Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tidligere avløser i grisefjøs kan jeg garantere at det der er ikke standarden i mange fjøs!

Har vært innom en del av de, og de fleste grisebøndene etterkommer ønskene. Noen gjør faktisk alt for at dyrene har det bra.

Så nei, jeg fortsetter med å nyte bacon og håper at de heller gjør noe i fjøsene der dyrene ikke har det bra! Slå ned på plassene hvor dyrevelferden ikke er bra.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen problemer med å spise kjøtt, men jeg forventer at dyrene er blitt behandlet etisk i forkant.

Kom gjerne med tips av merker hvor det drivers økologisk, etisk riktig og forsvarlig, har noen, men tar alltid imot flere. Betaler gjerne mer for maten.

https://okologisknorge.no/oekoguiden/varer/gris/ Her er en liten oversikt. 

https://grostadgris.no Og kjøtt fra Grøstad tror jeg du finner i ganske mange matvarebutikker :) 

• Liker 7
Gjest Albbas
Skrevet
49 minutter siden, Imariuz said:

Men det gjorde NDF, og det er ikke greit uansett hvor bra "sak" de mener å støtte. 

Juridisk ikke greit, men moralsk synes jeg faktisk det er helt rett å gjøre. Eneste måten å dokumentere dette på. 

Skrevet
Albbas skrev (2 minutter siden):

Juridisk ikke greit, men moralsk synes jeg faktisk det er helt rett å gjøre. Eneste måten å dokumentere dette på. 

Det er ikke eneste måten nei, de kunne rapportert til myndighetene og latt dem gjøre jobben sin og ikke ty til kriminelle lovløse handlinger.

Skrevet
Imariuz skrev (14 minutter siden):

Det er ikke eneste måten nei, de kunne rapportert til myndighetene og latt dem gjøre jobben sin og ikke ty til kriminelle lovløse handlinger.

Når dette fortsetter å pågå, tilsier vel det at myndighetene som skal ivareta dyrenes behov ikke har kapasitet til å følge opp? Dessuten er det ulovlig å behandle dyrene slik bildene viser. Så hvilket lovbrudd mener du er verst?

• Liker 18
Skrevet
MorTil2 skrev (6 minutter siden):

Når dette fortsetter å pågå, tilsier vel det at myndighetene som skal ivareta dyrenes behov ikke har kapasitet til å følge opp? Dessuten er det ulovlig å behandle dyrene slik bildene viser. Så hvilket lovbrudd mener du er verst?

Da får man kjempe for mer ressurser slik at de kan følge dette opp, ikke bryte loven ved å bryte seg inn på privat eiendom, som har en høyere strafferamme forøvrig.

Skrevet

Dette er helt grusomt! (jeg orker heller ikke å se bildene). Blir ikke mer svin på meg, og kun kjøtt jeg vet bakgrunn til (ev bare vilt). Man må bruke forbrukermakten, men dessverre altfor mange som ikke gjør det, og politikere kan ikke belønne slike bønder. Er det noen partier som har dyrevelferd på agendaen (bortsett fra mdg)?

• Liker 10
Skrevet
Imariuz skrev (1 minutt siden):

Da får man kjempe for mer ressurser slik at de kan følge dette opp, ikke bryte loven ved å bryte seg inn på privat eiendom, som har en høyere strafferamme forøvrig.

Det at man får høyere straff for innbrudd (uten å stjele noe) enn systematisk dyremishandling sier mest om Norges straffelov. 

• Liker 17
Skrevet
Humas skrev (1 minutt siden):

Dette er helt grusomt! (jeg orker heller ikke å se bildene). Blir ikke mer svin på meg, og kun kjøtt jeg vet bakgrunn til (ev bare vilt). Man må bruke forbrukermakten, men dessverre altfor mange som ikke gjør det, og politikere kan ikke belønne slike bønder. Er det noen partier som har dyrevelferd på agendaen (bortsett fra mdg)?

SV, venstre og rødt. 

• Liker 6
Skrevet

Last ned appen "Dyrevennlig", og bruk den. Hjelper lite å synes det er ille, for så å gjøre innkjøp uten omtanke. Som forbruker må man være bevisst sine valg, også ved kjøttdisken. Det er faktisk det sterkeste signalet vi kan gi!

• Liker 8
Skrevet
fotballjenta skrev (1 minutt siden):

Det at man får høyere straff for innbrudd (uten å stjele noe) enn systematisk dyremishandling sier mest om Norges straffelov. 

Det sier noe om hvilke lovbrudd man mener er mer alvorlig , innbrudd er mer alvorlig, privat eiendomsrett skal man ikke bryte og man skal heller ikke skade andres eiendom slik kriminelle som NDF gjør.

Skrevet
MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Last ned appen "Dyrevennlig", og bruk den. Hjelper lite å synes det er ille, for så å gjøre innkjøp uten omtanke. Som forbruker må man være bevisst sine valg, også ved kjøttdisken. Det er faktisk det sterkeste signalet vi kan gi!

Lastet ned :) 

• Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (2 minutter siden):

Det sier noe om hvilke lovbrudd man mener er mer alvorlig , innbrudd er mer alvorlig, privat eiendomsrett skal man ikke bryte og man skal heller ikke skade andres eiendom slik kriminelle som NDF gjør.

Da har du et helt annet syn på dyr enn det (jeg håper) de aller fleste andre har. 
Trist at du syns det er ok at dyr lider. 

• Liker 13
Skrevet

Flere som dropper svinekjøtt på grillen i sommer? 😊

• Liker 15
Skrevet (endret)

Dropper ikke kjøtt av den grunn, men finner alternative produsenter. Gjorde det samme i sin tid med kylling/eggprodusenter.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 2
Skrevet
Imariuz skrev (Akkurat nå):

Det sier noe om hvor alvorlig dyremishandling sees på når det opprettes Dyrepoliti. Det er et tydelig signal om at dyrenes rettigheter taes på alvor.

• Liker 6
Skrevet
Hatsumomo skrev (1 time siden):

Jeg har ingen problemer med å spise kjøtt, men jeg forventer at dyrene er blitt behandlet etisk i forkant.

Kom gjerne med tips av merker hvor det drivers økologisk, etisk riktig og forsvarlig, har noen, men tar alltid imot flere. Betaler gjerne mer for maten.

Enig! Det finnes etiske alternativer, og vi som velger å spise kjøtt og andre animalske produkter må helt enkelt stille krav og velge disse. Betale mer og spise litt mindre mengder. Et lite tips er å sjekke om det finnes en REKO-ring i nærheten av der du bor! 

• Liker 8
Skrevet

Umiddelbart tenker jeg dette bærer preg av aksjonisme, bare legg merke til hvordan det bare er tatt bilde av deler av arealet. Grisen har et veldig definert areal mellom areal de har avføring på og areal der de hviler, grisen er også veldig nysgjerrig, når en da går inn i et mørkt grisehus på natten og lyser på arealet grisen bruker til avføring, med lommelykt vil den selvsagt oppsøke dette lyset av nysgjerrighet, og også disse folkene som har begått innbrudd og også eksponerer grisen for smitte. Selvsagt velger aksjonistene å ta bilde av grisen mens han da står i møkk og ikke av det tørre hvile arealet fordi det gagner deres politiske agenda. 

• Liker 5
Skrevet
fotballjenta skrev (10 minutter siden):

Da har du et helt annet syn på dyr enn det (jeg håper) de aller fleste andre har. 
Trist at du syns det er ok at dyr lider. 

Synes ikke det, men synes ikke man skal ty til lovbrudd for å fremme saken. Mer ressurser til politi og mattilsynet og bedre informasjon til forbrukerne er rette veien å gå. Kriminelle organisasjoner som NDF bør man slå ned på.

Skrevet (endret)
Apis skrev (4 minutter siden):

Umiddelbart tenker jeg dette bærer preg av aksjonisme, bare legg merke til hvordan det bare er tatt bilde av deler av arealet. Grisen har et veldig definert areal mellom areal de har avføring på og areal der de hviler, grisen er også veldig nysgjerrig, når en da går inn i et mørkt grisehus på natten og lyser på arealet grisen bruker til avføring, med lommelykt vil den selvsagt oppsøke dette lyset av nysgjerrighet, og også disse folkene som har begått innbrudd og også eksponerer grisen for smitte. Selvsagt velger aksjonistene å ta bilde av grisen mens han da står i møkk og ikke av det tørre hvile arealet fordi det gagner deres politiske agenda. 

Og hva hvis det ikke er tilfellet? Hva om det er reellt?

Folk skal alltid bortsnakke slike oppdagelser på denne måten, lurer på hva DIN agenda for å gjøre det er? 

Er du bonde, har familie som er bønder, slekt som er bønder, venner som er bønder? osv

Endret av Hatsumomo
  • Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...