AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #1 Skrevet 5. juni 2021 Da jeg gikk på vekta for første gang på mange år fant jeg ut at jo, jeg var faktisk (litt) overvektig. Jeg var 72.5 (cirka) og jeg er 166 høy. Det var halvannen uke siden, og siden den gang er det laveste den har vist 71.1 (men i dag morges 71.6 - jeg veier meg for ofte, jeg vet det...). Midjemålet mitt da jeg startet var rett under 80, og jeg var 114 rundt hoften. Nå er den 77 rundt midjen og 109 rundt hoften, så jeg ligger utenfor risiko for uheldige helsekonsekvenser mtp ratio midje/hofte. Jeg trener mer nå, er mer i aktivitet og spiser generelt mindre - altså jeg forsøker å slanke meg. Jeg skylder litt vektoppgangen på pandemien som har skapt mer stillesitting (som følge av at organisert idrett for de over 20 i perioder har vært forbudt, jeg driver aktivt med en amatøridrett for voksne). Målet er 68 kilo og "normalvekt". Men - ser jeg meg i speilet så synes jeg at jeg ser bra/ok ut. Ikke overvektig eller tykk, selv om jeg har litt kraftige lår. Det ligger i familien antar jeg... Før jeg fikk barn lå jeg jevnt på 60 kilo, de siste ti årene har det gått jevnt og trutt oppover, og nå er jeg snart 40. Så disse forandringene hører nok litt til alderen også. Helt sikkert noen som kjenner seg igjen. Jeg er rett og slett litt usikker på om jeg skal tilstrebe 68 kilo og "normalvekt". Jeg tror jeg når målet, med litt arbeid, men det er jo selvsagt ikke uten omkostninger. Eller bør jeg drite i vekta og bare tilstrebe å leve sunt/normalt med et høyt aktivitetsnivå og lite overspising? Skal jeg høre med legen hva hun sier? Anonymkode: 815ee...ca7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #2 Skrevet 5. juni 2021 Jeg er 168 cm, og ved rundt 70-73 kg ser jeg slank ut, bruker størrelse small og føler meg fin! Nå holder jeg på å gå ned i vekt etter graviditet, og vil ikke lavere enn 70 selv om jeg per definisjon grenser til overvekt da. Tror det handler mye om hvordan kroppen er bygd og fordelingen av fettet. Jeg legger mest på meg på hofter og lår, mens jeg fra midjen og opp er slank selv om jeg nærmer meg 80 kg. Om du er fornøyd ville jeg ikke stresset med det altså, du er på ingen måte helseskadelig overvektig. Viktigste er å bevege seg og spise sånn nogenlunde sunt, og heller prøve å ikke gå mer opp. Anonymkode: 23f55...50c 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #3 Skrevet 5. juni 2021 Når du snart er 40, har et ok midjemål så er nok det viktigste for deg å holde vekten. Det du risikerer ved å slanke deg er å gå opp mer og det er mer uheldig enn å bli der du er. Anonymkode: 1ca4f...f99 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #4 Skrevet 5. juni 2021 Ja, risikoen man løper ved å slanke seg er litt underkommunisert synes jeg. Sist gang jeg slanket meg i 2015 gikk jeg ned til 62. Da var utgangspunktet 68 kilo. Så er jeg "vipps" 72 kg seks år etter. Livsstilsendringene jeg kjører på med nå for å slanke meg holder ikke i lengden. Jeg er stort sett småsulten hele dagen, og unner meg svært lite av forskjellig snop og slike ting (unner meg vin og lite øl). Jeg orker ikke å leve sånn for alltid, men gjør det nå i en periode fordi jeg er litt nysgjerrig på hvordan kroppen min reagerer på det og hvor lang tid det tar for meg å gå ned den vekta jeg vil. Pluss det er jo enkelt når det er sommer og fint vær og gøy å være ute og gå på fjellet, osv. Anonymkode: 815ee...ca7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #5 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når du snart er 40, har et ok midjemål så er nok det viktigste for deg å holde vekten. Det du risikerer ved å slanke deg er å gå opp mer og det er mer uheldig enn å bli der du er. Anonymkode: 1ca4f...f99 Hvorfor risikerer man å gå opp mer? Anonymkode: 99e7c...b13
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2021 #6 Skrevet 5. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor risikerer man å gå opp mer? Anonymkode: 99e7c...b13 Det kommer jo selvsagt an på hvordan man lever livet sitt, men de fleste som slanker seg går jo opp de kiloene de mistet + litt når de går tilbake til normal livsstil etter slankekur. Det er noe med kroppens "set point" også, at kroppen tilstreber seg den høyeste vekta den har hatt (dumme kropp...). Det er ikke umulig å holde vekta, men da må man i bunn og grunn være flink i flere år. Jeg, for min del (jeg er HI) håper litt på at det er pandemien som har skylda i noen av "kosekiloene" mine, og at de uansett ville ha forsvunnet til høsten når det meste er i normal gjenge med mindre hverdagsalkohol, mer trening og mer farting til kontoret. Så prøver jeg å gjøre noe med det også nå før sommeren, rett og slett fordi jeg har lyst. Hvis jeg i normalt gjenge fortsatt vipper mellom 71 og 72 kilo, så tenker jeg at jeg får leve med det, men heller være litt obs på å ikke overdrive helge- og feriekosen, og dermed ikke gå mer opp i vekt. Nå er jeg på 71.5ish og et egentlig ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut! Anonymkode: 815ee...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #7 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det kommer jo selvsagt an på hvordan man lever livet sitt, men de fleste som slanker seg går jo opp de kiloene de mistet + litt når de går tilbake til normal livsstil etter slankekur. Det er noe med kroppens "set point" også, at kroppen tilstreber seg den høyeste vekta den har hatt (dumme kropp...). Det er ikke umulig å holde vekta, men da må man i bunn og grunn være flink i flere år. Jeg, for min del (jeg er HI) håper litt på at det er pandemien som har skylda i noen av "kosekiloene" mine, og at de uansett ville ha forsvunnet til høsten når det meste er i normal gjenge med mindre hverdagsalkohol, mer trening og mer farting til kontoret. Så prøver jeg å gjøre noe med det også nå før sommeren, rett og slett fordi jeg har lyst. Hvis jeg i normalt gjenge fortsatt vipper mellom 71 og 72 kilo, så tenker jeg at jeg får leve med det, men heller være litt obs på å ikke overdrive helge- og feriekosen, og dermed ikke gå mer opp i vekt. Nå er jeg på 71.5ish og et egentlig ganske fornøyd med hvordan jeg ser ut! Anonymkode: 815ee...ca7 Heia ts. Jeg ser mange bruker poenget med at du ikke skal slanke deg for da går du opp i vekt. Jeg er egentlig nysgjerrig på hvor solid den forskningen er. Å slanke seg noen kg (særlig før spesielle anledninger) er helt normalt. Og om man ikke tar helt av så går jo man ikke opp igjen. Slanker man seg før en ferie og går opp igjen under ferien betyr det ikke at man ellers ikke ville gått opp. Slankingen i forkant sparer sannsynligvis at man ikke blir enda tykkere etter ferien. Håper du forstår hva jeg mener? Man ødelegger heller ikke forbrenning om man blir syk en periode og går ned i vekt, så hvorfor skal slanking gjøre dette. Min teori er at årsaken til man la på seg og hvordan man oppfører seg etter er det som har betydning for om man klarer å holde vekten. Vedvarende høy vekt og usunt kosthold er garantert vanskeligere å ha suksess i etterkant enn om du la på deg 5 kg etter benbrudd/graviditet/korona en av forskeren som ikke er fan av slanking sier jo at man bør slanke bort jukekiloene fort som fy (før de får satt seg) slik vekten ikke øker år for år. Anonymkode: 93c97...878 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #8 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heia ts. Jeg ser mange bruker poenget med at du ikke skal slanke deg for da går du opp i vekt. Jeg er egentlig nysgjerrig på hvor solid den forskningen er. Å slanke seg noen kg (særlig før spesielle anledninger) er helt normalt. Og om man ikke tar helt av så går jo man ikke opp igjen. Slanker man seg før en ferie og går opp igjen under ferien betyr det ikke at man ellers ikke ville gått opp. Slankingen i forkant sparer sannsynligvis at man ikke blir enda tykkere etter ferien. Håper du forstår hva jeg mener? Man ødelegger heller ikke forbrenning om man blir syk en periode og går ned i vekt, så hvorfor skal slanking gjøre dette. Min teori er at årsaken til man la på seg og hvordan man oppfører seg etter er det som har betydning for om man klarer å holde vekten. Vedvarende høy vekt og usunt kosthold er garantert vanskeligere å ha suksess i etterkant enn om du la på deg 5 kg etter benbrudd/graviditet/korona en av forskeren som ikke er fan av slanking sier jo at man bør slanke bort jukekiloene fort som fy (før de får satt seg) slik vekten ikke øker år for år. Anonymkode: 93c97...878 Jeg tror helt ærlig at forskningen er ganske samstemt her. Altså det foreligger masse empiri bak det. Det er derfor det er så vanskelig å slanke seg, varig. Det er så mye psykologi bak det. Vaner tar det veldig lang tid å endre på. Mange år for de fleste. Det er ikke snakk om å "ødelegge forbrenningen", men etter f.eks sykdom så går man jo veldig raskt opp igjen. Å sulteslanke seg tror jeg er en dårlig strategi for de fleste, fordi det meste man mister er vel vann og muskelmasse. Anonymkode: 815ee...ca7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #9 Skrevet 6. juni 2021 Jeg er ikke sikker på om man hvis man slanker seg før ferien og legger på seg ila ferien betyr at man ville lagt på seg samme antall kilo uten slankingen i forkant. For det er ikke så enkelt. En større kropp trenger flere kalorier i hvileforbrenning, så om man spiser det samme som tynn og som tykk, for å sette det på spissen, så legger den tynne på seg mer enn den tykke. Anonymkode: 815ee...ca7
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #10 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke sikker på om man hvis man slanker seg før ferien og legger på seg ila ferien betyr at man ville lagt på seg samme antall kilo uten slankingen i forkant. For det er ikke så enkelt. En større kropp trenger flere kalorier i hvileforbrenning, så om man spiser det samme som tynn og som tykk, for å sette det på spissen, så legger den tynne på seg mer enn den tykke. Anonymkode: 815ee...ca7 Jeg snakket ikke om å gå fra tykk til tynn før sommeren, og så gå fra tynn til tykk i løpet av ferien. Det tror jeg de færreste klarer. Å legge på seg 3-5 kg i løpet av ferie er helt normalt, selv om man ikke har slanket seg i forkant. Late dager ved bassenget, flere restaurant besøk, mer alkohol, flere iser etc gjør sitt. Det samme som mange opplever i jula. Jeg forstår ikke at det spiller noen rolle om man slanker seg før eller etter :). Og man bør slanke de bort slik man ikke øker i vekt år etter år. Anonymkode: 93c97...878
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #11 Skrevet 6. juni 2021 Vekt og midjemål er fine målestokker å bruke mtp. helsen. Det er ikke nødvendigvis det beste mtp. vekt og komfort, dvs. forfegengelighet. Men jeg synes det er greit iblant - jeg veier meg ikke ofte, men iblant for å "sjekke ståa". Jeg er ikke fanatisk opptatt av det - jeg vet jo at jeg iblant kan veie litt mer pga. vann i kroppen, ekstra styrketrening, hormonelle endringer osv. Men det er en grei objektiv målestokk. Ellers synes jeg det er greit å bruke klær som standard. Har en cocktailkjole jeg har hatt i mange år, og jeg sjekker iblant at den passer Anonymkode: 32acd...ee4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2021 #12 Skrevet 6. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vekt og midjemål er fine målestokker å bruke mtp. helsen. Det er ikke nødvendigvis det beste mtp. vekt og komfort, dvs. forfegengelighet. Men jeg synes det er greit iblant - jeg veier meg ikke ofte, men iblant for å "sjekke ståa". Jeg er ikke fanatisk opptatt av det - jeg vet jo at jeg iblant kan veie litt mer pga. vann i kroppen, ekstra styrketrening, hormonelle endringer osv. Men det er en grei objektiv målestokk. Ellers synes jeg det er greit å bruke klær som standard. Har en cocktailkjole jeg har hatt i mange år, og jeg sjekker iblant at den passer Anonymkode: 32acd...ee4 Off, ja, og det var de der skinny fit jeansa som var som pølseskinn plutselig. Jeg bruker jo ikke skinny fit lengre, så da merket jeg ikke vektoppgangen. Men forsøkte å åle meg inn i en for litt siden, og det var alt annet enn komfortabelt! Så jeg slanker meg, på en måte. Men ikke fanatisk Anonymkode: 815ee...ca7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå