AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Men i praksis har jeg jobbet mye mer enn det, og det er slik at jeg blir satt opp på vakter fra måned til måned, altså ikke ringt når det er behov. Bemanningen går stort sett ikke opp uten meg, men kontrakten sier noe annet. Dette er en butikkjobb og det er varierende hvor mye folk de trenger. I det siste har det bare vært behov for to stk per dag, da det er svært rolige tider. Jeg har ikke fått bemanningsplanen for juli enda, men siden to av de faste skal ha ferie er jeg nok satt opp på en del vakter. Men jeg vet som sagt ikke enda. I snitt har jeg vel jobbet rundt 50 %, men mer rundt juletider. Nå har jeg fått tilbud om en annen stilling som er under mye mer ordnende forhold, det er et vikariat, men vikariatet er på 80 %. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid på butikken jeg jobber, men spørsmålet er hvordan det blir når jeg egentlig bare er ansatt som ekstrahjelp/tilkalling? Kan jeg bare si fra at fra og med nå har jeg ikke mulighet til å ta så veldig mye flere vakter? Hvilke rettigheter og plikter har jeg? Får selvsagt dårlig samvittighet da de nok har regnet med meg i sommer, samtidig så fikk jeg bare to vakter i hele april. Så jeg tenker at når jeg først har en slik kontrakt så må jeg få bruke den til min fordel? Alle som blir ansatt, bortsett fra butikksjefen og to andre, blir ansatt på 0% kontrakter, og blir brukt svært mye rundt juletider og svært lite i våren og sommeren. Hva bør jeg gjøre? Må legge til at jeg har en svært god tone med butikksjefen og det er ikke sjefen sin feil at jeg er ansatt på slik kontrakt og får lite vakter, det er kjeden som bestemmer når det skal ansettes og under hvilke vilkår, de bestemmer også hvor mange timer butikksjef har til rådighet. Anonymkode: 4154d...24c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Jeg er også ansatt i 0% stilling. Hvis jeg velger å slutte så må jeg kun gå de vaktene jeg er satt op på, jeg har ikke noen plikt til å ta i mot nye (sjefen min er også så fleksibel at han nok ville funnet andre til å gå de vaktene jeg var satt opp på også, dersom jeg fikk en annen jobb). Når de gir deg så lite forutsigbarhet så fortjener de i grunn at du bare slutter, kanskje det kan lære dem å gi bedre vilkår til neste person de ansetter. Anonymkode: e7711...cf5 2
renchr Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 (endret) tidligere har jeg jobbet selv i butikk hvor flere hadde 0% og det skjedde hele tiden. du kan gjøre akkurat som du beskriver, så lenge du ikke har fått arbeidsplanen for neste måned/oppsigelsestiden. du har 0% og er har du ikke faste vakter du er forpliktet til å arbeide. det er enda tid til å finne sommervikar, og nok mange enda som ønsker jobb.dette er nok den letteste måneden å gjøre det på. Anbefaler deg å ta en prat med de. da den andre jobben er 80er det jo mulig å si til gamle arbeidsgiver at du har mulighet til å ta enkelte vakter så lenge det ikke kolliderer - en måte å møte de litt og få en finere avslutning på arbeidsforholdet. Endret 5. juni 2021 av renchr 2
sicario Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men i praksis har jeg jobbet mye mer enn det, og det er slik at jeg blir satt opp på vakter fra måned til måned, altså ikke ringt når det er behov. Bemanningen går stort sett ikke opp uten meg, men kontrakten sier noe annet. Dette er en butikkjobb og det er varierende hvor mye folk de trenger. I det siste har det bare vært behov for to stk per dag, da det er svært rolige tider. Jeg har ikke fått bemanningsplanen for juli enda, men siden to av de faste skal ha ferie er jeg nok satt opp på en del vakter. Men jeg vet som sagt ikke enda. I snitt har jeg vel jobbet rundt 50 %, men mer rundt juletider. Nå har jeg fått tilbud om en annen stilling som er under mye mer ordnende forhold, det er et vikariat, men vikariatet er på 80 %. Jeg har 1 mnd oppsigelsestid på butikken jeg jobber, men spørsmålet er hvordan det blir når jeg egentlig bare er ansatt som ekstrahjelp/tilkalling? Kan jeg bare si fra at fra og med nå har jeg ikke mulighet til å ta så veldig mye flere vakter? Hvilke rettigheter og plikter har jeg? Får selvsagt dårlig samvittighet da de nok har regnet med meg i sommer, samtidig så fikk jeg bare to vakter i hele april. Så jeg tenker at når jeg først har en slik kontrakt så må jeg få bruke den til min fordel? Alle som blir ansatt, bortsett fra butikksjefen og to andre, blir ansatt på 0% kontrakter, og blir brukt svært mye rundt juletider og svært lite i våren og sommeren. Hva bør jeg gjøre? Må legge til at jeg har en svært god tone med butikksjefen og det er ikke sjefen sin feil at jeg er ansatt på slik kontrakt og får lite vakter, det er kjeden som bestemmer når det skal ansettes og under hvilke vilkår, de bestemmer også hvor mange timer butikksjef har til rådighet. Anonymkode: 4154d...24c Om du har en 0% kontrakt (typisk ekstravaktavtale) kan ikke arbeidsgiver kreve at du jobber i det hele tatt. Kontrakten gir deg rettigheter til å jobbe om arbeidsgiver forespør og gir arbeidsgiver plikt når du har akseptert. hver periode av oppsatte vakter du har akseptert er å regne for egne arbeidsforhold. Du bestemmer altså om du vil jobbe når du blir spurt. Du kan ikke beordres eller settes opp på vakter uten at du aksepterer det. hvilken kjede er dette? 3
sicario Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er også ansatt i 0% stilling. Hvis jeg velger å slutte så må jeg kun gå de vaktene jeg er satt op på, Anonymkode: e7711...cf5 Dette er et viktig poeng det ser ut til at mange ikke tenker på. Alle vakter du har godkjent uten vesentlig opphold er å regne som eget arbeidsforhold.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 2 minutter siden, sicario said: Om du har en 0% kontrakt (typisk ekstravaktavtale) kan ikke arbeidsgiver kreve at du jobber i det hele tatt. Kontrakten gir deg rettigheter til å jobbe om arbeidsgiver forespør og gir arbeidsgiver plikt når du har akseptert. hver periode av oppsatte vakter du har akseptert er å regne for egne arbeidsforhold. Du bestemmer altså om du vil jobbe når du blir spurt. Du kan ikke beordres eller settes opp på vakter uten at du aksepterer det. hvilken kjede er dette? La oss at jeg får juli-lista i dag og det står at jeg er satt opp til å jobbe hver dag. Kan jeg da si at det ikke passer meg? Jeg har ikke blitt spurt direkte om når jeg kan jobbe i juli. Vanlig praksis har bare vært at sjefen setter meg opp slik det passer han og så har jeg jobbet. Jeg har dermed vært svært fleksibel og jeg vet aldri hvor mye jeg kan forvente å jobbe en måned. Synes det er slitsomt å ikke vite om jeg skal jobbe 150 timer eller om det bare er 30. I april jobbet jeg kun 16 timer, og det er altfor lite. Anonymkode: 4154d...24c
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #7 Skrevet 5. juni 2021 2 minutter siden, sicario said: Dette er et viktig poeng det ser ut til at mange ikke tenker på. Alle vakter du har godkjent uten vesentlig opphold er å regne som eget arbeidsforhold. Men jeg har jo ikke godkjent dem? Jeg blir jo bare satt opp.. Kan han tvinge meg til å jobbe 100 timer i juli uten at jeg har noen ting jeg skulle sagt? Har aldri godkjent en eneste vakt, med unntak av de få gangene jeg har blitt ringt og spurt om jeg kunne jobbe. Men stort sett får jeg bare beskjed om at jeg skal jobbe f.eks på lørdag og så er det ingenting jeg kan si på det Anonymkode: 4154d...24c
