Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at nordmenn er forferdelig dårlig på privat økonomi. Fra høsten 2020 ble personlig økonomi del av kjerneelementene i matematikk og samfunnskunnskap. Dette er for å sikre at ungdommer ikke går over i de voksnes rekker utene kompetanse i personlig økonomi. En del nordmenn får opplæring i privat økonomi hjemme, men færre får deenne opplæringen enn tidligere.

Det som det ofte nevnes ved nordmenn å deres økonomisk kompetanse er at det gjerne har hatt en del matematikk på skolen, men de vet ikke hvordan man skal bruke matematikk i praksis. Man lærer tidlig om prosentregning og flere har bitt seg merke i at mange nordmenn ikke helt har noe forhold til hvor mange prosent renter dee en gang betaler på for eksempel bolioglånet sitt, noe som gjør at ofte ikke undersøkere med ulike banker hva slags rente de kan tilby.

Stadig flere anskaffer seg kreditkort for å ende med å bruke mer penger enn det de har. Enkelte sagt kan man si at penger kan kun brukes en gang, men det er som sagt enklere sagt enn gjort for enkelte. Det er viktig å forstå at skal man spare opp midler selv, så er man ofte nødt til å ofre noe.

Stadig flere får hjelpe hos foreldre til å kjøpe bolig, noe som er med på å øke prisene ytterligere. Det skal også nevnes her at dette har vært med å bidratt til en del unge mennesker i samfunnet har nærmest fått det for seg det er en selvfølge at de skal få hjelp hos foreldrte enten som kausjonist eller forskudd på arv. Dette er med på å skape press på foreldre. Det er nærmeste blitt slik at folk mener at det er en livsrett å kunne eie bolig uavhengig om man nettopp er fylt 20 år og er student uten noen form for egenkapital eller inntekt. 

Man kommer selvfølgelig over skrekkeksempler der enkelte tar opp forbrukslån for å betale ned studielån eller tar opp slike lån for enten å kjøpe julegaver/reise på ferie.

Til tross for at det er mange nordmenn som er dårlig på privatøkonomi så har det aldri vært flere i disse tider som har begynt å spare fond. Sparing i de aller fleste indeksfond har vært mer gunstig de siste 5-10 årene enn å betale ned ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 6caf0...839

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi privatøkonomi har vært totalt fraværende i skolen, samt at det er mer tabu å snakke om enn egne sexpreferanser. 

Endret av Traktor
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (9 minutter siden):

Fordi privatøkonomi har vært totalt fraværende i skolen, samt at det er mer tabu å snakke om enn egne sexpreferanser. 

Vi hadde økonomi som eget fag på videregående, som lærte oss å sette opp budsjett og lignende. 

Problemet var at vi var totalt uinteresserte. Var høy strykprosent på prøvene, jeg husker jeg fikk 2 på eksamen.

Anonymkode: ea67c...b6a

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er positivt at privatøkonomi kommer inn i skolen.

Jeg har for øvrig notert meg at svært mange voksne ikke kan prosentregning. For dem som aldri har eid en bolig der renten gjerne er et ensifret tall, gjerne langt under 3, blir rente i to og til og med tre sifret tall rett og slett bare teoretisk pjatt.

Problemet med skolematte er mangel på praktisk anvendelse i en språkform folk forstår. 

AnonymBruker
Skrevet

Eliten er ikke tjent med å lære vanlige folk hvordan de skal forvalte penger tenker jeg, ellers hadde det vært så utrolig mye mer av det i skolen ;)

Anonymkode: 8d456...a7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi nordmenn er allergisk mot alt som er kjedelig. 

Anonymkode: c0e56...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eliten er ikke tjent med å lære vanlige folk hvordan de skal forvalte penger tenker jeg, ellers hadde det vært så utrolig mye mer av det i skolen ;)

Anonymkode: 8d456...a7a

Det er sant. Vi skulle heller snakke om at noen barn er brune,  noen barn er blå, noen barn er gule. 

OK, liksom. Kult ... 

Anonymkode: c0e56...f09

AnonymBruker
Skrevet

Det mangler "noen" i overskriften. Den store majoriteten i Norge sitter vanvittig godt i det, grunnet eiendomsmarkedet.

Å feile økonomisk i Norge kvalifiserer nesten til Darwin Award.

Har aldri fått hjelp av noen, middels inntekt, men har nedbetalt bolig sentralt i storby, 0 lån, og nok penger på bok til å gå av 10 år før hvis jeg vil.

Anonymkode: 5f855...3cb

• Liker 2
Skrevet

Privatøkonomi er matematikk, impulskontroll, holdninger, personlige preferanser, forventninger til hva man "fortjener" og evne til å tenke noen skritt fram i en og samme greie.

Skolen kan lære barna matematikken. Addisjon,  subtraksjon,  prosentregning. Det å overføre denne kunnskapen til bruk i butikk, lønn, lån er ikke like enkelt. Legg til mye reklame for hypede produkter, hva andre har, hva man tror andre har, 

Min teori er at det legges for mye vekt på matematikken i privatøkonomi. Det er kjempeviktig, for all del!

Jeg tror å øve seg på impulskontroll, å øve seg på å gjøre egne vurderinger av hva man trenger her og nå, øve seg på hva som er realistisk i den situasjonen man er i, tenke sparing mer enn forbruk. Innse at verden er et urettferdig sted. 

I min jobb har jeg møtt studenter tidlig i 20-årene som har et forbruk og forventninger til forbruk som tilsier mange hundre tusen i lønn. Det forundrer meg hvordan vi kom dit. Dette er jo i utgangspunktet personer som er "smarte" nok, men likevel mangler  noe når det gjelder vurderinger og dømmekraft innen privatøkonomi.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er egentlig nordmenn så dårlige på privatøkonomi? Tror vi henger i veldig forskjellige miljøer..

Anonymkode: 70a82...51b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anser meg selv for middels oppegående ang økonomi. Drev min egen bedrift tidligere, med greit overskudd. Likevel sitter jeg her, uten jobb, stort boliglån, stort studielån, og snur på krona. Hva som skjedde? Jeg ble syk.

Alt handler ikke om manglende evner.

Anonymkode: 86430...aca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg anser meg selv for middels oppegående ang økonomi. Drev min egen bedrift tidligere, med greit overskudd. Likevel sitter jeg her, uten jobb, stort boliglån, stort studielån, og snur på krona. Hva som skjedde? Jeg ble syk.

Alt handler ikke om manglende evner.

Du glemte noe vesentlig, forsikringer dersom noe går galt. Spesielt viktig dersom man driver for seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (11 minutter siden):

Du glemte noe vesentlig, forsikringer dersom noe går galt. Spesielt viktig dersom man driver for seg selv. 

jeg hadde alle nødvendige forsikringer, ellers hadde jeg vært værre stilt. Er snakk om år med sykdom, men som ble så ille på slutten av ny utdannelse at jeg måtte hive inn årene. Og ikke alt av medisiner er på blå resept. Jeg betaler noen tusen per mnd i medisiner, behandlinger, hjelpemidler mm. Ikke glem at det finnes mennesker utenfor A4 boksen.

Veldig lett å si at man er «sin egen lykkes smed». Ja, man kan det. Men ikke alltid.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Privatøkonomi har vært i skolen i mange år, men det som mye annet i skolen: elevene går letteste veien og får kun med seg innholdet stykkevis og delt.

Det kunne med fordel brukt flere vinklinger (legges til flere fag enn matte), og ikke minst: hatt mer tid til det! ‘Alt’ skal jo læres via skolen, men tiden strekker jo rett og slett ikke til. Og det er store forskjeller på hva barn lærer hjemmefra, det være seg økonomi, vedlikehold av hus og hjem, personlig hygiene, etikk, moral osv osv. 

Anonymkode: a4296...afb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 27 og lærte om privatøkonomi på skolen. Hadde du derimot spurt en venninne av meg (som jeg gikk i klasse med alle årene) hadde hun svart "det har jeg aldri hørt eller lært noe om". Er nok mange som rett og slett ikke bryr seg om emnet som elev, og dermed "glemmer" at de har lært om det.

Uansett kan en ikke lære alt på skolen. Det jeg lært ga meg det utgangspunktet jeg trengte, også bygget jeg videre på kunnskapen etter hvert som jeg ble eldre og begynte å jobbe, studere osv.

Anonymkode: 52081...704

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig glad jeg «vokste økonomisk opp» i en tid det ikke var kredittkort. Vi kjøpte vårt første hus, spinket og sparte til alt. Hadde vi lite penger en mnd så måtte vi være kreative med det vi hadde, kunne ikke ty til lettvinte kredittløsninger. Nå er det så press på å fremstå «velykket» utad med nyoppusset hus og det siste innen det meste. Vi hadde ingen å sammenligne oss med på den måten som nå. Ikke internett eller sosiale medier. Mye mer behagelig tid på den måten med mindre forbruk. 

Anonymkode: 00ade...bbf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig glad jeg «vokste økonomisk opp» i en tid det ikke var kredittkort. Vi kjøpte vårt første hus, spinket og sparte til alt. Hadde vi lite penger en mnd så måtte vi være kreative med det vi hadde, kunne ikke ty til lettvinte kredittløsninger. Nå er det så press på å fremstå «velykket» utad med nyoppusset hus og det siste innen det meste. Vi hadde ingen å sammenligne oss med på den måten som nå. Ikke internett eller sosiale medier. Mye mer behagelig tid på den måten med mindre forbruk. 

Anonymkode: 00ade...bbf

Du må være veldig gammel.

Anonymkode: eda37...a13

AnonymBruker
Skrevet

Ja høres ut som min far på 80 år som kjøpte sin første båt kontant😂

min bror sin båt kostet nærmere 100 mill og tanken om kontant betaling har aldri streifet meg😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*fiskebåt(ingen luksus men jobb!)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mye om personlighet også. Enkelte er flinke til å «belønne» seg med noe dyrt så snart de har penger på bok, og er nok ganske impulsive og lever i nuet. Jeg har alltid vært flink ned penger, og selv i perioder som student der jeg var omtrent blakk, så har jeg klart meg. Og når jeg begynte å jobbe og få bedre råd, så brente aldri pengene i lomma, så har vært flink å spare. Jeg har aldri kjent på et behov om å bruke penger bare fordi jeg har greit med penger på kontoen. Sjokolade i skapet klarer jeg derimot ikke å la være i fred, så vi har vel alle våre svakheter 😅

Anonymkode: 05e6c...0f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...