Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imariuz skrev (2 minutter siden):

Synes ikke det, men synes ikke man skal ty til lovbrudd for å fremme saken. Mer ressurser til politi og mattilsynet og bedre informasjon til forbrukerne er rette veien å gå. Kriminelle organisasjoner som NDF bør man slå ned på.

Et mattilsyn som faktisk jobber for dyrevelferd. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest byråkrati
Skrevet
2 hours ago, Imariuz said:

Du ikke liker lov og orden og rettsstat altså. Dersom de virkelig var bekymret for dette kunne de kontaktet politiet og mattilsynet og ikke tatt loven i egne hender.

Dersom noen ser du har en slave i kjelleren din, bryter seg inn og redder den, så vil jeg si innbrudd var greit, ja. I noen tilfeller kan det være greit å bryte loven. Å verne om liv, både dyr og mennesker, er en ok grunn. 

Det er for eks lov å knuse bilruter når en hund er fanget inne i solsteiken. I noen tilfeller er det innafor å bryte loven for å vise hva som skjer eller hjelpe

Skrevet
Hatsumomo skrev (3 minutter siden):

Og hva hvis det ikke er tilfellet? Hva om det er reellt?

Folk skal alltid bortsnakke slike oppdagelser på denne måten, lurer på hva DIN agenda for å gjøre det er? 

Er du bonde, har familie som er bønder, slekt som er bønder, venner som er bønder? osv

Jeg er bonde, ku og gris, men jeg er også vernepleier og jobber innen psykiatrien, så jeg mener jeg kan litt om omsorg. Det første jeg ser på når jeg kommer i et fjøs er holdet til dyra og om dyra er sosiale og nyskjerrige, og alt det så ut til å være i orden på disse bildene. Skadene en så på dyrene er det vanskelig å si noe om før en ser helheten, og også vanskelig å hvite hvilke tiltak som er iverksatt når det gjelder halebiting, som en også så bilder av her. 

• Liker 5
Skrevet
byråkrati skrev (6 minutter siden):

I noen tilfeller er det innafor å bryte loven for å vise hva som skjer eller hjelpe

Ikke ved å krenke og gjøre skade på privat eiendom for å ta bilder av dyr som "lider" uten at man har forsøkt å kontakte politiet om man mener loven blir brutt. Det er skremmende hvor mange som mener det er greit å ta loven i egne hender og støtter NDF sine kriminelle handlinger.

Gjest byråkrati
Skrevet
4 minutter siden, Imariuz said:

Ikke ved å krenke og gjøre skade på privat eiendom for å ta bilder av dyr som "lider" uten at man har forsøkt å kontakte politiet om man mener loven blir brutt. Det er skremmende hvor mange som mener det er greit å ta loven i egne hender og støtter NDF sine kriminelle handlinger.

Hvorfor skriver du lider i hermetegn? 

Men ja, det er selvsagt mange som støtter sunn fornuft. Heldigvis. 

Skrevet (endret)
byråkrati skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skriver du lider i hermetegn? 

Men ja, det er selvsagt mange som støtter sunn fornuft. Heldigvis. 

Noen mener sikkert at Brieviks handlinger var sunn fornuft også, og han deler jo NDF sin tankegang om at det er greit å bryte loven om saken man støtter er god nok.

Er man opptatt av demokrati, lov og orden og slikt bør man heller sette dyrevelferd på den politiske dagsordenen og få gjennom endringer på den måten, å bryte loven er aldri greit.

Endret av Imariuz
Skrevet

Den norske bonden skuffer gang på gang

• Liker 9
Gjest byråkrati
Skrevet
2 minutter siden, Imariuz said:

Noen mener sikkert at Brieviks handlinger var sunn fornuft også, og han deler jo NDF sin tankegang om at det er greit å bryte loven om saken man støtter er god nok.

Er man opptatt av demokrati, lov og orden og slikt bør man heller sette dyrevelferd på den politiske dagsordenen og få gjennom endringer på den måten, å bryte loven er aldri greit.

Som sagt, om noen redder en slave ut fra kjelleren din, så var det helt greit å begå innbrudd. Mener du personen da burde straffes for innbrudd?

Breivik har ingenting med saken å gjøre. Breivik reddet ingen. Man beviselig fremmer en sak der noen lider når man tar disse bildene. Samme når man knuser en bilrute for å redde en hund. Her blir noen hjulpet. Breivik bare drepte. Det blir derfor helt feil å dra inn det. 

Det finnes heldigvis nyanser. Verden er ikke svart/ hvit der lovverk og rettstaten er perfekt slik som i drømmescenarioet ditt. Hadde ting faktisk fungert så kunne man heller vurdert å være autistisk når det gjelder å følge lover. Men byråkrati i Norge og alle andre land, er laaaaaangt fra å være perfekt eller optimale for å faktisk endre ting til det bedre. Det er mye korrupsjon, vennetjenester med mer, også i politikken. Du kommer ikke langt som idealist som ikke vil manipulere, gjøre tjenester eller på andre måter gå på kompromiss med egen moral i politikken

Skrevet
byråkrati skrev (1 minutt siden):

Breivik har ingenting med saken å gjøre. Breivik reddet ingen.

Det gjorde ikke de kriminelle NDF'erne heller, men i likhet med Brievik brøt de loven fordi de mente de hadde rett til det. De gikk ikke like langt, men tankegangen deres er akkurat den samme om at målet helliggjør middelet. Støtter man demokrati og rettsstat kan man aldri godta slike kriminelle handlinger.

Skrevet (endret)
Apis skrev (29 minutter siden):

men jeg er også vernepleier og jobber innen psykiatrien, så jeg mener jeg kan litt om omsorg.

Det sier meg ingenting. Du kan jobbe innenfor dette yrket og allikevel ikke være en empatisk person. Du kan ha lært deg omsorg, men det betyr ikke at du har empati med dem du jobber med.

Du er bonde ja, og derfor reagerer du med å stille dokumentasjonen i tvil. Som svært mange bønder gjør dessverre. Hva med å heller fortelle hva du gjør for dine kyr og griser, hvordan du sørger for at de blir behandlet og stelt riktig? Skulle ønske flere bønder var opptatt av dette og hvordan sine kollegaer kan gjøre det bedre, istedet for å rette pekefingeren mot dem som avslører de dårlige eplene i bransjen. Dere burde være mer opptatt av å luke ut de dårlige eplene, enn å forsvare dem, hva med litt yrkesstolthet!?

Endret av Hatsumomo
  • Liker 14
Skrevet

Da blir det vegetar-burger fremover. Det er bedre både for meg og planeten.

• Liker 7
Skrevet
Imariuz skrev (2 timer siden):

Brøt du deg inn i en bygning for å avdekke dette? Eller var det basert på noe du kunne se? Det første vil isåfall være kriminell handling, som med NDF. Synes man det fungerer for dårlig får man heller kjempe for mer ressurser til Mattilsynet og Politiet, å ta loven i egne hender er ikke veien å gå og er veien mot anarki.

Tror du politiet og Mattilsynet får mer ressurser om ikke dyremishandling kommer frem? Det er ikke slik at bøndene som bedriver dyremishandling melder fra om det selv.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Hatsumomo skrev (2 timer siden):

Det sier meg ingenting. Du kan jobbe innenfor dette yrket og allikevel ikke være en empatisk person. Du kan ha lært deg omsorg, men det betyr ikke at du har empati med dem du jobber med.

Du er bonde ja, og derfor reagerer du med å stille dokumentasjonen i tvil. Som svært mange bønder gjør dessverre. Hva med å heller fortelle hva du gjør for dine kyr og griser, hvordan du sørger for at de blir behandlet og stelt riktig? Skulle ønske flere bønder var opptatt av dette og hvordan sine kollegaer kan gjøre det bedre, istedet for å rette pekefingeren mot dem som avslører de dårlige eplene i bransjen. Dere burde være mer opptatt av å luke ut de dårlige eplene, enn å forsvare dem, hva med litt yrkesstolthet!?

Hvordan syntes du holdet på grisen, en ser bilder av er? 

Endret av Apis
Skrevet

De fleste behandler dyra bra (her har jeg erfaring), men det er noen råtne egg.. Men vær klar over at svinekjøttet som importeres fra utlandet kommer fra reine dyrefabrikker der dyrevelferd er fraværende. Så svaret er ihvertfall ikke mer import...

• Liker 7
Skrevet

De bøndene som er ansvarlig for at disse grisene har det sånn, skulle vært fengslet og "named and shamed". Det er fullstendig uakseptabelt og grusomt!

Så hviler det et stort ansvar på oss forbrukere også. Spiser man sånt, er man med på å opprettholde lidelsen disse dyra gjennomgår.

• Liker 10
Skrevet
NullHull skrev (8 timer siden):

Nyt grillsesongen!

Det skal jeg gjøre også! 

Nå har ikke jeg orket å se den videoen, men visste at ingenting forandres av at folk bare forsetter sine gamle vaner, stoler på produsenter, og lar være å stemme med lommeboken...  😕 

Håper hun dama som var "undercover" i den første skandalen fortsatt er like engasjert, og ikke har gitt opp!!!

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (8 timer siden):

Du ikke liker lov og orden og rettsstat altså. Dersom de virkelig var bekymret for dette kunne de kontaktet politiet og mattilsynet og ikke tatt loven i egne hender.

Det fører jo ikke til noe. Det er jo ikke som det er snakk om enkelthendelser. Det er hele systemet. Klart ikke grisene har det bra når enkeltbønder kan ha 3000 griser i et fjøs.

• Liker 2
Gjest Dikteren
Skrevet
Apis skrev (5 timer siden):

Jeg er bonde, ku og gris, men jeg er også vernepleier og jobber innen psykiatrien, så jeg mener jeg kan litt om omsorg. Det første jeg ser på når jeg kommer i et fjøs er holdet til dyra og om dyra er sosiale og nyskjerrige, og alt det så ut til å være i orden på disse bildene. Skadene en så på dyrene er det vanskelig å si noe om før en ser helheten, og også vanskelig å hvite hvilke tiltak som er iverksatt når det gjelder halebiting, som en også så bilder av her. 

Selv om du er bonde og vernepleier, så forteller det oss nada om din evne til å gi omsorg til andre, eller om du har empati med andre. Omsorg er ikke noe du direkte lærer på studiet eller i yrket ditt, men en evne - som du har tilegnet deg som barn og videreutvikler gjennom livet. Og som du viser ved å kunne lese og tolke signaler.

Jeg vet om helsearbeidere som er flinke i jobben sin, men som aldri skulle ha hatt omsorg for barn eller dyr. De har rett og slett ikke evnen til å lese signaler som sendes ut. En person som har evnen til å lese signalene som mennesket/dyret sender ut, har en helt annen forståelse og tolkning av situasjonen - enn det personen som ikke klarer å lese hvilke behov mennesket/dyret har. Det blir derfor litt for knapt å si at du kan litt om omsorg, bare fordi du er yrkestitlene dine.

Skrevet (endret)
Skrueløs skrev (1 time siden):

Selv om du er bonde og vernepleier, så forteller det oss nada om din evne til å gi omsorg til andre, eller om du har empati med andre. Omsorg er ikke noe du direkte lærer på studiet eller i yrket ditt, men en evne - som du har tilegnet deg som barn og videreutvikler gjennom livet. Og som du viser ved å kunne lese og tolke signaler.

Jeg vet om helsearbeidere som er flinke i jobben sin, men som aldri skulle ha hatt omsorg for barn eller dyr. De har rett og slett ikke evnen til å lese signaler som sendes ut. En person som har evnen til å lese signalene som mennesket/dyret sender ut, har en helt annen forståelse og tolkning av situasjonen - enn det personen som ikke klarer å lese hvilke behov mennesket/dyret har. Det blir derfor litt for knapt å si at du kan litt om omsorg, bare fordi du er yrkestitlene dine.

Eller det kan være at det faktisk ikke er signalene disse dyrene sender ut de leser, men de speiler sine egne følelser i dyret. Som subjekt og eier av disse dyrene i en slik type dokumentar blir en satt i en situasjon en egentlig ikke kan vinne, fordi det er så mye subjektive følelser i sving, som bla. blir forsterket i dramaturgien med hvordan feks. ting som bilder og lys blir brukt. Jeg skulle likt å sett hvordan disse fjøsene hadde sett ut med alle lys på og gode oversiktsbilder av fjøset, også gjerne med en kommentar til bildene av de syke og døde dyrene og hva slags behandling de fikk. Vis vi skal bruke i alle fall et objektivt kriterieum så er det ikke god økonomi og behandle grisene dårligst mulig slik at de mistrives mest mulig.

Endret av Apis
  • Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet

Syns det er trasig at ikke næringen gjør noe med dette selv. Uanmeldte stikkprøver/kontroller fra Mattilsynet eller eventuelt Gilde (som gikk høyt ut tidligere og sa at "behandler du dyra dårlig får du ikke levere til oss" ... følg det opp!).

Velger å tro at flertallet av norske bønder har bedre vett enn disse gårdene som er filmet nå, men det var rystende bilder. Forventer straffereaksjoner på det her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...