renchr Skrevet 5. juni 2021 #8 Skrevet 5. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La oss at jeg får juli-lista i dag og det står at jeg er satt opp til å jobbe hver dag. Kan jeg da si at det ikke passer meg? Jeg har ikke blitt spurt direkte om når jeg kan jobbe i juli. Vanlig praksis har bare vært at sjefen setter meg opp slik det passer han og så har jeg jobbet. Jeg har dermed vært svært fleksibel og jeg vet aldri hvor mye jeg kan forvente å jobbe en måned. Synes det er slitsomt å ikke vite om jeg skal jobbe 150 timer eller om det bare er 30. I april jobbet jeg kun 16 timer, og det er altfor lite. Anonymkode: 4154d...24c I teorien kan du det. Anbefaler deg at du så fort du kan tar en prat med leder om at du har fått ny jobb og sier når du skal starte i ny jobb. i tillegg leverer skriftlig oppsigelse Endret 5. juni 2021 av renchr 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #9 Skrevet 5. juni 2021 Jeg synes jo det høres rart ut at han kan sette meg opp på så mange vakter han vil i juli, og at det skal bety at jeg har godkjent vaktene når kontrakten min sier 0%? Samtidig som det ikke er noe problem at jeg enkelte måneder bare blitt satt opp 16 timer. Anonymkode: 4154d...24c
sicario Skrevet 5. juni 2021 #10 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg har jo ikke godkjent dem? Jeg blir jo bare satt opp.. Kan han tvinge meg til å jobbe 100 timer i juli uten at jeg har noen ting jeg skulle sagt? Har aldri godkjent en eneste vakt, med unntak av de få gangene jeg har blitt ringt og spurt om jeg kunne jobbe. Men stort sett får jeg bare beskjed om at jeg skal jobbe f.eks på lørdag og så er det ingenting jeg kan si på det Anonymkode: 4154d...24c Han kan ikke tvinge deg til å jobbe en eneste vakt om du har en 0% ekstravaktavtale. (Med forbehold da jeg ikke har lest kontrakten din) Arbeidskontrakten din gir deg rett til å jobbe om du blir spurt. Du står fritt til å takke nei akkurat når du vil. 2
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2021 #11 Skrevet 5. juni 2021 Du har dårlig samvittighet for å vurdere 80% vikariat når kontrakten din er på 0%? Hvorfor er du lojal for når de lar deg gå for lut og kaldt vann?
renchr Skrevet 5. juni 2021 #12 Skrevet 5. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes jo det høres rart ut at han kan sette meg opp på så mange vakter han vil i juli, og at det skal bety at jeg har godkjent vaktene når kontrakten min sier 0%? Samtidig som det ikke er noe problem at jeg enkelte måneder bare blitt satt opp 16 timer. Anonymkode: 4154d...24c dette handler også om innarbeidet forståelse. du har gitt uttrykk for gjennom flere måneder at du er fleksibel og tar så mange vakter du får. du har ikke gitt dem noe å forholde seg til. du kunne gitt dem eks beskjed om at du kun ønsket x antall dager etc. dersom du har formulert at du ønsker så mye som mulig så er det jo en åpning for at de setter deg opp. Når jeg jobbet fikk vi alle spørsmål om eks hvor mange dager vi helst ønsket i uken om sommeren og så laget arbeidsgiver plan ut fra alles ønsker. jeg tenker samtidig at de aller fleste vil ha forståelse at man får en forutsigbar stilling. folk bytter jobb særlig ved sommer. det er nok lettere enn du tenker når du har fått snakket med arbeidsgiver. Endret 5. juni 2021 av renchr 1
sicario Skrevet 5. juni 2021 #13 Skrevet 5. juni 2021 renchr skrev (2 minutter siden): I teorien kan du det. Anbefaler deg at du så fort du kan tar en prat med leder om at du har fått ny jobb og sier når du skal starte i ny jobb. i tillegg leverer skriftlig oppsigelse Alltid ryddig med en skriftlig oppsigelse. Selvom TS i teorien her kan takke nei til vakter og bare la 0% avtalen løpe ut tiden uten å sette sine ben i butikken igjen. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. juni 2021 #14 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Er det virkelig lov å la folk jobbe slik? Det virker helt useriøst. Jeg har selv vært så heldig å alltid ha full stilling og ordnede arbeidsforhold, så dette er vanskelig å forstå. Det virker tryggere med et ordentlig vikariat. Lykke til. om oppsigelsestiden kan du lese her: https://www.ung.no/oss/jobb/420262.html Endret 5. juni 2021 av Hvemsomhelst
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2021 #15 Skrevet 5. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Er det virkelig lov å la folk jobbe slik? Det virker helt useriøst. Jeg har selv vært så heldig å alltid ha full stilling og ordnede arbeidsforhold, så dette er vanskelig å forstå. Det virker tryggere med et ordentlig vikariat. Lykke til. Virker som at det er lov.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #16 Skrevet 5. juni 2021 1 minutt siden, renchr said: dette handler også om innarbeidet forståelse. du har gitt uttrykk for gjennom flere måneder at du er fleksibel og tar så mange vakter du får. du har ikke gitt dem noe å forholde seg til. du kunne gitt dem eks beskjed om at du kun ønsket x antall dager etc. dersom du har formulert at du ønsker så mye som mulig så er det jo en åpning for at de setter deg opp. Når jeg jobbet fikk vi alle spørsmål om eks hvor mange dager vi helst ønsket i uken om sommeren og så laget arbeidsgiver plan ut fra alles ønsker. Det forstår jeg, men skal det virkelig da ikke være rom for å si at noen vakter ikke passer bare fordi jeg tidligere har godtatt alle vaktene? Da blir jeg jo straffet for å ha vært grei. Synes det er kjipt hvis jeg kan bli tvunget til å jobbe 150 timer enkelte måneder, men samtidig bare få 16 timer andre måneder. Blir jo umulig å planlegge noen ting som helst. Anonymkode: 4154d...24c
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 5. juni 2021 #17 Skrevet 5. juni 2021 (endret) O.G. skrev (8 minutter siden): Virker som at det er lov. Ja, dessverre. Men ts trenger heldigvis ikke å jobbe i oppsigelsestiden jf arbeidstilsynet https://www.ung.no/oss/jobb/420262.html Endret 5. juni 2021 av Hvemsomhelst
renchr Skrevet 5. juni 2021 #18 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det forstår jeg, men skal det virkelig da ikke være rom for å si at noen vakter ikke passer bare fordi jeg tidligere har godtatt alle vaktene? Da blir jeg jo straffet for å ha vært grei. Synes det er kjipt hvis jeg kan bli tvunget til å jobbe 150 timer enkelte måneder, men samtidig bare få 16 timer andre måneder. Blir jo umulig å planlegge noen ting som helst. Anonymkode: 4154d...24c det bør være rom for det! desverre er det ikke alle som lager arbeidsplaner som klarer å ha forståelse for slikt, og er flinke til å kommunisere i forkant og hjelpe til med å endre i etterkant. jeg legger kanskje for grunn at du og arbeidsgiver har hatt samtale og om antall vakter. veldig bra du har fått en forutsigbar jobb og at du da ikke behøver å forholde deg til dette lengre.
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2021 #19 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det forstår jeg, men skal det virkelig da ikke være rom for å si at noen vakter ikke passer bare fordi jeg tidligere har godtatt alle vaktene? Anonymkode: 4154d...24c Jo, det passer. Du må bare snakke med sjefen din så hurtig som mulig. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synes det er kjipt hvis jeg kan bli tvunget til å jobbe 150 timer enkelte måneder, men samtidig bare få 16 timer andre måneder. Blir jo umulig å planlegge noen ting som helst. Anonymkode: 4154d...24c Hvorfor tror du de har folk på 0% kontrakter? Det er jo for å ha folk der stående med lua i hånden etter vakter, sånn at de kan bruke folk etter eget forgodtbefinnende. Sånn at de blir sånn som du ble, sa ja til alt. Selv når det ikke passet.
Gjest O.G. Skrevet 5. juni 2021 #20 Skrevet 5. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Ja, dessverre. Men ts trenger heldigvis ikke å jobbe i oppsigelsestiden jf https://www.ung.no/oss/jobb/420262.html Godt at det er noe positivt med 0% kontraktene da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå