Gjest Albbas Skrevet 5. juni 2021 #61 Skrevet 5. juni 2021 Utrolig at det er mulig... Jeg fikk ikke helt troa på norsk griseprodukajon etter forrige gang uansett, så jeg lar meg ikke sjokkere, men kjenner at dette går det faktisk ikke an å rette opp i lenger. Jeg kommer aldri til å få et positivt inntrykk av norsk, konvensjonell produksjon av svin. Og joda, tviler ikke på at flertallet gjør det bra, men det hjelper ikke. Det er for mange som ødelegger for resten, og det får de til. Bransjen greier ikke å samle seg og stoppe dette fra å skje. Det er heldigvis en helt kurant løsning å spise svin langt sjeldnere, og unne seg svinekjøtt fra produsenter som ivaretar dyrevelferd i langt større grad.
missLynch Skrevet 5. juni 2021 #62 Skrevet 5. juni 2021 Jeg har mistet all matlyst på å spise kokt skinke og koteletter av dette; her blir det full boikott av norsk svin. Det er ufattelig at enkelte grisebønder behandler dyrene på denne måten ☹️ 6
Boblerone Skrevet 5. juni 2021 #63 Skrevet 5. juni 2021 Sluttet å spise svin eter dokumentaren for to år siden. Og jammen ser jeg at det var rett valg. Ser noen bønder legger ut bilde og video av sine gårder der grisene faktisk får gå ut. Det er godt å se fra slike bønder som faktisk viser sinne mot de andre bøndene i stedet for å skylde på aktivistene. De bøndene som faktisk bryr seg om dyrene sine, de burde heie frem slike aktivister, og det er det også flere som gjør. Men tillit til kjøttindustrien i Norge har jeg dessverre ikke. 4
Sigyn Skrevet 5. juni 2021 #64 Skrevet 5. juni 2021 (endret) Apis skrev (4 timer siden): Eller det kan være at det faktisk ikke er signalene disse dyrene sender ut de leser, men de speiler sine egne følelser i dyret. Som subjekt og eier av disse dyrene i en slik type dokumentar blir en satt i en situasjon en egentlig ikke kan vinne, fordi det er så mye subjektive følelser i sving, som bla. blir forsterket i dramaturgien med hvordan feks. ting som bilder og lys blir brukt. Jeg skulle likt å sett hvordan disse fjøsene hadde sett ut med alle lys på og gode oversiktsbilder av fjøset, også gjerne med en kommentar til bildene av de syke og døde dyrene og hva slags behandling de fikk. Vis vi skal bruke i alle fall et objektivt kriterieum så er det ikke god økonomi og behandle grisene dårligst mulig slik at de mistrives mest mulig. Det jeg ikke skjønner er at så mange bønder tilsynelatende ikke skjønner hvor ille dette er - blir man så blind på seg selv og sin yrkesgruppe etterhvert, er dyremishandlingen så systematisk at man opplever det som normalt? Jeg skjønner det virkelig ikke. Grisene har det ikke fint selv om de eventuelt har en del av bingen som er tørr. Ikke helt greit engang. Det er direkte motbydelig at noen del av bingen - selv der de går på do - er så vanvittig fæl som man ser på bildene/filmene. Da må man ha andre og bedre rutiner for renhold, rett it slett, eventuelt endre boforhold. Jeg har hatt hest i alle år, som også gjør fra seg inne, og ethvert hestemenneske hadde skjønt at det hadde vært dyremishandling å tvinge de til å stå/gå oppi (eller bare måtte oppholde seg i nærheten av) noe sånt. Grisene har det ikke greit selv om de eventuelt blir behandlet for skadene sine. Såpass store og hyppige skader er ikke normalt, og skyldes garantert boforhold og/eller stressede dyr som skader hverandre. Grisene har det ikke greit selv om de eventuelt får gå litt fritt etter en natt i disse knøttsmå båsene. At det i det hele tatt bygges noe slikt er helt uforståelig. Hvorfor har man så mange døde dyr liggende, og hva kan være en akseptabel forklaring? Uansett om alle eventualiteter faktisk er tilstede eller ei, så er det ikke greit. I beste fall er det dyremishandling, i verste fall svært grov dyremishandling. Heldigvis ser det ut til at mange begynner å skjønne dette. PS - hadde det vært god økonomi å behandle godt slik at de trivdes, så hadde selvsagt alle gjort dette, og vi hadde ikke hatt noen utfordringer knyttet til dyrevelferd hos produksjonsdyr. Slik er det tydelig ikke, det ser man uendelige eksempler på. Endret 6. juni 2021 av Sigyn 10
Apis Skrevet 6. juni 2021 #65 Skrevet 6. juni 2021 Sigyn skrev (8 timer siden): Det jeg ikke skjønner er at så mange bønder tilsynelatende ikke skjønner hvor ille dette er - blir man så blind på seg selv og sin yrkesgruppe etterhvert, er dyremishandlingen så systematisk at man opplever det som normalt? Jeg skjønner det virkelig ikke. Dette er argumentasjon der premissene ikke støtter argumentasjonen. Det blir som å svare på om man har sluttet å slå sin kone, når man aldri har slått sin kone. Grisene har det ikke fint selv om de eventuelt har en del av bingen som er tørr. Ikke helt greit engang. Det er direkte motbydelig at noen del av bingen - selv der de går på do - er så vanvittig fæl som man ser på bildene/filmene. Da må man ha andre og bedre rutiner for renhold, rett it slett, eventuelt endre boforhold. Jeg har hatt hest i alle år, som også gjør fra seg inne, og ethvert hestemenneske hadde skjønt at det hadde vært dyremishandling å tvinge de til å stå/gå oppi (eller bare måtte oppholde seg i nærheten av) noe sånt. Hest og gris er to forskjellige dyr med forskjellig adferd, der hesten er "happy-go-lucky" så har grisen bla definerte områder for hvor den gjør i fra seg i motsetning til en hest, og den er også fra naturen avhengig av gjørme for både bekjempelse av utvendige snyltere og hjelp til avkjøling, da grisen ikke har svettekjertler, i motsetning til hesten, så det at grisen velter seg i møkk er faktisk en adferd som er naturlig, så det som er viktig for dyrevelferden for grisens del, er ikke hvorvidt deler av bingen er møkkete men at den også har tilgang til arealer som er tørre og rene. For uansett hvor stort areal en holder rent og tørt er det gris som vil gå og velte seg i arealet som blir brukt til møkk, og typisk vil den grisen også leke med vann nipplene og oversvømme dette arealet. Man har gjerne vanntilgang i nærheten av gjødselsarealet da grisen gjør fra seg der det er vått. Men man kan ikke hindre grisens naturlige adferd. Det vi så på dokumentaren var bilder av gris som var jaget fra liggeareal over i gjødselsareal av aktivister. Grisene har det ikke greit selv om de eventuelt blir behandlet for skadene sine. Såpass store og hyppige skader er ikke normalt, og skyldes garantert boforhold og/eller stressede dyr som skader hverandre. Brokk som vi så på dokumentaren er en medfødt defekt, liggesår kan typisk være immobilitets komplikasjon og halebiting er gjerne en stressa gris, men her vet vi ikke hvilke tiltak bonden har gjort. Svakheten med dokumentaren er at den viser bare det disse aktivistene ønsker å vise, og ikke den objektive konteksten av hele fjøset. Grisene har det ikke greit selv om de eventuelt får gå litt fritt etter en natt i disse knøttsmå båsene. At det i det hele tatt bygges noe slikt er helt uforståelig. Det blir ikke bygget slike fikseringsbinger mer, men de ble bygget for å hindre purka i å ligge i hjel griseungene. Hvorfor har man så mange døde dyr liggende, og hva kan være en akseptabel forklaring? Det kan være svikt i rutiner rundt kadaverhåndtering, kadaverbilen kjører typisk en gang pr uke i den kalde tiden og to ganger i uken på sommeren, det kan være pga sykdom i besetningen, uansett det blir bare spekulasjoner så lenge vi ikke har info. Grisen som var bilde av, var avlivet etter regelverket da den var stukket. Uansett om alle eventualiteter faktisk er tilstede eller ei, så er det ikke greit. I beste fall er det dyremishandling, i verste fall svært grov dyremishandling. Heldigvis ser det ut til at mange begynner å skjønne dette. Igjen, "har de sluttet å slå deres kone" argumentasjon. PS - hadde det vært god økonomi å behandle godt slik at de trivdes, så hadde selvsagt alle gjort dette, og vi hadde ikke hatt noen utfordringer knyttet til dyrevelferd hos produksjonsdyr. Slik er det tydelig ikke, det ser man uendelige eksempler på. Selvsagt er det god økonomi i god dyrevelferd. Skadde og syke dyr blir kassert, eller i beste fall blir det trekk, men uansett i tillegg til de dyrevelferdsmessige konsekvensene, har man kostnadene til innkjøp og oppforing og de tar opp plass i fjøset. 1
_popcorn_ Skrevet 6. juni 2021 #66 Skrevet 6. juni 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. _popcorn_, mod
Sigyn Skrevet 6. juni 2021 #67 Skrevet 6. juni 2021 Apis skrev (6 minutter siden): Man ser det man vil se. Orker egentlig ikke å svare på alt, for det vil så tydelig ikke hjelpe, så forkorter til tre små punkter. 1, det finnes griser som ikke er produksjonsdyr også, disse ser man ikke (heldigvis) stå nærmest knedypt i egen avføring. Det er mulig med bedre grisehold, hvor dette som plukkes opp på bilder og film rett og slett ikke skjer. 2, du overser glatt at det er ganske ekstremt med (flere) slike skader i utgangspunktet, en grisebonde burde vite hvordan man unngår stressede dyr, liggesår mm før det oppstår samtlige skader. Hjelper ikke at de kanskje får en form for behandling i etterkant. 3, få opp øynene for alle utfordringer knyttet til dyrevelferd hos produksjonsdyr. Det er mange. På grunn av økonomi. Enkelt og greit, det er så grenseløst naivt å hevde noe annet at jeg blir litt paff. Hvorfor skulle dyrevelferden være dårlig hos gris, melkekyr, kyllinger, mm, hvis det lønnet seg økonomisk for bøndene å ha større plass, færre dyr, mer miljøberikelse ++? Er de nærmest sadister da, får glede av at dyra lider, siden det ikke er noen økonomisk vinning bak dårlige valg? Heldigvis virker det som om de fleste ser hvor galt det her er (med unntak av noen bønder ser det ut til, i hovedsak) 🙂 Ikke dermed sagt at alle klarer å kutte kjøttet eller kun handle etisk av den grunn dessverre, men det er et steg i rett retning at man klarer å anerkjenne problemene og har det i bakhodet. 3
Apis Skrevet 6. juni 2021 #68 Skrevet 6. juni 2021 Sigyn skrev (8 minutter siden): Man ser det man vil se. Orker egentlig ikke å svare på alt, for det vil så tydelig ikke hjelpe, så forkorter til tre små punkter. 1, det finnes griser som ikke er produksjonsdyr også, disse ser man ikke (heldigvis) stå nærmest knedypt i egen avføring. Det er mulig med bedre grisehold, hvor dette som plukkes opp på bilder og film rett og slett ikke skjer. 2, du overser glatt at det er ganske ekstremt med (flere) slike skader i utgangspunktet, en grisebonde burde vite hvordan man unngår stressede dyr, liggesår mm før det oppstår samtlige skader. Hjelper ikke at de kanskje får en form for behandling i etterkant. 3, få opp øynene for alle utfordringer knyttet til dyrevelferd hos produksjonsdyr. Det er mange. På grunn av økonomi. Enkelt og greit, det er så grenseløst naivt å hevde noe annet at jeg blir litt paff. Hvorfor skulle dyrevelferden være dårlig hos gris, melkekyr, kyllinger, mm, hvis det lønnet seg økonomisk for bøndene å ha større plass, færre dyr, mer miljøberikelse ++? Er de nærmest sadister da, får glede av at dyra lider, siden det ikke er noen økonomisk vinning bak dårlige valg? Heldigvis virker det som om de fleste ser hvor galt det her er (med unntak av noen bønder ser det ut til, i hovedsak) 🙂 Ikke dermed sagt at alle klarer å kutte kjøttet eller kun handle etisk av den grunn dessverre, men det er et steg i rett retning at man klarer å anerkjenne problemene og har det i bakhodet. Du mener generelt alle produksjonsdyr, ku, gris og sau har for dårlig dyrevelferd i Norge? 1
Frustrert husfrue Skrevet 6. juni 2021 #69 Skrevet 6. juni 2021 https://www.nrk.no/dokumentar/landbruksministeren-om-griseavsloring_-_-jeg-er-skikkelig-irritert-1.15524626 Reagerte litt på siste setningen her av Mattilsynet: " Vi kan alltid bli bedre, men det er viktig for meg å påpeke at det er dyreeiers ansvar å sørge for god velferd for dyrene..." Så her fraskriver de seg altså ansvar. Utrolig. Er det ikke deres jobb å kontrollere og etterfølge at dyrenes velferd blir ivaretatt? 2
Hatsumomo Skrevet 6. juni 2021 #70 Skrevet 6. juni 2021 (endret) Apis skrev (2 timer siden): grisen velter seg i møkk Det er en vesentlig forskjell på at griser når de er ute velter seg rundt i JORD/LEIRE og det å måtte velte seg rundt i sin EGEN AVFØRING. At du som bonde ikke ser forskjellen er ganske ille spesielt tatt i betraktning at griser er renslige dyr. Grisen leker med vannipplene for den har ingenting å annet å ta seg til i bingen. Jeg kunne kommentert alt det andre du skrev også.. men bare den delen jeg kommenterte nå gjør at jeg ser ikke poenget. Endret 6. juni 2021 av Hatsumomo 8
Apis Skrevet 6. juni 2021 #71 Skrevet 6. juni 2021 Hatsumomo skrev (1 time siden): Det er en vesentlig forskjell på at griser når de er ute velter seg rundt i JORD/LEIRE og det å måtte velte seg rundt i sin EGEN AVFØRING. At du som bonde ikke ser forskjellen er ganske ille spesielt tatt i betraktning at griser er renslige dyr. Grisen leker med vannipplene for den har ingenting å annet å ta seg til i bingen. Jeg kunne kommentert alt det andre du skrev også.. men bare den delen jeg kommenterte nå gjør at jeg ser ikke poenget. Du er flink til å tolke ting inn i det jeg skriver, jeg snakker selvsagt om den naturlige adferden til grisen, og jeg har vært rimelig klar på at grisen skal ha tilgang på tørr og rent ligge areal. Men uansett hvor stort og flott en gjør hvilearealet til grisen, vil gris fortsatt være gris og ha naturlig adferd.
Kågebruker Skrevet 6. juni 2021 #72 Skrevet 6. juni 2021 (endret) Kågebruker skrev (På 5.6.2021 den 11.06): Det kommer vel en reklamekampanje med blide griser og så kan vi se hvor bra grisene har det. Fant reklamen Endret 6. juni 2021 av Kågebruker 1
KvasiKonge Skrevet 6. juni 2021 #73 Skrevet 6. juni 2021 DetVarIkkeMeg skrev (8 timer siden): https://www.nrk.no/dokumentar/landbruksministeren-om-griseavsloring_-_-jeg-er-skikkelig-irritert-1.15524626 Reagerte litt på siste setningen her av Mattilsynet: " Vi kan alltid bli bedre, men det er viktig for meg å påpeke at det er dyreeiers ansvar å sørge for god velferd for dyrene..." Så her fraskriver de seg altså ansvar. Utrolig. Er det ikke deres jobb å kontrollere og etterfølge at dyrenes velferd blir ivaretatt? Og hvordan foreslår du dette skal dette løses, Skal det være en mattilsyn-inspektør per bonde? Det blir fort veldig dyrt. Hovedansvaret faller selvsagt på de som er ansvarlig for produksjonen, dvs. bonden. Deretter faller ansvaret på tilsynet. Det er ingenting galt med det utsagnet du siterer. Ansvaret ligget først hos bonden. 1
Gjest havrekaffe Skrevet 6. juni 2021 #74 Skrevet 6. juni 2021 On 6/5/2021 at 12:40 PM, fotballjenta said: https://okologisknorge.no/oekoguiden/varer/gris/ Her er en liten oversikt. https://grostadgris.no Og kjøtt fra Grøstad tror jeg du finner i ganske mange matvarebutikker Grøstad har noen knallgode ostegrillpølser.
Nan4y5 Skrevet 6. juni 2021 #75 Skrevet 6. juni 2021 Apis skrev (På 5.6.2021 den 14.09): Umiddelbart tenker jeg dette bærer preg av aksjonisme, bare legg merke til hvordan det bare er tatt bilde av deler av arealet. Grisen har et veldig definert areal mellom areal de har avføring på og areal der de hviler, grisen er også veldig nysgjerrig, når en da går inn i et mørkt grisehus på natten og lyser på arealet grisen bruker til avføring, med lommelykt vil den selvsagt oppsøke dette lyset av nysgjerrighet, og også disse folkene som har begått innbrudd og også eksponerer grisen for smitte. Selvsagt velger aksjonistene å ta bilde av grisen mens han da står i møkk og ikke av det tørre hvile arealet fordi det gagner deres politiske agenda. Se på videoen nederst her i artikkelen du: https://www.nrk.no/dokumentar/slik-vil-nortura-at-det-skal-se-ut-pa-norske-svinegarder-1.15524748 Motbydelig å prøve å forsvare🤢 Du som bonde kan ikke definere hva som er dyremishandling og ikke, og utifra hva du har skrevet virker det ikke som du har så høy standard for det heller. Håper flere velger et vegansk kosthold videre, eller i det minste reduserer kraftig. Håper inderlig at disse bøndene må avvikle dyreholdet sitt, og har økonomiske problemer resten av livet sitt. 3
Apis Skrevet 7. juni 2021 #76 Skrevet 7. juni 2021 Nan4y5 skrev (9 timer siden): Se på videoen nederst her i artikkelen du: https://www.nrk.no/dokumentar/slik-vil-nortura-at-det-skal-se-ut-pa-norske-svinegarder-1.15524748 Motbydelig å prøve å forsvare🤢 Du som bonde kan ikke definere hva som er dyremishandling og ikke, og utifra hva du har skrevet virker det ikke som du har så høy standard for det heller. Håper flere velger et vegansk kosthold videre, eller i det minste reduserer kraftig. Håper inderlig at disse bøndene må avvikle dyreholdet sitt, og har økonomiske problemer resten av livet sitt. Poenget mitt er at de som har filmet dette har en agenda, som handler om å ha et langsiktig mål om få folk til å slutte å spise kjøtt, og egentlig ikke så mye om dyrevelferd der og da. Noe en ser siden de syntes det er greit å bla, stresse dyr, utsette de for smitterisiko og ta seg inn i sykeavdelinger i grisehus, der det står gris som er under behandling av veterinærog uroe disse. Ikke anmelder de de graverende funnene de gjorde til MT, jeg går utfra at de vet de kan sende annonym bekymringsmelding. Så målet helligjør virkemiddelbruken. Hvordan mener du økonomisk straff, produserer god dyrevelferd? 2
Gjest Trudelutt1 Skrevet 7. juni 2021 #77 Skrevet 7. juni 2021 At griser blir spist i det hele tatt synes jeg er ille. Det er kun kultur som gjør at vi ikke like gjerne kunne spist hundene våre. Grisene er mye smartere og er fantastiske dyr. Jeg ble ikke det minste overrasket da jeg så bildene, men selvfølgelig fantastisk bra at det publiseres og kommer ut så er det forhåpentligvis færre som vil bidra og støtte opp om lidelse i Norge. Jeg lar meg ikke lure av "den glade gris" og Gilde+++ som stiller opp 3 generasjoner i matchende Marius-gensere og koser med grisene og har det så bra og hei og hå. Nei, de har det ikke et hakk bedre i utlandet heller. Heia alle som velger grønt!
lille pille Skrevet 7. juni 2021 #78 Skrevet 7. juni 2021 Ikke bra. Det vil alltid være noen som ikke gjør jobben sin slik de burde. Heldigvis har vi i Norge strenge regler mtp dyrevelferd kontra mange andre land. I vår digitale tidsalder burde det kanskje være mulig å ha kamera i fjøs som overvåking, og bruke maskinlæring til å se om dyrene har det godt. 2
fitnessjenta Skrevet 11. juni 2021 #79 Skrevet 11. juni 2021 Hatsumomo skrev (På 5.6.2021 den 12.37): Jeg har ingen problemer med å spise kjøtt, men jeg forventer at dyrene er blitt behandlet etisk i forkant. Kom gjerne med tips av merker hvor det drivers økologisk, etisk riktig og forsvarlig, har noen, men tar alltid imot flere. Betaler gjerne mer for maten. REKO-ringen! Da handler du direkte fra lokale bønder som ikke er tilknyttet den store kjøttindustrien. Du bestiller i kommentarfeltet fra gården du vil kjøpe fra 😊 Jeg personlig spiser hverken kjøtt eller meieriprodukter, men har full forståelse for at dette er vanskelig for mange. Syns det er feil at forbrukerne skal føle skam over å ha spist/spise kjøtt, da det er industrien som har ført folk bak lyset og har 100% ansvar. Folk ønsker selvfølgelig å stole på Gilde når de markedsfører seg som et dyrevennlig merke. Jeg mener det er på tide med et mistillitsforslag til hele grisenæringen.
Gjest byråkrati Skrevet 11. juni 2021 #80 Skrevet 11. juni 2021 On 6/7/2021 at 9:32 AM, Apis said: Poenget mitt er at de som har filmet dette har en agenda, som handler om å ha et langsiktig mål om få folk til å slutte å spise kjøtt, og egentlig ikke så mye om dyrevelferd der og da. Noe en ser siden de syntes det er greit å bla, stresse dyr, utsette de for smitterisiko og ta seg inn i sykeavdelinger i grisehus, der det står gris som er under behandling av veterinærog uroe disse. Ikke anmelder de de graverende funnene de gjorde til MT, jeg går utfra at de vet de kan sende annonym bekymringsmelding. Så målet helligjør virkemiddelbruken. Hvordan mener du økonomisk straff, produserer god dyrevelferd? Har du fulgt saken i det hele tatt? Problemet er nettopp at de organene som skal forehindre dyremishandling, ikke fungerer. En bonde får pålegg fra mattilsynet. Han sender tilbake et brev der han skriver han har fikset problemet. Mattilsynet sjekker ikke, de tar han på ordet. Denne uviljen og det å skylde på at noen forsøker få folk til å slutte spise kjøtt er hårreisende. Står det så dårlig til blant bøndene? Er holdningene så dårlige og så paranoide at de bortforklarer store problemer med at "aktivister har en agenda"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå