setter meg iallfall ikke med dem igjen, sikkert best både for meg og dem.

Du går virkelig inn i en offerrolle her nå.

Du kunne jo selv tatt iniativ til en samtale, mer enn bare hei. Om de  ikke var interessert så ville du merket det, da kunne du jo gått et annet sted. 

Du må vise litt sosiale antenner, i voksenlivet kan man ikke tvinge seg på mennesker. Forvente å bli "inkludert", forøvrig noe nordmenn bruker for å kontrollere andre. Man "inkluderer" den man vil i livet sitt, bruker tiden på den man vil. Tiden i livet er kort, da må man være streng på hvem og hva man setter av tid til. Mange trenger ikke mer enn noen få venner, har nok med det. Familien AS er jo krevende nok som det, arbeidslivet kommer i tillegg.

Vi bor i norge :) Nordmenn slipper sjelden nye inn.

Jeg har bodd i andre land, så vet hvor lett det er å ha en samtale med de vi ser på som fremmede. Liker det selv, men slik er det ikke i Norge. Du må leve etter "kulturen" der du bor.

Anonymkode: d3cce...dbe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er innflytter på et lite tettsted på østlandet. Idag er det barnebursdag, på en grillplass i skogen. Jeg tenkte å benytte sjansen til å bli litt kjent med andre foreldre. Slo meg ned i passe coronaavstand til et foreldrepar, smilte, sa hei og kom med noen åpningsfraser. De sa hei, snudde seg mot hverandre, og sa ikke et ord til meg på 2 timer... 

Jeg oppfatter slikt som avvisende og på grensa til uhøflig. Hva ville dere tenkt? Syns det er så mange slike rundt omkring, og lurer på omnordmenn fleste er blitt totalt asosiale! 

Det kan være forskjellige grunner til dette. Og ja, det kan oppfattes som litt uhøflig. Hva som var intensjonen til disse er vanskelig å si. Noen er bare sjenerte, men om det ikke var derfor så er det jo ikke spesielt hyggelig å bare ignorere deg på den måten. Det går jo an å si litt mer enn bare hei. Forsøkte du å si noe mer selv? Dersom de bare snudde seg med en gang så skjønner jeg for så vidt hvis du ikke lenger følte det naturlig å prøve å si mer.

Jeg er litt sjenert selv, men om noen sier hei så pleier jeg ikke bare å snu meg avvisende. Noen ganger prøver jeg å starte en samtale, men hvis ikke så kanskje jeg bare smiler og gir den andre personen muligheten til å gjøre det.

Anonymkode: 186fe...ff1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

De skylder deg jo ikke noe ... Hva hadde du tenkt da, hvis du sitter på en strand, og så står det en utlending ved siden av fra Midt-Østen og som sier HEI og venter på innpass? Først får man beskjed om å ikke sitte inne, og når man velger å sette seg ute, da er man jo forpliktet til å ta seg av alle slags mulige ensomme mennesker. 

Er det rart jeg sitter inne, liksom. 

Anonymkode: 3ae96...136

Jeg synes dette er en litt merkelig holdning med tanke på hvordan situasjonen til TS er. Hun er nyinnflyttet og vil bli kjent med andre foreldre, kanskje sånn at barnet også kan bli kjent med noen andre barn? Ikke alle foreldre trenger å bli venner, men det å inkludere litt når det kommer noen nye i stedet for å ignorere, synes jeg er høflig å gjøre hvis det koster en selv lite. Det handler ikke om å forvente eller skylde andre noe, men at det er fint å være litt grei. 

Anonymkode: 186fe...ff1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er rar og frekk oppførsel. Greit nok at det er liten kultur for å snakke med fremmede i Norge (og for all del, liker godt å kunne være sikker på at jeg sitter i fred på toget hver morgen og hvis jeg setter meg alene med en bok i parken), men i situasjoner hvor man møtes i denne type settinger, så mener jeg det bør forventes et minimum av høflighet! Synes også det er merkelig å ikke ville bli i det minste litt kjent med foreldre til barn som barnet ditt omgås.

Anonymkode: 1cedf...0d1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men satt andre veldig spredt? Gikk ingen rundt og snakka litt her og der? Gjør man det, så ser man jo hvor det er rom for å slå seg ned og prate mer.

Jeg er ganske beskjeden. Kanskje derfor jeg legger merke til folk som er alene, og kanskje prøver litt ekstra å inkludere dem. Men så er det jo korona nå, og man bør holde god avstand. Og da vet jeg ikke om jeg hadde giddet å sitte og rope til noen et par meter unna..

Anonymkode: 6180e...d75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor skal de si noe som helst til henne? De kjenner henne ikke!

Anonymkode: 8332f...fcc

Som sagt, sikkert veldig viktig samtale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men satt andre veldig spredt? Gikk ingen rundt og snakka litt her og der? Gjør man det, så ser man jo hvor det er rom for å slå seg ned og prate mer.

Jeg er ganske beskjeden. Kanskje derfor jeg legger merke til folk som er alene, og kanskje prøver litt ekstra å inkludere dem. Men så er det jo korona nå, og man bør holde god avstand. Og da vet jeg ikke om jeg hadde giddet å sitte og rope til noen et par meter unna..

Anonymkode: 6180e...d75

Enig, å skulle ha en samtale med noen som sitter to meter unna og kanskje måtte overdøve støy fra barna i tillegg er bare slitsomt. Jeg tenker at du kanskje ikke signaliserte at du ville ha kontakt med den avstanden. Det er vel ikke påkrevet med to meter avstand ute nå. Ellers enig med de andre at du selv må ta initiativ til å starte samtalen annet enn med «hei» om du vil ha kontakt

Anonymkode: f65c1...141

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De snakket sammen også kom du for å avbryte? 

Anonymkode: c97ed...990

Altså, når jeg er med mine barn i bursdag tenker jeg at det er en god anledning til å bli kjent med foreldrene jeg ikke ser ved andre anledninger. Det er god folkeskikk (og helt vanlig der jeg bor) at de som har kommet først inkluderer de som kommer senere i samtalen. Hvis ikke voksne klarer å gå foran med et godt eksempel, være inkluderende og bidra til at alle i bursdagen skal ha det kjekt, hvordan i all verden skal barna lære å gjøre det samme?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt, sikkert veldig viktig samtale.

Hva feiler deg? 
føler du deg bra når du skriver nedlatende til andre? Får andre til å føle seg mer dritt? 
stakkars... 

Anonymkode: a80fb...b3b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange nordmenn er slik.

Det er nok en del av vår kulturarv.

Hilsen nordmann.

Anonymkode: b5249...7aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva ville dere tenkt?

Jeg ville tenkt at dette var virkelig snålt ,for å si det rett ut 😄 Du setter deg høflig ned , begynner å prate og så snur de seg og "ignorerer" deg resten av tida ? Hadde jeg vært dem hadde jeg nok skjønt hintet om at du ønsket å bli kjent med oss , og da hadde jeg forsøkt å prate med deg tilbake. Går fint an å prate med flere samtidig ;) Nettopp fordi du sier barna deres går i samme klasse og leker sammen . Du er ikke en fremmed person . Jeg tenker litt sånn vanlig folkeskikk da , men dette er kanskje bare meg 🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

- HEI, SER DERE IKKE AT JEG ER HER? GI MEG OPPMERKSOMHET, DAAAA 

AnonymBruker
Skrevet
milla80 skrev (27 minutter siden):

Jeg ville tenkt at dette var virkelig snålt ,for å si det rett ut 😄 Du setter deg høflig ned , begynner å prate og så snur de seg og "ignorerer" deg resten av tida ? Hadde jeg vært dem hadde jeg nok skjønt hintet om at du ønsket å bli kjent med oss , og da hadde jeg forsøkt å prate med deg tilbake. Går fint an å prate med flere samtidig ;) Nettopp fordi du sier barna deres går i samme klasse og leker sammen . Du er ikke en fremmed person . Jeg tenker litt sånn vanlig folkeskikk da , men dette er kanskje bare meg 🤔

TS satt seg ikke ned med dem, hun satt seg to meter unna og forholdt seg taus etter å ha sagt hei.

Anonymkode: 1caf3...63e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

- HEI, SER DERE IKKE AT JEG ER HER? GI MEG OPPMERKSOMHET, DAAAA 

JA! Dere er jævla asosiale som ikke vil underholde meg! :) Dere MÅ ha en samtale med meg. Dere MÅ inkludere meg!

Hilsen Lise på 12år.

Anonymkode: d3cce...dbe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS satt seg ikke ned med dem, hun satt seg to meter unna og forholdt seg taus etter å ha sagt hei.

Jau , du sier noe der . Jeg så for meg et scenario hvor hun kom bort ,satte seg ned sånn noenlunde ved siden av dem og startet en samtale . Har ihvertfall opplevd dette selv på turn og treninger at hvis jeg ser noen foreldre som setter seg ned i nærheten av meg så pleier vi å småprate litt selv om jeg ikke kjenner alle like godt 😊 Men ja 2 meter er kanskje ikke helt rett ved siden av ... 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...