Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

De store medieoppslagene i 2019 rundt grisers uverdige leveforhold i norske fjøs, hadde tydeligvis ikke så alt for stor virkning.

NRK publiserer idag nye bilder, så sent som fra mars i år, som viser helt forferdelige forhold i norske grisefjøs😔.

Nyt grillsesongen!

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/griseindustriens-brutte-lofter-1.15472297

Endret av NullHull
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest byråkrati
Skrevet

Ja, ser ikke ut til å ha blitt noe bedre der, nei. Blir ikke kjøpt noe svin her i år. Ganske tragisk mtp at bøndene nylig hadde protester. Er dette arbeid verdt å belønne bedre?

Skrevet

Jeg håper noen lager en frivillig tilsynsordning som fungerer bedre enn Mattilsynet. Og så kan de bøndene som tilslutter seg denne tilsynsordninga markedsføre seg med det. Jeg hadde i hvert fall vært villig til å betale mer for svinekjøtt hvis det var garantert at dyrene hadde hatt det godt.

Slik det er nå stoler jeg ikke på Gilde/ Nortura/ Fatland når de frikjenner seg selv.

• Liker 41
Skrevet

Det kommer vel en reklamekampanje med blide griser og så kan vi se hvor bra grisene har det. 

• Liker 13
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (15 minutter siden):

Jeg håper noen lager en frivillig tilsynsordning som fungerer bedre enn Mattilsynet. Og så kan de bøndene som tilslutter seg denne tilsynsordninga markedsføre seg med det. Jeg hadde i hvert fall vært villig til å betale mer for svinekjøtt hvis det var garantert at dyrene hadde hatt det godt.

Slik det er nå stoler jeg ikke på Gilde/ Nortura/ Fatland når de frikjenner seg selv.

Dette var en god idé! Kanskje noe å ta videre?

Når det gjelder denne saken så blir jeg bare så ufattelig trist. Og da hjelper det ikke at bøndene på Facebook er i harnisk pga ulovlig filming. Noen sier tydelig ifra at sånn skal det ikke være, mens de fleste sutrer over innbrudd og «propaganda mot kjøttindustrien». Det er jo ikke det, det handler om at dyra vi spiser skal ha det godt! 

Litt spesielt at denne saken kom i dag, for for to dager siden fant jeg og samboeren endelig en grisebonde med frittgående gris som kan levere svinekjøtt til hotellet vi driver. Frem til nå har vi handla svin på Asko, og storfe og hjort fra en lokal. Dyrere, men veldig verdt det! Til syvende og sist så er det opp til oss forbrukere, både enkeltpersoner og vi som driver med matservering. 

• Liker 32
Skrevet (endret)
NullHull skrev (45 minutter siden):

De store medieoppslagene i 2019 rundt grisers uverdige leveforhold i norske fjøs, hadde tydeligvis ikke så alt for stor virkning.

NRK publiserer idag nye bilder, så sent som fra mars i år, som viser helt forferdelige forhold i norske grisefjøs😔.

Nyt grillsesongen!

Blir så skuffet over bønder. Litt lei av å lese om hvor glad bønder liksom er i dyrene sine, det er så lite troverdig. Dette er mennesker som skal vite hva som skal til for at griser skal ha det bra, så regelrett driter de i anbefalingene. Og griser som er så smarte dyr, skal behandle så uverdig. 

Det burde være noe begrensinger på hvor mange griser man kan ha, for når besetningene blir svære så virker det som all riktig stell går rett ut vinduet.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 12
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde i hvert fall vært villig til å betale mer for svinekjøtt hvis det var garantert at dyrene hadde hatt det godt.

Du trenger ikke betale mer. Dagens pris er satt ut fra forventningen om at dyra behandles bra. Men bøndene vil ha fortjenesten uten å gjøre jobben. De får altså dobbelt opp. Betalt for godt dyrehold, mens de samtidig sitter på ræva og se netflix. Sånn går det når hele verdikjeden er tillitsbasert. 

• Liker 8
Skrevet
fotballjenta skrev (28 minutter siden):

mens de fleste sutrer over innbrudd

Det er ikke sutring å protestere mot at noen tar seg til rette og bryter loven. Målet helliggjør ikke middelet, heller ikke for ekstremistene i NDF.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (15 minutter siden):

Det er ikke sutring å protestere mot at noen tar seg til rette og bryter loven. Målet helliggjør ikke middelet, heller ikke for ekstremistene i NDF.

Uenig. Når dette tydeligvis er eneste måten å avdekke grov dyremishandling så er det det som må til. 

• Liker 37
Skrevet
fotballjenta skrev (Akkurat nå):

Uenig. Når dette tydeligvis er eneste måten å avdekke grov dyremishandling så er det det som må til. 

Enig.

• Liker 14
Skrevet
fotballjenta skrev (1 minutt siden):

Pluss at det sier litt om ståa at oppdagelsen opprører mer enn innholdet.

• Liker 17
Skrevet
1 hour ago, NullHull said:

Nyt grillsesongen!

Jeg nøt kjøttet like mye sist også, så grillsesongen er nok bevart, MEN, dette er ikke bra og det er kult at grupper avdekker sånne ting. Resultatet må nok bli at vi betaler noe mer for kjøttet, men det er helt greit.

• Liker 2
Skrevet
fotballjenta skrev (2 minutter siden):

Du ikke liker lov og orden og rettsstat altså. Dersom de virkelig var bekymret for dette kunne de kontaktet politiet og mattilsynet og ikke tatt loven i egne hender.

Skrevet
Imariuz skrev (4 minutter siden):

Du ikke liker lov og orden og rettsstat altså. Dersom de virkelig var bekymret for dette kunne de kontaktet politiet og mattilsynet og ikke tatt loven i egne hender.

Når de driver med matproduksjon med levende dyr, men mishandler dyrene sine så syns jeg det er helt ok at det blir avdekket av privatpersoner. Jeg har meldt en bonde til Mattilsynet tidligere og der skjedde det ingenting. Hesten var forfangen, sto på gress og ble ikke fulgt opp av veterinær. Alikevel gjorde ikke Mattilsynet noe. Det går for tregt. Dessuten mener jeg at vi forbrukere har krav på å vite hvordan ståa er. 

• Liker 23
Skrevet
fotballjenta skrev (3 minutter siden):

Når de driver med matproduksjon med levende dyr, men mishandler dyrene sine så syns jeg det er helt ok at det blir avdekket av privatpersoner. Jeg har meldt en bonde til Mattilsynet tidligere og der skjedde det ingenting. Hesten var forfangen, sto på gress og ble ikke fulgt opp av veterinær. Alikevel gjorde ikke Mattilsynet noe. Det går for tregt. Dessuten mener jeg at vi forbrukere har krav på å vite hvordan ståa er. 

Brøt du deg inn i en bygning for å avdekke dette? Eller var det basert på noe du kunne se? Det første vil isåfall være kriminell handling, som med NDF. Synes man det fungerer for dårlig får man heller kjempe for mer ressurser til Mattilsynet og Politiet, å ta loven i egne hender er ikke veien å gå og er veien mot anarki.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (1 minutt siden):

Brøt du deg inn i en bygning for å avdekke dette? Eller var det basert på noe du kunne se? Det første vil isåfall være kriminell handling, som med NDF. Synes man det fungerer for dårlig får man heller kjempe for mer ressurser til Mattilsynet og Politiet, å ta loven i egne hender er ikke veien å gå og er veien mot anarki.

Nei jeg brøt meg ikke inn. 

Skrevet
fotballjenta skrev (Akkurat nå):

Nei jeg brøt meg ikke inn. 

Men det gjorde NDF, og det er ikke greit uansett hvor bra "sak" de mener å støtte. 

• Liker 1
Skrevet

Det er tragisk, orker ikke å se bildene en gang får vondt av å vite at dette skjer. Har sluttet å spise dyr for mange år siden. Dette er levende skapninger med sjel og følelser. Håper folk kan få opp øynene og begynne å boikotte denne forferdelige industrien. Disse dyrene lider! Vi mennesker burde beskytte uskyldige dyr, istedenfor utnyttes de på det groveste. Jeg har ikke ord.

Skrevet
byråkrati skrev (1 time siden):

Ja, ser ikke ut til å ha blitt noe bedre der, nei. Blir ikke kjøpt noe svin her i år. Ganske tragisk mtp at bøndene nylig hadde protester. Er dette arbeid verdt å belønne bedre?

Politikerne burde legge opp til endring i landbruket: mer subsidier til dyrking av korn og grønnsaker mindre til misbruk av dyr.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å spise kjøtt, men jeg forventer at dyrene er blitt behandlet etisk i forkant.

Kom gjerne med tips av merker hvor det drivers økologisk, etisk riktig og forsvarlig, har noen, men tar alltid imot flere. Betaler gjerne mer for maten.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...